Dank aan MarcoSQ die mij al die tijd zeer goed geholpen heeft met al mijn vragen
Het plan is een 5.1 set te bouwen met als basis het ontwerp van Zaph; de 2-weg monitor met aluminium drivers. Omdat ik geen rechthoekige kast wil heb ik het ontwerp op de baffle na compleet veranderd naar het ontwerp van de Sonus Faber Guarneri Evolution. Het interne volume heb ik gelijk gehouden. Om de set compleet te maken zal er een 10" BR subwoofer bij komen.
Meer informatie over het ontwerp van Zaph: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html
De drivers:
Seas H1224-08 L18RNX/P
Seas H1212-06 27TBFC/G
CSS SDX10 i.c.m. Hypex DS4.0
Afmetingen:
B: 216 mm
H: 370 mm
D: 372 mm
Het ontwerp:
De baffle zal in zijdeglans zwart afgelakt worden. De zijkanten zullen gefineerd worden en ook in zijdeglans afgelakt worden. De boven- en onderkant en de 2 vinnen aan de achterkant worden (waarschijnlijk) uit RVS gefreesd en gepolijst.
Hout zagen / frezen:
Het was geweldig weer vandaag en heb dus lekker in de achtertuin het gros van het houtwerk gezaagd en gefreesd. Onderstaand enkele foto's van de voortgang.
We beginnen met het maken van een mal om alle 15 ellipsen te maken. De twee afvaldelen kan ik mooi gebruiken als geleiding om de gaten in de braces te frezen. Iedere ellips is ruw gezaagd en wordt op de mal geschroefd en met een kopieerfrees op maat gemaakt. Hier heb ik een aanslag gemaakt om alle kanten van de baffle 18mm breed en 8mm diep in te frezen. Morgen weer en dag voor nog meer zaag- en freeswerk!
**************************************************************** 04-05-2014 ****************************************************************
Vanmiddag heb ik de stroken MDF voor de achterkant gezaagd, de braces ietwat ingekort om ze passend te maken en in de baffle de verzonken gaten gefreesd. Toen was het helaas alweer avond en begon mijn buik te knorren...
Diameter gefreesd: 104,4 mm
Diameter woofer: 176 mm
Diameter gefreesd: 176,8 mm Komend weekend de gaten er in frezen, gaatjes boren en slagmoeren erin maken, de binnenzijde van het gat voor de woofer verzinken, buigbaar multiplex / MDF halen, en tot slot de boel in elkaar lijmen! Nog genoeg te doen dus
**************************************************************** 10-05-2014 ****************************************************************
Gaten er in gefreesd en zijkanten afronden. Voor het goed kunnen "ademen" zijn de randen van de woofergaten afgeschuind. Even snel aan elkaar geplakt. **************************************************************** 11-05-2014 ****************************************************************
Rampamoeren... Trucje om ze er recht in te krijgen: neem een klein stukje M4 draadeind, draai daar ca. 3 moertjes op en draai die stevig tegen elkaar aan. Zorg er voor dat de vlakken van de zeskant mooi in één lijn zitten zodat het makkelijk in een boorkop te klemmen is. Vervolgens draai je de rampamoer losjes op het draadeind, zet je deze tegen het gat en draai je de eerste 2 á 3 slagen in het gat. Zet de schroefmachine teruguit en draai het draadeind uit de rampamoer. De laatste slag doe je voorzichtig en met gevoel met de hand zodat het MDF niet splijt. De M4 rampamoer heeft een buitendiameter van 8mm. Het gat dat ik geboord heb is 7mm. Boor géén 6,5mm want dan splijt het MDF bij het indraaien van de moer! (ja ik heb het getest). En uiteindelijk zitten alle rampamoeren er netjes in!
**************************************************************** 13-05-2014 ****************************************************************
Vanavond de eerste speaker deels in elkaar gelijmd. Morgenavond de tweede. Vervolgens donderdagavond het buigbaar triplex erop lijmen
De tweede speaker zit in de lijm. Morgenavond de zijkanten van de eerste twee van de vijf speakers dichtlijmen met buigbaar triplex