mini sub x 2 (niet zo mini meer)
Moderator: Beheerdersteam
mini sub x 2 (niet zo mini meer)
Ik speel met het idee om 2 mini subjes te maken.
Het idee is dan om te werken met 6.5 inch lange slag woofers.
De afmetingen van de kast wil ik ongeveer 20 x 20 x 40 cm maken.
van 22mm mdf.
Is hiermee enige diepgang te behalen?
Het idee is dan om te werken met 6.5 inch lange slag woofers.
De afmetingen van de kast wil ik ongeveer 20 x 20 x 40 cm maken.
van 22mm mdf.
Is hiermee enige diepgang te behalen?
Laatst gewijzigd door toetertje op vr 17 mei 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Re: mini sub x 2
Dit vind ik nou niet direct een lange slag subwoofer.
Ik denk dat de Dayton DCS165 of de Peerless SLS6 betere keuzes zijn in dit formaat.
Maar ja, de prijs ligt dan ook ongeveer een factor 2 hoger.
Ik denk dat de Dayton DCS165 of de Peerless SLS6 betere keuzes zijn in dit formaat.
Maar ja, de prijs ligt dan ook ongeveer een factor 2 hoger.
Ik ging voor dat woofertje, mede door de prijs maar ook door de lage resonantiefreq.
Ik ben bij een vriend van mij bezig met die peerless woofertjes. Maar dat wil nog niet
echt lekker laag gaan.
Ik ben bij een vriend van mij bezig met die peerless woofertjes. Maar dat wil nog niet
echt lekker laag gaan.
Tsja, ...Je kunt nou eenmaal niet EN rendement EN diep laag uit een 15 liter kast halen...
Als je rendement inlevert, dwz dieper afstemt op plm 30 Hz (veel succes met zo'n kleine kast afstemmen op 30 Hz trouwens) dan loopt de SLS6 wel degelijk diep door... Tussen 30 en 70 Hz is hij dan redelijk vlak op zo'n -6dB.
Met "cabin gain" win je t rendement wel deels terug (?)
Als je rendement inlevert, dwz dieper afstemt op plm 30 Hz (veel succes met zo'n kleine kast afstemmen op 30 Hz trouwens) dan loopt de SLS6 wel degelijk diep door... Tussen 30 en 70 Hz is hij dan redelijk vlak op zo'n -6dB.
Met "cabin gain" win je t rendement wel deels terug (?)
En voor de sls wordt zo'n 12 liter aangeraden.
Met de afmetingen die ik opgaf kom ik op ongeveer 8 liter.
Dat is dus echt te weinig. Ik zal dus iets groter moeten.
Misschien b 20 x h 30 x d 40 cm. dan kom ik op 15 liter.
Met de afmetingen die ik opgaf kom ik op ongeveer 8 liter.
Dat is dus echt te weinig. Ik zal dus iets groter moeten.
Misschien b 20 x h 30 x d 40 cm. dan kom ik op 15 liter.
De peerless is niet echt een fantastische woofer. Ik heb hem in een testopstelling gebruikt en dat leverde geen goede resultaten op.
Neem dan liever 1 goede sub. Voor 300 euro kun je al wat leuks in elkaar knutselen.
Voor 150 euro koop je een knappe woofer en voor 150 euro koop je een leuke subamp.
Neem dan liever 1 goede sub. Voor 300 euro kun je al wat leuks in elkaar knutselen.
Voor 150 euro koop je een knappe woofer en voor 150 euro koop je een leuke subamp.
ik heb nu 1 grotere sub. maar wil i.v.m. verdeling van de geluidsdruk,
en omdat het mooier smoelt, er 1 aan elke kant van het tv meubel.
en het is leuk om weer een nieuw projectje op te starten.
en omdat het mooier smoelt, er 1 aan elke kant van het tv meubel.
en het is leuk om weer een nieuw projectje op te starten.
Twee subs = beter dan één, drie is beter dan twee, en vier is nog beter dan drie 
Daarna houdt het wel zo'n beetje op
Daarna houdt het wel zo'n beetje op
- Hans Nootdorp
Ik heb wat populaire kleinere woofers 6,5 - 8 inch op een rij gezet.
In de spreadsheet wordt berekend wel kastvolume er nodig is (Vb) voor een nette afstamming (Q = 0,65) en wat daarbij de kantelfrequentie (Fc) wordt.
