Visaton La Belle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Visaton La Belle

Berichtdoor wouter » vr 25 nov 2016, 18:05

Me too.
Heb hem ook vaak overwogen, op 1 woofer na ook allemaal op de plank. WG R ook, die hoekige past in dit ontwerp dan wel weer mooi.

Het laag vond ik gek afgestemd.

En heb nog te veel liggen om te maken. Visaton Stella Light is de eerste, maar kom er niet aan toe.

Steeds de machine en carport weer netjes maken.... ik wil een werkplaats :-)

Wacht je tot pakjes avond met die zaag?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 25 nov 2016, 18:25

Walt schreef:Misschien een rare vraag maar waarom ga je zoveel verschillende sets bouwen? Kan je dan niet beter je geld steken in 1 alles overtreffend monster system?

Ik heb de indruk dat Sander in iedere kamer van zijn nieuwe huis een set zelfgebouwde luidsprekers wil hebben staan. :rock:

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 25 nov 2016, 18:42

@wouter,

Als je mee wilt denken dan graag, ik heb overigens dit ontwerp inmiddels in Boxsim gesimuleerd, als je de bestanden wilt hebben graag even contact via PB.

@ray,

Da's stiekum het idee, maar laat het mijn BCV maar niet horen :)
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 25 nov 2016, 20:54

Ben een beetje aan 't struinen op de Duitse fora want daar is genoeg te vinden over de La Belle, ik lees daar dat er meerdere versies van de KE25SC (de keramische tweeter) in omloop zijn, ik kan echter nergens vinden hoe en waar ik kan nagaan of de set tweeters die ik heb liggen (ergens in 2009 aangekocht) geschikt zijn voor het voor de La Belle gepubliceerde filter? Iemand hier wellicht meer info over?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 25 nov 2016, 21:02

Wouter, kom er maar in!

SARK

Berichtdoor SARK » vr 25 nov 2016, 22:24

SSassen schreef:Kan iemand de Hobby Hifi editie 2 van 2012 wellicht even inscannen? Daar staat dit ontwerp namelijk in.

PB :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 nov 2016, 22:46

2009 is nieuw type. De eerste versie had iets meer een knik in de spl curve vlak voor de tophoog bult. Is even wat zoekwerk wanneer de verbeterde versie kwam, maar ze zijn vrijwel uitwisselbaar hoor.
De nieuwere had nog lagere vervormingscijfers. Qua filtering is het interessant om de interne lcr te vervangen voor een beter afgestemde lcr en hoogwaardigere componenten.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 25 nov 2016, 22:57

@wouter,

Ik heb al even gezocht naar hoe/wat/waar wat betreft die LCR voor de tweeter maar kan weinig vinden, heb jij meer info misschien?

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 25 nov 2016, 22:58

SARK schreef:
SSassen schreef:Kan iemand de Hobby Hifi editie 2 van 2012 wellicht even inscannen? Daar staat dit ontwerp namelijk in.

PB :idea:

Super! Bedankt voor de moeite Edwin!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 nov 2016, 0:13

SSassen schreef:Ik heb al even gezocht naar hoe/wat/waar wat betreft die LCR voor de tweeter maar kan weinig vinden, heb jij meer info misschien?
ook ergens in een Hobby Hifi, maar welke ook al weer :think:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 26 nov 2016, 10:28

Ik kijk wel even in de stapel. Was ook niet spannend, lcr los en op basis van impedantiemeting een lcr voor fs specifiek ontwerpen... 2 minuten max toch?

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2016, 10:34

wouter schreef:Ik kijk wel even in de stapel. Was ook niet spannend, lcr los en op basis van impedantiemeting een lcr voor fs specifiek ontwerpen... 2 minuten max toch?

