[Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1.4 Dolby Atmos set

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

[Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1.4 Dolby Atmos set

Berichtdoor cobaltjeh » za 07 jun 2014, 9:39

Ik zit er aan te denken om een nieuw project te starten.

Aangezien het filteren op de minidsp me nogal tegenvalt. (Ik krijg het laag gewoon niet goed.)
Mede door mijn onkunde en het onderschatten van de moeilijkheidsgraad van een actief filter maken, zit ik te denken om de speakers om te bouwen naar een passief gefilterd exemplaar.

Daarnaast ben ik begonnen met een 'dedicated HT-room', en dan werkt de minidsp ook niet echt lekker doordat het 5.1 geluid analoog uit de surround versterker komt.
Je krijgt dan weer een extra DA->AD conversie die het geluid niet ten goede komt. Plus het maakt de installatie nodeloos complex.

Toevallig is er voor mijn gebruikte drivers de Vifa XT18 en XT25TG30-04 een bestaand ontwerp beschikbaar:

http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori/VifaAudiocomp/Korrect-XT/Korrect-XT.htm

Nu wil ik graag dit ontwerp gaan nabouwen om te kijken hoe deze drivers klinken in een wel goed ontwerp. Zodat ik de keuze kan maken of ik de minidsp wel of niet ga vervangen.
Met het aantal drivers dat ik heb kan ik een erg mooie 5.1 opstelling maken. Hiervoor moet ik alleen nog een extra setje XT25 bestellen.

De xls10's kan ik gebruiken voor een losse subwoofer.

Echter heb ik weinig verstand van filtercomponenten.
Ik heb een voorbeeld bestelling gemaakt, met redelijk geprijsde componenten. Heb ik teveel bezuinigd op sommige componenten?
Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding, aangezien het een test model wordt.

Echt dure componenten wil ik later pas aanschaffen wanneer ik er daadwerkelijk er voor kies om mijn setup om te gooien. Maar de basis moet goed zijn nu!

Graag jullie input.

Edit:

Links toegevoegd van de componenten omdat dit niet helemaal duidelijk is op de screenshot:

http://shop.speakerenco.nl/039-mh-071-mm-1
http://shop.speakerenco.nl/680-f-mkt-kond-160-v-5-ax-1-1
http://shop.speakerenco.nl/220-ohm-4-watt-mox-1-1
http://shop.speakerenco.nl/100-ohm-10-watt-draadgewonden-weerstand
http://shop.speakerenco.nl/150-mh-137-tritec-ferrobar
http://shop.speakerenco.nl/470-f-mkp-kond-400-v-5-1-1
http://shop.speakerenco.nl/100-f-mkp-kond-400-v-5-1-1-1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op ma 13 okt 2014, 22:24, 3 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Vifa Korrect XT

Berichtdoor wouter » za 07 jun 2014, 9:57

Ziet er netjes uit maar zeker de Ferrobar spoel vind ik wel prijzig.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » za 07 jun 2014, 10:28

wouter schreef:Ziet er netjes uit maar zeker de Ferrobar spoel vind ik wel prijzig.

Het ontwerp geeft een voorkeur aan een tritec, vandaar dat ik deze gekozen heb. Deze is niet veel duurder als een normale luchtspoel.

Je hebt ook deze nog, afhankelijk van de dikte echt een stuk duurder, ik weet niet welke ze precies bedoelen in het ontwerp.
Het moet 1,4mm zijn, maar onderstaande lijken te bestaan uit meerdere draden?

http://shop.speakerenco.nl/150-mh-tritec-7050-mm-1-1
http://shop.speakerenco.nl/150-mh-tritec-7060-mm-1-1
http://shop.speakerenco.nl/150-mh-tritec-7080-mm-1

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 09 jun 2014, 11:17

Heb dus nog even verder zitten kijken, en het zou dus gaan om de volgende 2 spoelen:

http://shop.speakerenco.nl/150-mh-137-tritec-ferrobar
http://shop.speakerenco.nl/150-mh-tritec-7050-mm-1-1

De tritec spoel is iets duurder dan de tritec spoel met ferrobar kern. De kern zorgt er volgens mij voor dat de spoel wat kleiner van formaat kan zijn.

