Verschil tussen PA en hifi

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Sjef

Re: Verschil tussen PA en hifi

Berichtdoor Sjef » zo 23 jun 2013, 15:37

Je hebt PA en je hebt PA.

De meest mensen hier denken bij PA aan de k.... speakers die je ziet op de kermis en de braderie of in de locale kroeg als daar een bandje moet spelen. Dat is hetzelfde als je favoriete High end merk vergelijken met een setje TOA luidsprekers, dat doe je toch ook niet. PA hoeft helemaal niet slecht te zijn, sterker nog....... Laat ik er maar niet over uit wijden. Hifi is net zoiets als religie, ook geen speld tussen te krijgen. De vooroordelen over PA die ik hier voorbij zie komen zijn over het algemeen ook allemaal cliches uit de vorige eeuw, terwijl er hier op het forum rijkelijk gebruik gemaakt wordt van technologie die uit de PA voort komt. Daar zit de ontwikkeling op het moment, de hifi markt is zo dood als een pier. Tja, helaas wordt ook goede PA vaak over zijn nek gedraaid door technici. (ooit geprobeerd om meer dan 90 dB uit een willekeurig boekenplank high end speakertje te krijgen, gaat net zo hard over zijn nek als proberen 10 dB uit een te kleine PA te persen.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 23 jun 2013, 17:46

Sjef schreef:Je hebt PA en je hebt PA.

De meest mensen hier denken bij PA aan de k.... speakers die je ziet op de kermis en de braderie of in de locale kroeg als daar een bandje moet spelen. Dat is hetzelfde als je favoriete High end merk vergelijken met een setje TOA luidsprekers, dat doe je toch ook niet. PA hoeft helemaal niet slecht te zijn, sterker nog....... Laat ik er maar niet over uit wijden. Hifi is net zoiets als religie, ook geen speld tussen te krijgen. De vooroordelen over PA die ik hier voorbij zie komen zijn over het algemeen ook allemaal cliches uit de vorige eeuw, terwijl er hier op het forum rijkelijk gebruik gemaakt wordt van technologie die uit de PA voort komt. Daar zit de ontwikkeling op het moment, de hifi markt is zo dood als een pier. Tja, helaas wordt ook goede PA vaak over zijn nek gedraaid door technici. (ooit geprobeerd om meer dan 90 dB uit een willekeurig boekenplank high end speakertje te krijgen, gaat net zo hard over zijn nek als proberen 10 dB uit een te kleine PA te persen.

+1 prima verwoordt .

met name hoorns met compressie drivers worden onterecht gezien als vervormings weergevers maar duik eens dieper erin en je zal zien dat het deels waar is en goed toegepast zelfs het tegendeel .

Bij een 90db meting zie je vergeleken met een andere tweeter de hoorn-compressiedriver wat meer K2 vervorming hebben maar nog steeds onhoorbaar en K3 en K5 liggen vaak net zo laag of lager als een gewone tweeter .
K2 moet echt hoog worden wil je dat horen , terwijl je K3 en K5 liever niet over 3% ziet gaan want dat wordt hoorbaar .

Ga nu maar eens meten bij 95-100-105 db dan zal je zien dat hoorn-compressiedriver al minder vervormt dan een gewone tweeter , en bij 110db zullen veel tweeters niet meer vervormen die zijn dan doorgebrand terwijl de hoorncombie vrolijk zonder enkele hoorbare vervormingzijn werk doet .

Is je kamer groot ziit je op 8 meter van je speaker en draai je graag luid dan is het fijn dat je speaker 110db 1 meter kan want op luisterplek komt nog maar 100 db aan .

In volle openlucht gaat voor elke verdubbeling van afstand 6db verloren .
FOCAL

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 23 jun 2013, 18:34

Is dit niet zoiets als een luxe sedan en een bestelbus met elkaar vergelijken? Beide doen goed hun werk maar je moet ze niet allebei hetzelfde werk laten doen.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 23 jun 2013, 18:56

EppeRRR schreef:Is dit niet zoiets als een luxe sedan en een bestelbus met elkaar vergelijken? Beide doen goed hun werk maar je moet ze niet allebei hetzelfde werk laten doen.

