de zoveelste Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: de zoveelste Open Baffle

Berichtdoor hannesie » ma 05 okt 2015, 16:14

leonidas schreef:Toch maar weer naar de X-fi show geweest. We gaan altijd met een hele groep dus gezellig.
Ik wilde persé de Raal dipole horen en die zou er zijn.

Het is inderdaad een dijk van een tweeter maar ook een beetje aan de prijs ; zo'n 800 euri per stuk.
En pas van af 2khz bruikbaar.

Ze'ev had mij gemaild dat zijn nieuwe NEO woofers tot wel 500 Hz in OB bruikbaar waren.

Dus stiekem uitgekeken naar wat anders.

Bij de ruimte van Speakerland even staan kletsen met Ruud ; zie ik daar ook een dipole.
Natuurlijk vragen en volgens Ruud gebruikten zij hem vanaf 700`800 Hz 1e orde.

Was te druk om echt te luisteren dus dinsdag erop naar Oss en een setje aangeschaft.

Weer wat foto's als illustratie.

Het handige van de HW-kit is dat je gewoon even een setje nieuwe midden baffles zaagt en een unit monteert ; gaat echt heel soepel.
Een kast met filters en baffles en dan met vleugelmoeren verwisselen ; dat zou wel handig zijn ; moet ik maar eens uitdenken.
Ideaal om te experimenteren.

Speelt echt lekker ; de DX3 gaat voor een tijdje de doos in.

Passief op 475 Hz.
12/12 en reductie op de planar.

Doe maar geen metingen deze keer.

Laatste foto is wat ik ook nog wil testen ; in ieder geval iets wat erop lijkt.

gr. Leon

Die komt mij wel bekend voor, ik heb die hier ook, en nog niet voldoende meegedaan.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1633775#p1633775
Hans

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » ma 05 okt 2015, 17:02

Hoi Hans , hij (de planar) luistert een stuk beter dan dat hij meet.
Toevallig gister even een plaatje gemaakt met mijn iPad.
Piekje op 10kHz hoor je niets van.
Alles op de luisterpositie ; is inderdaad beetje veel bas.

probeer hem maar eens uit ; bij mij blijft ie in ieder geval (voorlopig) de Lowther DX3 vervangen.

gr. Leon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 05 okt 2015, 17:19

Ik ben nog wat met bronnen bezig (DAC's ) en dan gaan we weer aan de luidsprekers. :D
Hans

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 05 okt 2015, 18:49

hannesie schreef:Ik ben nog wat met bronnen bezig (DAC's ) en dan gaan we weer aan de luidsprekers. :D

Ik heb hier nog wel een setje 15" voor je ;-)

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 05 okt 2015, 19:01

Ik hou van slank. ;-)
Hans

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 05 okt 2015, 19:03

hannesie schreef:Ik hou van slank. ;-)

Zet je ze zijwaarts :mrgreen:

molekuul

Berichtdoor molekuul » ma 05 okt 2015, 20:17

hannesie schreef:Ik hou van slank. ;-)

Dan heb je er veel van nodig, om het opp. van een 15" te krijgen

Walt

Berichtdoor Walt » ma 05 okt 2015, 20:40

Of twee goede 10 inchers per kant, dat volstaat ook.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 05 okt 2015, 20:42

Laat me raden, van AT? :lol:
Fusion Filterdesign

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » za 31 okt 2015, 10:08

Het is weer tijd voor een korte update.
Toen Ze'ev Schlik mij spontaan een set Neo woofers en een HW kit stuurde , heb ik beloofd om een paar dingen voor hem uit te proberen.

Allereerst een samenvatting van mijn bevindingen , ook op FB geplaatst.

Een paar dingen zijn al op dit forum geplaatst maar nu dus ietsje uitgebreider.

e.e.a. zal t.z.t. ook op de site van PureAudioProject komen.

mvgr. Leon.
Laatst gewijzigd door leonidas op za 31 okt 2015, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » za 31 okt 2015, 10:17

Op dit moment heb ik de configuratie van de fotoos bestudeerd.

Low power amps is een optie !!

