Magico-like aluminum speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Magico-like aluminum speakers

Berichtdoor richard » do 30 jun 2016, 19:39

Walt schreef:Hallo Henkjan,

Het lijkt me logisch dat er een verband is tussen de kans op krimpscheuren en de hoogte van de kast/aantal plankjes, jouw voorbeeld is dan relatief erg gunstig.

Groetjes Walter
Bovendien heeft die van Henkjan nauwelijks verticale elementen die het werken belemmeren.

Zo'n constructie als hierboven met een aluminium front en achterkant in combinatie met ringen is vragen om problemen, epoxy zal een en ander vertragen maar niet voorkomen.

Op DIY audio is een dramatisch voorbeeld te zien waar enorm veel geld en tijd in is gestoken met een treurig resultaat.
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... array.html
Op pagina 11 gaat het mis. Uiteindelijk komt het toch wel redelijk goed.
Genoeg is beter.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 01 jul 2016, 8:30

Laat ik ook nog maar waarschuwen, het A/AA-berkenmultiplex dat ik een paar jaar geleden als 24mm kocht is nu nog maar 23mm dik. Dat is pakweg 5% krimp, ik hoef niet eens te gaan rekenen met elasticiteitsmodulus en treksterkte dwars om te vertellen dat je, als je die krimp niet de ruimte laat, scheuren zult krijgen.
Mark Bakker

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » vr 01 jul 2016, 8:48

En wat als je "uit de doos" denkt?

De plakken los op elkaar en met een veer systeem samen brengen (draad eind met zware veer) of om de x lagen een laag PU schuim om het geheel te ontkoppelen en de werking op te vangen?

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » vr 01 jul 2016, 10:18

bzz schreef:
IMG_20160622_111114.jpg

Inmiddels een stapje verder.
De mid-compartimenten zijn in elkaar gezet.
Dubbele multiplex achterwand in vorm gezaagd en verlijmd met 2 ronde/ovale ringen van elk 36 mm.
Maakt samen met de uitsparing aan de achterzijde van de alu voorkant zo'n 4 liter inhoud, zoals door Per Skaaning aanbevolen voor de C-Quenz mid.

Aan de bovenkant een uitsparing uitgefreesd zodat de tweeter op zijn plaats zal passen.

De compartimenten worden bij finale assembly met 5 mm draadstangen bevestigd, waarbij de flens in de uitsparing aan de achterkant van de voorkant wordt klem getrokken.
IMG_20160622_111206 (2).jpg

4liter komt op een Q factor van ongeveer 0.6. Ik persoonlijk zou de midcompartiment iets groter kiezen, zo'n 7 liter dan heb je een Q-factor van 0.5 wat voor impulsgedrag gunstiger is.
Om reflecties binnen de mid compartiment te minimaliseren zou ik e.a. meer diffuus maken door de achterwand met houten schotjes onregelmatig te maken.
Nu heb je een vlakke achterwand, wat mij niet erg gunstig lijkt.
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Nieuw project SW 63 clone voor Quad 63 ESL

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » vr 01 jul 2016, 10:22

Kan je niet beter met gebogen wand van multiplex gaan werken, wat o.a. B&W ook toepast?
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 01 jul 2016, 10:32

RNacoustics schreef:Kan je niet beter met gebogen wand van multiplex gaan werken, wat o.a. B&W ook toepast?

+1

Hetzelfde wat ik destijds heb gedaan bij eerste versie van de X-ray die door bzz is overgenomen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 01 jul 2016, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » vr 01 jul 2016, 10:37

ray5150 schreef:
RNacoustics schreef:Kan je niet beter met gebogen wand van multiplex gaan werken, wat o.a. B&W ook toepast?

