Dynamic Two

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

holco

Dynamic Two

Berichtdoor holco » za 15 okt 2016, 13:42

Insteek van dit project is een dynamisch hoog rendement tweeweg systeem met muzikale hifi aspiraties dmv PA units, ingezet vanaf zo'n 80Hz en naar onderen ondersteund door mijn gesloten Dayton RSS390HO-4 15" Reference subwoofer.

Alles is nog in een ontwikkeling's stadium waar uiteindelijk wat moois uit geboren moet worden.

Wat al vast staat is dat het een gesloten systeem wordt, actief aangestuurd dmv een MiniDSP DDCP-88A / Dirac Live met de DDRC-88BM plugin,eea versterkt door nog nader te bepalen eindversterkers, uiteindelijk hoop ik om financieel 4x de Hypex NC400 voor elkaar te krijgen.

Stand van zaken,

HF driver: Beyma TPL-150/H
3098.jpg
TPL150H.8.png
TPL freq 2008.JPG

EB driver: 18 Sound 12NMB420 (korf met minimaal reflectie oppervlak en een spreiding waar een 10 incher jaloers op is)
18sound_12nmb420_post.jpg
18sound_12nmb420_front.jpg
12NMB420 specs.png

Eerste poging in SketchUp, uitsparingen komen overeen met de buitenmaten van de units, kast zal samengesteld worden door laagjes CNC gefreesde Berken multiplex, ronde form van de staander zal intern terug komen om de eerste reflecties van de BE unit te breken, uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook nog een front met zwart speakerdoek voor komt.
Dynamic Two.png

Embedded 3D link: https://3dwarehouse.sketchup.com/embed. ... height=326

Aan de binnenkant wil ik eigenlijk nog iets soortgelijks als op onderstaande foto's om zo min als mogelijk demping's materiaal toe te moeten passen wat gunstig zal zijn voor de dynamiek.
pbn.sammy.5.jpg
pbn.sammy.2.jpg
pbn.sammy.27.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door holco op za 15 okt 2016, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomox

Re: Dynamic Two

Berichtdoor Thomox » za 15 okt 2016, 14:05

Dit topic ga ik hoe dan ook zeker volgen :) Succes!

architect

Berichtdoor architect » za 15 okt 2016, 14:16

interessant
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 15:00

Vanwaar de keuze voor dit type 18Sound en niet 1 van zijn andere 12 inch broertjes? De 12ND610 heeft nog wat meer rendement bijvoorbeeld.

Groetjes Walter

holco

Berichtdoor holco » za 15 okt 2016, 15:21

Buiten dat de specs goed zijn voor mijn toepassing valt vooral het rustige frequentie verloop op met een buitengewoon goede spreiding voor een 12 Inch unit, past qua rendement ook erg goed bij de TPL-150/H, beide rond de 100db.

Relevante specs,

Crossbaar rond de 1600Hz
FS: 53Hz
Mms: 33,3 gram
Qts: 0,28
Ophanging: 3 rollen
pole plaat 87,5mm vanaf front (hoorn TPL-150 zit totaal op 85mm, qua timing erg close)
korf met minimaal reflectie oppervlak

Maar ik sta nog steeds open voor suggesties hoor ;)

Walt schreef:Vanwaar de keuze voor dit type 18Sound en niet 1 van zijn andere 12 inch broertjes? De 12ND610 heeft nog wat meer rendement bijvoorbeeld.

Groetjes Walter

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 15:38

Rendement is niet heel erg intressant als je aktief gaat aansturen toch?

Ik vraag me wel af of je 100db rendement echt nodig hebt, een enkele 15 inch sub is zeker niet genoeg om dat bij te benen: In een normale PA toepassing zouden er 4 stuks 18 inch subwoofers worden ingezet om 2 topjes met 12" hoogrendements midbass bij te houden. En dan hebben we het over 18 inch kasten geoptimaliseerd voor > 40 Hz, een laagrendement 15" hifi sub is echt veel te weinig...

Tevens in welke normale woonkamer heb je zoveel SPL nodig, met 200W per 12 inch zit je al op 123 db per kast, met koppeling onderling en de ruimte al gauw 128-130 dB...

Uiteraard, je kan het ook zachter zetten, maar dan zie ik niet de meerwaarde van een 12 inch boven een mooie 15cm of 18cm unit. Uiteindelijk wint een PA unit het klankmatig nooit van een echt goede hifi unit bijvoorbeeld een Audiotechnogy of Accuton.

Volgens mij zijn er 4 redenen om voor zulk hoog rendement te kiezen:

1) weinig vermogen beschikbaar, mooie buizenversterker
2) hele grote ruimte die met geluid gevuld moet worden
3) set wordt gebruikt voor feesten, als PA systeem
4) je hebt geen buren er draait achterlijk hard

Als geen van deze punten van toepassing is, dan zou ik mijn keuze heroverwegen. Uiteindelijk ga je ook niet met een formule 1 wagen 100 km per uur rijden voor een ritje amsterdam antwerpen, dan zijn er betere oplossingen.

