Ik heb begrepen dat deze driver geen onbekende is op dit forum, maar voor wie voor het eerst hoort van de FR125, hier de specs en in bijlage de Winisd pro WDR file die ik hiervoor heb ingevuld.
In het verleden heb ik (o.a.) de volgende behuizingen gemaakt:
- 4.5L gesloten: Eerste kennismaking en meteen zeer aangenaam verrast, meteen volledig gevallen voor de charme van een goed breedband luidspreker. Desondanks toch een duidelijk gemis in het laag. (
- 17l BR @ +/- 50Hz: Bijna lachwekkend veel laag, rekening houdend met de afmetingen van de driver natuurlijk. Heel leuk om pop muziek te spelen, komen hiermee echt goed weg.
- 7l BR @ 60 Hz: Beter gebalanceerd resultaat, bas is niet zo overweldigend meer. Komt zeer goed tot zijn recht bij jazzmuziek. Conusuitslag is ook een pak gecontroleerder tussen 60 en 100 Hz.
Die laatste iteratie is uiteindelijk in de tandartspraktijk van mijn vader beland, dit als cadeau voor zijn 50ste verjaardag. Ik heb trouwens een heleboel complimenten mogen ontvangen toen we audio componenten zijn gaan kiezen, wat we toen natuurlijk hebben gedaan mét deze speakers.
Waar wil ik nu naar toe?
Vooraleerst wil ik graag weer een speaker bouwen die 'echt' full range kan ingezet worden. Een compacte gesloten behuizing en de rest overlaten aan de sub zie ik zo meteen niet zitten.
Een resultaat zoals in de 7l BR lijkt me ideaal. Prima inzetbaar zonder sub, maar eveneens mét.
Bouw die dan gewoon nog een keer zul je denken, er zijn echter 3 redenen waarom ik dat liever niet doe:
- Been there done that, ik probeer liever iets nieuws dan een oud recept heruitbrengen.
- Ik heb mijn oog laten vallen op Cyburgs Needle, althans, vooral dan de vorm. Hoe langer hoe meer vind ik die slanke zuil bijzonder aantrekkelijk. Ook van de vriendin had ik meteen de goedkeuring
- Bij voorkeur had ik graag wat aan output gewonnen. Ik denk dus in de richting van 2 FR125's per zuil.
Met bovenstaande eisen 'denk' ik dat ik best af ben met een Bipole BR van 14 liter. De slotpoort laat ik dan uitkomen zoals bij een Needle. Waarom? ik heb mijn twijfels over het plaatsen van 2 breedbanders in het zelfde vlak. Hoewel het volgens mij wél erg mooi zou kunnen worden. Anderzijds zijn line arrays ook voorzien van verschillende geluidsbronnen in hetzelfde frequentie gebied.
Anyway, elk mogelijke input is meer dan welkom, ik ben een beetje overweldigd door het aantal mogelijkheden (wat een luxeprobleem