Opruimen -> mini monitor bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Opruimen -> mini monitor bouwen

Berichtdoor pappaleo » ma 24 aug 2015, 22:21

De frequentiekarakteristieken geëxporteerd en geïmporteerd in boxsim. Door te vergelijken met de gezamenlijke meting kan mooi de offset bepaald worden. De volgende metingen is van de beide units parallel. Geel in fase, rood in tegenfase aangesloten:
matjans037.png

Door te spelen met de akoestische offset kom ik tot een offset van 18mm:
matjans033.png

De stippellijn is de gezamenlijke respons van de units in tegenfase.

Dit schitterende uitzicht op de Pyreneeën moet even worden omgetoverd tot een gezellig Hollands weidelandschapje.
Daar hebben we het volgende filter voor verzonnen (versie 0.1) ja ja, met een zobel netwerkje :oops:
matjans034.png

De tweeter wordt derde orde gefilterd en de 4R7 weerstanden zijn voor de rendementsaanpassing van de tweeter. De 2μ2 condensator over de weerstand is om het tophoog wat op te peppen.

De laag sectie bestaat uit een zobel netwerk om de impedantiekarakteristiek recht te trekken (ik ga nog proberen om die te vermijden) en een tweede orde filtering. Het LRC netwerkje over de woofer is om de respons rond 700 Hz wat naar beneden te trekken. De praktijk moet uitwijzen of dit ook echt nodig is. In de simuatie wel, maar het is maar een simulatie.

De respons ziet er dan zo uit:
matjans035.png

Dat ziet er wel wat rommelig uit, maar er is bijna geen smoothing toegepast (1/24 oct) en de bobbels zitten allemaal binnen de 3 dB, dus het zijn maar molshoopjes.

Ik heb metingen gemaakt onder een hoek van 15° en die heb ik ook geïmporteerd. Met hetzelfde filter komen we dan tot dit resultaat:
matjans036.png

Het resultaat lijkt me goed genoeg om eens te bouwen. Daarna gaan we meten of het resultaat een beetje lijkt op de simulatie.
Eerst naar eens zien of ik alle onderdelen in de voorraadbak heb liggen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 aug 2015, 23:01

Fraai!

Is de SEO / fysieke offset bepaling nu helemaal gelukt of krijg je die curve tot op een redelijk niveau gelijkmatig qua bulten en kuilen?

Filtertje is niet te gek zo, al staat die TB W4-655C wel bekend als een ideale driver. Niet zo veel meer van over na inbouw in zo'n smalle baffle...

Hobby Hifi gooit er gewoon een 2,2mH en 4,7uF condensator voor in de Dschinn:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx

Leuk en leerzaam Leo, ga zo door! :goedzo:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 24 aug 2015, 23:14

wouter schreef:Fraai!

Is de SEO / fysieke offset bepaling nu helemaal gelukt of krijg je die curve tot op een redelijk niveau gelijkmatig qua bulten en kuilen?

Filtertje is niet te gek zo, al staat die TB W4-655C wel bekend als een ideale driver. Niet zo veel meer van over na inbouw in zo'n smalle baffle...

Hobby Hifi gooit er gewoon een 2,2mH en 4,7uF condensator voor in de Dschinn:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx

Leuk en leerzaam Leo, ga zo door! :goedzo:

Dank je. :dank:

De offsetbepaling is een benadering. Ik heb meerdere metingen gemaakt die onderling iets verschillen (omgevingsgeluid, wind). Dus de metingen met de drivers parallel zijn ook niet allemaal exact gelijk. Maar met deze offset komt de vorm van de somgrafiek het meest overeen.

Het kan best zijn dat het filter nog een stuk simpeler wordt. Het is maar een simulatie. Na een controlemeting kun je pas zien of de werkelijkheid lijkt op de simulatie. Ik heb de ervaring dat het redelijk klopt. Ook moet je gehoormatig vaststellen of een correctie (zoals het LCR netwerk) wel nodig is. Voor hetzelfde geld is het onzin en kan het weg. We gaan het zien (horen :mrgreen: ).

matjans

Berichtdoor matjans » di 25 aug 2015, 15:07

Leo,

Ik heb hier ook nog een handjevol rommeltjes liggen, oa. een paar condensatoren die we kunnen gebruiken, ik lever eea. binnenkort even bij je af.

Nog een vraagje mbt impedantiecorrectie, waarom zou dit nodig zijn, ervan uitgaande dat er geen buizenversterkers bij komen kijken?

