Ga voor goud [ Cap tweaking fase ]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Ga voor goud [ Cap tweaking fase ]

Berichtdoor avdboom » do 22 aug 2013, 13:41

Zo, maar eens even me huidige projectje delen.

Ik heb van HenkJan een setje licht beschadigde Alpair 5's overgenomen. Met de intentie om er een FAST mee te bouwen (daar over later meer), maar om hem eens aan de tand te voelen, en een mooie referentie te hebben eerst beginnen met een uitgekristalliseerd ontwerp. En dit is de mini TL van HenkJan "ga voor goud" uit de audio special.
Ook wil ik bij deze eens met wat verschillende condensators spelen om het effect te horen, en te horen of dure condensators ook voor mijn oren zijn weggelegd :lol: , de Alpair 5 zou dat toch wel goed moeten laten horen als er een effect is.

Ik ben heel benieuwd hoe het klinkt! Ik heb ook nog een mooi compact subje met een SEAS L22RN4XP woofer die -3dB zo'n 30Hz heeft. Lijkt me een mooie companion er voor en ben benieuwd of dit een mooi 2.1 setje kan vormen waarmee je in de huiskamer op normaal volume genoeg aan hebt, zonder de Alpair 5 te oversturen. In de eerste instantie zonder een high-pass op de Alpair 5 te zetten, en evt. met een high-pass op zo'n 80 a 100Hz als dat echt nodig is, maar moet dan even kijken hoe ik dat in het vat ga gieten als dat nodig is.

De vorderingen tot nu toe...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door avdboom op zo 19 jan 2014, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

avdboom

Re: Ook ik ga voor goud :-)

Berichtdoor avdboom » zo 08 sep 2013, 16:02

Zit nog niet veel schot in de zaak, maar hier nog een kleine update.
Vandaag wilde ik eigenlijk wat meer doen, maar lijm zus uitedroogd, tagger zo niet te vinden....

Dus maar even een Sonofill dempingsmat op maat geknipt om eens te kijken hoe we dat er in doen. Ziet er mooi uit zo, maar vraag me een klein beetje af of er geen kans bestaat dat het overgedempt is? De hoeveelheid die ik bij de poort plaats vind ik nog het lastigste, aangezien ik wel van plan ben hem meteen definitief dicht te lijmen kan ik dit later nog maar lastig veranderen. Maar het zal wel los lopen... hij krijgt bij mij toch ondersteuning van een subje...

Pic:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 sep 2013, 8:52

als je er een subje bij hebt, kan het wel zo, maar stal dat je ze ooit eens zonder wil gebruiken dan lijkt het me wat veel die demping in de poort

avdboom

Berichtdoor avdboom » ma 09 sep 2013, 11:05

Henkjan schreef:als je er een subje bij hebt, kan het wel zo, maar stal dat je ze ooit eens zonder wil gebruiken dan lijkt het me wat veel die demping in de poort

Ok, bedankt voor de feedback.

Ik sluit net uit dat ik ze ooit eens solo wil gebruiken. Dan moet ik ze toch eerst horen, want ik vind het lastig te bepalen wat ik kan verwachten van deze puppies O:) . Ik zal de demping in de poort iets verminderen dus...

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 12 sep 2013, 17:05

Zo, de ontbrekende bouw materialen zijn binnen gekomen :D

Het stockte teven op een tekort aan Sonofill, die is geleverd dus de volgende kast kan ook gevuld worden alvorens hem dicht te lijmen.

En de filterparts :D
14 AWG WaxCoils custom made by Tony Gee, hij heeft 0.10mH afgerold en gematcht tot 0.05mH, en er een bijbehorend prijsje aan gehangen. Top!
27 ohm Superes weerstanden.
3.3uF Cross-caps
3.3uF Mundorf Evo Oil

De laatste 2 voor een klein persoonlijk vergelijk om eens zelf een direct vergelijk te hebben tussen een normale en een goede cap. Als duurdere caps voor mijn oren weggelegd zijn komt er later vast ook nog eens een Superior Z de test uitbreiden... ik ben benieuwd naar mijn bevindingen.
De spoel ben ik maar meteen all the way gegaan, voornamelijk om meteen te kunnen beoordelen hoe we dat gaan passen...
En de weerstand kan ik later ook nog eens een vergelijk maken met een standaard 10W MOX weerstand, maar voor nu een Superes.

