LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor wouter » za 04 jan 2014, 11:05

Dit is echt bizar, de B110 is opnieuw productie, maar ook de T27 productie zit er aan te komen:
http://www.falconacoustics.co.uk/drive- ... n-t27.html

De originele Celestion HF2000 grilletjes worden ook geleverd. Die via Ebay waren zo slecht dat ik voor een vermogen aan die dingen gekomen ben door speakers te kopen met de celestion HF2000 tweeter...

Kortom, een kloon van de LS3/5a is leuk maar straks kan dat gewoon met nieuwe onderdelen, beter dan nieuw!

De behuizing, filter etc. + B110 a 480,- gbp
http://www.falconacoustics.co.uk/ls3-5a ... s-t27.html

De T27 144,- gbp
De grilles 24,- gbp
Tygan 18,- gbp

ca 768 gbp wat nu ongeveer 927 euro is... :-&

Ben benieuwd wanneer ze dat bij de K+T of Hobby Hifi gaan testen.

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » do 30 jan 2014, 19:32

Zijn ze nu af Wouter?
Zou een beschrijving van de klank wel kunnen waarderen.
En een layout van het door jou gebruikte x-over?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 30 jan 2014, 19:37

Ik moet nog even aan de gang met filtering, Rumoh heeft de spoelen inmiddels binnen.

Eens kijken of ik vanavond met de DSP aan de gang zal gaan...

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » do 30 jan 2014, 22:07

Ben heel benieuwd ; heb nog een setje T27 en B110 op de plank liggen (NOS) !

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 30 jan 2014, 22:22

inleveren!!! :rofl:

voor de wetenschap! :sure:

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » do 30 jan 2014, 22:44

Lieve Wouter,

Denk dat ik in totaal zo'n 250 setjes heb liggen.
Verzamelwoede , je kent dat wel.
Zijn eigenlijk allemaal mijn "kindjes".
Van inleveren KAN GEEN SPRAKE ZIJN.

Bij allemaal denk ik regelmatig om er nog iets mee te gaan doen maar de tijd ontbreekt gewoon.
Ben blij met jouw kundige aanpak ; scheelt mij een hoop tijd ; bouwen is zo gebeurd.
Dus in het belang van mijn kindjes : graag even doorzetten Wouter!

mvgr. Leon

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 30 jan 2014, 23:00

Leon met zijn 250 maagden :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » vr 31 jan 2014, 8:56

Nou.......maagd??
Er zit een hoop vintage spul bij dus......

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jan 2014, 9:16

Er zijn anders kloosters vol met vintage maagden! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 jan 2014, 11:33

leonidas schreef:
Denk dat ik in totaal zo'n 250 setjes heb liggen.
Verzamelwoede , je kent dat wel.
Zijn eigenlijk allemaal mijn "kindjes".
Van inleveren KAN GEEN SPRAKE ZIJN.

Dan hoop ik voor je dat je een testament hebt gemaakt waarin staat wat er mee moet gebeuren na het onverwijld wisselen van het tijdige naar het eeuwige.....

Anders is de kans aanzienlijk dat ze hierin verdwijnen :

puincontainer-straat.jpg

Of hiernaartoe :

kringloopwinkel heerlen 2.jpg

andere optie is nog om een heeeele grote kist te laten timmeren, dan kun je ze meenemen... :rofl: :rofl:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 31 jan 2014, 11:44

Een subwoofer lijkkist met 250 B110's! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 01 feb 2014, 22:40

Vandaag voor het eerst aan het stoeien geweest met de DCX, helaas is mijn exemplaar niet zonder storing.

Toch even een eerste kopie kunnen maken van een LP filter functie, uiteraard alleen even om te oefenen met de DSP.
Voor de lol even 'de fout' gemaakt het piek/dalletje te vlakken, in het tijdsdomein zal dit laatste wel erg dom zijn dunkt me. Gewoon voor de fun. Later meer...

b110 dcx 1.PNG

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 09 feb 2014, 19:40

Na een forse klap op de DCX deed hij het ineens een stuk beter, af en toe een soort 'fade out' en dan is het tijd voor een klap. Gaat nu verder goed. Misschien heeft iemand een idee wat er mis is met dat ding...