Gezien het minimale prijsverschil, wat zou dan de beste keuze zijn? Want het formaat is niet zo belangrijk.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 11:26

Een doodnormale 1.4mm luchtspoel zal ook prima klinken...

Een echt fraaie spoel op die plaats is een koperfolie bijv. van Mundorf, Jantzen of Intertechnik maar dan zit je wel in een fors hogere prijsklasse.

Groetjes Walter

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 09 jun 2014, 11:33

Walt schreef:Een doodnormale 1.4mm luchtspoel zal ook prima klinken...

Een echt fraaie spoel op die plaats is een koperfolie bijv. van Mundorf, Jantzen of Intertechnik maar dan zit je wel in een fors hogere prijsklasse.

Groetjes Walter

Een normale spoel is ongeveer 10 euro goedkoper, die 20 euro extra vind ik niet echt een probleem...
Of zou ik dat bedrag beter kunnen gebruiken om andere componenten iets luxer te pakken?

Of gewoon eerst maar een simpel filter maken, en als het bevalt later er mee experimenteren en diverse componenten vervangen?
Het is een blijft een experiment nu.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 11:36

Ik denk wel dat het loont om die besparing in de spoel te steken in luxere MKP's voor het hoog. Nadeel is wel dat je 2 stuks per speaker hebt waarvan 1 met vrij hoge uF waarde...

EDIT: eerst een simpel filter klinkt als een goed idee, neem dan gewoon een 1.4mm luchtspoel, die zal zelfs bij later upgraden niet gelijk de zwakste schakel zijn, de MKP's op het hoog moet je als eerste upgraden.

Groetjes Walter

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 11:39

De Mundorf Mcap Evo is wellicht een goede kandidaat, het kan net uit om die te nemen voor de besparing op de spoel gok ik zo:

http://www.rumoh.eu/nl/191-mundorf-mcap-evo?p=2

Groetjes Walter

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 09 jun 2014, 11:42

Walt schreef:Ik denk wel dat het loont om die besparing in de spoel te steken in luxere MKP's voor het hoog. Nadeel is wel dat je 2 stuks per speaker hebt waarvan 1 met vrij hoge uF waarde...

EDIT: eerst een simpel filter klinkt als een goed idee, neem dan gewoon een 1.4mm luchtspoel, die zal zelfs bij later upgraden niet gelijk de zwakste schakel zijn, de MKP's op het hoog moet je als eerste upgraden.

Groetjes Walter

Lijkt me een goed plan, bedankt voor het meedenken! :)

Als ik het plan doorzet, ga ik ook altijd nog 2 filters nodig hebben voor de surround speakers, deze spelen toch alleen mee voor 5.1 dus hoeven niet echt voorzien te zijn van een luxe filter.
Dus de nu 'simpele' filters kunnen altijd nog gebruikt worden.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 11:44

Dat is sowieso handig, die MKP's die je nu hebt gekozen zijn overigens wel netjes maar de Mcap Evo zullen daar een schepje bovenop doen, dus wellicht intressant om gelijk die te nemen, je krijgt meer verfijning en lucht uit je tweeter.

Groetjes Walter

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 09 jun 2014, 11:54

Walt schreef:Dat is sowieso handig, die MKP's die je nu hebt gekozen zijn overigens wel netjes maar de Mcap Evo zullen daar een schepje bovenop doen, dus wellicht intressant om gelijk die te nemen, je krijgt meer verfijning en lucht uit je tweeter.

Groetjes Walter

Ok daar zal ik eens goed over gaan nadenken. :D

Walt

Berichtdoor Walt » ma 09 jun 2014, 11:57

Er zijn ook nog zat andere merken/types condensators natuurlijk, maar Mundorf maakt toch wel fraai spul, hier zal je geen miskoop aan hebben.

Groetjes Walter

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 16 jun 2014, 13:04

Meteen het volgende vraagstuk, welke poortlengte moet ik gebruiken?

