[Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1.4 Dolby Atmos set

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: [Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1 set

Berichtdoor cobaltjeh » za 27 sep 2014, 18:42

Ok weer flink wat nieuws.

Vandaag op bezoek geweest bij Speakerland in Oss, daar met Ruud gesproken over de opties voor de center speaker.
Uiteindelijke uitkomst is dat hij het filter voor de center speaker op maat gaat maken.
Dit zal gebeuren ten opzichte van een referentiemeting aan een van de zuilen. De opzet zal en 2,5 weg filter worden.

Vandaag even het kastontwerp besproken, en zodra ik de kast in elkaar heb zitten zal deze richting Speakerland gaan voor het filter ontwerp.

Waarom deze keuze: Al vele jaren ben ik bezig met de audio hobby, maar ik merk gewoon dat mijn eigen ontwerpen lang niet in de buurt komen van de kant en klare ontwerpen die bijvoorbeeld Speakerland aanbied. Zelfs met de hulp van dit forum zal het een taaie zijn om dit niveau te halen, en sowieso nog niet bereikbaar in de komende jaren.

Het laten ontwerpen heeft wel een meerprijs, maar ik ben er zeker van dat het resultaat goed gaat zijn. Ik wil niet meer langer experimenteren en zeker zijn van mijn eindresultaat.
Ook als ik terug denk naar hoeveel alle 'mislukte' bouwwerken gekost hebben over de afgelopen jaren, had ik een erg leuke set neer kunnen zetten, die kwalitatief beter zou zijn dan wat er nu komt te staan. Echter heb ik ook veel geleerd van de afgelopen jaren dus spijt heb ik niet. Als ik het opnieuw zou doen zou ik alleen anders aanpakken.

Ik hoop dat nieuwe 'hobbyisten' wat kunnen leren van mijn ervaring. Let op ik wil jullie zeker niet afschrikken, maar alleen het enthousiasme remmen zodat je niet in dezelfde valkuilen valt.

Daarna was het tijd om een geschikte subwoofer te beluisteren, want de HT heeft nu een zielig philips subje waar al zeker geen muziek uit komt. En eigenlijk niets toevoegt.
Ik was op zoek naar een kwalitatief hoogwaardige sub voor muziek, die ook zeker zijn mannetje zou staan voor HT gebruik.

Dus werd er een mooie 5.1 opstelling gemaakt de projector ging aan en het was tijd om de Sub 7 MK2 te beluisteren. Echter kon deze sub me niet tevreden stellen, het basgitaar in de opname klonk niet helemaal perfect. Volgens Ruud was dit een bijeffect van een sub met passieve radiator omdat deze net wat trager is dan een gepoort systeem. Daarnaast is het ook erg persoonlijk wat je prettig vind. Een andere optie zou de Sub7 MK3 zijn, echter had Ruud het al snel door dat het net een tandje meer moest gaan worden. Er klonk ok dan is het tijd voor de Bokito, ik dacht eerst dat ze een grapje maakte maar het sub ontwerp heet echt zo.

Er stond een grote imposante subwoofer voorin de ruimte gevuld met een 13inch Scanspeak 32W, aangestuurd met een Hypex DS8.0. Mijn eerste indruk was, oef dat is weer wel een beetje te extreem. Daarna wat filmfragmenten bekeken / beluisterd, en oef dat was genieten, dus voor het HT geweld was deze uitermate geschikt.
Toen kwam de muziek, tijdens het beluisteren van wat nummers viel het me op dat ik de subwoofer niet duidelijk kon onderscheiden van zuilen. Al het laag wat te horen en voelen was sloot naadloos aan bij het geluid van de front speakers. Normaal zou ik zeggen dat een sub niets toevoegt bij het beluisteren van muziek, echter ging dit totaal niet op voor deze sub die zowel erg muziekaal was als extreem veel vermogen had.

Ik was al een tijdje aan het luisteren met de Column mk2 speakers als front speakers, en ik was benieuwd hoe de Bokito zou spelen bij een iets hoogwaardigere set, dus toen werd de Scanspeak Reference Monitor SE voor me aangesloten. Het resultaat was nog veel beter, ook bij deze speakers kon de sub op hetzelfde niveau blijven.

Daarna nog de proef op de som genomen en in plaats van de Bokito de gepoorte versie van de Sub7 aangesloten, maar hier was al snel te horen dat wat detail weg viel. Ook kon ik weer duidelijk onderscheiden dat er een sub was toegevoegd aan de set monitoren.

Dus de subkeuze was simpel, zodra de spaarrekening het toe laat zal de HT en uitbreiding krijgen in de vorm van een Bokito!

