Magico-like aluminum speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Magico-like aluminum speakers

Berichtdoor markbakk » ma 04 jul 2016, 20:18

Dat midcompartiment moet je gewoon netjes dempen. Dat is véééél belangrijker dan allerlei foefelarijen om de geluidsgolfjes proberen te besturen.
Mark Bakker

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 22 jul 2016, 0:14

Henkjan schreef:mss kan Asterduc wat meer ervaringen vertellen over de diverse Concave's, die immers op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd.

inderdaad, het mdf wil steeds heel graag gaan scheuren ten gevolge van verschillen in de vochtigheid.

Voor dat doel heb ik destijds een lading mdf platen gekocht die rechtstreeks van de fabriek in luxemburg vandaan kwamen en de hoogst mogelijke dichtheid hadden. Het verhaal ging als volgt. Op het einde van de werkweek zit er nog een restant in de silo. Van dat restant wordt dan met de hoogst mogelijke persing mdf platen gefabriceerd. De densiteit is niet voorspelbaar en daarbij homogeen over heel de dikte van de plaat, dit in tegenstelling tot de standaard plaat die langs de boven- en onderkant steeds dichter is.
Het resultaat is een mdf plaat die beter te frezen is en minder vocht op neemt. Nadeel is een onbekende densiteit, een zwaarder gewicht en minder glad afgewerkte boven- en onderkant.

Dit is echter nog geen garantie dat de schijven niet gaan barsten. Zo had ik een setje Concaeve Satelite gebouwd met deze plaat die dan na een half jaar toch is gaan scheuren.

Sinds die tijd heb ik verschillende kasten gebouwd volgens dit principe en met gebruik van deze mdf plaat (het was nogal een grote partij ;-)). Om te vermijden dat eventuele scheuren zichtbaar worden heb ik steeds een mantel voorzien rond de kast. Doorgaans was dit formica, maar soms ook 1mm mdf of leder en textiel.

In de Concave was een frontplaat geplaatst van Trespa. Ik meen mij te herinneren dat deze aan het mdf is verlijmd met PU of MS lijm. Dit heeft geen problemen gegeven.

Ed

asterduc

Berichtdoor asterduc » vr 22 jul 2016, 0:21

markbakk schreef:Dat midcompartiment moet je gewoon netjes dempen. Dat is véééél belangrijker dan allerlei foefelarijen om de geluidsgolfjes proberen te besturen.

daar hebben we destijds een paar jaar discussie over gevoerd en veel meet en hoortesten rond gedaan.
De meningen waren verdeeld en we zijn er eigenlijk nooit echt uitgekomen dacht ik.
Persoonlijk ben ik voorstander om de kastvorm te optimaliseren en daarna spaarzaam te dempen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 22 jul 2016, 10:11

Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.
Mark Bakker

bzz

Berichtdoor bzz » ma 25 jul 2016, 19:25

Inmiddels al enkele stappen verder.
Na vele lijmuren zijn alle ribben, bracings, .... verlijmd.
Vervolgens de kasten van buiten en binnen volledig tweemaal met epoxy behandeld, de binnenkant met glasweefsel nog verder versterkt.
Aan de buitenkant na plamuren inmiddels een extra laag epoxy met zwart pigment aangebracht om te voorkomen dat er eventueel een lichtere kleur straks door het carbonweefsel 'sijpelt'.
IMG_20160723_193837.jpg

IMG_20160723_193741.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

richard

Berichtdoor richard » ma 25 jul 2016, 21:39

Dat lijkt wel goed te gaan komen. Als het MDF al scheurt zul je er waarschijnlijk helemaal niets van gaan merken.
Genoeg is beter.

dre

Berichtdoor dre » ma 25 jul 2016, 21:40

Ik vind het ook prima zo!
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 25 jul 2016, 22:16

Ander kun je het altijd nog als duikboot gaan gebruiken. :mrgreen:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 26 jul 2016, 20:34

markbakk schreef:Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.

Dan lijkt het erop dat je vergeten bent hoe goed asterduc, geinspireerd door mijn projecten, de resonanties al onder controle had zonder demping waardoor veel minder demping nodig was dan normaal. Het kwam de klank beslist ten goede.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » di 26 jul 2016, 20:53

Zou dit ook niet samenhangen met de Qtc van speaker + kast? Een goed gedempt massa veer systeem heeft wellicht minder extra demping nodig?

richard

Berichtdoor richard » di 26 jul 2016, 21:30

De energie van het naar achteren gestraalde geluid zou toch op een of andere manier door het systeem geabsorbeerd moeten worden, anders komt het via het membraan er toch weer uit of beïnvloed het op zijn minst de beweging van dit membraan.

De absorptie kun je realiseren met de vorm van de kast, voldoende dempingsmateriaal of een sterke demping van het membraan zelf. Of je laat de energie gewoon gaan en zorgt er voor dat de tijd tussen de eerste reflectie lang genoeg duurt zodat het oorspronkelijke signaal niet versmeert. Je hersenen doen dan wel de rest.
Genoeg is beter.

bzz

Berichtdoor bzz » ma 29 aug 2016, 10:23

Een status update:
Inmiddels het carbonweefsel aangebracht en nog meerdere epoxy-lagen.
Ik ben nog niet geheel tevreden over het resultaat (de epoxy droogt niet glad op en met schuren is het enorm uitkijken dat je niet ergens bij een wat dunnere epoxylaag door het carbon schuurt ...) maar het lijkt er al behoorlijk op
IMG_20160827_135345.jpg

Zal nog verder polijsten en bezien hoe ik tot een mooie geheel egale oppervlakte kom. Ben wel van plan de luidsprekers nu te assembleren.

