Piu Musica vind ik wel netjes, vandaar...
Moderator: Beheerdersteam
Piu Musica vind ik wel netjes, vandaar...
Vorig jaar een experiment gewaagd met op elkaar gelijmde MDF ringen. Dat is gedeeltelijke gelukt. De klank was goed, maar de constructie van de kast was voor verbetering vatbaar. Onlangs op dit forum een project gezien met een gelijkaardig gevormde kast. (Helaas vergeten wie het was) Daar heb ik wat van geleerd. De bolle wanden werden opgebouwd uit lagen van 4 en 6 mm MDF. Dus ben ik weer met nieuwe moed herbegonnen. Bovendien kwam ik enkele foto's van de "Piu Musica" tegen. Dat inspireert.
Edit: Het was forumlid "Garring" die me op het idee heeft gebracht om de draad weer op te nemen. (Waarvoor dank)
Edit: Het was forumlid "Garring" die me op het idee heeft gebracht om de draad weer op te nemen. (Waarvoor dank)
Laatst gewijzigd door Berre op di 27 aug 2013, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Piu Musica vind ik wel netjes, vandaar...
kun je er wat meer over vertellen wat het gaat worden? Gesloten of Bassreflex, de te gebruiken units, etc etc.
Tweeweg wordt het en gesloten. (Grondige hekel aan alles wat ook maar in de buurt komt van basreflex. )
Qua demping heb ik een "konijn in de hoge hoed" zitten. Een systeem waar ik lang op heb gebroed. Heb ik nog nergens gezien in de vorm zoals ik het toepas. Het is niet eenvoudig uit te leggen maar het komt erop neer dat ik tegen de baffle en de achterwand, tussen de bracing, vibrerende panelen installeer. Dat zijn "vliezen" van een zwaar soort vinyl die op een frame zijn gelijmd. Te vergelijken met een gespannen trommelvel. De lucht achter deze vliezen wordt gecomprimeerd; gedraagt zich dus als een veer-systeem. De geluidsenergie die dit systeem opneemt wordt gebruikt voor het in beweging zetten van de massa van het zware vinyl en de compressie van de lucht er achter. De kast zou daardoor haast dood moeten zijn. Werkt het niet, dan was het een leuk experiment. (Foto's volgen)
Qua demping heb ik een "konijn in de hoge hoed" zitten. Een systeem waar ik lang op heb gebroed. Heb ik nog nergens gezien in de vorm zoals ik het toepas. Het is niet eenvoudig uit te leggen maar het komt erop neer dat ik tegen de baffle en de achterwand, tussen de bracing, vibrerende panelen installeer. Dat zijn "vliezen" van een zwaar soort vinyl die op een frame zijn gelijmd. Te vergelijken met een gespannen trommelvel. De lucht achter deze vliezen wordt gecomprimeerd; gedraagt zich dus als een veer-systeem. De geluidsenergie die dit systeem opneemt wordt gebruikt voor het in beweging zetten van de massa van het zware vinyl en de compressie van de lucht er achter. De kast zou daardoor haast dood moeten zijn. Werkt het niet, dan was het een leuk experiment. (Foto's volgen)
Hehe, ik ben benieuwd
Hoe wordt hij afgewerkt?
Ron
Hoe wordt hij afgewerkt?
Ron
Kun je ook gebruiken om te kijken of iets mooi vlak is heEen waterpas ?
En onontbeerlijk voor een horizontale weergavekarakteristiek.hrscharft schreef:Kun je ook gebruiken om te kijken of iets mooi vlak is heEen waterpas ?
Dat heet een paneelresonator. En die zijn in akoestische handboeken voldoende omschreven. Realiseer je dat zulke massa-veer-dempers resonantieverschijnselen met zich mee brengen (net als Helmholtz-dempers... grapje). Ze werken redelijk voor steady-state signalen, maar geven bij meer impuls-achtige signalen vreemde bij-effecten.Berre schreef:Het is niet eenvoudig uit te leggen maar het komt erop neer dat ik tegen de baffle en de achterwand, tussen de bracing, vibrerende panelen installeer. Dat zijn "vliezen" van een zwaar soort vinyl die op een frame zijn gelijmd. Te vergelijken met een gespannen trommelvel. De lucht achter deze vliezen wordt gecomprimeerd; gedraagt zich dus als een veer-systeem. De geluidsenergie die dit systeem opneemt wordt gebruikt voor het in beweging zetten van de massa van het zware vinyl en de compressie van de lucht er achter. De kast zou daardoor haast dood moeten zijn.