+1

Hetzelfde wat ik destijds heb gedaan bij eerste versie van de X-ray die door is overgenomen.

door wie :?: :?:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 01 jul 2016, 11:16

Bzz dus. De naam zal weggevallen zijn...

bzz

Berichtdoor bzz » vr 01 jul 2016, 12:38

:D Deze dus...
IMG_20160701_122715.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 01 jul 2016, 12:57

Verhip, ze bestaan nog ! :D
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 01 jul 2016, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 01 jul 2016, 12:59

ray5150 schreef:Verhip, ze bestaan nog ! :D

Wel een andere voet eronder, zie ik ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 01 jul 2016, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 01 jul 2016, 13:34

Afbeelding

mss een idee om de alu baffle niet hard te verlijmen met de rest, maar met soepel blijvende kit zodat daar wat "werking" mogelijk blijft?

over de krimp: hoe veel zou dat nog spelen als de MDF schijven eenmaal zijn opgesloten in epoxy?

mss kan Asterduc wat meer ervaringen vertellen over de diverse Concave's, die immers op vergelijkbare wijze zijn opgebouwd.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 01 jul 2016, 14:24

Het punt is dat mdf in de dikte veel meer uitzet dan in de lengte. Dat heeft te maken met de ligging van de vezels. De variaties in de dikte kunnen oplopen tot wel 4%. Dat is 4 cm op een meter. Dat is niet op te vangen met kit.
Nu zal het in huis bij een redelijk constante luchtvochtigheid wel meevallen maar er i verschil tussen zomer en winter. Aangezien de lucht nu relatief veel vocht bevat zal het mdf waarschijnlijk aankomende winter gaan krimpen. Als dat een millimeter per plankje is dan kun je wel uittrekenen wat dat met 20 plankjes gaat doen.
Het punt met epoxy is dat het wel waterdicht is, maar niet dampdicht. Het vocht kan dus nog altijd in en uit het mdf migreren. Bij gebogen panelen zal dit probleem veel minder spelen omdat de vezels in de lengterichting nauwelijks uitzetten/ krimpen

De luidsprekers van Asterduc kunnen waarschijnlijk vrij werken. Dwz er zit geen hout dwars op de vezelrichting gelijmd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 01 jul 2016, 16:16

Dan schreef:De luidsprekers van Asterduc kunnen waarschijnlijk vrij werken. Dwz er zit geen hout dwars op de vezelrichting gelijmd.
zit ook frontplaat op:
viewtopic.php?p=111181#p111181

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » za 02 jul 2016, 7:42

Ik denk dat je echt moet kiezen,

Waarom echt kiezen? omdat het een vrij hoge kast is en omdat je een extreem stijf materiaal hebt als basis.

Of je gaat voor een kast die dynamisch de uitzetting opvangt (dus voor veren, elastische materialen, zorgen dat het kan bewegen / glijden, etc.) of je gaat voor star en dan moet je dicht in de buurt blijven bij hoe aluminum werkt (bijna niet, en dan nog vanwege temperatuur en niet vanwege vocht).

Waarom doe je niet een aantal lagen 2 mm aluminiumplaat met daartussen een mooie demping (sandwich dus) en de schroeven netjes in het zicht?

Groet Peter

(p.s. ik zou zelf voor dynamisch gaan maar ik geloof dat dat nog ff wat te revolutionair is voor de meesten ;-)

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 02 jul 2016, 12:55

Als je hout eenmaal is gekrompen kun je de laagjesmethode wel toepassen. Eerst een jaar droog opslaan bij kamertemperatuur? Uitzetten kun je met een paar stevige draadeinden en dito eindplaten proberen tegen te gaan.
Mark Bakker

dre

Berichtdoor dre » za 02 jul 2016, 13:00

Gewoon goed afzegelen met lak,dan heb je de grootste problemen al achter de rug.
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 02 jul 2016, 13:07

Of die plakken uit een kunststof vrezen, Corian bijvoorbeeld.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 02 jul 2016, 13:08

dre schreef:Gewoon goed afzegelen met lak,dan heb je de grootste problemen al achter de rug.

Onderdompelen dus.

