[Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1.4 Dolby Atmos set

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: [Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1 set

Berichtdoor hannesie » ma 15 sep 2014, 22:48

Dat ziet er goed uit, wat voor een verf is dat, en van wie?
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 15 sep 2014, 23:03

hannesie schreef:Dat ziet er goed uit, wat voor een verf is dat, en van wie?

Le NOIR & BLANC Merk speciaal ontwikkeld voor KARWEI, en ook daar alleen verkrijgbaar.

Ik gok dat het uiteindelijk uit de flexa fabriek komt, net als alle andere karwei merk verf.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 15 sep 2014, 23:11

Dat is mooi, die zit hier vlakbij. :D :D

Ik denk dat ik dat binnenkort even ga scoren.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 15 sep 2014, 23:17

hannesie schreef:Dat is mooi, die zit hier vlakbij. :D :D

Ik denk dat ik dat binnenkort even ga scoren.

Ik zou even afwachten tot het resultaat morgen. De lak doet nog niet echt wat ik wil.
Maar is nu lastig te zien met weinig licht.

Kan ook zijn dat het gewoon een 2e laag nodig heeft. Er zit nu pas 1 dun laagje op.

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 15 sep 2014, 23:20

Met een laag grondverf spuiten, en dan een paar laagjes er op, zou zo maar eens een aardig resultaat kunnen geven.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 16 sep 2014, 8:41

De kleur is echt gaaf geworden, denkt ook mooi in 1 keer. Echter zijn er op sommige plekken wel de banen van de roller te zien.
Wellicht had ik het iets dikker moeten aanbrengen, nu zit er echt een dun laagje op.

Gezien er toch nog zeker 5 speakers gedaan moeten worden, wil ik toch een groot blik gaan kopen.
Hier zit meer als genoeg in om de speakers nog te voorzien van een extra laag. (Mocht ik daar voor kiezen, het effect heeft nu ook wel iets.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 16 sep 2014, 9:00

Slim om een matte verf te kiezen, ik beamer hier zelf ook en alles wat glanst zie je terug in het felle licht vd beamer. Zo op de foto's te zien, met name op die laatste is het goed te zien, moet je inderdaad nog een laagje aanbrengen voor een optimaal resultaat. Leuk project!

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 16 sep 2014, 10:13

De kleur is wel erg goed passend bij die Gradient AXT-06, ik ga eens kijken of dat de volgende word.
Ik heb hem nu in een testkast TL, en dat klinkt veel belovend.
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 16 sep 2014, 10:22

hannesie schreef:De kleur is wel erg goed passend bij die Gradient AXT-06, ik ga eens kijken of dat de volgende word.
Ik heb hem nu in een testkast TL, en dat klinkt veel belovend.

Ik denk dat de kleur prima gaat passen, ik ben ook erg benieuwd hoe mijn vifa's er bij gaan kleuren. Maar eerst nog een extra laklaagje :).

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 16 sep 2014, 11:37

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 16 sep 2014, 12:19

En je hoeft er de deur niet eens voor uit! :goedzo:

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 16 sep 2014, 18:34

En met dank aan Rumoh, een mooi setje filter componenten. :D

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 18 sep 2014, 22:02

En het nieuwe filter zit in elkaar, meteen even aangesloten.

Op eerste gezicht klinkt hetzelfde, maar naar enkele nummers kom ik er achter dat alles in nog meer detail te beluisteren is.
Ook zit alles meer los van elkaar, hoe langer ik luister des te beter het wordt.
Het laag is ook met veel meer detail, een veel strakker ik voel meer een kick in het midden segment.
Al met al is de waxcoil dus een succes, en ook de Mundorf evo valt zeer in de smaak. Heren bedankt voor de tips!!!

Ik gok dat ik nu wel redelijk het maximale uit de vifa's haal maar toch vraag ik me af of enkele upgrades in het filter me naar een nog hoger niveau kunnen brengen.

