Magico-like aluminum speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

bzz

Magico-like aluminum speakers

Berichtdoor bzz » di 31 mei 2016, 16:23

Zoals toegezegd hierbij de start van een draadje voor de (plannen rond) de bouw van een set op de, voor de looks dan toch, Magico gebaseerde aluminium luidsprekers.
Ik heb deze fantastische set in aanbouw overgenomen van Hifi-goeroe. Tot nu toe nog geen gelegenheid gehad eraan te beginnen, maar dat zou de komende weken moeten veranderen.

Zelf heb ik al meerdere sets luidsprekers gebouwd maar dit moet toch wel het summum worden van wat er bij ons thuis muziek heeft gespeeld.
Aangezien er op dit forum veel meer ervaring en inzicht aanwezig is dan ik bij elkaar kan verzinnen, zie ik jullie commentaren, suggesties, etc. heel graag tegemoet!

Bijgaand een foto ter herinnering van wat er nu bij ons thuis staat en daarnaast een fotootje van de Magico´s (M project) waar ik meen dat het ontwerp op is gebaseerd.
image.jpeg

Magico-picture.jpg

Belangrijkste stap nu is het maken van de zijwanden. Oorspronkelijk was de bedoeling (van de initiatiefnemer van dit project) deze ook in alu (schijven)uit te voeren, maar dat wordt een veel te prijzige optie. Alternatief zou kunnen zijn te werken met (watervaste) mdf schijven/lagen (zie bijvoorbeeld het Humble Statement project op deze site) of gebruik te maken van een mal om met bv buig mdf/triplex... de afgeronde wanden te maken. Andere materialen zijn natuurlijk ook mogelijk (epoxy graniet, beton, ...), mogelijk bestaan er op het forum goede, werkbare, ideèen die mij kunnen helpen dit systeem tot een mooi resultaat te brengen.
Ik heb CAD tekeningen van de segmenten/schijven (zijwanden, elementen met bracing).
De woofers behoren beide in een behuizing van 50 liter.

Voor de plannen rond de behuizing van de mids, plaats ik later nog foto´s en vragen. Daar zijn nl. al (begin van) elementen aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Magico-like aluminum speakers

Berichtdoor Henkjan » di 31 mei 2016, 16:47

carbon.jpg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 31 mei 2016, 17:07

Carbon lijkt me inderdaad een prachtige afwerking. maar dat vormt toch geen goede wand ?
Ik denk dat vooralsnog het meest praktische is om lagen op te bouwen uit triplex/multiplex of MDF, of een combinatie daarvan.
Eventueel met epoxylaag erover.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 31 mei 2016, 17:15

Ik weet niet hoe hoog de interne demping van dat aluminium frame is?
Als dat klinkt als een klok dan mag daar aan de binnenkant ook wel een laagje van het een of ander tegenaan geplakt worden om het akoestisch dood te maken.

beijert

Berichtdoor beijert » di 31 mei 2016, 17:16

Ik zou er een sandwich van maken om de juiste kromming te krijgen met aan de buitenzijde een laag carbon verlijmt.
Mark

bzz

Berichtdoor bzz » di 31 mei 2016, 18:12

Aluminium zou zeer goede dempingskwaliteiten hebben.
Zie bijvoorbeeld onderstaand van de Magico website (Magico voegt overigens nog wel andere demping toe om aan de Q5 resultaten te komen, maar toch.. O:) :
spectral decay.JPG

Ik heb zelf ook gedacht aan uit lagen MDF opgebouwde zijwanden met een dunne carbon plaat daarop bevestigd/verlijmt.
Het MDF van tevoren wellicht wel van een epoxy-laag voorzien(?)

beijert

Berichtdoor beijert » di 31 mei 2016, 18:37

Aluminium heeft juist geen goede demping kwaliteiten maar is wel zeer stijf. door hun toegevoegde materiaal zijn ze schijnbaar de eigenklank van aluminium ook kwijt.
Mark

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 mei 2016, 18:56

Ik heb zelf gebogen panelen gemaakt met buigtriplex
In jouw geval zou ik een mal maken van de buitenkant, het liefst van polyester of epoxy (je hebt vier panelen nodig!)
In de lossingswas zetten. Dan gel er in en een laag glasvezel met met een fijn weefsel. Daar lamineer je epoxy/glasvezel in. Dan een laag buigtriplex, dan een epoxy/glasezel laminaat. Dan weer buigtriplex. Doorgaan tot je de gewenste dikte hebt bereikt.
De buitenkant van je paneel is dan gelijk met de aluminium boven en onderkant.
Eventueel nog een mooie carbon of mooi combinatie weefsel eroverheen. De binnenkant van alle panelen bestrijk je met Hybrifix. Daar druk je plaatjes lood in zodat de panelen akoestisch dood zijn. Natuurlijk wel rekening houden met je bracing. Die zou ik van epoxy of aluminum maken en zeker niet van hout omdat hout toch werkt door invloed van vocht.
De kast vervolgens in elkaar lijmen met hybrifix.