In het ontwerp staat alleen 60 tot 145mm, lijkt me nogal ruim genomen.
Of gaan ze er vanuit dat deze nog aangepast wordt aan de gewenste frequentie?

In het 2e geval hoe bepaal ik dan deze lengte?

cobaltjeh

Re: [Home Theater] Vifa Korrekt XT 7.1 set

Berichtdoor cobaltjeh » wo 27 aug 2014, 9:45

Update:

Vorige week de Korrekt XT set overgenomen die hier op het forum te koop stond.

Na aansluiten kwam ik er meteen achter dat deze veel en veel beter klinkt dan mijn 'eigen bouwsel'. Dus de knoop maar doorgehakt en de DSP gaat de deur uit.
Het is pijnlijk om toch op je vingers getikt te worden door de harde waarheid. We blijven nu lekker bij kant en klare ontwerpen, ik heb gewoon de kennis niet om zoiets zelf te maken.

Ik luister in een kamer van 4,75 bij 3,25 en de Korrekt is meer dan capabel om deze volledig te vullen.
Wie weet komt er ooit een meer muziekaal ontwerp voor muziek maar voor film is dit voorlopig perfect.
Daarnaast klinken ze gewoon erg goed voor het geld.

Ik heb ondertussen een mooie verzameling vifa xg18's. Dus er worden naast de 2 zuilen die ik al heb nog 4 stuks gemaakt zodat we uiteindelijk beschikken over een 7.1 set.
Daarnaast komt er natuurlijk nog een zelfbouw sub bij.

Wat ik met de center ga doen moet ik nog even kijken, voorlopig blijft deze gewoon in zijn huidige vorm.

Hoe het er momenteel bij staat:

t04x36.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

atmoz

Berichtdoor atmoz » wo 27 aug 2014, 9:59

Ah, die foto kennen we :)

Ook hier ziet 't erg mooi uit!
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Veel succes met alles :) En natuurlijk thanks om mij ook steeds te helpen in m'n topic(s) :goeie:

Greetz,

Atmoz

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 aug 2014, 8:43

Heren ik wil aankomend weekend de nieuwe kasten gaan bouwen, echter zit ik nog te twijfelen wat ik met het filter zal doen.

Ik wil deze eigenlijk netjes inbouwen in de kast zelf, echter moet deze nog wel makkelijk te verwijderen zijn voor eventueel onderhoud en upgrades.
Gezien de XG18's voorzien zijn van een soort siliconen voor de afsluiting is het niet makkelijk om deze te verwijderen om toegang te krijgen tot het filter. Hier achter plaatsen is dus niet echt een optie.
Heb al meerdere keren de lak en het mdf kapot getrokken bij het verwijderen van een van deze units.

Opties die overblijven zijn dan: filter in de voet, echter komt de speaker dan hoger te staan dan het originele ontwerp. De vraag is hoeveel nadelen zit zal hebben? Standaard zit het ontwerp op 904mm.
Andere optie is een soort van luik aan de achterkant eventueel gecombineerd met het speaker terminal.

Hebben jullie nog tips voor me?

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 28 aug 2014, 9:28

Je zou in ieder geval het filter van de aangekochte luidsprekers kunnen bekijken en deze exact nabouwen, dan kan daar in elk geval weinig mis gaan.
Di even met betrekking op je eerdere vragen over de te gebruiken componenten.
Bok mij zou verder de filter achter een luikje in de achterkant de voorkeur hebben.
ZBA donateur.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 aug 2014, 10:03

Olaf Markus schreef:Je zou in ieder geval het filter van de aangekochte luidsprekers kunnen bekijken en deze exact nabouwen, dan kan daar in elk geval weinig mis gaan.
Di even met betrekking op je eerdere vragen over de te gebruiken componenten.
Bok mij zou verder de filter achter een luikje in de achterkant de voorkeur hebben.