Zo twijfel ik nog of het zin heeft om de Mundorf evo te vervangen door een Mundorf evo oil. (Meerprijs van 10 euro per speaker)
Ik kan ook de spoel voor het hoog vervangen door een foliespoel. Echter wordt de Rdc dan lager dan het ontwerp aangeeft. (Ook meerprijs rond de 10 euro)
Dan hebben we nog de weerstanden die vervangen kunnen worden door duurdere varianten, ik weet alleen niet welke door welke variant vervangen kan worden.
Als laatste hebben we de MKT bij het laag, die eventueel vervangen kan worden door een beter exemplaar.

Wat voor aanpassingen zouden jullie nog aanraden?

Ten slotte nog wat foto's van het oude en nieuwe filter:

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 18 sep 2014, 22:20

In mijn ogen valt er niets meer aan te upgraden, de filters zijn absolute High-end zoals ze nu zijn.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 19 sep 2014, 19:22

Olaf Markus schreef:In mijn ogen valt er niets meer aan te upgraden, de filters zijn absolute High-end zoals ze nu zijn.

Ergens heb gelijk, de filters klinken prima. Maar ik ben toch benieuwd of er toch nog wat extra te halen valt met net iets luxere componenten.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 19 sep 2014, 20:20

Er is gewoon niet veel luxers dan wat je nu hebt, de inbeelding zal nog het grootste verschil maken.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 19 sep 2014, 20:32

Olaf Markus schreef:Er is gewoon niet veel luxers dan wat je nu hebt, de inbeelding zal nog het grootste verschil maken.

Goed punt, kan bezig blijven met investeren, maar goed is goed. En ervaring leert dat de verandering in kwaliteit niet evenredig is aan de te investeren meerprijs.

Even iets anders, ik heb zojuist de hypex as2.100 module uit de center speaker geschroefd. En vervolgens een van de xg18's los gemaakt.
De andere xg18 en xt25 spelen nu op het 'oude' filter. Dit klinkt aardig goed, alleen het laag is stukken minder als de zuilen.
Dit is natuurlijk verklaarbaar door het kleinere volume, en de poort die vervangen is door een passieve radiator. (De afgekoppelde xg18)

Klopt mijn beredenering dat alleen het laag beïnvloed is door de andere kastopbouw, of sla ik de plank mis?
Het klinkt al beter dan mijn eigen brouwsel met de hypex dus hoe dan ook is het een vooruitgang.

De grote vraag is alleen of er wel of niet een andere kast moet komen voor de center.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 20 sep 2014, 8:33

De hele weergavekarakteristiek wordt bepaald door de kastopbouw. Het laag door het ingesloten volume en het werkingsprincipe (je 'passieve radiator' is natuurlijk helemaal niet op de goede frequentie afgestemd...), het midden en hoog zijn ook afhankelijk van de vorm van de kast, die bepaalt het afstraalgedrag. En dan uiteraard nog de opstelling in de ruimte...

Kort gezegd: zo afgaand op het plaatje lijkt de center goed voor een gesloten kast, maar wat te klein voor een BR, ook met een passieve radiator. Daarvoor heb je zo'n 15 liter per XG nodig. De vorm van het frontpaneel is ook anders, maar niet zozeer dat je niet het filter kan proberen. En als je met die tweede XG zit, die kun je ook gewoon wel aansluiten, met een flinke spoel van 12 tot 30mH ervoor en een condensator van rond de 100uF parallel.

Wel wat vreemd trouwens dat er twee XG's in die kast zitten. Wat is het nettovolume van de center?
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 20 sep 2014, 8:50

markbakk schreef:Wel wat vreemd trouwens dat er twee XG's in die kast zitten. Wat is het nettovolume van de center?