Ja, het is allemaal niet zo spannend inderdaad.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 26 nov 2016, 10:39

http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... post332329

Wegen der unterschiedlichen Volumina der Bassgehäuse könnte ich ja jetzt erzählen, dass da ganz viel Sinn und Know How dahintersteckt und die Box vor allem deshalb so gut klingt ... Ist aber nicht so. Das hat sich aus den Rahmenbedingungen so ergeben und war mir hinreichend nahe zusammen. Getrennte Gehäuse, o.k., schön steif, eine lange stehende Welle bei rund 150 Hz verhindert, kann ja nicht schaden. Aber 2 Liter mehr oder weniger sind da zu vernachlässigen.

Kijk, dat is nog eens eerlijk. Geen bullshit verhaal, de verschillende kamers is gewoon hoe het uitgekomen is en 2 liter verschil was geen reden de boel te herzien. Ik hou van Visaton :mrgreen:

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2016, 10:42

wouter schreef:http://www.visaton.de/vb/showthread.php?p=332329#post332329

Wegen der unterschiedlichen Volumina der Bassgehäuse könnte ich ja jetzt erzählen, dass da ganz viel Sinn und Know How dahintersteckt und die Box vor allem deshalb so gut klingt ... Ist aber nicht so. Das hat sich aus den Rahmenbedingungen so ergeben und war mir hinreichend nahe zusammen. Getrennte Gehäuse, o.k., schön steif, eine lange stehende Welle bei rund 150 Hz verhindert, kann ja nicht schaden. Aber 2 Liter mehr oder weniger sind da zu vernachlässigen.

Kijk, dat is nog eens eerlijk. Geen bullshit verhaal, de verschillende kamers is gewoon hoe het uitgekomen is en 2 liter verschil was geen reden de boel te herzien. Ik hou van Visaton :mrgreen:

Inderdaad, alleen snap ik niet dat ze beide kamers niet gewoon akoestisch koppelen, da's simpelweg twee grote ronde gaten in de scheidingswand en je bent klaar. Beide drivers staan immers parallel geschakeld dus ze worden niet apart gefilterd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 26 nov 2016, 11:09

Nu even de vraag, ga je in dit topic verder of start je een eigen topic?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 26 nov 2016, 11:10

Ik zou idd de drivers koppelen...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 nov 2016, 12:38

SSassen schreef:
wouter schreef:http://www.visaton.de/vb/showthread.php?p=332329#post332329

Inderdaad, alleen snap ik niet dat ze beide kamers niet gewoon akoestisch koppelen, da's simpelweg twee grote ronde gaten in de scheidingswand en je bent klaar. Beide drivers staan immers parallel geschakeld dus ze worden niet apart gefilterd.

dan maak je toch weer een lange behuizing met kans op staande golf

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2016, 17:09

Henkjan schreef:.. dan maak je toch weer een lange behuizing met kans op staande golf

In theorie moet ik je gelijk geven, echter als je de gaten zo plaatst dat een staande golf geen kans maakt heb je natuurlijk wel het voordeel van de akoestische koppeling van beide woofers.

richard

Berichtdoor richard » za 26 nov 2016, 18:12

Met twee verschillende kamers heb je twee resonantiefrequenties in het laag. Misschien beter voor de laagafval?
Genoeg is beter.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 nov 2016, 18:14

SSassen schreef:
Henkjan schreef:.. dan maak je toch weer een lange behuizing met kans op staande golf

In theorie moet ik je gelijk geven, echter als je de gaten zo plaatst dat een staande golf geen kans maakt heb je natuurlijk wel het voordeel van de akoestische koppeling van beide woofers.

de vorm van de kamer maakt niet uit voor het laten ontstaan van een staande golf.
en wat is dan het voordeel van "akoestisch koppelen" van de woofers?

richard

Berichtdoor richard » za 26 nov 2016, 18:22

Henkjan schreef:hopelijk heb je een model van de B200 beschikbaar voor Sketchup, of van een andere 8" die er op lijkt, zodat je makkelijk kan zien of het hout niet tegen de magneet aan komt als je met schuine stukken aan de slag gaat.
De B200 heeft dezelfde korf, de magneet steekt wat minder diep; 86 mm en ø 110 mm.
Genoeg is beter.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2016, 18:25

Henkjan schreef:de vorm van de kamer maakt niet uit voor het laten ontstaan van een staande golf.
en wat is dan het voordeel van "akoestisch koppelen" van de woofers?