Nee , want met een buizen amp van 1 watt is een hoorn met compressie driver ideaal om thuis te gebruiken .

Groot verschil zit ook in de grote van de units , thuis kan je wel 10cm midje gebruiken en in de PA vindt je ze van 25cm .
Doen beide hetzelfde de een alleen luider dan de ander .
FOCAL

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 23 jun 2013, 21:36

bas focal m180 schreef:
EppeRRR schreef:Is dit niet zoiets als een luxe sedan en een bestelbus met elkaar vergelijken? Beide doen goed hun werk maar je moet ze niet allebei hetzelfde werk laten doen.

Nee , want met een buizen amp van 1 watt is een hoorn met compressie driver ideaal om thuis te gebruiken .

Groot verschil zit ook in de grote van de units , thuis kan je wel 10cm midje gebruiken en in de PA vindt je ze van 25cm .
Doen beide hetzelfde de een alleen luider dan de ander .

Daar doelde ik ook op, verschil in grootte en de een is meer voor het zwaardere werk dan de andere (=lees: Bestelbus).

Had misschien iets duidelijker moeten zijn, sorry daarvoor.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 28 jun 2013, 0:58

jeroen_d schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je zo de boodschap wil brengen over PA. Want je schreef over PA: Ik vind het een enorme uitdaging, maar het maakt het wel ook enorm complex. En over hifi schreef je: Na wat studieboeken,artikelen en ervaring weet je daar ook wel op een gegeven moment wat werkt en niet werkt. Mijn mening is dat PA en hifi nooit zover uit elkaar kunnen liggen en dat een paar vrijheidsgraden extra het niet meteen veel gemakkelijker maakt. Een goed klinkend PA geluid binnen de randvoorwaarden die daar gelden en een subliem klinkend hifi geluid waar je meer vrijheid hebt is allebei best moeilijk. Of het een moeilijker of makkelijker is dan het andere, daar wil je toch geen discussie over voeren? Maar laten we dit inderdaad niet al te serieus nemen allemaal, uiteindelijk gaat het hier om kennis delen en niet om elkaar vliegen af te vangen.

Ik wil best buiten gaan spelen, maar mis dat mooie weer een beetje. :(

Toch wil ik even hier op reageren, omdat ik graag mijn ervaring wil delen (ondanks dat dit een bijzaak is in de originele discussie)
Sinds ik professioneel aan zulke dingen werk, ben ik namelijk hier ook anders over gaan denken.
Misschien interpreteer ik het niet helemaal goed, maar "een paar vrijheidsgraden extra" klinkt hier toch alsof het niks is.
Ik denk persoonlijk dat je dat zwaar onderschat.

Probeer maar eens iets ultiems te bedenken wanneer iets niks mag kosten (belangrijkste!), klein moet zijn, makkelijk te produceren (ook een belangrijke!) en het van maar 1 fabrikant mag zijn.
Als je enkel deze vier factoren al mee neemt, dan vallen heel erg veel ideeën (hoe ontzettend mooi ze ook zijn!!!!) op dit forum af.
Hoe mooi, ambitieus en origineel ik de meeste dingen ik ook vind, ik schat dat 95% onbruikbaar is, simpelweg omdat het te ingewikkeld is qua bouw/constructie en dus te duur.
Je merkt dan ineens hoeveel invloed vier factoren, of eigenlijk zelfs al 1 bepalende factor kan zijn.
Gedachtenexperiment; probeer maar eens deze vier factoren (of anders een van de) toe te passen op de speakers die je nu maakt.
Zullen ze daar aan voldoen?