Ook wordt de max. (lineaire) luchtverplaatsing berekend. Een 2x grotere verplaatsing geeft 6 dB grotere SPL. In het overzicht is te zien, dat de Peerless SLS61/2 inderdaad niet zo laag gaat (in cb); Fc = 78 Hz.
De Dayton DCS165 ook niet zo: Fc = 68 Hz, waarbij die niet zo krachtig is: hij kan "maar" 75 cm3 lucht verplaatsen.
De Tangband W6-1139SIF gaat aardig laag; Fc = 57 Hz en kan ook 161 cm3 verplaatsen.
Als veel "druk" belangrijk is, is de Visaton W200S misschien niet zo'n slechte keuze, met een redelijke Fc: 65 Hz.
Als het iets meer mag kosten is de Seas L22RNX4 een aanrader: fc = 51 Hz en 220 cm3 luchtverplaatsing. Alhoewel deze unit het mischien in een BR nog beter zal doen.
En als het echt laag moet, zou ik nadenken over de Peerless HDS205 alu; fc = 43 Hz en 139 cm3 luchtverplaatsing. Maar deze heeft wel 23 liter netto kastinhoud nodig.... (en kost ook iets meer).
In de spreadsheet wordt berekend wel kastvolume er nodig is (Vb) voor een nette afstamming (Q = 0,65) en wat daarbij de kantelfrequentie (Fc) wordt.
Ook wordt de max. (lineaire) luchtverplaatsing berekend. Een 2x grotere verplaatsing geeft 6 dB grotere SPL. In het overzicht is te zien, dat de Peerless SLS61/2 inderdaad niet zo laag gaat (in cb); Fc = 78 Hz.
De Dayton DCS165 ook niet zo: Fc = 68 Hz, waarbij die niet zo krachtig is: hij kan "maar" 75 cm3 lucht verplaatsen.
De Tangband W6-1139SIF gaat aardig laag; Fc = 57 Hz en kan ook 161 cm3 verplaatsen.
Als veel "druk" belangrijk is, is de Visaton W200S misschien niet zo'n slechte keuze, met een redelijke Fc: 65 Hz.
Als het iets meer mag kosten is de Seas L22RNX4 een aanrader: fc = 51 Hz en 220 cm3 luchtverplaatsing. Alhoewel deze unit het mischien in een BR nog beter zal doen.
En als het echt laag moet, zou ik nadenken over de Peerless HDS205 alu; fc = 43 Hz en 139 cm3 luchtverplaatsing. Maar deze heeft wel 23 liter netto kastinhoud nodig.... (en kost ook iets meer).
wauw bedankt hans, das een mooi lijstje.
ik ga mij er even in verdiepen. Begrijp ik goed dat ik een beetje moet letten
op een grote luchtverplaatsing en een lage fc?
Vind ik dat ook terug in de t & s van andere luidsprekers?
ik ga mij er even in verdiepen. Begrijp ik goed dat ik een beetje moet letten
op een grote luchtverplaatsing en een lage fc?
Vind ik dat ook terug in de t & s van andere luidsprekers?
- Hans Nootdorp
Ja, de max. Luchtverplaatsing zegt alles over de geluiddruk die de woofer kan maken. En de Fc geeft aan tot welke frequentie de wooferweergave doorloopt.
In de TS-parameters staan Xmax.lineair en Sd (radiating area), die met elkaar vermeningvuldigd de max. Luchtverplaatsing geeft.
De resonantiefrequentie Fs en Qts staan ook in de TSparameters van een woofer en hoe lager de verhouding Fs/Qts hoe beter.
De Vas gaat met Fs en Qts in een formule en die bepaalt je benodigd kastvolume. Een lage Vas is i.h.a. gewenst.
Dit lijstje bevat trouwens alleen woofers die niet meer dan € 100,- kosten. Slechts een paar in het lijstje kosten net iets meer. Boven de € 100,- is er natuurlijk nog meer keus.
In de TS-parameters staan Xmax.lineair en Sd (radiating area), die met elkaar vermeningvuldigd de max. Luchtverplaatsing geeft.
De resonantiefrequentie Fs en Qts staan ook in de TSparameters van een woofer en hoe lager de verhouding Fs/Qts hoe beter.
De Vas gaat met Fs en Qts in een formule en die bepaalt je benodigd kastvolume. Een lage Vas is i.h.a. gewenst.