De filters gebruiken zo ongeveer de componenten die bovenin in de lijst staan van speakerenco.
Ik zit er alleen wel aan te denken om de mundorf condensatoren te gebruiken in de nieuwe speaker om gewoon eens te kijken wat voor verschil dat geeft.
Alleen de MKT zie ik maar weinig opties voor bij de verschillende winkels, kan ik er vanuit gaan dat deze condensator minder van belang is voor de geluidskwaliteit?
Nu zit er op het huidige filter een blauw blokje als mkt.

Luikje lijkt me wel de beste oplossing, het liefste monteer ik dan ook gelijk het filter op dit luik.
Het mooiste zou natuurlijk een luikje zijn van metaal, echter is dat natuurlijk meteen weer prijzig.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 28 aug 2014, 10:58

Ikzelf zou dan, maar dat is persoonlijk, in de front speakers welke je soms ook wil gebruiken om stereo muziek te luisteren inderdaad de Mundorf condensatoren gebruiken en in de bas sectie een mooie foliespoel met een rdc gelijk aan de voorgeschreven spoel. En in plaats van de mkt een mkp.
Dan heb je in elk geval op de momenten dat je lekker 2 kanaals muziek wilt luisteren alles optimaal.
ZBA donateur.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 aug 2014, 11:08

Ik weet nog niet of ik de huidige boxen ga gebruiken die ik overgenomen heb, of degene die ik zelf bouw.

De kasten die ik overgenomen heb zijn erg mooi gemaakt, met perfecte bracing iets wat ik zelf niet zo mooi kan.
Echter hellen ze naar achter, en is de tweeter veel hoger geplaatst. Ik merk bij deze dat ik te laag zit, het geluid wordt beter als ik iets ga staan.

Inderdaad kan ik wat experimenteren met onderdelen en de mindere onderdelen gebruiken voor de speakers achter.

Als spoel zo dus zoiets kunnen voldoen: http://www.rumoh.eu/en/jantzen-audio-wax-coil/473-14-awg-waxcoil-150-mh.html

Prijs van deze spoel is nog een optie, veel duurder en het filter streeft de rest van de componenten voorbij denk ik zo.

Deze is Rdc 0.331 Ohm, terwijl het ontwerp aangeeft: <0,4R 1.4mm tritec pref

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 28 aug 2014, 11:53

Dat lijkt mij een hele mooie spoel voor het doel.
ZBA donateur.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 28 aug 2014, 12:04

Luikje aan de onderkant???
Dat is niet zo moeilijk te verbergen.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 aug 2014, 12:50

Olaf Markus schreef:Dat lijkt mij een hele mooie spoel voor het doel.

Bij de spoel van het hoog staat +/- 0,5R, ik heb even gekeken maar alleen de standaard jantzen spoelen hebben een waarde van 0,51R alle folie spoelen hebben een veel lagere R.
Ik neem dus aan dat ik hier het beste gewoon een normale spoel kan gebruiken.

En wat de MKT voor het laag betreft, zou ik hier veel winst behalen door deze door een MKP te vervangen? En kan ik hiervoor ook een mundorf Mcap evo gebruiken?

FR_Aad schreef:Luikje aan de onderkant???

Dat is ook een optie, wel makkelijker weg te werken, maar minder praktisch om er bij te kunnen.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 28 aug 2014, 13:07

cobaltjeh schreef:
FR_Aad schreef:Luikje aan de onderkant???

Dat is ook een optie, wel makkelijker weg te werken, maar minder praktisch om er bij te kunnen.

Ja, maar zo vaak hoef je er toch niet bij te kunnen?? Speaker even plat neerleggen en je bent er.
Desnoods leg je het filter er de eerste week nog even naast.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 28 aug 2014, 13:19

FR_Aad schreef:Ja, maar zo vaak hoef je er toch niet bij te kunnen?? Speaker even plat neerleggen en je bent er.
Desnoods leg je het filter er de eerste week nog even naast.

Klopt heb je helemaal gelijk in, plus als de speaker staat gaat het luikje ook nergens heen.

Aan de achterkant is wel handiger als je daar meteen de speaker aansluitingen zet. Of je moet deze naar beneden plaatsen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”