Het verschil tussen PA en Hifi ligt daarom op bepaalde punten wel degelijk ver uit elkaar als je het puur technisch bekijkt (om weer terug te keren naar de vraag van (TubeHead).
Het voornaamste doel van PA,is dat je een groot publiek moet kunnen bereiken en dus moet het HARD!
Dat is al een wezenlijke andere insteek dan Hifi, waar het voornamelijk "mooi moet klinken".
Misschien moet ik dan sowieso eerst vermelden dat er al een verschil is tussen een consumenten product en zelfbouw.
Jeroen, aangezien je zelf nu ook bezig bent met wat dingen op te zetten, wil ik dit vooral als tip meegeven.

Uiteraard zal de jou concurrentie minder heftig zijn, maar als je een beetje efficiënt wilt produceren, is het vaak wel verstandig om te kijken waar je nog winst kunt behalen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 28 jun 2013, 7:18

Er zijn maar weinig Nederlanders commercieel redelijk duurzaam succesvol geweest in de luidspreker(zelf)bouw voor de huiskamer. Rolph Smulders schiet me zo als eerste te binnen en die is toch ook en vooral goed gebleken in zakendoen als importeur, waar je z'n ontwerpkwaliteiten zeker niet moet onderschatten. En zo zijn er nog enkelen. Bij de rest is het toch heel veel liefdewerk oud papier. Dus maak je geen illusies, dan kun je beter gewoon fabrikant worden, kastjes in Roemenië laten bouwen en ze daar met Chinese drivers laten volstoppen, ze via Bulgaarse chauffeurs hier krijgen en dan proberen ze hier nog te slijten in een steeds lastiger wordende audiomarkt waarbij het vooral zaak is om wat 'rumour around the brand' te creëren. O ja, en een lineaalrechte curve verkoopt niet, een beetje vervorming is helemaal niet erg en de WAF-factor meer bepalend dan je denkt.
Mark Bakker

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 28 jun 2013, 17:19

markbakk schreef: en de WAF-factor meer bepalend dan je denkt.

Voor zeer veel mensen zeker bepalend , vroeger in de tijd dat speakers units oa tweeters pas vanaf 4-5 khz ingezet konden worden , laag alleen door een flinke konus oppervlak te behalen was waren de speakers groot en lomp , maar wel echte 3-weg met een echte middentoon unit .

Daarna kwam er een tijd dat men kleiner ging tot veel kleiner , WAF factor werdt marketing en er kwamen tweeters die zo laag werden ingezet dat ze lekker vervormde , woofertjes met hangmatten als spiders om ook nog wat laag te kunnen en middentoon moest je maar erbij denken .
Met name BOSE laag uit een kastje en mid/hoog uit een melkpak en hard roepen einde van grote luidsprekers , de mensen wisten toen niet eens meer dat er ook tussen 100-200 hz muziek aanwezig is , zeer goedkope drivers dure marketing en mensen maar kopen die veeeel te duren dingen .
FOCAL

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 jun 2013, 19:40

100-200Hz? Zeg maar gerust het hele middengebied dat ontbrak bij die melkpakjes.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 jun 2013, 20:47

Heeft U nog nooit van Bose gehoord?? Houden zo! :lol:

En dan zal straks Ray wel weer over mij heen vallen, hij heeft vast nog ergens een setje 901's staan voor revisie..... :mrgreen:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 29 jun 2013, 0:03

ds23man schreef:Heeft U nog nooit van Bose gehoord?? Houden zo! :lol:

En dan zal straks Ray wel weer over mij heen vallen, hij heeft vast nog ergens een setje 901's staan voor revisie..... :mrgreen:

Uh, nee, eerlijk gezegd niet...901 is toch die kast met 8 kleine drivers ? zit er ook niet echt op te wachten... 8-[

Walt

Berichtdoor Walt » za 29 jun 2013, 0:36

9 units, 1 aan de voorkant, 8 aan de achterkant. Die met 8 units is de 802 die is voor PA toepassingen.