Al met al vandaag weer een dag die me veel geld gaat kosten, maar toch uitermate tevreden met het inzicht dat ik vandaag gekregen heb.
En natuurlijk dank aan Speakerland voor de uitgebreide luister sessie en service vandaag!

Wat het center speaker ontwerp betreft heb ik de goedkeuring van Speakerland op de eventuele voorgang van het project hier te publiceren, de reden van deze uitzondering is dat de Vifa XG18 speakers niet meer verkrijgbaar zijn, waardoor het ontwerp eigenlijk geen commerciële waarde meer heeft. (En eigenlijk ook voor niemand echt bruikbaar meer is.)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 okt 2014, 21:02

Aankomend weekend kunnen we weer klussen :headbanging:.

Links het stapeltje voor de sub, en rechts het stapeltje voor de nieuwe center speaker.

IMG_2244.JPG

Hieronder het ontwerp van de nieuwe center, een van de mids komt in een gesloten ruimte, de andere krijgt een poort.

korrekt center versie 3.png

Ook zijn de surround back speakers klaar voor hun laklaagje.

IMG_2245.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 09 okt 2014, 21:16

Heb je de zwarte verf al opgemaakt en nu de witte, of is de grondlak? :lol:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 okt 2014, 21:17

hannesie schreef:Heb je de zwarte verf al opgemaakt en nu de witte, of is de grondlak? :lol:

Dit is de grondlak, alle speakers worden natuurlijk dezelfde mat zwarte kleur. :mrgreen:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 13 okt 2014, 21:22

En inmiddels zijn er 6 stuks af, we zijn dus precies op de helft. :yeah:

Grote kans dat ik ga kiezen voor een Marantz AV7702 surround processor, om op deze manier een 7.1.4 Dolby Atmos systeem te maken.

Dat betekend dus nog het bouwen van de sub + center, en de 4 plafond speakers.

PA130024.jpg

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 13 okt 2014, 22:04

En zo komt het nooit af :rofl:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 19 okt 2014, 17:32

Shadow schreef:En zo komt het nooit af :rofl:

Daarom blijven we lekker bezig. :mrgreen:

De center zit in elkaar, en mag binnenkort naar speakerland voor het filterontwerp.

IMG_2262.JPG

Ook al begonnen met de kast voor de subwoofer.

Geprobeerd om een stevige bracing te maken, de wanden worden nog bekleed met dun mdf, daarom deze keer alles met schroeven en lijm gemonteerd voor extra stevigheid.
En aan de zijkant het vak voor de hypex DS 4.0 / 8.0 (nog niet duidelijk welke het gaat worden.)

IMG_2264.JPG

IMG_2265.JPG

cobaltjeh

Re: [Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1.4 Dolby Atmos set

Berichtdoor cobaltjeh » zo 26 okt 2014, 9:42

De center speaker staat inmiddels bij speakerland, nu eerst verder met de sub want:

Speelgoed is binnen :yeah:.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 06 nov 2014, 19:45

En de 'bokito' staat inmiddels een tijdje te spelen. Dit is een enorme vooruitgang t.o.v. iedere eerdere subwoofer die ik gehad heb.
Klinkt ongelooflijk muzikaal, gaat ongelooflijk diep, en blijft heerlijk zuiver en strak. In klank klinkt deze als een gesloten subwoofer, met de power van de bassreflex, zonder het nare 'hoempfff' geluid wat ik de meeste subs met poort vind hebben. De Hypex DS8.0 heeft een perfecte controle over de subwoofer. Deze sub kan rustig aan bij de muziek, en het resultaat wordt beter.
Dit is nieuw voor me want normaal stoor ik me altijd aan de sub bij stereo muziekweergave.

De sub moet nog wel verder worden afgewerkt met een 4mm mdf toplaag, aan bovenkant, en zijkanten.
En natuurlijk krijgt deze dezelfde kleur als de rest.

Enige nadeel is het gewicht, geen pretje om deze 2 verdiepingen omhoog te krijgen.

PB060032.jpg

PB060034.jpg

rodi

Berichtdoor rodi » zo 09 nov 2014, 8:56

Tof project! En een goede surround versterker met audyssey kan ik je aanraden, ik heb er sinds een korte tijd een en het is echt een gigantisch verschil. Komt waarschijnlijk ook door het gebrek aan kwaliteit van mijn huidige speakers. Daarom ben ik bezig om nieuwe te gaan bouwen, maar ik denk dat ik iets minder hard ga als jij.

Die Bokito ziet er echt uit als een gorilla. :D

Wat zijn de afmetingen en hoe lang zijn de br-poorten?
Want ik verwacht dat de afstemming flink diep is, en met 2 dikke poorten zit je bij mijn idee zo aan de 40cm lengte.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 09 nov 2014, 9:33

Echt een stoere sub die 'Bokito' wat zijn de buitenafmetingen?