Nu tijd vrij maken om verder te bouwen O:)

ErikW

Re: Ga voor goud [ Alpair5 in mini TL ]

Berichtdoor ErikW » do 12 sep 2013, 22:22

Ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe die Alpairs in een behuizing als dit klinken.
Helaas heb ik nu even mijn handen vol aan klus werk in huis maar zodra ik weer wat meer tijd aan de hobby kan besteden is het misschien wel leuk om eens wat metingen op los te laten :D

Ook het FAST verhaal is interessant, misschien dat ik toch de Blanda's voor de Dali's ga verwisselen en eens ga experimenteren met de combinatie Harman kardon sub/ Blanda's. Krijg je toch nog gelijk HenkJan :mrgreen: Hoewel ik die Dali's gewoon lekker op de grond laat staan ipv aan de muur hangen :rofl:
Aan alleen geld heb je niks, spullen moet je hebben !

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 12 sep 2013, 23:24

Grappig, als jullie het over Blanda's hebben zie ik altijd kleine houten bollen.
En ik heb metalen halve bollen van 36 cm diameter in mijn geheugen staan. :lol:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1536634#p1536634
Hans

ErikW

Berichtdoor ErikW » vr 13 sep 2013, 18:21

hannesie schreef:Grappig, als jullie het over Blanda's hebben zie ik altijd kleine houten bollen.
En ik heb metalen halve bollen van 36 cm diameter in mijn geheugen staan. :lol:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1536634#p1536634

Breng mij niet in verleiding :rofl: Ik heb nog (vage) plannen voor een bijpassende sub(s). :mrgreen:
Aan alleen geld heb je niks, spullen moet je hebben !

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 14 sep 2013, 9:33

Zo,

Kastjes zijn gevuld en gelijmd O:)

Het snoer is simpel 2 aderig 1,5mm2 OFC draad. Ik heb, het zolang er toch geen filter inwendig zit en ik die extern houd om te testen, het snoer gewoon in de achterwand gelijmd. Als ik uitgetest ben en de TL wil aanhouden naast het toekomstige FAST systeem waarvoor ik dezelfde Alpair 5 set gebruik, dan maak ik de kast later weer open om evt. het filter er in te plaatsen en maak ik op de achterwand een nette terminal. Maar dat is toekomst "muziek" :lol: , nu eerst zo eens luisteren :rock:

Nu eens kijken of ik vandaag tijd kan maken om de kantenfrees er langs te halen...

Porcino

Berichtdoor Porcino » za 14 sep 2013, 15:02

Handige tafeltjes, maar mis de drank ;-)
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

dinguz

Berichtdoor dinguz » za 14 sep 2013, 21:33

Heb je de kastvorm aangepast? Ik heb ze indertijd gebouwd als rechthoekige kastjes, maar zo zien ze er op je foto's niet uit :?:

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 15 sep 2013, 21:28

dinguz schreef:Heb je de kastvorm aangepast? Ik heb ze indertijd gebouwd als rechthoekige kastjes, maar zo zien ze er op je foto's niet uit :?:

Ik heb de originele maten aangehouden van de tekening. Dus dat zal wel vertekening van de foto zijn.