Groetjes Walter

Hans 4354,5

Berichtdoor Hans 4354,5 » za 29 jun 2013, 16:59

jeroen_d schreef:Wat is hier eigenlijk complex aan? Goed klinken doet het toch niet, dus dat is het probleem niet. Zonder uitzondering hoor ik een flinke bak vervorming, zowel lineair als niet-lineair. Dat is niet moeilijk. Blijft alleen het hard spelen over.
Het is gewoon een kwestie van veel stapelen hoe harder je wilt. En beesten van versterkers ervoor zetten.

Ok, dit is een ZEER sterk vooroordeel!
Wat vergeten wordt is dat voor GOEDE PA systemen er niet alleen heel veel tijd en geld gaat zitten in het ontwikkelen van rendament / belastbaarheid / betrouwbaarheid maar ook in component matching zodat het afstraal gedrag zo gelijkmatig mogelijk wordt bv. Dan op component niveau, als je een HiFi speakertje neemt met een 3 cm spreekspoeltje of een laag, laag mid of hoog mid unit met een 4" spreekspoel, wel dat maakt nogal een beetje verschil. Ik heb voor de grap eens een paar Laag mid 12" met een 3" spreekspoel thuis geprobeerd, zelf dat is al duidelijk een achteruitgang to een 4" unit. Om nog maar te zwijgen van een Differential drive sub met dubbele 3" spreekspoelen.
Er is een reden dat een goede 2" driver meer kost dan de meeste mensen aan ooit hun totale hiFi systeem zullen uitgeven, dan laat ik de prijzen van TAD drivers nog maar even buiten beschouwing.
Ik heb jaren met high end zooi lopen Klo.... , tot dat ik de beschiking kreeg over Pro materiaal, das een Verzamel term voor PA en Studio spul :) Ik ga nooit meer terug naar laag rendament spul.
Het enige grote nadeel aan dat pro spul in huis is , je moet een partner hebben die het Formaat ook geen probleem vind :)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 29 jun 2013, 17:11

Hans 4354,5 schreef:Het enige grote nadeel aan dat pro spul in huis is , je moet een partner hebben die het Formaat ook geen probleem vind :)

Kan je na gaan wat voor voordelen het heeft als je geen partner hebt .

geen gezeur over grote kast.
geen gezeur waar het staat .
geen gezeur wat het kost .
geen gezeur als je het weer eens anders wilt .
geen gezeur dat het te hard staat .
geen gezeur dat je te veel tijd met hobby doorbrengt .
geen gezeur van kindervingers die dome indrukken dat je daarom kwaad wordt .

En dan heb ik het nog niet eens over de rest van het gezeur wat ze voort kunnen brengen .
FOCAL

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jun 2013, 17:24

Hans 4354,5 schreef:
jeroen_d schreef:Wat is hier eigenlijk complex aan? Goed klinken doet het toch niet, dus dat is het probleem niet. Zonder uitzondering hoor ik een flinke bak vervorming, zowel lineair als niet-lineair. Dat is niet moeilijk. Blijft alleen het hard spelen over.
Het is gewoon een kwestie van veel stapelen hoe harder je wilt. En beesten van versterkers ervoor zetten.

Ok, dit is een ZEER sterk vooroordeel!
Wat vergeten wordt is dat voor GOEDE PA systemen er niet alleen heel veel tijd en geld gaat zitten in het ontwikkelen van rendament / belastbaarheid / betrouwbaarheid maar ook in component matching zodat het afstraal gedrag zo gelijkmatig mogelijk wordt bv. Dan op component niveau, als je een HiFi speakertje neemt met een 3 cm spreekspoeltje of een laag, laag mid of hoog mid unit met een 4" spreekspoel, wel dat maakt nogal een beetje verschil. Ik heb voor de grap eens een paar Laag mid 12" met een 3" spreekspoel thuis geprobeerd, zelf dat is al duidelijk een achteruitgang to een 4" unit. Om nog maar te zwijgen van een Differential drive sub met dubbele 3" spreekspoelen.
Er is een reden dat een goede 2" driver meer kost dan de meeste mensen aan ooit hun totale hiFi systeem zullen uitgeven, dan laat ik de prijzen van TAD drivers nog maar even buiten beschouwing.
Ik heb jaren met high end zooi lopen Klo.... , tot dat ik de beschiking kreeg over Pro materiaal, das een Verzamel term voor PA en Studio spul :) Ik ga nooit meer terug naar laag rendament spul.
Het enige grote nadeel aan dat pro spul in huis is , je moet een partner hebben die het Formaat ook geen probleem vind :)