Losse opmerking mbt. de Dschinn -- Het kastje van de dschinn is maar een centimeter of iets meer breder en is wat anders getuned, misschien is Leo iets perfectionistischer dan de heren van Hobby HiFi ? :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 25 aug 2015, 15:13

matjans schreef:Leo,

Ik heb hier ook nog een handjevol rommeltjes liggen, oa. een paar condensatoren die we kunnen gebruiken, ik lever eea. binnenkort even bij je af.

Nog een vraagje mbt impedantiecorrectie, waarom zou dit nodig zijn, ervan uitgaande dat er geen buizenversterkers bij komen kijken?

Losse opmerking mbt. de Dschinn -- Het kastje van de dschinn is maar een centimeter of iets meer breder en is wat anders getuned, misschien is Leo iets perfectionistischer dan de heren van Hobby HiFi ? :)

Ik trek me niks aan van Hobby HiFi, ik maak gewoon een filter. :mrgreen:

De impedantiecorrectie is niet voor de hele speaker; de impedantiecorrectie is alleen bedoeld voor de woofer, zodat het lowpass filter bij elke frequentie dezelfde afsluitweerstand ziet. Dat gaf in de simulatie de beste respons. Het kan zijn dat dat in de praktijk met minder onderdelen kan.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 25 aug 2015, 19:55

pappaleo schreef:Ik trek me niks aan van Hobby HiFi, ik maak gewoon een filter. :mrgreen:

En dat gaat je best goed af intussen. Wijs ook om de BSC met een kringetje te doen (ik kreeg t zaakje ook nooit netjes met alleen een te grote seriespoel). =D>
Mark Bakker

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 26 aug 2015, 21:20

Dank je, Mark :dank:

Ik heb vanavond één filtertje (nou ja -tje :relax: ) in elkaar gefrutseld. Het plankje meet 20 cm in het vierkant.
matjans038.jpg

De meeste onderdelen kunnen een stuk kleiner, maar dit is wat ik nou eenmaal in de voorraadbak had liggen.
Ik heb ook net niet genoeg onderdelen om twee gelijke filters in elkaar te draaien, maar ik heb ook maar één box in huis. :mrgreen:

Straks als de televisieterreur weer afgelopen is ga ik er even naar luisteren. :rock: :rock:
Zal best wel monotoon klinken, zo'n enkele box. :lol:
Misschien dat er vanavond ook nog een controlemetinkje in zit :yeah:

Jag

Berichtdoor Jag » wo 26 aug 2015, 22:04

Mooi werk :rock:. En er zijn er die denken dat je sowieso altijd beter mono kan luisteren om iets te beoordelen :)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 aug 2015, 0:29

Lastig hoor, mono luisteren. 8-[ :?
De klankbalans is goed, ik hoor (nog) geen onaangename randjes in het geluid.

Ik zet mijn Focal/Dynaudio tweewegje ernaast en plug de kabel om.

Aaargh. :shock: :shock:

Het lijkt of ik in de mini-monitor hoog mis. Er trekt een gordijn weg. Maar het is een kwestie van definitie. Bekkens klinken als metaal en niet als plastic. Ik moet natuurlijk bedenken dat die Dayton tweeter net zoveel kost als één van de schroefjes waarmee die Dynaudio tweeter vastgeschroefd zit. Bij wijze van spreken dan.

Ik heb ook nog even de kabel in de Mission Impossible geduwd (want daar zit een broertje van die Dayton tweeter in), maar dat is helemaal geen vergelijk. Het midden is veel rijker en het laag gaat afgronddiep. Het hoog is het zwakke punt van de MI, dat is nu goed te horen.

Ik moet gaan meten of de weergegeven karakteristiek overeen komt met de simulatie. Dat doe ik vanavond niet meer maar ik denk dat het best redelijk is. Ik luister er nog even naar en hoor nog steeds niets waarvan ik zeg: "Hier klopt iets niet".
Ik moet eigenlijk een tweede filter en kast hebben. Stereo luisteren is veel prettiger. Dan kan ik ook veel beter bepalen in hoeverre ze een ruimtelijk plaatje neerzetten.

Ik pak nog maar eens een :beer: en een CD'tje

Wordt vervolgd......

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 aug 2015, 9:52

pappaleo schreef:Ik pak nog maar eens een :beer: en een CD'tje

Nou, dat is nog laat geworden.... :relax: :relax: :relax:

Ik heb nog wat Eva Cassidy, David Gilmour, Tracy Chapman en Lutz&De Vries door de CD speler gehaald.