Zelf gebruik ik :

2x aleph mini van elk ongeveer 10 watt.

Ik mis eigenlijk niets.

Het x-over is een ZEN variant en bestaat nu uit drie onderdelen.

Nog geen schema ; hoogstens straks een DIY guide.

Foto 1 ; twee mono blokjes met de Yaqin pre.
Foto 2 ; de setup.
Foto 3 ; rechts , het oude filter en links het nieuwe.(wat meer "boutique parts , vlakdraad spoel en mundorf.)

De Yaqin is vervangen door de Audio Research LS1 en dat was een dusdanig verschil dat er
een complete "rework" van het X-o nodig was !!

mvgr. Leon

Bart-Jan

Berichtdoor Bart-Jan » wo 18 nov 2015, 0:31

Interessant! Ik zag op de site van pure audio project dat ze een versie met een mundorf band tweeter hebben. Dat is niet het resultaat van waar jij hier mee bezig bent, neem ik aan?

Ik ben benieuwd naar de status en of je dit als DIY iets aanbiedt.

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » wo 18 nov 2015, 8:29

Onderstaande is ook terug te vinden op Facebook.
Bij , wat achter de schermen , overleg met Ze'ev Schlik , bleek hun nieuwste "Stellar" op ongeveer dezelfde manier te zijn aangepakt als mijn benadering. Soort van parallel dus.
Omdat ik de meeste dingen op Facebook plaats ; hier alleen maar de "samenvatting".
Als er mensen echt vragen hebben dan hoor ik het wel.

Citaat van Facebook:

So at what point am I at this moment :
I do believe I have my FINAL x-over for the Lowther DX3 with the Neo woofers. It's been unchanged for over 3 weeks and that is a very good sign.
The secret is that it's not a textbook x-over. You do not cross but you "merge" the units!!
It started with the experiments with the planar dipole , meaning to do a "budget" OB version with , again , the NEO woofers as a base.
Thisresulted in a series x-over with a reduction on the planar. Only 3 parts and amazing sound !! (please Ze'ev Schlik do something with this planar & my x-o ; it opens a new market !!)
Later , listening , suddenly , a flash in my mind !! "the lowther has about the same rising tendency ......but only about 8 dB louder .....so...
And I found , on the net an x-o by Nelson Pass and John Verhalen for a lowther and a tonetubby.....
At first I just recalculated the x-over from planar to lowther and kept on tweaking till the sound image snapped in.
The values for me are :
6,2 mH & 32uF for the series x-over and a powerreduction on the DX3 : 5,6 ohm serie and 2,7 parallel.
The , so called , ZETA of the x-over is pretty high ; which means both units do a large part of the spectrum together (merge effect).
So I'm sure that the possibility of Ze'ev s Neo woofers to play up till 800 1000 Hz and sound OK as wel made this going !!

So if you own a Lowther ; GO for it !!

In the words of Nelson Pass : Get yourself a bunch of coils and caps and resistors and tweak your own x-o to taste !!
And I agree completely.
I'll publish a list wich will give all of you a good starting point next week.

I'm a happy person enjoying the music !!

THE PLANARS ARE VERY GOOD FOR THE MONEY BUT THE LOWTHERS JUST PLAY IN A DIFFERENT LEAGE !!

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » wo 18 nov 2015, 8:35

En nog een stukje met een korte uitleg.

Lay-out Final "merge" x-over. Small explanation. At my place 6,2 mh & 33uF works best. My L-pad is adjusted for my personal taste ; 5,6 ohm & 2,7 ohm parallel. What I call : soft detail. (I do not want to get the feeling that I have to sit at the tip of the chair!) . I'm a bass lover so 6,8 mH was even for me a bit to much. Be warned. This is the first time in my life that I enjoy a relaxed Lowther !! Yessss relaxed !! When you have a lowther and want to try out ; go for cheap iron core inductors and a bip. elco of 22uf and bypass the 22 with small values till the sound "snappes" in. Hope to hear from you ALL !!

En een kopie van datgene wat Nelson Pass gebruikt en John Verhalen. Lijkt ook erg op datgene waar ik op uitkom.