Groetjes Walter

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 09 nov 2014, 12:11

rodi schreef:Tof project! En een goede surround versterker met audyssey kan ik je aanraden, ik heb er sinds een korte tijd een en het is echt een gigantisch verschil. Komt waarschijnlijk ook door het gebrek aan kwaliteit van mijn huidige speakers. Daarom ben ik bezig om nieuwe te gaan bouwen, maar ik denk dat ik iets minder hard ga als jij.

Die Bokito ziet er echt uit als een gorilla. :D

Wat zijn de afmetingen en hoe lang zijn de br-poorten?
Want ik verwacht dat de afstemming flink diep is, en met 2 dikke poorten zit je bij mijn idee zo aan de 40cm lengte.

Voorlopig gaat mijn interesse uit naar de nieuwe av7702 processor van Marantz, echter wil ik deze graag vergelijken met de nog aan te kondigen av8802.
Dus ik zal nog even geduld moeten hebben, op zich niet erg want de 2 processors zijn dure jongens, en er zal eerst gespaard moeten worden.

Daarnaast is er nog mega veel onduidelijkheid over de mogelijkheden van Auro 3d en Atmos gecombineerd.
En ik kan nog niet zeggen welke van de 2 mijn voorkeur heeft, beide systemen hebben hun charme.

Hoe laag de afstemming is weet ik niet, ik weet alleen dat dit de beste klinkende subwoofer was die Speakerland had.
Verdere technische details zal je moeten vragen aan Speakerland, plus zou niet netjes zijn als ik deze hier plaats.

Walt schreef:Echt een stoere sub die 'Bokito' wat zijn de buitenafmetingen?

Groetjes Walter

Wat ik wel kan zeggen is dat de sub 110 liter heeft, ik heb de volgende afmetingen gekozen: 760x500x425mm.
Deze informatie staat namelijk ook op de Facebook pagina van Speakerland.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 18 dec 2014, 9:52

Weer wat updates hier, binnenkort weer eens wat nieuwe foto's maken.

Er is een flexyrack geplaatst, welke ik hier overgenomen had op het forum.
Daarnaast is de philips vervangen door een Onkyo PR-SC886, deze kon ik erg gunstig overnemen van iemand. En is een duidelijke verbetering ten opzichte van de philips.
Heeft ook Audyssey XT aan boord, helaas geen XT32 maar daar is deze gewoon net te oud voor.

Geen 3D,4K en Dolby Atmos, maar verder wel alles wat je nodig hebt. Ik stel de plannen om de Marantz AV7702 te kopen even uit. Tot die tijd heb ik rustig de tijd om uit te denken hoe ik de Atmos opstelling ga doen. Er zijn gewoon nog te veel onzekerheden, en er is ook gewoon nog bijna geen medium beschikbaar.

Volgende stap is het wegwerken van kabels. Ik koop het liefste een haspel van 100m, op deze manier kan ik alles netjes bedraden naar het centrale punt.
Gezien er straks ook nog 4 speakers aan het plafond komen heb ik ook best wel een flinke lengte nodig.

Ik zit nu te denken aan een van de volgende kabels:

De procab kabel gebruik ik momenteel ook en deze bevalt me prima.
http://www.bax-shop.nl/speakerkabel-per-meter/rol/procab-ls25-speakerkabel-100.00-meter/product-details.html

Een vergelijkbare kabel van Belden:
http://www.avsupplies.nl/component/virt ... l?Itemid=0

En een kabel die op internet erg goede reviews krijgt, maar wel een stuk duurder is.
http://www.hifisupply.nl/index.php?item=canare-4s8-speakerkabel-los-van-rol--per-meter&action=article&group_id=20000010&aid=1314&lang=nl

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om naar de fronts een mooie kabel te leggen, echter omdat de versterkers achterin staan praat ik hier over een lengte van ongeveer 10 meter. Een leuke speakerkabel wordt zo een erg dure aangelegenheid. Ik zou dan voor de Atmos speakers kiezen voor een simpelere kabel zoals de ls15 van procab.

De kabels wil ik wegwerken in een plint dus het uiterlijk is niet zo belangrijk.

Wat raden jullie me aan?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 mar 2015, 11:49

Tijdje stil geweest hier, maar ondertussen niet stil gezeten.

De sub is afgewerkt, en de center is ook terug van Speakerland. Daarnaast begonnen met de akoestiek van de ruimte.