De center is zelf door mij gemaakt, deze was voorzien van een as2.100 met actieve filtering.
Maar gezien mijn onkunde is dit geen succes geworden, vandaar dat ik dacht laat ik het eens proberen met een passief filter wat ik momenteel overcompleet heb tijdens de bouw van de zuilen.
Gezien het filter gemaakt is voor 1 woofer, heb ik de andere even losgemaakt.

De vraag is een beetje welke richting ik op wil, bijna alle centers die ik zie zijn voorzien van 2 (mid)woofers. De vraag is waarom ze dat doen, ik gok om de bundeling beter te maken.
Ik zou ook gewoon een extra zuil kunnen maken en, deze op zijn kant leggen met 1 woofer, echter of dit en goed resultaat gaat geven weet ik niet.

De persoonlijke voorkeur gaat uit naar het filter ombouwen naar een 2,5 weg, en het gebruik van een br kast, met correct aangepast volume en poortoppervlakte.
Echter zal dit iets zijn wat ik moet uitbesteden, gezien mijn onkunde in het ontwerpen van speakers.

De center heeft nu een volume van ongeveer 20 liter, een stuk minder dan de zuilen die ongeveer op 30 liter zitten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 20 sep 2014, 10:10

Cosmetische overwegingen. Overigens is je horizontale afstraalgedrag per definitie slechter wanneer je units met overlappend frequentiebereik in een horizontale lijn plaatst. Dat is simpele geometrie. Vandaar de 2,5-filteropzet, die is dan nog het best werkbaar. Ik zou overigens gewoon een gesloten kast maken van die center, met de twee XG's beide aangesloten, genoeg dempingsmateriaal en mijn filtersuggestie.
Mark Bakker

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 20 sep 2014, 10:13

Hoe is dat trouwens met die 2e laag verf afgelopen, is het goed nu?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 20 sep 2014, 12:06

markbakk schreef:Cosmetische overwegingen. Overigens is je horizontale afstraalgedrag per definitie slechter wanneer je units met overlappend frequentiebereik in een horizontale lijn plaatst. Dat is simpele geometrie. Vandaar de 2,5-filteropzet, die is dan nog het best werkbaar. Ik zou overigens gewoon een gesloten kast maken van die center, met de twee XG's beide aangesloten, genoeg dempingsmateriaal en mijn filtersuggestie.

Hij zit nu al lekker vol met akotherm, de huidige woofer wordt gefilterd met een spoel van 1,5mh en een condensator van 6.8uf. Zit ook nog een 10ohm weerstand bij.

Een spoel van 12 tot 30mh wordt wel een prijzige om deze een aantal te kopen om te proberen. :oops:
Dan besteed ik dit liever uit aan iemand die vaak filters aanpast, en deze waardes gewoon heeft liggen.

Barry2001 schreef:Hoe is dat trouwens met die 2e laag verf afgelopen, is het goed nu?

Deze zit er zojuist op, het lijkt beter te gaan, echter blijft het lastige verf.
Hij droogt erg snel en is wat krijt achtig. Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat er altijd wat strepen zichtbaar zijn.
Zelf wanneer je de uitgeharde verf aanraakt krijg je als je niet uitkijkt al vegen.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 20 sep 2014, 13:30

Oef lijkt toch goed te komen met de lak, her en der nog wat strepen te zien als je echt precies goed in het zonlicht kijkt. Maar dit nemen we voor lief, dat gaan we boven in de HT toch nooit zien. Of de foto, en van een meter afstand zijn de oneffenheden ook niet te zien.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 21 sep 2014, 15:50

Vandaag 2 stuks in elkaar gezet, de andere moet nog even wachten op componenten.

De kasten die ik overgenomen had lijken een te grote poort te hebben, het laag was daar teveel aanwezig. Dit is nu stukken neutraler geworden.

De poorten hangen er nog los in, aangezien ik nog moet uitzoeken wat de exacte lengte moet zijn, het ontwerp is daar onduidelijk in met zijn 60 tot 145mm.

En natuurlijk wat foto's:

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 24 sep 2014, 20:46

Mooi! :goeie:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”