Groetjes Walter

beijert

Berichtdoor beijert » za 15 okt 2016, 16:04

Dynamiek, voor mijn gevoel klinkt een 100db luidsprekersysteem op een 100 watt versterker dynamischer dan een 80db set op een 10.000 watter...
Mark

holco

Berichtdoor holco » za 15 okt 2016, 16:09

Voor mij is de insteek dynamiek en daar zijn PA units gewoon veel beter in, ik heb nu erg mooie (koop) High-End luidsprekers met een opgewaardeerd filter dmv Mundorf MCap -SUPREME SGO condensators en Jantzen wax coils met een mooie versterking er voor maar qua dynamiek mis ik nog steeds mijn ex MTM diy speakers met PHL units, deze waren zeker niet zonder flaw's maar eenmaal dit gehoord te hebben laat mij dit niet los ;)

Mijn huidige sub zal wel of niet deze speakers bij gaan benen, vermoeden is van niet maar dat zal dan het volgende project worden.

Lees anders even het gedeelte luister impresie van de Galactica's van Tony Gee waar het een en ander goed verwoord is.
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... actica.pdf

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 16:11

Ja, maar moet je dan perse een 12 inch PHL hebben of is een 8 inch ook al genoeg? Je hebt een unit nodig met lage massa en een sterke aandrijving, hoeft niet perse PA te zijn, accuton en AT kunnen dat trucje ook heel goed. De galatica heeft dit soort snelle units in het volle bereik, jouw sub is in verhouding traag, ik twijfel aan de match. Je kan het crossoverpunt lager leggen, bijv. 60 hz maar dan kun je beter een midbass met minder rendement kiezen, 100db is erg veel, gaat ten koste van de diepgang. Dit is meer een PA mid, daar moet nog een echte PA laagunit onder.

holco

Berichtdoor holco » za 15 okt 2016, 16:25

Het zit hem in de ophanging volgens mij, je kan een bepaalde toon (zeg 200Hz) genereren met een 16cm unit met dikke rolrand en deze zal dan een bepaalde uitslag moeten maken, bij bv een 12" PA bass extended unit zal voor dezelfde toon misschien (geen idee hoe de verhoudingen liggen) de uitslag een factor 4 kleiner zijn wat inhoud dat de toon veel sneller gegenereerd wordt, je hebt dan een dynamiek waar een hifi unit enkel maar van kan dromen, bij die kleinere uitslag moet uiteraard wel dezelfde druk opgebouwd worden waardoor een PA unit het van een groter oppervlak moet hebben.

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 16:34

Ik denk dat als je deze 12 inch met een db meter even hard laat spelen als je huidige speakers op normaal luister niveau, dat je zal merken dat er eigenlijk niet veel verschil is qua dynamiek, echter als je de volumeregelaar van de versterker even ver openzet dan lijken de PA woofers wel veel meer dynamiek te hebben. Meer rendement wordt vaak verwart met meer dynamiek.

Walt

Berichtdoor Walt » za 15 okt 2016, 16:44

Ik zou zeggen, huur eens een leuk 12 inch PA kastje en voer de test met de db meter uit... :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 okt 2016, 16:55

holco schreef:Het zit hem in de ophanging volgens mij, je kan een bepaalde toon (zeg 200Hz) genereren met een 16cm unit met dikke rolrand en deze zal dan een bepaalde uitslag moeten maken, bij bv een 12" PA bass extended unit zal voor dezelfde toon misschien (geen idee hoe de verhoudingen liggen) de uitslag een factor 4 kleiner zijn wat inhoud dat de toon veel sneller gegenereerd wordt, je hebt dan een dynamiek waar een hifi unit enkel maar van kan dromen, bij die kleinere uitslag moet uiteraard wel dezelfde druk opgebouwd worden waardoor een PA unit het van een groter oppervlak moet hebben.

Wat een hoop vreselijke onzin ben je nu aan het uitkramen....... :shock:
Fusion Filterdesign

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 15 okt 2016, 17:06

Leuk topic gaan we volgen.

Je hoort vaker van mensen dat hoog rendements speakers net even anders klinken dan speakers met een laagrendement, ze geven net iets meer live ervaring.

Ook dat is mijn eigen ervaring.

Het verschil zit volgens mij niet alleen in de stijve ophanging van de unit maar ook in de energie omzetting.