En , uiteraard , een foto van wat er bij mij nu speelt.

Dynky

Berichtdoor Dynky » zo 29 nov 2015, 11:16

ik was gisteren even op bezoek bij Leon, om een kleine transactie af te ronden...maar vooral ook om even kennis te maken met deze audio-/muziekliefhebber en imo erg kundige zelfbouwer.
dat zijn OB set daarbij ook even aan een luisterend oor zou worden onderworpen, dat stond al vooraf vast, want ik speel hier sinds enkele maanden ook met een OB, dus die interesse in wat ik te horen zou krijgen was absoluut aanwezig.

het verschil tussen onze beide benaderingen is wel behoorlijk groot, zelf draai ik met een digitaal actief gefilterd (en digitaal gecorrigeerd) 2-weg systeem op basis van één 15" (sub)woofer icm een Dayton 8" fullrange...daar waar er bij Leonidas gebruik wordt gemaakt van een dubbele 15" en een Lowther 8", voorzien van een (extreem minimalistisch qua opzet :o ) analoog actief filter, zonder verdere "ruimtecorrectie" van welke aard dan ook.

vanaf de eerste noten viel me een heel tastbare en wat ik noem instrumentale weergave op, die op het eerste gevoel extreem eerlijk en bij momenten zelfs een beetje "in your face" klonk. behoorlijk anders dan wat ik zo uit m'n geheugen van de eigen set kon herinneren, maar daar kan ook de behandelde ruimte (hier bij mij thuis) een rol in spelen...want het was vooral het mid/hoog waar ik de eerste minuten ff aan moest wennen
als ik eenmaal wat gewend was aan die meer heldere afstemming, viel er toch wel eea duidelijk op z'n plaats, zeker qua detaillering in het laag/laag-mid...waarbij het behoorlijk anders en zeker meer gelaagd klonk dan wat ik hier thuis gewend ben. (zit hem voor een groot stuk ook in de te vlakke correctiecurve, die is bij thuiskomst gisteren al meteen aangepast en het klinkt imo nu al iets beter :goedzo: )

De andere reden zou wel eens kunnen zijn dat Leon behoorlijk hoog crossed naar de Lowther, da's iets wat ik me bij de hier gebruikte (sub)woofer-drivers niet zo snel zie doen...maar 't geeft me zeker weer stof tot nadenken, dus wie weet moet ik dat experiment (wat al langer door m'n hoofd spookt) met een andere laagdriver toch maar niet langer uitstellen :)

al bij al vond ik het een erg leuk & geslaagd bezoek, waar er zowel op muzikaal vlak (nog bedankt voor de cd! :wink: ) als vanuit technisch oogpunt weer wat spreekwoordelijke deuren zijn geopend...en da's nou precies de reden waarom ik dergelijke bezoekjes graag pleeg.

Gijs

Berichtdoor Gijs » zo 29 nov 2015, 13:00

Klinkt, met alle respect, als de aloude "Lowther shout" die ik me herinner vanaf mijn allereerste kennismaking met Lowthers, een jaar of 25 geleden bij Audiodome in Amsterdam.
Het rare bij die luidsprekers vond ik dat er van alles aan te merken viel op die units, maar dat het voor mij heel moeilijk was er niet verliefd op te worden. Toen werden de units fullrange gebruikt in een hoorn, maar kan me voorstellen dat dat voor het mid/hoog niet veel uitmaakt.

het lijkt me leuk om eens Lowthers in een open baffle te horen.
It's a long way to the top if you wanna rock n roll

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » zo 29 nov 2015, 21:25

@ Dirk ; fijn dat ik voor wat inspiratie heb kunnen zorgen.

De Neo woofers zijn van uitzonderlijke klasse !! ( geloof me maar ; heb er heel wat beluisterd)

@ Gijs ; de " oude " Lowther had , de zgn. shout. 25 jaar geleden. De nieuwe (die ik gebruik) heeft hier veel minder last van door de andere whizzer.
Tevens (even terug lezen !!) maak ik gebruik van zgn. akoestische kortsluiting om dit verder nog tegen te gaan.
Ik heb hiervoor 4 sets midden boards gebouwd, beluisterd en gemeten.
Daarom zit de DX3 ook uit het midden!!