Mocht je er voor kiezen om de buitenpanelen alleen van vezelversterkt epoxy te maken dan heb je toch weer kans op resonanties in vervelende mid frequenties. Met een laminaat van buigtriplex gecombineerd met glasvezelversterkt epoxy heb je daar minder last van.

Hele gave designweefsels bestel je hier (net als de rest van al je epoxy enz)

weefsel.jpg

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 31 mei 2016, 19:11

beijert schreef:Aluminium heeft juist geen goede demping kwaliteiten maar is wel zeer stijf. door hun toegevoegde materiaal zijn ze schijnbaar de eigenklank van aluminium ook kwijt.

pappaleo schreef:Als dat klinkt als een klok dan mag daar aan de binnenkant ook wel een laagje van het een of ander tegenaan geplakt worden om het akoestisch dood te maken.

:mrgreen:

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » di 31 mei 2016, 19:18

Gezien het niveau van de constructie en afwerking zou ik Vliegtuigtriplex gebruiken. De kopse kanten zijn perfect omdat er geen insluitingen en knoesten zijn en het is nog supersterk ook.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 mei 2016, 19:23

pappaleo schreef:
beijert schreef:Aluminium heeft juist geen goede demping kwaliteiten maar is wel zeer stijf. door hun toegevoegde materiaal zijn ze schijnbaar de eigenklank van aluminium ook kwijt.

pappaleo schreef:Als dat klinkt als een klok dan mag daar aan de binnenkant ook wel een laagje van het een of ander tegenaan geplakt worden om het akoestisch dood te maken.

:mrgreen:

Met een plamuurmes hybrifix er op smeren en daar plaatjes lood indrukken. Gegarandeerd zo dood als een pier.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 31 mei 2016, 19:28

watervast MDF of liever HDF delen stapelen, en dan een lapje koolstofvezel er overheen met epoxy.. Is dat tenminste ook meteen gedaan..
Topfinish er overheen en spiegelend polijsten.. dan lijken die koolstofvezels wel een cm diep te liggen.. Combineert ook heel prima met dat aluminium..
Moet die hele structuur wel zo in dat alu frame te zetten zijn..
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 31 mei 2016, 19:32

Dan schreef:Met een plamuurmes hybrifix er op smeren en daar plaatjes lood indrukken. Gegarandeerd zo dood als een pier.

:goedzo:
Twee van mijn (mdf) speakers zijn ook voorzien van loodbekleding aan de binnenkant. :mrgreen:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 31 mei 2016, 19:35

Reactie op Dan

Alleen zou ik in de mal beginnen met een paar lagen carbon.
Daaroverheen kan je wel weer buigtriplex zetten en ribben aanbrengen.
Zorg er wel voor dat je mal smetteloos is.
Alles war daar nog in zit zie je ook terug in je paneel.
Heb je het paneel uit de mal dan kan je met zwarte verf en een airbrush pistool nog wat foutjes weg werken
Verder is het vaak Ook mooier om de randen een zwarte fadeout te geven.
Is dat alles naar je zin dan kan je het paneel afwerken met blanke lak.
Pas dan krijg je de mooie diepte werking van het materiaal tezien.

bzz

Berichtdoor bzz » di 31 mei 2016, 19:58

Dank voor alle input al. Food for thought... en dat zocht ik..
Voor mij zijn er eigenlijk 2 opties; een mal of m/hdf in lagen, inderdaad lijkt en carbon(/epoxy) achtige buitenkanti mij ideaal/mooi.
Bij de mdf-lagen optie kan ik gebruik blijven maken van de (voorziene) sandwich-constructie (draadstangen die onderin de topplaat geschroefd kunnen worden en waarvoor in de onderplaat gaten voorzien zijn: kan dus klemmen..)
Voor wat betreft de mal-optie: hoe maak ik die mal het best? Kunnen jullie me voorbeelden/plaatjes bezorgen hoe dat het beste/meest praktisch gedaan kan worden?

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 mei 2016, 20:09

Je zou even te rade moeten gaan op
[ Bekijk op youtube ]

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 31 mei 2016, 20:36

bzz schreef:Voor wat betreft de mal-optie: hoe maak ik die mal het best?
Kunnen jullie me voorbeelden/plaatjes bezorgen hoe dat het beste/meest praktisch gedaan kan worden?

Eerste waar ik aan denk is het verhaal van de Paranello's ;
viewtopic.php?f=3&t=1028&start=25

En aan de Termino's zitten ook wat gebogen wanden :
viewtopic.php?f=3&t=10438&hilit=termino&start=175
Deze zijn ook met carbon afgewerkt, Dre kan hier wel het een en ander over vertellen. :hide:

richard

Berichtdoor richard » di 31 mei 2016, 20:38

Persoomlijk zou ik niet met ringen gaan werken. Als je een watervaste versie gebruikt zal het misschien minder zijn, maar het blijft een vezelmateriaal dat in de breedte van de vezel meer werkt dan in de lengte waardoor de stapel in dikte veranderd met de luchtvochtigheid. Dat kun je met tig lagen epoxy nog niet voorkomen.