Zoooo, ze spelen :D

Eerst heb ik ze zonder filter aangesloten. En ik moet zeggen... out of the box... vond ik ze al heel erg verassend goed klinken!
Sprankelend, ruimtelijk en het laag is zelfs bovenverwachting. Niet zoals je van een speaker als de DD8 kan verwachten, maar meer als ik had durven dromen, en precies genoeg om het onderbewuste voldoende te voeden het ontbrekende overtuigend in te laten vullen. Zelfs in mijn woonkamer, en op bescheiden volume zetten deze puppies een overtuigend geluid neer. En ze spelen me kamer makkelijk vol lijkt wel :D .
Ik heb ze i.v.m. de hoogte plat neergelegd, wat in mijn oren ook prima klinkt. Ik weet niet hoe het in de theorie de klank zou moeten beinvloeden, want nu is het geen smalle speaker meer, maar mijn oren protesteren in ieder geval niet...

Daarna heb ik me oude subje met SEAS woofer en Hypex HS130 weer eens afgestoft :lol: . Ik vind het altijd lastig om een sub goed te integreren, op een manier zodat je niet hoort dat die er is, maar wel echt iets toevoegt. Maar met een tijdje spelen met de knopjes :lol: ben ik toch tot een redelijk resultaat gekomen om mee te beginnen. Nu klinken de puppies meer als volwaardige speakers, hoewel ik nog steeds hoor dat ze dit in werkelijkheid niet zijn. Maar ik denk dat de buurman zich behoorlijk zou vergissen als ik hem met zijn ogen dicht zou laten luisteren!

Daarna de filters in elkaar geknutseld O:) . Ik wilde eerst iets wat ik zo uit elkaar kan nemen en wat anders in kan pluggen, zoals bijv. een andere cap, maar dat is nog vrij lastig met de WaxCoils... Dus toch maar de boel lekker gesoldeerd en in een provisorische behuizing gestopt. Na het aangesloten te hebben heel even geluisterd en ik vindt het zo erg prettig klinken. Het is wat meer in balans, wat minder scherp en iets warmer lijkt wel. Maar dat is een hele korte eerste indruk.

Nu eerst maar eens zo een tijdje luisteren om de units in te laten spelen en ze goed in me op te nemen :D

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 15 sep 2013, 22:09

Heb je daar nou heel haai end fietsband toegepast op die coils? of zijn het gewoon kousjes en lijkt dat maar zo ;)

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 17 sep 2013, 21:26

hrscharft schreef:Heb je daar nou heel haai end fietsband toegepast op die coils? of zijn het gewoon kousjes en lijkt dat maar zo ;)

Ja, ik dacht al die rubbers om de magneten van die dure scanspeaks, als het daar helpt... :lol:

Nee hoor... Geen idee, heeft Tony Gee voor me gedaan, kan nu ook niet meer heeel makkelijk even kijken, maar volgens mij was het krimpkous. Ik weet wel waarom, het waren ooit 0.1mH spoelen die afgewikkeld zijn tot 0.05mH.

Vandag even wat beter kunnen luisteren. En ik moet zeggen.... ik ben behoorlijk onder de indruk wat twee drivertjes, van ruwweg 2X de diameter van een gangbare dome tweeter, kunnen neerzetten met een subtiele aanvulling van een subje!
Het klinkt echt goed! Met Jazz, Klasiek en rustige muziek komt het angstaanjagend dicht bij het idee naar twee dikke 2-wegs te luisteren. Het doet het gewoon. Met pop muziek blijf ik geregeld dus sub overdreven horen, voornamelijk doordat de bassen er niet altijd subtiel in gemixed worden maar teveel dreunen.