Ik heb , btw , nog de Seas FR van Dirk gisteren ingebouwd. Als Dirk hier een tijd naar geluisterd heeft kan ik me wel voorstellen dat de veel hogere detaillering van de DX3 even wennen is.

In mijn manier van XO-en is trouwens een kleine aanpassing zo gedaan.

Maar , Dirk , we doen het nog wel eens over.
Dan voice ik e.e.a. precies voor jou op persoonlijke smaak!!

gr. Leon

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » vr 04 dec 2015, 19:06

Sommige dingen gaan snel ; alweer een update.

Ze'ev had tijdens een show van PureAudioProject (PAP) een setje Voxativ units gekregen.
Hij was nieuwsgierig en wilde ze meteen uitproberen in een trio15 setup. Op mijn advies een ander XO geprobeerd en samen met mij getweaked via e-mail. Het was even wachten (waren nieuwe units ; dus niet ingespeeld) maar de ochtend erna : " everything is blooming ; best audiophile XO I ever heard!"

Van het een kwam het ander en de boards voor het ZM XO liggen nu bij Mundorf.
Ben wel benieuwd en vind het ook wel spannend.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik ge XO t heb over internet voor een unit die ik zelf niet gehoord heb.
Wel leuk dat Ze'ev nu thuis mijn XO gebruikt.

Ook nog een avondje geluisterd met twee mensen.
Ik had een paar flex mogelijkheden in het XO ingebouwd zodat ze konden luisteren hoe en wat je ZELF kunt aanpassen.
Ook kon ik overschakelen tussen buizen en klasse a transistor.
Ze hadden vrij snel door wat er mogelijk was!!
En dat was waar ik achter wilde komen.

Ze hebben geluisterd naar de trio15 + Fostex FE207e.

Op het ogenblik heb ik getest:

2x aleph mini ongeveer 10 watt klasse a
Jungcson 2x80 watt klasse a
Copland sta 401 buizen klasse a , ongeveer 2x25 watt.

Herinnerde me opeens dat de Copland een 4 ohm uitgang had.
Was voor mij beste geluid wat ik in jaren gehoord heb.

Aan units getest :
Planar FTP 150 50 3
Seas FA22
Fostex FE207e.

Ik ben nu zover dat ik redelijk kan voorspellen hoe e.e.a. gaat klinken.
Het geluidsbeeld zit al in mijn hoofd en ik weet wat er met het XO moet gebeuren om het tevoorschijn te krijgen.

Als ik met de fijntuning van het XO een "muzikaal" geheel kan krijgen waarbij beide units beter klinken dan alleen dan noem ik dit een synergy factor van 2+ (normaal ; 1+1=2)

Met de planar SF 2,25
met de Fostex SF 2,5
met de DX3 SF 3
met de Seas SF 1,5 (d.w.z. ik krijg er niets goeds van en laat dit aan een ander over om zijn tanden op stuk te bijten)

Van Ze'ev hoorde ik dat hij zeker boven de 2 uitkomt.
Zijn enthousiasme is groot en dat uit hij door me nog 4 woofers (gratis) te sturen. Dit keer de Morels om daar ook een audiofielt oplossing voor te creëren .
Begin er wel lol in te krijgen , dus laat maar komen!!
Kijken of we hiermee een iets kleinere engaging solution voor kunnen maken.

Er zijn nog een paar foto's bijgevoegd.

mvg. Leon

floeper

Berichtdoor floeper » vr 04 dec 2015, 19:56

Was een mooie avond Leon, ben benieuwd hoe straks de morels klinken ;)

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » vr 04 dec 2015, 20:08

Je kent het recept ; als e.e.a. bevredigend begint te klinken dan heb ik jouw oren weer eens nodig.
Uiteraard weer met de nodige muzikale uitleg!!

Leuk toch?

Hoop tegen die tijd mijn XO fully flex te hebben ; wordt smullen !!