Ze zijn van verschillende afmetingen en "buigslap" gemonteerd, dus niet opgespannen. Het materiaal is taai rekbaar, zoals kauwgom. (Laat een bolletje kauwgom op een hard oppervlak vallen en het valt "morsdood", zonder te stuiteren.) Ik verwacht daarom dat die panelen niet als een resonator op één frequentie zullen werken. Bovendien reken ik op de afgeronde zijwanden om resonanties te minimaliseren.markbakk schreef:Dat heet een paneelresonator. En die zijn in akoestische handboeken voldoende omschreven. Realiseer je dat zulke massa-veer-dempers resonantieverschijnselen met zich mee brengen (net als Helmholtz-dempers... grapje). Ze werken redelijk voor steady-state signalen, maar geven bij meer impuls-achtige signalen vreemde bij-effecten.
Laatst gewijzigd door Berre op wo 28 aug 2013, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopig is dat nog niet aan de orde. Als de klank goed zit overweeg ik om ze in de lak te zetten, daarmee heb ik meer ervaring dan fineren. Maar als die kast niet werkt houdt het op.garring schreef:Hehe, ik ben benieuwd
Hoe wordt hij afgewerkt?
Ron
Kan je daar iets meer over zeggen?markbakk schreef:Ze werken redelijk voor steady-state signalen, maar geven bij meer impuls-achtige signalen vreemde bij-effecten.
Zou het dan niet logischer zijn om er een te gebruiken die minimaal net zolang is als de luidsprekerkast ?hrscharft schreef:Kun je ook gebruiken om te kijken of iets mooi vlak is heEen waterpas ?
Ja maar als je die nou niet hebt...hrscharft schreef:
Citaat:
Een waterpas ?
Kun je ook gebruiken om te kijken of iets mooi vlak is he
Zou het dan niet logischer zijn om er een te gebruiken die minimaal net zolang is als de luidsprekerkast ?
Paneelresonatoren moeten bewegen, willen ze werken. En wel met de frequentie die je uiteindelijk wilt dempen. Punt is alleen dat je bij niet-continue signalen te maken krijgt met de gebrekkige overdracht van de energie in de bewegende lucht naar het paneel. Dat maakt dat het dempingsgedrag niet lineair in de tijd verloopt.Berre schreef:Kan je daar iets meer over zeggen?markbakk schreef:Ze werken redelijk voor steady-state signalen, maar geven bij meer impuls-achtige signalen vreemde bij-effecten.
Ik dacht dus: "laat ik eens voor de foto een waterpas op die kast leggen en zien welke reacties we dan krijgen..." En ja hoor, een schot in de roos! Volgende keer leg ik er een waterpomptang op!ray5150 schreef:Zou het dan niet logischer zijn om er een te gebruiken die minimaal net zolang is als de luidsprekerkast ?hrscharft schreef:Kun je ook gebruiken om te kijken of iets mooi vlak is heEen waterpas ?
Het feit dat we dit soort oplossingen niet al eerder in speakers hebben gezien geeft ook te denken.markbakk schreef:Paneelresonatoren moeten bewegen, willen ze werken. En wel met de frequentie die je uiteindelijk wilt dempen. Punt is alleen dat je bij niet-continue signalen te maken krijgt met de gebrekkige overdracht van de energie in de bewegende lucht naar het paneel. Dat maakt dat het dempingsgedrag niet lineair in de tijd verloopt.Berre schreef:Kan je daar iets meer over zeggen?markbakk schreef:Ze werken redelijk voor steady-state signalen, maar geven bij meer impuls-achtige signalen vreemde bij-effecten.