Heb naar een targetcurve toe kunnen werken, was best leuk om te doen.

Ik heb het hoog nog niet naar wens gefilterd maar heb al wel een eerste indruk gehad. Klinkt erg relaxt dit setje zelfbouw. Ook vanwege het mooie laag en de tot nu toe mooiste roll off van een B110 dat ik ooit gemeten heb.

Ik heb de B110 SP1228 (LS3/5a) ooit gemeten en de SP1057 (meer middentoner, zit ook in Kef Model/Reference 101)
Daaronder de ongefilterde SP1003 (eerste types LS3/5a - 15 Ohm) in ingebouwde toestand.

Daarna ben ik de curve plat gaan filteren met EQ's:
EQ1: 937 Hz, -1,5 dB, Q=7,9
EQ2: 1710 Hz, +4,4 dB, Q=2,0
EQ3: 1710 Hz, -1,5 dB, Q=4,0
EQ4: 3310 Hz, -3 dB, Q=5,0

Ik ben vrij conservatief te werk gegaan, aangezien ik geen waterval/decay plot gemaakt heb. De dip rond 1500 Hz zal waarschijnlijk interferentie zijn tussen membraan en de dikke rubberen rolrand/dempring. Een boost is daar natuurlijk geen goed idee. De randen van het werkgebied heb ik vooral in de gaten gehouden, geen scherpe knieën bijvoorbeeld. De Q zo laag mogelijk om nog net goed te werken.
Na een vlakke curve heb ik een BSC toegepast, 6dB shelf ingezet op 581 Hz met -7dB

Uiteindelijk heb ik een 3e orde butterworth op 2920 Hz gezet.

Omdat ik niet zeker was van een dal rond 3kHz bij de target curve (zie ref SP1228, die heeft daar ook een lager gebied) heb ik EQ4 aangepast tot 3180 Hz, -4,3dB, Q=6,3. Dit geeft het bultje er weer bij. Uiteindelijk lijkt het me juist niet correct, want de -6dB frequentie ligt niet meer op 3kHz.

b110 dcx 3.PNG

Uiteindelijk nog een boost gegeven op 138Hz, + 1dB met Q=1,0
b110 ff3.PNG

De groenen lijn (SP1003) is eigenlijk beter dan de blauwe (SP1228 - Rogers LS3/5a 11 Ohm) behalve dan op de typische B110 piek/dip rond 1kHz.

Het klinkt dusdanig lekker dat ik gemotiveerd ben hier vaart achter te zetten. Helaas heb ik van een 15 Ohm paartje met SP1003 woofer geen nauwkeurige metingen. Ik zou daarvan graag de individuele driver curves meten, dan zou ik een mooiere target hebben.

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 09 feb 2014, 19:58

wouter schreef:Na een forse klap op de DCX deed hij het ineens een stuk beter, af en toe een soort 'fade out' en dan is het tijd voor een klap. Gaat nu verder goed. Misschien heeft iemand een idee wat er mis is met dat ding...

Volgens mij hadden die dingen nogal eens last van slechte/losse verbindingen bij de connectoren op de bandkabels.

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 10 feb 2014, 8:50

sevenup schreef:
wouter schreef:Na een forse klap op de DCX deed hij het ineens een stuk beter, af en toe een soort 'fade out' en dan is het tijd voor een klap. Gaat nu verder goed. Misschien heeft iemand een idee wat er mis is met dat ding...

Volgens mij hadden die dingen nogal eens last van slechte/losse verbindingen bij de connectoren op de bandkabels.

