Op verzoek, beschrijving van m'n systeempje en de history

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Hans 4354,5

Op verzoek, beschrijving van m'n systeempje en de history

Berichtdoor Hans 4354,5 » za 06 jul 2013, 19:13

Er was eens een..
Tot rond 1988 was ik veelal in de weer met het alom bekende HiFi spul. Seas Vifa Audax enz. In 1988 werd mij gevraagd om een setje speakers voor een kroegje te maken, zo gezegt zo gedaan, denk das leuk, 4 15"units aan laten rukken van Audax wat 17 cm middens er in van het zelfde merk, tophoog weet ik niet meer. Handmatig een 4e orde Linkwitz filter uitgerekend, had nog geen meetapparatuur en of rekenprogramma's.
Resultaat was aller aardigst voor een kroeg. Dit setje zorgde ervoor dat ik gevraagd werd om een Disco te voorzien van een SA Performer set wat weer een vervolg had Maar nu in serieus formaat, of ik een Dance set kon maken. Dit opende de deuren bij AEG, toen nog JBL dealer en betekende het einde van m'n HiFI geknustsel.
Ik kreeg beschikking over 2235's en 2344's , deze combo maakt een 4430. Zelf een serieus filter ervoor gebouwd en ik was verkocht. Stuurde de kasten aan met een AR D110, Bryston .5B en een Studer A779 CD speler.

Op een gegeven moment hele spul verkocht, dacht maak wel weer nieuw, zo gezegt zo gedaan, nu drie kasten gemaakt (center speaker erbij) Eens DIEP in de Tas, 2x een Parasound HCA3500 en de toenmalige suround controller erbij. Kreeg het NIET goed klinkend, dacht dat het aan mij lag. op een gegeven moment eens een QSC versterker van de verhuurset gepakt voor de center speaker dat was einde oefening HCA3500's wat een troep. Daarna kwam er een bekende langs met een Accuphase L200 VV. Wist niet wat er gebeurde, einde Parasound VV troep. Heb zelf een Accuphase C200L weten te vinden en in combi met 2 van die EX4000's was dat het summum voor me op dat moment.
Ook voor VEEL high end jongens die bij me kwamen luisteren, woon per slot in de stad waar RAF zit :)

Goed, maar ja, er zijn 2 verbeter puntjes mogelijk op de 4430, das een mid unit tussen de 15"en een tweeter er op. Dus het hele verhaal begon weer opnieuw.
Heb een 2206h mid en een 2404 hoog per kant erbij gezet, ben het volledig actief gaan doen, versterkers zat van de verhuur set. Serieus lang aan het zoeken geweest voor een filter dat goed klonk, uiteindelijk zijn dat EC34's van Dateq geworden. 4e orde Bessel.
Wist m'n hand te leggen ondertussen op een setje 2352 hoorns, had geen 1,5"drivers dus heb er om uit te proberen een setje 2"drivers (2445) achter geplakt, Dit pakte waanzinnig goed uit vind die combo mooier dan met 2451 drivers die ik ondertussen ook heb.
Das dus m'n avatar. Ondertussen zijn de 2404's vervangen voor 2403's, jaren naar lopen zoeken, wilde geen 1000 Euro voor een set uitgeven, uiteindelijk met geluk een setje defecte voor niet al te veel gevonden.

Vorig jaar, had TE lang niet geprutst, dacht ga eens een vintage set maken, 4344 of 4350. Wel top sectie van de 4344 gebouwd, ontzettend mooi, maar valt wat in het niet tegen een actief aangestuurd systeem. Volgende stap, 4355 topsectie gebouwd met voor de grap er eens een paar W15Gti's onder om eens te proberen. Die W15Gti in combi met de 2202H dat doet iets zo verschrikkelijk lekkers op 200Hz gefilterd. Maar de 2206 naar 2352 combo integreert beter dan de 2202H naar 2352 combo. Dus dan maar een paar Yuichy's daar op. Zit nu met een probleem, Beide systemen hebben iets magisch. dus zit nu in m'n maag met 2 systemen :) Heb ondertussen ook serieus veel soorten hoorns uitgeprobeerd, denk dat er weinig is wat een 2352 of Yuichy A290 verbeterd. Geheel tegen de verwachting in, de 2380A is een ontzettend fijne hoorn om naar te luisteren INDIEN goed gecompenseerd daar het ook een CD hoorn is net zoals de 2352, heeft alleen de impact van z'n grote broer niet.

Wel is een heel verhaal geworden zie ik zo.... Hoop dat het een idee geeft aan mensen die een groter systeem willen bouwen wat voor pad er bewandeld zou kunnen worden en hoe makkelijk het is om onderuit te gaan met duur spul waarvan je DENKT daar kan het niet aan liggen.

Ah, hoe stuur ik het oud hout aan, wel, Accuphase C200L pre, Madrigal PDT3 loopwerk en een M-Audio Super DAC van 250 Euro (ding blies m'n oude 7000 Gulden DAC naar de eeuwige jachtvelden en niet met een KLEIN verschilletje btw) Dit zijn de enige High End componenten die er bij mij nog inkomen, wat zo links en rechts ook al door anderen is opgemerkt, vaak klinkt het zo dood als een pier al heeft het nog zoveel detail.

Nog even een zijsprong naar Op-amps. wel in die DAC eens andere op-amps gezet, ben snel weer terug gegaan naar de originele 5534's , maanden met allerhande opamps aan het vogelen geweest ZONDER de omliggende schakeling aan te passen, WERKT gewoon NIET, opa 2604's lijken mooier dan 5532, zijn ze op zeker hoogte ook, maar een simpele swap zorgde er iedere keer voor, waar ik het ook probeerde dat de coherentie uit het geluid verdween. (SSL gebruikt ook 5532's ) Wel, 99% van de opnames zijn ergens wel door dat soort opamps heen gegaan.

Test setupje met kleine hoorntjes van de 4344.5
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”