De binnenzijde is met loodbitumen verder verstevigd:
IMG_20160827_174048.jpg

en zal nu van dempingsmateriaal worden voorzien.

Het midcompartiment wordt gevuld met Dr Baileys longhair ('k had Twaron willen gebruiken maar dat is momenteel niet beschikbaar)

Ik zal in eerste instantie gebruik maken van een Deqx HDP3 in combinatie met 3 gelijke stereo eindversterkers.
Suggesties voor wat betreft de aansluiting van de 2 woofers per kant?: Sluit ik deze best in serie of parallel aan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 29 aug 2016, 10:36

Dat gaat er heel knap uitzien !

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » ma 29 aug 2016, 10:57

Wordt erg fraai :goeie:

De woofers zijn 8 Ohm (RE waarde van 5,4) Als de versterkers stabiel en voldoende vermogen kunnen leveren, zou ik de woofers parallel schakelen.

Roland
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Nieuw project SW 63 clone voor Quad 63 ESL

richard

Berichtdoor richard » ma 29 aug 2016, 11:25

Epoxy is toch niet UV-stabiel? Misschien afwerken met een geschikte blanke lak en deze na uitharden polijsten.

Maar het lijkt een mooi ding te gaan worden.
Genoeg is beter.

knubbe

Berichtdoor knubbe » ma 29 aug 2016, 12:52

Mooi hoor !

Was bij het ophalen van de Jungson al jaloers en dat ben ik nu nog meer ! Heel mooi werk..

bzz

Berichtdoor bzz » ma 29 aug 2016, 13:41

@Richard.
Klopt, epoxy is inderdaad gevoelig voor UV licht (kan vergelen). Ik heb de epoxy daarom afgewerkt met een goede laag blanke lak.

bzz

Berichtdoor bzz » ma 29 aug 2016, 13:49

@RN: versterkers zijn alle 200w @ 8ohm, 400w @ 4ohm, dus dat zou moeten werken.

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 01 sep 2016, 23:13

jeroen_d schreef:
markbakk schreef:Denk dat dat de eeuwige discussie is over of een luidspreker wat mag toevoegen. Spaarzaam dempen = resonanties. Dat kun je ophemelen, waarderen of verketteren. Ik denk er genuanceerd over, mijn eigen voorkeur gaat uit naar goed gedempt.

Dan lijkt het erop dat je vergeten bent hoe goed asterduc, geinspireerd door mijn projecten, de resonanties al onder controle had zonder demping waardoor veel minder demping nodig was dan normaal. Het kwam de klank beslist ten goede.

daar benne we niet voor niets een dik jaar intensief mee bezig geweest! maar uiteindelijk waren er toch zowel voor- als tegenstanders. Die discussie zal er dan altijd wel blijven.

bzz schreef:Het midcompartiment wordt gevuld met Dr Baileys longhair ('k had Twaron willen gebruiken maar dat is momenteel niet beschikbaar

ik weet niet waar je woont, maar eventueel heb ik hier nog wat Twaron voor je liggen

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 02 sep 2016, 17:21

Ik wilde een linkje naar rumoh.eu doen, maar het Twaron staat daar niet meer in de lijst met dempingsmaterialen... :-k

Ik meen dat TS in Vlaanderen woont. (tis wel enen kaaskop :lol: )

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 02 sep 2016, 19:57

vreemd. bij de fabrikant staat t nog wel gewoon op de site

richard

Berichtdoor richard » vr 02 sep 2016, 21:41

Henkjan schreef:vreemd. bij de fabrikant staat t nog wel gewoon op de site
Eltim fabrikant? Dat is Teijin. Eltim verhandelt het 'restmateriaal' bij de productie waar ze verder niets mee kunnen doen; het blijkt goede akoestisch dempende eigenschappen te hebben.

En wat de leverbaarheid betreft: http://www.twaron-angelhair.com/
Genoeg is beter.

asterduc

Berichtdoor asterduc » za 03 sep 2016, 21:35

ray5150 schreef:Ik meen dat TS in Vlaanderen woont.

kijk, da's dan naast de deur! TS als je Twaron wil, kom maar ophalen (2970 Schilde).

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 03 sep 2016, 21:50

Wat een bericht op Eltim zeg...
Blijkbaar vinden topfabrikanten het Twaron ook niet (langer) interessant of hebben hun eigen kanalen gevonden, zoals Isophon.

Ik zag dat Mundorf het ook verkoopt: http://www.hificollective.co.uk/loudspe ... angel.html

Dus, gaat Twaron uit de handel als dempmateriaal (ook bij Mundorf), of houdt ELTIM op met de distributie en moeten we een deurtje verder kijken?

richard

Berichtdoor richard » zo 04 sep 2016, 11:10

Je kan het spul vast wel zelf bij Teijin bestellen, waarschijnlijk zal je dan wel per 100 kilo moeten doen.

In principe zijn Twaron en Kevlar namen voor hetzelfde materiaal aramidevezel. Nomex heeft ook dezelfde samenstelling, al is de molecuulopbouw hiervan iets anders.
Genoeg is beter.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”