Dat is waarschijnlijk een wat los zittende voedingsconnector, de DEQ heeft daar ook last van. Heb de draadjes maar direct op de pennetjes gesoldeerd en nu is het ok.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 28 aug 2017, 10:41

Wellicht ga ik hiermee in het najaar verder. Ik vond onlangs nog wat leuke info dus mik dat in dit topic.

http://hifi-unlimited.blogspot.nl/2011/ ... sited.html

Wellicht leuk als schroef om de B110 vast te zetten: https://www.tonefactory.nl/spez-montage ... nut-hr3121

Hier een DIY build met een schema van de BBC m.b.t. de beuken ribben. Blijkbaar gekozen vanwege de enorm hoge Q factor.
http://leojar.blogspot.nl/2016/11/ls35a ... art-1.html
http://leojar.blogspot.nl/2016/11/ls35a ... art-2.html
http://leojar.blogspot.nl/2016/11/ls35a ... art-3.html

Edit 26-11-20:
https://www.diy-hifi-forum.eu/forum/sho ... s-von-SEAS
Laatst gewijzigd door wouter op do 26 nov 2020, 0:17, 1 keer totaal gewijzigd.

habrune

Berichtdoor habrune » zo 31 dec 2017, 18:53

Hallo Wouter, ik ontdek nu pas in het kerstvakantie-ontstressen deze (lange) draad. Echt super om helemaal te lezen, vooral de graphs bij de verschillende B110's, en o.a. de T27 grille, enorm informatief. Zou het kunnen dat Etienne ooit bij mij in Amersfoort de Falcon 3/5a filters heeft opgehaald. Ik heb zelf de 11-Ohm kloon met de SP1228 5 Ohm. Daarnaast 2x de CS1 met SP1057 die ik ook heel goed vind, 1 paartje met basreflex zoals ooit een Klang&Ton ontwerp aangaf (inderdaad niet te luid spelen, maar komt wel laag) en 1 paar dichte. De 400uF condensator in serie met de bas die er een 3e orde systeem van maakt zoals bij het RR101 schema haalt ook iets van de bolligheid in de upperbass weg (1 a 2 dB) waardoor dit kastje echt super klinkt. In fact geen 3/5a kloon gehoord die preciezer het stereobeeld plaatst en/of natuurlijker klinkt IMO.

Volgende stap is een sub. Heb je nog tips? De AB-1 heb ik ooit nagebouwd maar vond ik niks. Wel een zelfbouw TL met B139 als subs even kunnen proberen; echt helemaal klasse, maar niet te plaatsen, zeker niet als je het ter bestrijding van room resonance 2 subs wilt hebben......

Dank voor deze zeer informatieve draad. Hans

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 31 dec 2017, 19:51

habrune schreef:Zou het kunnen dat Etienne ooit bij mij in Amersfoort de Falcon 3/5a filters heeft opgehaald.

Ik denk het niet, hij heeft filters in Engeland besteld.

habrune schreef:Wel een zelfbouw TL met B139 als subs even kunnen proberen; echt helemaal klasse, maar niet te plaatsen, zeker niet als je het ter bestrijding van room resonance 2 subs wilt hebben......

Ach, hier staan 2 isobarik systemen met in totaal 4 B139's. Moet kunnen. :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 1:08

habrune schreef:Hallo Wouter, ik ontdek nu pas in het kerstvakantie-ontstressen deze (lange) draad. Echt super om helemaal te lezen, vooral de graphs bij de verschillende B110's, en o.a. de T27 grille, enorm informatief.

(...)

Volgende stap is een sub. Heb je nog tips? De AB-1 heb ik ooit nagebouwd maar vond ik niks. Wel een zelfbouw TL met B139 als subs even kunnen proberen; echt helemaal klasse, maar niet te plaatsen, zeker niet als je het ter bestrijding van room resonance 2 subs wilt hebben......

Dank voor deze zeer informatieve draad. Hans

Dag Hans,

Ik bladerde ook even terug - inderdaad wat lang geworden, maar niet allemaal on topic. Ik ga een mod vragen de AudioDandy gerelateerde bijdragen te verplaatsen, voegde niets toe aan info over de LS3/5a dus mag afgesplitst worden.

Gister heb ik de originele baffles weer in handen gehad, en de breedbanders eruit gehaald. Ik ruim op ivm een verhuizing en die kastjes stelen je hart direct weer als je ze in handen hebt.