Ik ben wel overtuigd geraakt van de full-range speakers kwaliteiten. Ten opzichte van de DD8 MkII heb ik geen direct vergelijk gedaan, maar als het op volume aan komt zou die uiteraard de winnaar zijn. Uit mijn geheugen het vergelijk... De DD8 is meer all-round omdat ook pop en andere muziek er beter uit komt, en waar de Alpair 5+sub soms wat authoriteit mist heb ik dat met de DD8's nooit (behalve dat de kick-base wel wat meer zou mogen, maar dat is gewoon een beperking in de vorm van conus oppervlakte wat je een 6,5" niet kwalijk kan nemen!). De Alpair klinkt zeer ruimtelijk, maar de DD8 heeft dit ook goed voor elkaar, ik meen bij de Alpair af en toe wat meer diepte te horen, maar in andere muziek zegt mijn geheugen dat de DD8 het beter doet Ik denk dat dit een nek aan nek race zou zijn, wat denk ik erg voor de DD8 pleit, want voor een breedbander is dit van nature een sterk punt.
Wat ik wel aan de Alpair toe kan schrijven is dat ik individuele instrumenten af en toe beter van elkaar kan onderschijden, iets wat het soms natuurlijker laat klinken. Sjah... het is gewoon anders t.o.v. elkaar, en klinkt beiden erg lekker in mijn oren.
Nog even aan te stippen dat de Alpair 5 TL's ook zonder sub erg overtuigend klinken, en een woonkamer tot een redelijk volume kunnen vullen. Echt onwerkelijk....

Hoewel de Alpair +sub erg goed klinkt zou ik me DD8's er niet voor inruilen. Ik houd wel van de body en authoriteit van de DD8 t.o.v. de Alpair 5 + sub combi. Maar ik geniet erg van het luisteren er naar, en laat ze voorlopig aangekoppeld om later een 1:1 vergelijk te doen. Wat zeker is dat de Alpair (5) een hele grote bang for the buck is, en als je op een budged bent en toch haai end wil mijn standard antwoord Alpair (X) word (ik heb de 7.3 ook gehoord, en dit is ook top), met genoeg keuze uit behuizingen...

Ik denk dat de Alpair 5 in een FAST (wat ook op de agenda staat :wink: ) damn goed moet kunnen klinken, als het beste van beide werelden samen komt....

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 17 sep 2013, 21:30

PS. Zit nog te denken aan een simpele oplossing, maar wel een een redelijke kwalitatieve, om de TL's op 80 a 120Hz af te filteren, liefst stijl. Iemand een suggestie? Het kan ook op line-niveau.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 17 sep 2013, 22:46

avdboom schreef:PS. Zit nog te denken aan een simpele oplossing, maar wel een een redelijke kwalitatieve, om de TL's op 80 a 120Hz af te filteren, liefst stijl. Iemand een suggestie? Het kan ook op line-niveau.
heb je een HT receiver in de buurt? of anders met een MiniDSP 8) of van die car-hifi line level filters.

wat betreft FAST, 1 woord: Nescio :mrgreen:

btw: stonden er niet een paar van die kleine Concaeve kastjes te koop? doe daar de Alpair5s in, dat is helemaal mooi. en dan een stereo paar woofers er onder.

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 18 sep 2013, 11:29

Henkjan schreef:
avdboom schreef:PS. Zit nog te denken aan een simpele oplossing, maar wel een een redelijke kwalitatieve, om de TL's op 80 a 120Hz af te filteren, liefst stijl. Iemand een suggestie? Het kan ook op line-niveau.
heb je een HT receiver in de buurt? of anders met een MiniDSP 8) of van die car-hifi line level filters.

Ik dacht ook aan een line filter, net zoals Coen van Dongen gemaakt heeft. Als ik de ingangs impedantie van me versterker opzoek moet dat voor 80/100/120Hz ook uit te rekenen/maken zijn toch? Zal eens in zijn draadje gaan buurten :mrgreen:
Mini DSP is ook erg voordehand liggend, maar heb nogal wisselende verhalen over de kwaliteit gehoord. Zowel het geluid als de hardware, wat zijn jouw ervaringen?

wat betreft FAST, 1 woord: Nescio :mrgreen:

Nou, ik moet zeggen... ik heb eens gefilosofeerd over het ideale FAST systeem, en kom er telkens weer op uit dat jij het juiste compromis gevonden hebt. Je hebt wel een sweetspot gevonden denk ik! En als ik het geld op de plank had liggen was ik zeker eens komen luisteren....
Het enige wat ik misschien zou doen is de woofer dubbel uit te voeren per kant, maar misschein dat ik een enkele trio 8 wel onderschat :hide: ??