Een wand uit gelamineerde platen bekleed met carbon lijkt vast mooi en hightech, maar misschien zijn zijwanden uit massief notenhout juist een mooi contrast met het koele aluminium (werkt trouwens ook).
Genoeg is beter.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 31 mei 2016, 20:39

Voor dat je een mal Kan maken zal je eerst een paneel moeten maken die de juiste vorm heeft.
Dat kan je maken van mdf of een ander makkelijk te verwerken materiaal.
Hierbij is het belangrijk dat de vorm goed is en de dikte vanhet materiaal is hier niet van belang.
Als je de juiste vorm hebt dan zet je deze in de was.
Vervolgens maak je van epoxy verf de eerste laag en ga daarna lamineren met Glasvezel doek en epoxy.
Vergeet niet om versterkingen aan te brengen zo dat de vorm van de mal behouden blijft.
Hou goed in de gaten dat je de mal moet kunnen lossen van het product dus daar moet je extra lipjes voor maken waar je met een schroevendraaiertussen kan komen.
Deze zaag je later eraf.
Als je mal naar je wens is kan je eigenlijk op de zelfde mannier als dat de mal gemaakt is de panelen maken.

richard

Berichtdoor richard » di 31 mei 2016, 20:41

Een aanrader als je met polyester en andere kunstharsen gaat werken:
http://www.polyservice.nl/Praktijkhandb ... 16367.html
Genoeg is beter.

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » di 31 mei 2016, 20:49

Hallo BZZ,

Ik ben blij dat je met dit project een doorstart gaat maken.
Ik ben reuze benieuwd wat het eind resultaat gaat worden.

Ik heb nog de spec's gevonden van de op spec's bestelde luidsprekers.
Goh, het is al weer twee jaar geleden dat ik contact had met Per Skaaning.

Om de Thiele/Small parameters te halen heeft Skaaning gebruik moeten maken van de A-magneet. Deze is 17 cm in doorsnede in plaats van de 20 cm van de C-magneet. De kleinere aandrijfkracht is nodig voor de relatief hoge Vas bij dit conusoppervlak.

Dear Roland;

We have now had some time to do simulations and thank you for your patience.
I hope we are right, when we assume, you want two woofers per side.
Your wish, regarding box size and lower cutoff frequency are within what is doable, but (it seems there is always a but) you always have > > to pay a price or with other virtues, like dynamics and sensitivity.
We have made a small scheme with some different drivers. Facts are for one driver, so box size must be multiplied by two.

Fs - Hz 20 16 14 20 18
Vas – L 185 185 185 185 185
Qts 0,27 > > 0,27 0,23 0,35 0,35
Box volume -L 60 60 40 50 40
Tuning - Hz > > 37,8 31 31 40 40
Qtc 0,5 0,5 0,5 0,71 0,71
SPL - dB 88,7 > > 85,8 84,8 87,6 86,6
Cone Mass - g 54,5 84,6 110,6 54,5 66,9

As you can see, the sensitivity drops quite fast, when we try to push the system, so perhaps it would be an idea to reevaluate your wishes.
The sensitivity of two drivers, will be approximately 4 dB higher than one driver. We need about 92 dB, because the midrange is 91 dB efficient. ( Sensitivity of the bass, must be a bit higher than the mid)

Best regards - Per

In overleg met Jeroen_D hebben we toen gekozen voor de volgende parameters:

De T&S waarde:
Fs - Hz 20
Vas - L 185
Qts 0.35
Box volume - L 50
Tuning - Hz 40
Qtc 0.71
SPL - dB 87.6
Cone Mass - g 54.5

Veel succes met je project :!:
Laatst gewijzigd door RNacoustics op di 31 mei 2016, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Nieuw project SW 63 clone voor Quad 63 ESL

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » di 31 mei 2016, 20:53

bzz schreef:Bijgaand een foto ter herinnering van wat er nu bij ons thuis staat en daarnaast een fotootje van de Magico´s (M project) waar ik meen dat het ontwerp op is gebaseerd..

Het ontwerp is gebaseerd op model S5
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Nieuw project SW 63 clone voor Quad 63 ESL

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 31 mei 2016, 23:48

Per Skaaning schreef:...... Sensitivity of the bass, must be a bit higher than the mid
nou ben ik toch wel heeeel benieuwd waarom hij dat zou willen :think: de mid harder dan de woof lijkt me handiger

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 01 jun 2016, 9:47

Misschien omdat een mid door de filtering al snel wat opslingering kan krijgen aan beide kanten van de banddoorlaat en omdat je een vloerstaander (vrij staande opstelling) eigenlijk altijd laat aflopen...

En ik denk omdat het zijn persoonlijke ervaring is dat dit niet te veel laag gaat geven t.o.v. het mid :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 01 jun 2016, 10:32

maar een mid is makkelijk te dempen met een weerstandje zonder negatieve effecten op t geluid;
plus dat je daar graag een zo hoog mogelijk rendement wil want dan minder thermische compressie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”