Als een sidestep: neem het voorbeeld dat ontwerper van de Piu, Tony Gee, de interne helmholtz resonator van zijn l'Orfeo Mk1 in de Orfeo Mk2 versie heeft laten vervallen (afgezien van alle andere veranderingen).
Vanwaar mijn onweerstaanbare drang om die panelen uit te proberen? Ik had er informatie over gezocht, maar nergens gevonden dat ze eerder in een speakerkast zouden zijn geprobeerd.
Anderzijds, je leest de meest uiteenlopende theorieën over allerlei dempingsmaterialen en -manieren, zonder dat daarover een consensus schijnt te bestaan. Er wordt vanalles beweerd en weer tegengesproken. Dan lijkt een experimentje me wel zo interessant. Mislukt het, dan ben ik weer een stuk wijzer geworden. Mijn kast is volledig gebouwd met gerecycleerde materialen, kost me niets, alleen mijn tijd.
Anderzijds, je leest de meest uiteenlopende theorieën over allerlei dempingsmaterialen en -manieren, zonder dat daarover een consensus schijnt te bestaan. Er wordt vanalles beweerd en weer tegengesproken. Dan lijkt een experimentje me wel zo interessant. Mislukt het, dan ben ik weer een stuk wijzer geworden. Mijn kast is volledig gebouwd met gerecycleerde materialen, kost me niets, alleen mijn tijd.
Geen idee hoe hij het heeft gedaan, maar in mijn kast zitten 10 "resonatorpanelen" van verschillende afmetingen, alle buigslap gemonteerd. Het zou een groot toeval zijn mocht dat bij die l'Orfeo hetzelfde zijn geweest.hsmeets schreef:Het feit dat we dit soort oplossingen niet al eerder in speakers hebben gezien geeft ook te denken.
Als een sidestep: neem het voorbeeld dat ontwerper van de Piu, Tony Gee, de interne helmholtz resonator van zijn l'Orfeo Mk1 in de Orfeo Mk2 versie heeft laten vervallen (afgezien van alle andere veranderingen).
Hoedanook, als het fout loopt zal ik de eerste zijn om te bekennen dat het een slecht idee was. Blunders zijn me niet vreemd; ik heb er al veel uit geleerd.
Welk frequentie gebied c.q. staande golven wil je eigenlijk dempen?
Het is mijn bedoeling om deze kast met dempingsmateriaal te vergelijken met dezelfde kast (vorig jaar gemaakt) zonder demping.hsmeets schreef:Welk frequentie gebied c.q. staande golven wil je eigenlijk dempen?
Daartoe zet ik de versterker op stand "mono". ( Oude versterkers kunnen dat
Als kastdemping niet werkt, zie je dat zo terug in impedantiemetingen en watervaldiagrammen. Al moet je voor die laatste wel weten waarnaar je kijkt. Dus ik zou meten niet laten.
Dan zal ik in de buurt iemand moeten vinden die daartoe in staat is. Zelf ben ik niet te beroerd om toe te geven dat ik daar geen bal verstand van heb.markbakk schreef:Als kastdemping niet werkt, zie je dat zo terug in impedantiemetingen en watervaldiagrammen. Al moet je voor die laatste wel weten waarnaar je kijkt. Dus ik zou meten niet laten.
Nee, nee ,nee.
Nu val je helemaal af van de garring filosofie : je neem een paar willekeurige drivers, klust daar een willekeurige kast omheen, vertelt er aan ons zo min mogelijk details over, en het klinkt fa-tast-tisch...
Nu val je helemaal af van de garring filosofie : je neem een paar willekeurige drivers, klust daar een willekeurige kast omheen, vertelt er aan ons zo min mogelijk details over, en het klinkt fa-tast-tisch...
Hoezo, ik geef zonet toe dat ik er geen bal verstand van hebray5150 schreef:Nee, nee ,nee.
Wat lees ik nu weer " garring filosofie" ?
De mensen die dat schrijven volgen de toppics dus niet geheel, dat is jammer, je kunt beter lezen wat er wel staat.
Ron
De mensen die dat schrijven volgen de toppics dus niet geheel, dat is jammer, je kunt beter lezen wat er wel staat.
Ron