Leuk! :yeah:

pappaleo schreef:Het lijkt of ik in de mini-monitor hoog mis. Er trekt een gordijn weg. Maar het is een kwestie van definitie. Bekkens klinken als metaal en niet als plastic. Ik moet natuurlijk bedenken dat die Dayton tweeter net zoveel kost als één van de schroefjes waarmee die Dynaudio tweeter vastgeschroefd zit. Bij wijze van spreken dan.

Dit moet gerelativeerd worden. Uiteraard is de definitie van de Dynaudio beter, maar er zit rendementsverschil tussen die twee speakers en als je daarvoor corrigeert zijn de verschillen een stuk minder dramatisch. Ik moet ook geen commentaar leveren na 5 minuten luisteren. #-o #-o

Op een luisterafstand van 2,5 a 3 meter lijkt het geluid vóór de luidspreker te ontstaan. Dat doet mij vermoeden dat het stereo plaatje een beetje in-your-face zal zijn. Dat is meestal het gevolg van wat teveel energie in het 2-3kHz gebied. Omdat de gesimuleerde karakteristiek recht is, zou het kunnen zijn dat de metingen daar een heuveltje laten zien. Een laidback klinkende luidspreker heeft daar vaak een beetje een kuiltje.

Voor een eerste poging is het in ieder geval geslaagd. Van alle spoelen heb ik nog wel een tweede exemplaar, twee weerstanden van 4R7 en twee MKT's van 10μF moet ik nog ergens vandaan organiseren om een tweede filter te kunnen maken.

Vanavond eerst maar weer eens een paar metingen doen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 28 aug 2015, 23:11

Het tweede filter is klaar. Ik ga zo weer luisteren, maar ik vermoed dat toch het middengebied nog ietsiepietsie getemperd moet worden.

Het klinkt verder helemaal niet verkeerd.

Ik heb er ook even een berekening op losgelaten. De prijzen zijn de huidige prijzen op de site van RumoH:

Hoog

Code: Selecteer alles

Aantal   Productcode    Omschrijving     Stuksprijs      Totaal
2        dayt-nd20fa6   Dayton ND20FA-6       12,81       25,62
2        PWA6u8J160V    6μ8  MKP               3,26        6,52
2        PWA4u7J160V    4μ7  MKP               2,44        4,88
2        PWA2u2J160V    2μ2  MKP               1,74        3,48
4        cer5-4.70      4R7 5 Watt             0,35        1,40
2        000-1674       0mH22 lucht 0,7mm      1,35        2,70
                                                      ----------
                                                          44,60

Laag

Code: Selecteer alles

Aantal   Productcode    Omschrijving     Stuksprijs      Totaal
2        tbW4-655C      Tangband W4-655c      37,00       74,00
4        1341245        10μ  MKT               2,92       11,68
4        1341235        6μ8  MKT               2,02        8,08
2        cer5-8.20      8R2 5 Watt             0,35        0,70
2        cer5-6.80      6R8 5 Watt             0,35        0,70
2        000-1239       1mH0  lucht 1mm        4,43        8,86
2        000-1378       2mH7  lucht 0,7mm      3,78        7,56
                                                      ----------
                                                         111,58

In totaal komt dat op € 156,18

De huidige prijs voor een stereo setje en dan nog zonder de forumkorting!

Matthijs, ik leen die kastjes binnenkort nog even van je en gebruik ze als tweede inzending voor de ontwerpwedstrijd :rofl: :rofl:

De filters in deze staat komen dus op € 28,46 per kastje.
Morgen is het mooi weer, geloof ik, en kan ik mijn luisterervaring van zometeen toetsen aan de groene grafieken :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 31 aug 2015, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 aug 2015, 10:04

Dan zal ik het filter van deze inzending nul keer na rekenen :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 29 aug 2015, 11:15

wouter schreef:Dan zal ik het filter van deze inzending nul keer na rekenen :lol:

Geloof ik niks van. Als ik jou een pir geef, dan heb jij binnen no-time een filter met 37 onderdelen gefabriekt :mrgreen: :mrgreen:

Ze klinken hardstikke goed trouwens. Ik wordt hier echt wel blij van. Het geluid is echt los van de kast en de ruimtelijke afbeelding is weer om te smullen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 29 aug 2015, 13:06

Vanmorgen de metingen van de gefilterde kast gemaakt.