Leobus

Berichtdoor Leobus » za 02 jul 2016, 13:43

peterhenk schreef:
Waarom doe je niet een aantal lagen 2 mm aluminiumplaat met daartussen een mooie demping (sandwich dus) en de schroeven netjes in het zicht?

Groet Peter

Dat soort systemen wordt ook wel in de vliegtuigbouw toegepast.
De TU Delft heeft geëxperimenteerd met "Aral" (Aramide/aluminium) en "Glare"(glas/aluminium)
Lijkt me wel een hoop gedoe om dat allemaal te plakken en in vorm te krijgen.

Groet,

Leobus

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 02 jul 2016, 13:57

ds23man schreef:Of die plakken uit een kunststof vrezen, Corian bijvoorbeeld.

Met grote vrezen? :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » za 02 jul 2016, 14:05

Laten we realistisch zijn, de plankjes liggen er nu eenmaal al, laten we maar hopen dat het met epoxy onder controle blijft.

bzz

Berichtdoor bzz » za 02 jul 2016, 14:08

Dank voor alle opmerkingen en suggesties.
Ik heb in dit geval voor de 'laagjes-methode' gekozen omdat ik dit een interessante bouwmethode vind, beïnvloed ook juist door projecten als die van Asterduc en de Humble Statement bijvoorbeeld, en ook een beetje omdat het oorspronkelijke ontwerp dit beoogde (zij het met aluminium dat natuurlijk andere eigenschappen heeft ..). Ik weet dat dit in een aantal gevallen slecht is afgelopen en hoop dat vanzelfsprekend niet mee te maken ... Vandaar een aantal 'maatregelen'.
Ik maak gebruik van vochtwerend mdf, dat aan beide zijden met epoxy wordt behandeld en aan de buitenkant vervolgens met carbon en een afwerklaag wordt afgewerkt.
Eventueel (suggesties welkom) werk ik ook de binnenkant nog met een stof/materiaal/.. af om invloed van vocht verder te beperken. Voor demping dacht ik de binnenzijden daarnaa nog met loodbitumen te bedekken.

Ik weet nog niet of ik de panelen met draadstangen tussen de boven- en onderplaat volledig strak zal aantrekken, er zijn wellicht manieren om hier mogelijk wat flexibiliteit in te bouwen waardoor er een zekere verticale expansie van de zijwanden mogelijk is en de bovenste aluminium plaat bijvoorbeeld slechts het deksel is (het bovenste deel van de luidspreker zal niet gebruikt worden voor het bas-compartiment en de mid en hoog zullen al intern in hun eigen behuizing zitten). Ook zou ik regelmatig de spanning op de bouten kunnen checken als ik de boven en onderkant strak zou aantrekken (wat marge nemen in de lengte van de draadstangen), ... ik denk maar hardop..
Ideëen zijn hier ook zeker welkom.

bzz

Berichtdoor bzz » za 02 jul 2016, 14:11

Overigens dacht ik inderdaad de alu panelen niet te verlijmen maar met een kit te dichten. Door de alu stangen van voor naar achter aan te schroeven, trekken de voor en achterplaat zich al volledig strak en klem tegen de zijwanden aan.

bzz

Berichtdoor bzz » ma 04 jul 2016, 13:05

@RNacoustics: Ik plan inderdaad de vlakke achterwand van het mid compartiment nog van 'oneffenheden'/diffractie te voorzien.
Wel stelde Per Skaaning 'We recommend about 4 liters and a well dampened sealed cavity'... waar ik mij op gericht heb. Vanwaar die suggestie dan, denk je?
Het is overigens mijn idee om de luidsprekers zeker in eerste instantie 'demontabel' te houden, zodat ik eventueel het midcompartiment nog kan aanpassen of wisselen voor een ander (het wordt aan de voorplaat vastgeschroefd waarbij de houten flens klem en luchtdicht in de voorplaat wordt getrokken, ik zal niet (direct) verlijmen), dat geeft mogelijk nog enige flexibiliteit..

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”