De golf moet passen wat betreft het aantal buiken en knopen. Als je zorgt dat de gaten in de bracing vertikaal verspringen kan d'r nooit een staande golf ontstaan tussen de boven en onderkant van de kast. Akoestisch koppelen heeft als voordeel dat de drivers elkaar corrigeren en dit resulteert in een reductie in vervorming.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 nov 2016, 18:58

SSassen schreef:De golf moet passen wat betreft het aantal buiken en knopen. Als je zorgt dat de gaten in de bracing vertikaal verspringen kan d'r nooit een staande golf ontstaan tussen de boven en onderkant van de kast.
de vorm van de kast maakt echt niets uit Sander, anders zou een gevouwen TL ook niet kunnen en die heeft toch echt ~ de zelfde afstemming als een rechte met gelijke lengte

SSassen schreef:Akoestisch koppelen heeft als voordeel dat de drivers elkaar corrigeren en dit resulteert in een reductie in vervorming.
je hebt een cursus marketing gevolgd merk ik. :mrgreen: wat gebeurt er dan fysiek? ben je niet in de war met een push/pull opstelling?

richard

Berichtdoor richard » za 26 nov 2016, 19:16

Henkjan schreef:ben je niet in de war met een push/pull opstelling?
Dan één woofer achterstevoren monteren. Het ziet er niet uit maar vermindert ook de vervorming.
Genoeg is beter.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 26 nov 2016, 20:44

Henkjan schreef:.. de vorm van de kast maakt echt niets uit Sander, anders zou een gevouwen TL ook niet kunnen en die heeft toch echt ~ de zelfde afstemming als een rechte met gelijke lengte

Ja en nee, we hebben 't over verschillende dingen ben ik bang maar bedoelen hetzelfde.

Staande golven ontstaan alleen daar waar de eerste en de laatste knoop zich op een oppervlak bevinden die bij benadering parallel lopen, da's waarom schuine vlakken in een luidsprekerkast effectief zijn in 't reduceren van staande golven.

Dat gezegd hebbende; als je de gaten in de bracing dusdanig aanbrengt dat er vanaf de bodem van de kast, of omgekeerd, geen zichtlijn is helemaal naar boven zul je dus geen staande golven krijgen over de volledige vertikale lengte van de kast. Echter wat je natuurlijk niet voorkomt is staande golven die passen in de compartimenten die ingesloten zijn tussen de gaten.

In het geval van de La Belle heb je twee compartimenten die niet akoestisch gekoppeld zijn, echter beide compartimenten hebben boven en onder parallele vlakken, dus staande golven die passen tussen deze vlakken kunnen zeker ontstaan.

Als je nu gaten aanbrengt die geen zichtlijn geven van boven naar onder heb je geen staande golf die de volledige vertikale lengte van de kast omvat, echter nog steeds staande golven die passen in de compartimenten an sich.

Volgens mij is dat waar jij op doelde, toch?

Henkjan schreef:je hebt een cursus marketing gevolgd merk ik. :mrgreen: wat gebeurt er dan fysiek? ben je niet in de war met een push/pull opstelling?

Nee, alhoewel een push-pull opstelling netto ook het niet-lineaire gedrag van de ophanging van twee identieke drivers deels kan compenseren. Hier speelt iets anders en da's namelijk het uitmiddelen van toleranties in de drivers onderling omdat deze akoestisch gekoppeld zijn. In het geval van de La Belle zoals origineel ontworpen is er alleen een koppeling de ruimte in, op de baffle, echter als je ook in de kast de drivers akoestisch koppelt zal dit een positief effect sorteren, immers simpelweg gezegd kunnen de drivers nu niet ieder hun eigen ding doen, de één dwingt de ander te volgen en vice-versa.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”