btw: stonden er niet een paar van die kleine Concaeve kastjes te koop? doe daar de Alpair5s in, dat is helemaal mooi. en dan een stereo paar woofers er onder.
Linkje? Ik heb even gezocht maar kan niets vinden....
Maar zo'n Concave met een stereo gesloten sub's (trio 8 + LW transform :rock: ) zou ook een mooie combi vormen denk ik. En heeft denk ik ook een goed WAF gehalte :lol:

En overigens ook nog kudo's voor het mini TL ontwerp :goeie: . Het is een wonderlijke combi die ik er niet snel achter gezocht heb. Ik prefereer hem met filter :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 18 sep 2013, 22:18

2 Trio8s per kant is nog mooier natuurlijk, oppervlak is alleen te vervangen door meer oppervlak :rock: wel een grotere kast nodig dan.

avdboom schreef:
Linkje? Ik heb even gezocht maar kan niets vinden....
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=19005 was in combi met een setje scanspeaks. maar mss wil iemand alleen die scanspeaks zonder die kastjes wel....

zie hier voor wat ik voor m'n pa gebouwd heb:
viewtopic.php?f=59&t=15578

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 19 sep 2013, 19:50

avdboom schreef:en waar de Alpair 5+sub soms wat authoriteit mist heb ik dat met de DD8's nooit (behalve dat de kick-base wel wat meer zou mogen, maar dat is gewoon een beperking in de vorm van conus oppervlakte wat je een 6,5" niet kwalijk kan nemen!).

Heb vorige week weer een tijdje naar de L18 geluisterd in 15 liter BR, dan is het laag echt absurd strak voor een passief speakersysteem. Kick en bassline zijn perfect afzonderlijk, maar als je kast groter is dan 16 liter neemt het rap af in de simulatie qua strakke 'slam'. Heb jij hem groot of klein gebouwd inwendig?

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 19 sep 2013, 21:03

wouter schreef:
avdboom schreef:en waar de Alpair 5+sub soms wat authoriteit mist heb ik dat met de DD8's nooit (behalve dat de kick-base wel wat meer zou mogen, maar dat is gewoon een beperking in de vorm van conus oppervlakte wat je een 6,5" niet kwalijk kan nemen!).

Heb vorige week weer een tijdje naar de L18 geluisterd in 15 liter BR, dan is het laag echt absurd strak voor een passief speakersysteem. Kick en bassline zijn perfect afzonderlijk, maar als je kast groter is dan 16 liter neemt het rap af in de simulatie qua strakke 'slam'. Heb jij hem groot of klein gebouwd inwendig?

Ik heb ze gebouwd in een +/- 24L behuizing. Dit omdat ik liever vloerstaanders wilde destijds. Met de kennis van nu had ik denk ik wel voor 12-15L gekozen... Maar desondanks ben ik erg blij met het geluid hoor :D .

Heb wel eens gedacht om een kleinere behuizing er bij te bouwen om het verschil te horen, maar ik heb op de laaaaaange termijn het plan om een gesloten sub/laag unit te maken met iets groots side firing of (mijn laatste idee) 1 of 2x CSS trio 8 met LW transform, waarop ik dan een willekerige top kan zetten. En dan kan 15L ook weer te groot blijken, dus ik ga daar pas wat mee doen als het ooit zover is. Want in dat geval moet ik ook een DSP oplossing hebben om het wisselen van top naar wens mogelijk te maken zonder elke keer een passief filter te moeten maken. En een dedicated amp of 2x plate amp voor het laag. Dus voorlopig nog even doorsparen :-#

Of als de zilvervloot nooit aan komt toch ooit een 15L behuizing proberen :lol: .
Voorlopig ben ik even lekker aan eht experimenteren met de Alpair 5 en denk na over een FAST systeem hier mee :-).