Natuurlijk weet ik ook wel dat je zeer goede hoogrendement systemen hebt, mijn vooroordeel is er inderdaad maar geldt vooral voor wat ik hoor bij live concerten. Het klinkt echt allemaal bagger, totaal niet te vergelijken met wat er naderhand van wordt gemaakt en op CD of DVD wordt gezet.

Hoogrendement systemen in de studio zijn een totaal ander verhaal. Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan is het minder moeilijk om een echt goed klinkend systeem te maken zolang je maar pro PA en Studio spul gebruikt. En dat het eigenlijk veel moeilijker wordt als je met laagrendement hifi spul aan het klooien bent.

Ik krijg bij jouw verhaal ook al bepaald niet het idee dat er beperkende randvoorwaarden zijn: het mag groot zijn, het mag heel veel tijd en geld kosten, je mag componenten matchen noem maar op. Wat zijn de beperkingen eigenlijk?

"Ik vind het een enorme uitdaging, maar het maakt het wel ook enorm complex.
(persoonlijk vind ik hifi daardoor eigenlijk een stuk makkelijker :sure: )"

Dit is de opmerking van b_force die mij uitlokte tot bovenstaande reactie waar je een vooroordeel uit kunt afleiden.

Maar even terug naar het onderwerp en wat volgens mij voor iedereen heel interessant zou zijn: zou jij het leuk vinden om uitgebreid te beschrijven hoe je jouw subliem klinkende hoogrendement set hebt gebouwd? Lijkt me een zeer interessant topic en verrijking van het forum.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 29 jun 2013, 17:42

Een luidspreker unit is en blijft een luidspreker unit , verschil waarom we de een hifi noemen en de ander PA is grote , rendement en toepassing maar allen doen ze hetzelfde .

Konus spreekspoel magneet korf allemaal het zelfde principe , parameters oa bepalen in welke kast volume , frequentie verloop bepaald hoe en wat in te zetten in welk gebeid , hebben allemaal na gelang goed/slecht ontwerp vervormings cijfers etc etc .

Klankmatig is bepaalend het ontwerp , konus matriaal , filter etc maar echt niet of er home-hifi of PA voor staat .
FOCAL

Hans 4354,5

Berichtdoor Hans 4354,5 » za 29 jun 2013, 21:11

Maar even terug naar het onderwerp en wat volgens mij voor iedereen heel interessant zou zijn: zou jij het leuk vinden om uitgebreid te beschrijven hoe je jouw subliem klinkende hoogrendement set hebt gebouwd? Lijkt me een zeer interessant topic en verrijking van het forum.

Heb wel eens zitten kijken waar ik dat verhaal kwijt zou kunnen ter lering en of VERMAAK van anderen :)

Kon niet echt een geschikte plek vinden.

Ga volgende week daar nog wel eens voor zitten.

Sjef

Berichtdoor Sjef » za 29 jun 2013, 22:30

Niet alle luidsprekers zijn hetzelfde. Hifi speakers zijn erop door ontwikkeld om uit een zo klein mogelijk volume kast zo laag mogelijke resonantie freq te halen en een zo hoog mogelijke innerlijke demping van de conus te verkrijgen om zo in z'n werkbare gebied een zo lineair mogelijk response te krijgen met als compromis een sterk gereduceerd rendement en een luidspreker die in vergelijk met een hoog rendements systeem met minder innerlijke demping het hifi speakertje zo dood als een pier klinkt. De laatst High End show waar ik geweest ben stond letterlijk vol met volledig dood klinkende speakers in iedere prijsklasse. De duurdere systemen werden er niet bepaald beter op. valt mijn inziens geen muziek op te genieten. Toch is dat vreemd genoeg wat er veel nagestreeft wordt, vreemd niet waar ?