Initiële meting gaf geen fout beeld van de ruimte, het plafond heeft al veel van de problematiek in de ruimte aangepakt.
Alleen het midhoog boven de 1,5kHz kan nog wat aandacht gebruiken, het laag is niet slecht en eventuele verbeteringen bewaren we als laatste stap.

rt60.png

Dit ga ik oplossen met Aixfoam panelen, en hiermee ook meteen de flutterecho aanpakken. Inmiddels hangen deze aanpassingen.
Ik moet alleen nog even tijd vinden voor een nieuwe meting om te kijken wat het resultaat van de nieuwe panelen is.

Gisteren nog wel even tijd gevonden om wat muziek te luisteren, ik had beduidend meer detail en alles speelde op een hoger niveau.
Ook kan het volume een stuk harder zonder storend te zijn. Echter leek het op sommige momenten net niet levendig genoeg en te klinisch...

Wellicht is het wennen, wat minder panelen ophangen, of ik ga nu de beperkingen van de speakers merken gezien de ruimte steeds minder een obstakel is.
Hoe dan ook gaan we voorruit wat een goed iets is.....

De center heb ik nog niet echt kunnen testen gezien de beamer momenteel richting Epson is voor garantie.

Hier onder nog een overzichtje hoe het er nu bij staat:
pano1.jpg

pano2.jpg

rodi

Berichtdoor rodi » do 26 mar 2015, 13:11

Dat is een mooie luisterruimte geworden! 8)
Is dit een verbouwde garage of schuur ofzo?

En de meting is de tijdsduur van de galm? Ik weet niet wat hier goed of slecht is, maar mij valt dan vooral die flinke bult in het laag op. Of is dit inherent aan de afmetingen van de ruimte en is dat bijna niet aan te pakken(basstraps??)

En de foto's zijn met de aixfoam panelen en de meting zonder: Zijn dit die grijze panelen op de foto?

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten nu en hoe ik zo'n grafiek moet interpreteren.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 26 mar 2015, 13:35

rodi schreef:Dat is een mooie luisterruimte geworden! 8)
Is dit een verbouwde garage of schuur ofzo?

En de meting is de tijdsduur van de galm? Ik weet niet wat hier goed of slecht is, maar mij valt dan vooral die flinke bult in het laag op. Of is dit inherent aan de afmetingen van de ruimte en is dat bijna niet aan te pakken(basstraps??)

En de foto's zijn met de aixfoam panelen en de meting zonder: Zijn dit die grijze panelen op de foto?

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten nu en hoe ik zo'n grafiek moet interpreteren.

Dit is een slaapkamer op de 2e verdieping. (woning met plat dak.)
Waren oorspronkelijk 2 slaapkamers, maar deze zouden dan onbruikbaar klein zijn, dus het wandje is verdwenen.

De meting is van de ruimte voordat de panelen aan de wand hingen, maar wel inclusief de panelen aan het plafond.
Over het algemeen kan je aanhouden dat het mid tussen 0,3 en 0,5 moet zitten.
Het hoog mag je echter wat verder dempen tot 0,1, en het laag mag wat minder gedempt worden tot 0,7.
Echter is hier natuurlijk ook van toepassing wat iemand fijn vind om te luisteren.

Bij een RT60 meet je de tijd dat het duurt voordat de reflecties van het signaal met 60dB afgenomen is.
De bult in het laag komt meestal door de ruime, want simpel gezegd zijn de meeste ruimten te klein.
Dit laag is altijd aan te pakken, maar zal of met dure commerciële producten gedaan moeten worden, of met zelfbouw basstraps die erg veel ruimte innemen.
Het 2e is geen optie in deze ruimte gezien ik geen ruimte wil verliezen. De 1e optie schuif ik nog even voorruit omdat er meer rendement op andere vlakken te halen valt.

De grijs / antraciet panelen zijn inderdaad van aixfoam, dit zijn 3 panelen dit op een houten frame gelijmd zitten.
Nieuwe meting zal ik proberen binnenkort even tijd voor te vinden...

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 26 mar 2015, 18:58

Ok hierbij de resultaten van de metingen, eerst de nagalm:
RT60-aixfoam.png

Blauw is oude situatie zonder panelen, en rood is nieuwe situatie met panelen.
Resultaat is dus als verwacht en perfect naar mijn zin.

Daarbij ook een meting van de SPL nu:
spl.png

Ik heb bij deze meting alle speakers gebruikt, dus dit is de film weergave.
Rood is zonder sub, en groen is met sub. Ik zal dus de sub nog wat zachter moeten zetten, deze was ook iets te aanwezig naar mijn zin.

En als laatste een waterval:
waterfall.~png.jpg

Deze laat zien dat het laag nog wat verbetering kan gebruiken, rood is hier zonder sub, en groen met sub.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”