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 19 jan 2014, 11:58

Zo, even stil geweest hierzo, tijd voor wat updates.

Ik heb voor de laag ondersteuning een andere weg ingeslagen, met succes. Ik heb de Alpair's nu als ik ze aansluit fullrange spelen.
De sub die heb ik verbannen, ergens tussen de 30-45Hz slaat deze een staande golf aan die ik niet in toom kreeg met als gevolg bij ommige muziek een heel onrustig en gonzend laag te hebben. Niet pretig. Noge ven zonder sub geluisterd wat op zich prime klinkt, beter dan met in ieder geval.
Toen kreeg ik het idee om de DD8's als laag ondersteuners te gebruiken. Ik weet dat het bij deze goed klinkt...
Ik het be Hypex HS130 plate amp mono op de DD8's aangekoppeld, filter ze bij zo'n 80-100Hz af en de A5's full range. En na wat pielen met de instellingen.... WoW. Dit klinkt toch wel als 1 geheel, en geen irritante bij effecten in het laag meer.

Zo heb ik het beste uit twee werelden. Ik luiter naar de DD8's als ik zin heb, en als ik naar de A5's wil luisteren prik ik gewoon de banaan stekkers om van de DD8's naar de A5 en schroef de spades aan de DD8's terminals en klaar. 2 min werk en ik luister naar een heel ander systeem :-). Enige wat ik mij nog af vraag is of het kwaad zou kunnen de bedrading naar de Hypex plate amp aangekoppeld te laten als ik de stekker daar uit haal en wel naar de DD8's luister. Puristisch gezien moet je dit natuurlijk niet zoen, maar voor casual luisteren, als het technische geen kwaad kan??

De behaalde resultaten zijn genoeg reden verder in dit projecte te investeren.
Ik wilde eigenlijk de behuizing ommantelen met 9mm B/BB berken multiplex, maar nadere inspectie toonde toch wel aan dat ze daarvoor te scheef in elkaar zitten om netjes te doen :-# , dit was maar een snel in elkaar gebatst behuizingkje...
Ik ben dus van plan een nieuwe te maken van volledig B/BB berken multiplex. Dat later.

Voor nu heb ik wat andere cap's liggen waar ik eens mee wil experimanteren. Daar over later meer, voor nu houd ik het bij een spelletje "herken de cap" voor de cap fetishen onder ons :lol: . Zie foto.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 19 jan 2014, 12:07

Die caps zijn tamelijk langwerpig, ik heb echt geen flauw idee welk merk dit is!

Groetjes Walter

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 19 jan 2014, 12:33

Van de blauwe kan ik de zijkant niet zien, maar ik gok Clarity (of Jantzen) en de witte lijken me Mundorf

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 19 jan 2014, 18:30

Oke, ik had er misschien iets ter referentie bij moeten zetten voor de grootte, maar ik zal het verder toelichten bij deze. Vanmorgen had ik een beetje weinig tijd meer over dus maar een teaser van gemaakt :P .

Ik heb nu de Mundorf Evo oil er tussen zitten, en ik vindt het heel goed klinken, zonder meer! Maar als ik ze met mijn DD8's vergelijk klinken de A5's erg warm, waardoor stemmen en piano jazz erg warm en lekker klinken. Maar in sommige ander muziek mis ik de helderheid en sprakel van de DD8. Het midden klinkt zo warm dat sommigen het misschien kleuring zouden noemen. Nu zal een breedbander altijd anders klinken als een dome tweeter, maar wat meer sprankel en helderheid in het hoog moet mogelijk zijn (woorden van Tony Gee). Het doel is dus wat helderder en sprankelender hoog met behoud van een mooi levendig midden (ik vermoed dat dit al een eigenschap van de Alpair 5 is, en dit met de Evo oil er overheen wat nadrukkelijk naar voren komt). Secundair vindt ik het leuk er wat mee te pielen en experimenteren met verschillende caps, en een zinvol vooraadje op te bouwen die later vast wel weer van pas zullen komen.