Frequentiemeting on-axis op 1 meter afstand:
matjans038.png

Impedantieplotje:
matjans041.png

En de burst decays van gefilterde woofer en tweeter, (closerange gemeten):
matjans039.png

matjans040.png

Ik vind dat de simulatie in boxsim redelijk klopt :yeah: :yeah: :yeah:

Uiteraard is er altijd een "maar" :?

De meting van de andere kast gaf aan dat de tweeter response verschilt:
matjans042.png

Er zit een vette dip bij 15 kHz.
Het tophoog wordt in het filter wat opgepept door een condensator van 2μ2. Dar had ik er maar één van en in dit filter is een parallelschakeling van een 1μ5 en een 0μ68. Zou daar wat mee aan de hand zijn?

Een meting van de tweeter zonder het filter toonde aan dat het probleem echt in de tweeter zit:
matjans043.png

Mijn tweeters in de MI verschillen onderling ook wel wat, maar deze dip is een beetje lelijk. Zit wel erg hoog, dus de hoorbaarheid zal wel meevallen.
Nog even gekeken of er in het impedantieplotje wat te zien is. Bij een woofer zie je een breakup terug in de impedantiekarakteristiek, maar nee, hier niet:
matjans044.png

Burst decay:
matjans045.png

Het lijkt wél een resonantie/breakup te zijn.

Nog even nagegaan hoe verschillend de woofers in hun behuizing zijn: :mrgreen: :mrgreen:
matjans046.png

Dat valt reuze mee. Een minimaal verschil in demping of een tolerantieverschil in de onderdelen van de LCR kring kunnen dit al veroorzaken.

Ook nog even een mooie gladgestreken plot (smoothing) zoals in de commerciële hoek gebruikelijk is :
matjans047.png

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik vind het voor een eerste poging erg geslaagd. Een correctie is vooralsnog niet nodig omdat de simulatie goed genoeg was.

Henkjan schreef:die BR afstemming zou ik toch vooral gaan luisteren en je niet blind staren op wat je eigenlijk van plan was; zo op de curve afgaand is die diepe afstemming zeker een luisterpoging waard

Henkjan heeft gelijk, die BR afstemming hoeft niet gewijzigd te worden. Er zit niets boemerigs in en een tekort aan laag is er niet (uit een 4" woofertje :goeie: ).

Matthijs, je moet snel eens komen luisteren.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 29 aug 2015, 19:50

pappaleo schreef:
wouter schreef:Dan zal ik het filter van deze inzending nul keer na rekenen :lol:

Geloof ik niks van. Als ik jou een pir geef, dan heb jij binnen no-time een filter met 37 onderdelen gefabriekt :mrgreen: :mrgreen:

Op speciaal verzoek van Wouter :mrgreen: :mrgreen: : De impedantieplots van de tweeters in een hoge resolutie:
matjans048.png

Archie

Berichtdoor Archie » za 29 aug 2015, 22:19

Hoho, niet te snel =; Ben pas op bladzijde 49!!

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » za 29 aug 2015, 22:50

Die impedanties zitten toch vrij dicht bij elkaar ? Zul je weinig tot niets van merken neem ik aan ?

W.b. het verschil in de tweeters. Zo op het eerste oog zit dat verschil alleen in het hoogste oktaafje toch, of is er meer verschil ?
Eerste gedachte is : ontbrekend plukje demping achter de dome. Hoewel ik betwijfel of ie dat wel hoort te hebben...
Ziet er allemaal iig te netjes uit voor een echt defect.

Als dit verschil uberhaupt al storend is; zou zelf denken van niet. Wat vind jij ?

(Wat eventueel wat aandacht kan behoeven : je hebt waarschijnlijk wat veel energie rond 4-5k, die je dan in je off-axis karakteristieken terug zou moeten zien. En/of in BoxSim, de power response. Waarom ? Omdat je on-axis mooi gelijkvormig met dat diffractie-effect op 4k filtert, daar geen energie ziet, en die dus ook niet weghaalt. Maar die ís er wel ;-)

Mierenn&*k-modus weer uit : fraai resultaat weer !
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 29 aug 2015, 23:57

Hoi Marco,

Ik hoor geen dramatisch verschil tussen de twee speakers. De breakup ligt te hoog in frequentie voor oude mannen, denk ik. :mrgreen:

Wouter had gevraagd om de impedanties van beide tweeters omdat je daar de breakup in zou moeten kunnen zien. Maar dat valt tegen (of mee, zo je wilt).