Dit lijstje bevat trouwens alleen woofers die niet meer dan € 100,- kosten. Slechts een paar in het lijstje kosten net iets meer. Boven de € 100,- is er natuurlijk nog meer keus.
Ik heb nog even gekeken naar de visaton w200s.
Die hadden een leuk prijsje voor een test opzetje.
Maar om die een beetje laag te laten gaan moeten
ze in 50 liter gepoort. Das wel een flink kastje.
Die hadden een leuk prijsje voor een test opzetje.
Maar om die een beetje laag te laten gaan moeten
ze in 50 liter gepoort. Das wel een flink kastje.
Ik ben bang dat je de spreadsheet moet herzien.
De Visaton W200s heeft een theoretisch lineaire slag van +/- 3.5mm. In de praktijk is dat vaak nog minder voordat de vervorming de pan uitschiet.
De opgegeven +/-10mm is de mechanische limiet.
De Visaton W200s heeft een theoretisch lineaire slag van +/- 3.5mm. In de praktijk is dat vaak nog minder voordat de vervorming de pan uitschiet.
Is een passieve radiator geen optie? Ik heb een tijdje gespeeld met 8 inches in 12 liter per stuk zo uit mijn hoofd en dat ging onder 30hz nog wel goed door
- Hans Nootdorp
.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 15 apr 2016, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
Bedankt voor de feedback. Ik heb het in de lijst aangepast. Daarmee is de W200s toch niet zo'n krachtpatser en dus niet zo'n aantrekkelijk kandidaat als je voor je (sub)woofer veel geluidsdruk wilt.Chris_T schreef:Ik ben bang dat je de spreadsheet moet herzien.
En inderdaad gaan sommige units lager als ze als basreflex worden ingezet. Maar dan moet je ook wel kijken wat hun konusuitslag wordt en wat er dan aan geluidsdruk gehaald kan worden. Daarvoor moet je dan wel (even) simuleren met Boxsim of WinISD.
Maar kan ook met een spreadsheet van Linkwitz. Zie bijlage.
In dit artikel geeft Linkwitz hierbij een goede uitleg; is erg leerzaam.
- Bijlagen
-
- Closed-Box-WithDriverDb (1).xls
- (151.5 KiB) 104 keer gedownload
Het concept met passieve radiators ken ik nog niet.
misschien ook maar eens naar kijken.
misschien ook maar eens naar kijken.
Was voor mij de ideale manier om laag te komen zonder grote behuizing te maken. Anders werd te poort net zo groot als de rest van de inhoud.
Ik had 4 stuks Peerless XLS 10 PR via hier gekocht. Daarna ook via hier weer snel voor hetzelfde bedrag weer verkocht toen ik ze niet meer nodig had
Ik had 4 stuks Peerless XLS 10 PR via hier gekocht. Daarna ook via hier weer snel voor hetzelfde bedrag weer verkocht toen ik ze niet meer nodig had
De beschikbaarheid van PRs is alleen wat beperkt heb ik gemerkt. Verder een prima oplossing voor kleine behuizingen. Heel vergelijkbaar qua eigenschappen met BR, je hebt alleen geen poort ruis en geen grote poort nodig. Nadelen zijn dat het duurder is, en dat de excursie van de PR vaak limiterend is. Dat moet je goed modelleren.
Pr's worden inderdaad wel wat prijzig, en niet al te veel keus.
ik keek nog even naar de peerless sls 263 maar een kast van 167 liter, klopt dat wel?
ik keek nog even naar de peerless sls 263 maar een kast van 167 liter, klopt dat wel?
Tweedehands zijn ze slecht te vinden ja. Ik had ze binnen een dag verkocht.
Ik weet niet wat je uit wil geven, maar er is een PR waar je niet heel erg op de maximale uitslag hoeft te letten. Earthquake bijvoorbeeld heeft PR's waar ook nog gewicht aan toegevoegd kan worden die 10cm uit kunnen slaan, kosten zo rond de 80 euro per stuk
Ik weet niet wat je uit wil geven, maar er is een PR waar je niet heel erg op de maximale uitslag hoeft te letten. Earthquake bijvoorbeeld heeft PR's waar ook nog gewicht aan toegevoegd kan worden die 10cm uit kunnen slaan, kosten zo rond de 80 euro per stuk