De versterker stuurt laten we zeggen +- 1 volt uit, laag rendement unit zet 0,5% van de voltage om in beweging van de membraam.
Een hoog rendement unit zit al snel op 2%.
Dat is een factor 4 hoger dat de ingestopte energie omgezet word in beweging, in geluid.
Volgens mij hoor je ook dit terug in de weergave.
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 okt 2016, 17:19

Je kunt beredeneren wat je wilt met de energiehuishouding, maar een PA unit vervormt gewoon meer dan een laagrendement hifi unit met dezelfde afmeting bij dezelfde geluidsdruk. En als dit 2e harmonische vervorming is, vinden velen dat prettig.
Fusion Filterdesign

beijert

Berichtdoor beijert » za 15 okt 2016, 17:32

Dus een PA unit met maximaal 0,2% vervorming ongeacht de orde bij 90dB vervormt meer dan menigeen normale woofer bij 90dB die niet onder de 1% weet te blijven?
Mark

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 okt 2016, 17:39

het voordeel van hoog rendement zit 'm ook in dat je minder vermogen hoeft te verstoken en dat de spreekspoel dus koeler blijft -> minder thermische compressie.

ds23man schreef:Je kunt beredeneren wat je wilt met de energiehuishouding, maar een PA unit vervormt gewoon meer dan een laagrendement hifi unit met dezelfde afmeting bij dezelfde geluidsdruk. En als dit 2e harmonische vervorming is, vinden velen dat prettig.
boud statement.. waar baseer je dat op?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 okt 2016, 17:45

Henkjan schreef:het voordeel van hoog rendement zit 'm ook in dat je minder vermogen hoeft te verstoken en dat de spreekspoel dus koeler blijft -> minder thermische compressie.

ds23man schreef:Je kunt beredeneren wat je wilt met de energiehuishouding, maar een PA unit vervormt gewoon meer dan een laagrendement hifi unit met dezelfde afmeting bij dezelfde geluidsdruk. En als dit 2e harmonische vervorming is, vinden velen dat prettig.
boud statement.. waar baseer je dat op?

Wet van behoud van energie ( of ellende) en de T&S parameters?
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 okt 2016, 17:49

waar is de koppeling tussen de laag signaal parameters en de (harmonische) vervorming?

wet van behoud van energie vertelt ons alleen maar dat de electrische energie die niet in geluid wordt omgezet in warmte zal worden omgezet

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 okt 2016, 18:35

Als je rendement wil verhogen heb je twee opties: 1. je magneetveld sterker maken ( kan niet oneindig) 2. de bewogen massa verminderen.

Optie 2 heeft de vervelende eigenschap dat de Fs omhoog gaat en de conus veel minder stijf wordt ( meer kleuring door vervorming).

Overigens is dat heel bruikbaar, kijk maar eens naar een gitaarspeaker.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 okt 2016, 18:55

18 sound mag wel eens een voorbeeld nemen w.b.t gepubliceerde data:

http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 565-2216Nd

Dit is de woofer die in de M2 studiomonitor zit.
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » za 15 okt 2016, 23:52

PA kan geen High-End zijn?

Google bv maar eens op "Daniel Hertz M1" $100.000,00 kostend ontwerp van Mark Levinson.

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 16 okt 2016, 0:07

Ik vind het moeilijk om er een goede verklaring voor te vinden maar in mijn oren zijn hoog rendement luidsprekers vaak beter in het weergeven van dat "live" gevoel. In mijn eigen projecten werk ik graag met flinke PA units = veel oppervlak wat voor mijn gevoel toch een stuk lekkerder de nuance tussen harde en zachte passages kan weergeven, met flink oppervlak hoeft zo'n driver vaak een stuk minder hard te werken en dat verschil hoor je meestal toch wel terug.

Overigens vind ik ds23man ook wat kort door de bocht met zijn stelling, genoeg PA units met fantastische TS parameters en lage vervormingscijfers dus lekker algemeen zo'n uitspraak.

Naar mijn mening klinken de meeste PA luidsprekers ruk omdat ze oa vaak erg rudimentair gefilterd zijn gezien ze in hun opstelling toch met DSP worden aangestuurd. Daarnaast staat heel blijven voorop en daar wordt dan ook op gefilterd. Bij huiskamer gebruik spelen deze zaken niet mee.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Walt

Berichtdoor Walt » zo 16 okt 2016, 8:48

Volgens mij speel je met een systeem met PA units simpelweg luider, wat het gevoel van dynamiek versterkt. Met gelijk aantal db's en normaal luisterniveau denk ik dat het verschil PA en hifi speaker je tegen zal vallen..

Een echte live performance gaat ook doorgaans met aardig wat db's gepaard, dus zo gek is het niet dat luider spelen het live gevoel dan beter benaderd.

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 16 okt 2016, 9:06

Even kijken wat Augspurger te melden heeft:

http://www.lansingheritage.org/html/jbl ... ciency.htm
Fusion Filterdesign

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”