Off axis karakteristieken zal ik nog maken. Maar als ik daar wat aan ga doen, dan wordt het filter weer duurder dan de units en moet ik dát weer gaan verdedigen.

De speakers zijn van Matthijs, dus hij beslist. We moeten ook weer in gedachten houden dat het geen haaiend is maar budget. En voor het geld klinkt het weer fenomenaal.

Vanaf volgende week ga ik ook bij Ray met zijn accutons aan de slag. Daar gaat de mierenn**k modus echt aan. Dat zal ook een langduriger proces zijn.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 30 aug 2015, 11:04

:shock: 't zal me wat worden... :D

Jag

Berichtdoor Jag » zo 30 aug 2015, 12:44

Mooi werk, en leuk dat je het zo goed rapporteert.Het lijkt mij ook nog wel interessant om iig de 15 en 30 graden metingen te zien.

matjans

Berichtdoor matjans » zo 30 aug 2015, 19:28

Nou, vandaag bij Leo geweest om zijn resultaten te horen.

Mijn mond viel open van verbazing! Letterlijk. Leo kan het beamen. Zo'n moment dat je denkt: "hee, dat is gek" terwijl één van je wenkbrauwen een stukje omhoog gaat. En dan op een positieve manier :) !

Een aantal zaken vallen zo "op het eerste gehoor" op:

- die tangband woefertjes gaan behoorlijk diep. De kast is wat laag getuned zou je aanvankelijk denken, maar Henkjan had helemaal gelijk: eerst luisteren, daarna pas verder gaan zagen. En dat zagen, dat gaan we dus mooi niet doen. Heerlijk rustig loopt het naar beneden af, inderdaad zoals Leo al aangeeft niks boemerigs of blazerigs aan.
Zeker voor het feit dat het ienie-mienie kastjes zijn! Ik zal later nog een foto posten met iets ter vergelijking voor de grootte.

- klankkleur is vrij neutraal, Leo heeft heel goed zn best gedaan op het filter als ik het zo hoor! Verbazingwekkend.

- de tweeters zijn goedkoop. maar in het geluid valt dat nog heel erg mee. Weliswaar niet perfect en zeker te horen dat het geen top-of-the-line tweeters zijn, maar komop zeg, voor die paar eurootjes !! Bang for buck, jazeker.

- Detail en stereobeeld. Voor het feit dat het spul bij elkaar zo goedkoop is (zie boven berekening Leo), is het nog verrekte gedetailleerd. Let wel, alles is relatief en ik ben ook wel wat meer gewend, maar voor het geld, meer dan prima.
Stereo image is goed en stabiel.

Nu eerst nog eens mn cd collectie doorspitten en allemaal leuke muziek opnieuw gaan luisteren !!

@Leo, nogmaals mijn dank!

matjans

Berichtdoor matjans » zo 30 aug 2015, 19:34

En dan nog de naam:

de ... (jawel)

... MIMO ...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 30 aug 2015, 19:37

:mrgreen:

En.... Heb je ze al aan de nCore gehangen?

matjans

Berichtdoor matjans » zo 30 aug 2015, 19:47

ja natuurlijk :)

Het hoog loopt nu iets meer "aan de teugels" vergeleken met de AF :) Volgende keer neem ik ze even mee!

matjans

Berichtdoor matjans » do 03 sep 2015, 23:31

In stille afwachting van de filtercomponenten maar verder gegaan met de schuur uitmesten. We blijven in stijl, opruimen!
IMG_20150903_225707.jpg

2x IKEA Adils, ~15 cm ingekort om het op acceptabele hoogte te krijgen, en een half plankje 22mm MDF. Ik heb nog wel ergens een busje primer en zwart en wit liggen, dus dat komt ook wel weer goed.

De pootjes heb ik ooit eens gekocht tijdens een verhuizing toen de keukentafel er nog niet was. Die is er inmiddels alweer een hele tijd en die pootjes (en de mega eiken plank die erop lag) verstoffen in de schuur. Een tweede leven gegund!

De bouwplaats op de hoek levert nog wel een emmertje zand op, dus de pijpjes worden ook nog gevuld :)

Het klinkt toch eigenlijk best wel lekker, achteraf nog steeds boven verwachting.

Is het het dan toch waard om er andere tweeters in te zetten nog? ojeee !

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”