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 29 jun 2013, 22:49

Hans 4354,5 schreef:

Heb wel eens zitten kijken waar ik dat verhaal kwijt zou kunnen ter lering en of VERMAAK van anderen :)

Kon niet echt een geschikte plek vinden.

Ga volgende week daar nog wel eens voor zitten.

Lijkt me leuk en intressant om te zien wat je hebt staan .
FOCAL

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 30 jun 2013, 1:42

jeroen_d schreef:Natuurlijk weet ik ook wel dat je zeer goede hoogrendement systemen hebt, mijn vooroordeel is er inderdaad maar geldt vooral voor wat ik hoor bij live concerten. Het klinkt echt allemaal bagger, totaal niet te vergelijken met wat er naderhand van wordt gemaakt en op CD of DVD wordt gezet.

Hoogrendement systemen in de studio zijn een totaal ander verhaal. Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan is het minder moeilijk om een echt goed klinkend systeem te maken zolang je maar pro PA en Studio spul gebruikt. En dat het eigenlijk veel moeilijker wordt als je met laagrendement hifi spul aan het klooien bent.

Ik krijg bij jouw verhaal ook al bepaald niet het idee dat er beperkende randvoorwaarden zijn: het mag groot zijn, het mag heel veel tijd en geld kosten, je mag componenten matchen noem maar op. Wat zijn de beperkingen eigenlijk?

"Ik vind het een enorme uitdaging, maar het maakt het wel ook enorm complex.
(persoonlijk vind ik hifi daardoor eigenlijk een stuk makkelijker :sure: )"

Dit is de opmerking van b_force die mij uitlokte tot bovenstaande reactie waar je een vooroordeel uit kunt afleiden.

Precies de reden waarom jij het allemaal bagger vindt klinken (waarbij een groot deel te verwijten is aan de mensen achter de mengtafels :evil: ), is voor mij precies de reden waarom het zo'n uitdaging is om het juist beter te laten klinken.
Ik had alleen beter die opmerking niet kunnen maken, want hij wordt inmiddels volledig uit zijn verband getrokken.
De strekking is gewoon uiterst simpel namelijk.
Wanneer je weinig randvoorwaarden hebt, is het gewoon makkelijker een goed systeem neer te zetten.
Naar mijn mening zijn er VEEL minder randvoorwaarden bij home hifi, dan bij PA systemen.
(of randvoorwaarden die veel minder een impact hebben op de kwaliteit)

JBHC

Berichtdoor JBHC » zo 30 jun 2013, 15:06

Ik ben toch al bij meerdere optredens geweest waar de geluidskwaliteit zeer goed was oa. Pearl Jam in het GoffertPark klonk echt geweldig! Maar ook: Muse @ Ziggodome, Radiohead @ Ziggodome, Skunk Anancy @ Paradiso, Steve Hackett @ Paradiso, The Prodigy @ Lowlands, Pendullum @ Lowlands. Een en ander is overigens wel behoorlijk afhankelijk van waar je staat. Mijn mening is dat je het beste net voor de mengtafel kunt gaan staan. Als je dan de mazzel hebt dat de geluidstechnicus geen gehoorschade heeft (de technicus van nofx @ lowlands hoorde in ieder geval geen middentonen) dan klinkt het vaak heel behoorlijk.

Na vooral al mijn Lowlandsbezoekjes durf ik wel te stellen dat de PA zeker niet het belangrijkste component is voor wat betreft het geluid. Dit is namenlijk de geluidstechnicus.
Opgeruimd? Wat is dat?