Nu kan ik de sperkring natuurlijk ook weg halen, maar dan werd het allemaal wel erg helder en het midden kwam toen niet zo mooi naar voren als nu, dus als het lukt om het top-hoog wat meer bite te geven door het karakter van andere caps zou dat mooi zijn.

Ik dacht eerst aan een Jantzen Superior Z te proberen omdat deze erg neutraal zou zijn en het midden wellicht wat minder aandikt en het hoog beter tot zijn recht zou komen.
Na het aan Tony Gee gevraagd te hebben wat hij hiervan zou denken melde hij me dat de Superior Z wel erg neutraal is, maar in het hoog waarschijnlijk te "tam". Een Mundorf Supreme zou het midden wat minder accentueren en wat meer hoog trebble flair geven, of een Evo gold/oil die het hoog zelfs wat extra aanzet.
Een andere optie was de weerstand van superes vervangen naar Mundorf Supreme. Dit laat ik even een optie voor later, omdat een deel van de fun zit in het experimenteren met de caps en een diverse basis opbouwen voor later.
En een andere budged oplossing zou zijn een Ero KP1832 die het hoog wat meer omhoog tekt aangevuld met iets uit de mundof hoek.

Nu was ik wel geinteresserd in de keuze van de Ero KP1832 en natuurlijk even gegoogled, en Tony (die ze in de L'orfeo gebruikt) is niet de enige die de kwaliteiten van de Ero heeft ontdekt:
http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=mug&m=81537
http://www.audiocircle.com/index.php?to ... #msg642014
Naturlijk alles met een korreltje zout nemen, maar zelfs dan klinkt het veelbelovend...

De uiteindelijke keuze is geworden een Mundorf M-cap 2,7uF + 0,65uF Ero KP1832 om de klank hiervan eens te horen. Als de klank bevalt dan kunnen de M-cap's een upgrade naar een Mundorf Supreme krijgen wat vooral de ruimtelijkheid ten goede zou moeten komen. Althans, dat is de theorie voor nu :lol:

Verder zijn de kleine caps 0,01uF Vishar-Roederstein MKP1839 by-pass caps die ik nog kan proberen. En ik heb 0,68uF Jantzen Cross-Caps er bij genomen om deze te verwisselen met de Ero's om eens te horen wat het verschil is dat deze teweeg brengen.

Nu de boel maar even ombouwen en de caps rustig laten inspelen, daarna kan ik naar hartelust wisselen en experimenteren met de caps en de klank die dit opleverd. Het blijft natuurlijk een kwestie van proberen samen met smaak....

avdboom

Re: Ga voor goud [ Cap tweaking fase ]

Berichtdoor avdboom » ma 20 jan 2014, 11:39

Oke, ik kon niet echt wachten met het monteren dus gisteren toen ik even tijd had meteen de schuur in gedoken.
Ik heb de Mundorf Evo oil's los gesoldeerd en er 2 draden aan gemaakt met een kroonsteen (zitten er nog wel meer in de keten voor nu, dus deze kan er ook nog wel bij) er aan. Daar aan heb ik de nieuwe M-cap en Ero KP1832 gekoppeld en weer in de tijdelijke behuizing geschoven om lekker in te spelen. Als ik de tijd er dan voor heb als dat gebeurd is kan ik twee draden met krokodillenklemen aan de kroonsteen bevestigen waarmee ik dan makkelijk de caps kan uitwisselen tijdens een luistersessie om eens goed te vergelijken.

De eerste impressie is dat de warmte in het midden iets getemmt is en het oog wat sprankelender, precies zoals beoorgd. Maar ik ga geen voorbarige conclusies trekken, en de vraag is natuurlijk ook wat meer bevalt? Hi-Fi of My-Fi? :lol:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”