Eerste zelfbouw: een Tabaq

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

FredM

Eerste zelfbouw: een Tabaq

Berichtdoor FredM » di 01 okt 2013, 16:46

Goed, volg dit forum al een behoorlijke tijd. Ook al op de laatste zelfbouwdag in Breda geweest, nu tijd om zelf iets te maken. Om niet al te moeilijk te beginnen is mijn oog gevallen op de folded Tabaq. Op diyaudio.com is daar een aardige discussie over gevoerd.

Waarom deze? Na een luistersessie bij medeforumlid ReneJ van een paasproject van HenkJan met een tangband breedbandertje (viewtopic.php?t=15920) was ik behoorlijk onder de indruk van wat zo'n kleine speaker kan doen. Maar ik miste toch wel wat bas.

De tabaq is wat omvang betreft vergelijkbaar maar lijkt iets meer bas te hebben.
Ik denk erover om de W3-871 te vervangen voor een de W4-1320. Iets groter dus iets meer bas?
Ook wil ik 'm eigenlijk bouwen van 15 mm mdf. De 12mm lijkt me zo dun. Maar misschien is dat ook onzin.
Ik hoor graag of ik hier goed aan doe. Ga komende week de onderdelenlijst maken en bestellen. Moet met de kerst toch wel klaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Renej

Re: Eerste zelfbouw: een Tabaq

Berichtdoor Renej » wo 02 okt 2013, 20:41

Die tangband W3-1723 waren inderdaad een verrassing. Ze waren bedoeld als pc-speaker maar ze klinken in de woonkamer verrassend goed. Wel mis je inderdaad het diepe laag en druk in het laag, maar ons experimentje om een enkele woofer parallel te schakelen gaf een goed resultaat. Dat gaf wat extra warmte en drive. Maar goed het zijn ook pc-speakers en die stellen ook andere eisen aan de speaker.

Interessant project. Ben benieuwd wat het klankverschil is tussen jouw breedbander en mijn coaxiale driver. Ik wil nog steeds de Markaudio alpair 10 in pencil behuizing beluisteren. Schijnen erg mooi te klinken.

Ik neem aan dat de W4-1320 niet in de tabaq behuizing past?

Over de dikte van het hout kan ik je geen advies geven. De 4 inch driver lijken me niet in staat om veel druk te kunnen leveren en om die reden zou 12mm misschien dik genoeg zijn. Maar bij twijfel zou ik gewoon voor 15mm gaan.

Succes met je project. Ik blijf deze thread volgen.

FredM

Berichtdoor FredM » do 03 okt 2013, 14:52

De W-1320 schijnt wél op de baffle te passen. Dat ga ik nog checken. Omdat ik 15mm mdf wil gebruiken met behoud van binnenvolume, zal de baffle (minimaal) iets breder worden.

Wat betreft het filter: Aangeraden wordt door de ontwerper: 1,5mH en 6,7ohm parallel.
Vraag waarmee ik zit: heeft die max. 1cm bredere baffle effect op de toe te passen BSC?

En zal ik die onderdelen al meebestellen of kan ik beter eerst zonder en dan gaan meten?
Dat laatste wordt al een uitdaging op zich, wordt flink lezen op dit forum.
Laatst gewijzigd door FredM op di 08 okt 2013, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Renej

Berichtdoor Renej » do 03 okt 2013, 18:18

Op de site http://www.mh-audio.nl/bdl.asp staat een formule waarmee je de baffle step kan berekenen. Bij 14,4 cm kastbreedte wordt de f3 799Hz en bij 15,4cm wordt dat 747Hz. Volgens de formule (en uitgaande van Re van 6,8ohm en Levc van 0,01mH) moet de spoel van 1,4mH naar 1,3mH. De weerstand van 6,8ohm blijft hetzelfde. Er zijn verschillende types W4-1320 wat zou verklaren waarom jij uitkomt op 6,7ohm en 1,5mH ipv 6,8ohm en 1,4mH; of de ontwerper heeft de dichtsbijzijnde waarde genomen. Ik heb de gegevens ingevuld volgens de W4-1320SD. Je kan de spoel makkelijk afrollen tot de gewenste waarde. Ik heb een LCR meter als je die zou willen lenen om de spoel te meten.

Op de site http://sound.westhost.com/bafflestep.ht ... epresponse staat meer informatie over de afflestep en met de formule f3 = 115 / WB (met f3 het punt waarbij het rendement met 3dB is gestegen tgv de baffle en WB de breedte van de box).

De driver die jij wilt gebruiken W4-1320 heeft andere TS-parameters dan de W3-871. Denk aan de frequentievurve, qts, fs en Vas. Ik betwijfel of transmissielijn-weg daarvoor is ontworpen.

Eigenllijk zou je eerst moeten meten of omdat je een andere driver hebt gekozen. Simuleren kan ook maar ik ken geen simulatie-programma die ook TL's kan simuleren. Winisd kan alleen gesloten en BR boxen simuleren.

FredM

Berichtdoor FredM » do 03 okt 2013, 21:18

Rene, dank voor deze uitgebreide toelichting. Die site van westhost had ik ook al gevonden. De ontwerper BJohannesen geeft aan dat de 4# het prima doet (met dezelfde filtering). Daar vertrouw ik dan maar op. En ga eerst bouwen, dan meten en dan pas de bafflestep toepassen.

FredM

Berichtdoor FredM » do 07 nov 2013, 21:51

Heeft even geduurd voordat de spullen binnen waren. Tangband kwam niet in beweging. Gelukkig kon Rudy via een Amerikaanse connectie toch aan de speakers komen.
Ze staan inmiddels te spelen. Wil ze zaterdag laten meten op de 'Watershow'.
Wat foto's van het bouwverslag:

FredM

Berichtdoor FredM » do 07 nov 2013, 21:57

Meer foto's

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 08 nov 2013, 20:11

jeeeee mooi speakertje. het zal je verrassen wat zo'n breedbandertje voor een mooi beeld zorgt.......

FredM

Berichtdoor FredM » zo 26 jan 2020, 15:30

UPDATE: ik was toch niet zo tevreden over de weergave in het hoog. Heb er inmiddels een tweeter bijgeplaatst. Filter is al berekend, maar die laat ik graag even checken door een meting op de luisterdag in Hengelo.

Ook een standaard gebouwd, daarmee kan de baspoort naar beneden en doet ie beter mee. Bovendien is de tweeter hiermee iets naar achteren verplaatst en zou een betere alignment moeten geven.

jurriaan

Berichtdoor jurriaan » za 01 feb 2020, 18:38

Lol, 7 jaar later gewoon verdergaan, top.
Welke tweeter heb je er in gestoken?
Apple user

FredM

Berichtdoor FredM » za 01 feb 2020, 22:17

Dat is deze: https://www.rumoh.eu/speakers/tweeters/ ... x20bf00-04 Na instructies van Jeroen in Hengelo kan ik verder stoeien met filter aanpassen en zelf opmeten in REW. Nog dank Jeroen! Zal de filtering plaatsen als ik eruit ben hoe die helemaal af is.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”