Hans 4354,5

Berichtdoor Hans 4354,5 » za 06 jul 2013, 19:15

Opdracht uitgevoerd

viewtopic.php?f=3&t=18702

Rizzo

Berichtdoor Rizzo » ma 08 jul 2013, 13:00

JBHC schreef:Ik ben toch al bij meerdere optredens geweest waar de geluidskwaliteit zeer goed was oa. Pearl Jam in het GoffertPark klonk echt geweldig! Maar ook: Muse @ Ziggodome, Radiohead @ Ziggodome, Skunk Anancy @ Paradiso, Steve Hackett @ Paradiso, The Prodigy @ Lowlands, Pendullum @ Lowlands. Een en ander is overigens wel behoorlijk afhankelijk van waar je staat. Mijn mening is dat je het beste net voor de mengtafel kunt gaan staan. Als je dan de mazzel hebt dat de geluidstechnicus geen gehoorschade heeft (de technicus van nofx @ lowlands hoorde in ieder geval geen middentonen) dan klinkt het vaak heel behoorlijk.

Na vooral al mijn Lowlandsbezoekjes durf ik wel te stellen dat de PA zeker niet het belangrijkste component is voor wat betreft het geluid. Dit is namenlijk de geluidstechnicus.

Vergeet de band zelf niet. Er zijn helaas genoeg (gerenomeerde) artiesten die hun basisgeluid op het podium niet op orde hebben of eigenlijk niet (goed) kunnen spelen. Daar doe je achter het mengpaneel echt niets aan. Alles telt. Vanaf de bron naar het mengpaneel, PA en de zaal(tent) zelf. Omdat al die factoren moeten kloppen is een live concert toch echt een uitdaging.

In de studio werk je in een meer gecontroleerde omgeving, vaak wat meer tijd en betere apparatuur. Live en studiowerk vraagt echt een andere aanpak. Dus om zomaar een live concert te vergelijken met een studioplaat vind ik een tikkie te kort door de bocht eerlijk gezegd.
Onderschrift.

John P

Berichtdoor John P » ma 08 jul 2013, 13:30

Het qua geluid meest tegenvallende concert dat ik meegemaakt heb was het The Wall project van Roger Waters in Berlijn. Hier een paar gratis tips:
- Als je geluidstorens neerzet om het geluid dieper op het veld te versterken, zet er dan geen dieselgeneratoren naast die voor de nodige stroom moeten zorgen.
- Als je helikopters gebruikt voor het belichten van het podium, denk dan ook aan het akoestisch effect voor de concertgangers die onder de helikopter staan.
- Zorg dat je voldoende stroom hebt zodat niet halverwege de boel een kwartier lang uitvalt.
- Ik zal het maar niet hebben over het aangeboden verantwoorde eten (linzenprutje) dat ook een vies geluid veroorzaakte.
Waar een weg is is ook een omweg.

serum

Berichtdoor serum » di 16 jul 2013, 8:58

Ik heb mijn luidsprekers ook gebouwd met PA geënte speakers. Mijn keuze viel er juist op, omdat ik een lage vervorming zocht, hoog rendement, bepaald afstraalgedrag en een lineair verloop. Maar dat is slechts theorie. Het gaat er uiteindelijk om hoe waarheidsgetrouw als een speaker klinkt. (het uiteindelijke geluid was prio1) Dat lees je niet af van datasheets. Meerdere units kopen, testen/meten/luisteren, en wat je niet bevalt verkoop je evt. weer.

Het afstraalgedrag van mijn speakers/kantelflanken/hoorns is tamelijk gebundeld, waardoor je kamerakoestiek minder invloed heeft. dit in combinatie met de gebruikte units heeft een 'in your face' effect op het geluid qua plaatsing, zie het als een geluidsprojectie. Als de speakers goed opgesteld staan heb je een bijzonder goed stereobeeld. (stereobeeld is akelig precies) De opstelling is voor iedere luidspreker een maak of breek, tenzij je Bose heet (RIP Amar Bose, pioneer van marketing-audio)

Het zijn verschillende factoren die een speaker maken. Er is tot nu toe niemand geweest die heeft bepaald welke factoren een speaker zijn natuurlijk klinkende karakter geeft. Sommigen gooien het op 'juist aanwezige harmonische vervorming' 'lineariteit' of 'afstraalgedrag'

Al met al; ik ben erg tevreden over mijn PA.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”