ReneN

Berichtdoor ReneN » vr 04 dec 2015, 20:17

Leuk Leon, om zo de waardering te krijgen!!! Ik "moet" ook nog eens jouw kant op (weliswaar zonder AER's, ik vertel je dan wel waarom.... :( ), wellicht iets voor over een paar weken, heb ik een soort "kerstvakantie" :?

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » vr 04 dec 2015, 20:26

Hoi Rene,

Misschien moet ik eens een keer een paar luister avondjes plannen in de kerstvakantie.
Ik moet dan wel weten wie je nog meeneemt ; ik heb weinig zitplaatsen.

Voor jou leuk om passief via buizen te horen dacht ik.

gr. en suc 6 met je eigen project!!

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » wo 23 dec 2015, 17:42

Weer tijd om e.e.a. bij te werken.

Uiteindelijk toch de PAP1075 woofers binnen.
Weliswaar maar 2 (Ze'ev had de verkeerde doos gestuurd!) met de andere 2 dus nu onderweg.

Ik had natuurlijk al een setje OB's klaar in de aanslag en was een beetje teleurgesteld.
Mijn plan was om tijdens mijn "luisterdagen" tussen kerst en nieuw ook nog een primeur te hebben in de vorm van een "mini - OB" . Maar dat zou dus niet doorgaan.
Omdat de Morels toch wel zo'n 200 uur break-in time willen heb ik alvast een setje gemonteerd.
het idee hierachter was eigenlijk dat deze alvast een portie break-in zouden hebben.

Maar aangezien ik het liefst met muziek werk ook maar even de werkeloze planar erop gemonteerd.
Snel een , wat tegenwoordig heet , ZM XO in mekaar gezet en getuned en luisteren maar.......
mijn oren vielen van mijn hoofd !!!

Dit is slechts EEN 10 inch OB woofer , maar wat voor een !
Awesome , hier kan ik wel wat mee.

Denk dat ik , na alle testen en experimenten op een OB uitkom van 38x90 cm.
Die ook nog menig groot systeem doet verbleken.

Op het ogenblik ben ik de units van Aad aan het uitproberen.
De Fostex FE206e.

Passen veel beter bij de Morels dan gedacht en klinken zelfst een stuk beter dan de planars.
Ze halen niet het hoge oplossend vermogen van de Lowther DX3 , maar in de oren van sommigen kan dit zelfst beter zijn!

Verder beginnen er best veel mensen te komen , met dure FR units , die ik online help met tunen.
Meestal nadat ze ergens gehoord hebben , hoe zo'n ZM XO klinkt , willen ze het ook wel.

Dus op de luisterdagen toch nog een mini primeur !!
Kunnen mensen in ieder geval een "beeld" krijgen hoe zo iets zou kunnen gaan klinken.

en weer enkele foto's voor de liefhebbers.

met de planar
met de fostex
iPhone meting (voor snel tuning) op de luisterplaats
en nog een met een fostex tweeter.

gr. allemaal , fijne Kerstdagen en een fijn en muzikaal 2016 gewenst , Leon.

ReneN

Berichtdoor ReneN » wo 23 dec 2015, 17:53

Mooi Leon, ik ben erg benieuwd, het worden drukke avonden O:)

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » wo 23 dec 2015, 18:04

Ik denk dat je het wel zult kunnen waarderen René.

Met name jij , die mijn eerste pogingen heeft beluisterd , zou enige vooruitgang moeten kunnen bespeuren.

De eerste batch XO boards worden op het ogenblik bij Mundorf vervaardigd.
Dan gaan we , ik hier en Ze'ev in Israel , alles grondig uitproberen.

Waarschijnlijk gaat het me wel lukken om met dezelfde boards ook weer een minimalistisch Zen Master XO te ontwerpen voor de PAP1075.
Alles ziet er erg veelbelovend uit maar blijft toch even afwachten.

Jij krijgt uiteraard een voorproefje.
Als je dan het verschil van de Lowther , toen en nu , erbij betrekt , kun je waarschijnlijk redelijk inschatten waar ik op ga uitkomen.

gr. en fijne kerstdagen ! Leon

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”