Eigenlijk wil ik al jaren met deze vorm van speakers aan de slag, maar afmeting en plaatsing hielden mij altijd tegen. Nu dus niet meer!

Na een tijd lang gestoeid te hebben met het idee van een FAST op basis van de Jordan FR driver, heb ik de knoop doorgehakt. Ondanks het feit dat ik inmiddels het ontwerp van de FAST zover heb dat ze ook daadwerkelijk gebouwd kunnen worden, bleef er toch altijd twijfel of ik al deze moeite in deze speakers moet stoppen. Zeker de gevoeligheid blijft mij zorgen baren en dus blijft het bij het ontwerp op papier. Die ik overigens nog wel in het draadje van deze speakers zal laten zien, inclusief simulaties.
En toen zag ik deze:
Zeker wanneer je de baffle nog iets smaller maakt, wordt de WAF behoorlijk acceptabel. En dus is ook SWMBO om. Ik heb nog wat ideeën om het design nog net ff strakker te krijgen, maar eerst het concept:
Vier keer een Eminence Alpha 15A en twee Full Range drivers. Met dank aan de Countach man heb ik die vier EA's inmiddels in huis.

Het origineel maakt gebruik van de TangBand 1808, maar die is mij net ff boven budget. En dus is het een mooi moment om een driver te proberen die ik al een tijdje op het ook heb: De Hongaarse Sonido. Waarschijnlijk de SFR175A. Ik heb al veel positiefs gelezen over de Sonido en dit lijkt mij een mooi excuus. In de Ardento Alter test Ardento Alter worden deze drivers ook gebruikt. En daar worden ze ongefilterd ingezet.
Baffles en rack waarop de baffles geschroefd zijn zijn vrij eenvoudig te realiseren. Dat komt wel goed.
En dan het filter. Dat wil ik passief. Ik heb al een beetje lopen rotzooien met Boxsim, maar kom er nog niet echt uit. Daar kan ik dus wel wat hulp gebruiken. Helaas is Mathcad van Martin King niet meer te krijgen, dus dat kan ik niet gebruiken... Dat ongefilterd inzetten van de Fr lijkt mij wel wat; maakt de speakers wat makkelijker aan te sturen door mijn SE buizenversterker. Maar een must is dat niet. Op de Ardento kunnen de FR en tweeter afgesteld worden. Het laag ook dmv het eenvoudig wisselen van de parallel cap. Dat verraad wellicht iets over het filter
Mij lijkt het een mooi project. Watch this space!