Voor een sub, tja... daar heb ik wel een idee bij ja. Dat ga je niet snel goed krijgen. Dat komt omdat een normale (actieve) sub niet aan te koppelen is. Bij de AB-1 zat er een filter op de LS3/5a en de bandpass B-110 woofer had exact evenveel liters in z'n gesloten gedeelte als de LS3/5a. Het karakter zou op die manier goed moeten aansluiten, terwijl het filter iets deed aan de 125Hz bump (iirc).

Ik heb een sub gemeten, kon de fase en overgangsfrequentie aanpassen wat ik wilde, altijd was er wel een gebied in tegenfase. Zit dus niets anders op dan:

Een sub zo aansturen dat de geluidsdruk in spiegelbeeld in de meting is, en dan de fase goed proberen te krijgen. Met een DSP kom je het verste.
Wat ook wel 'populair' is, is een extra set LS3/5a tegen de rug (rug aan rug) zetten. De AB-1 moet op ca 30 cm afstand vanaf de voorzijde, dus niet onder de LS3/5a - als je puristen moet geloven. En dan ook nog eens gewoon de LS3/5a ongefilterd: http://www.g4dcv.co.uk/ls35a/jokismethod.html

habrune

Berichtdoor habrune » ma 01 jan 2018, 17:02

Ja, mooi spul, ik herken het gevoel. Een kleinood (voor een luidspreker dan..).
Ki's method destijds ook geprobeerd, wat ik me herinner: aardig, mooi orkestzaalgevoel (meer ruimte), maar ook deze combi ging niet heel laag.
Dank voor je zowel weinig hoopgevende als ook verstandige antwoord qua sub. Ik vermoedde al zoiets: en liever de realiteit dan een droom.
Uitgaande van een miniDSP: zou je adviseren alleen de sub te modelleren, of ook de LS3/5a high-pass te geven en zo tot onderlinge afstemming te komen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 22:39

Inderdaad, de LS3/5a zou ik zeker filteren. Dit omdat je aansluiting dan beter kan. En omdat de vervorming daalt. Je systeen kan ook luider/dynamischer spelen. En de koppeling hoeft niet aan een bult, dat zou het laag ook de fors maken vrees ik.

Een dsp en meetsysteem heb je wel nodig. Door het delayen van de LS3/5a kun je wel een AB1 opstelling goed laten klinken. Denk aan 2 stuks 6,5" gesloten, rug aan rug, dus een woofer aan de voorzijde en aan de achterzijde.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 jan 2018, 23:26

.

Mwah, die LS3/5a valt af bij 100Hz en heeft een Qb van iets van 1 meen ik. Als je toch gaat DSP'en, zou ik een 2e orde HP nemen op 100Hz met een Q van 0,5 als uitgangspunt voor de LS3/5a. En de sub bij 100Hz met een 4e orde LP met een Q van 0,5. Of een cascade van 2 2e orde LP filters met een Q van 0,71. Heb je in principe een mooi probleemloze overgang met een 4e orde Linkwitz X_over akoestisch. Of je echt delay nodig hebt betwijfel ik. Maar met een DSP kun je alle kanten op. Heb je meetspullen dan zou wel de Qb even meten voor een preciezere bepaling.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 06 feb 2020, 22:03

Naar aanleiding van Jaap zijn zoektocht om een stel defecte LS3/5a luidsprekers weer op te knappen kwam dit 'te koop vraagt topic':
viewtopic.php?f=27&t=28234

Jaap is gisteravond geweest, man wat een gezelligheid rondom dat leuke speakertje. Was even vergeten hoeveel tijd ik er mee doorgebracht had. Elk onderdeel was wel een verhaal over op te rakelen.

Anyhow, hij heeft nu een setje B-110 SP1003 van mij er in, ik heb de felbegeerde impedantiemeting van een 15 ohm setje kunnen doen :rock: , en beide spelen we binnenkort met onze setjes.
Zo gezellig dat ik vergeten ben foto's te nemen. Ondanks vergelijkbare gelijkstroomweerstand een kleine variatie in het laag, waarschijnlijk van het doorhangen van de spider door niet zo liefhebbend opslaan van de drivers (elke paar maanden van positie wisselen is NIET gebeurd).
Toch vrij goede match.

Even weer geluisterd; meer magie dan ik me herinnerde en wat een lucht en dikke dingen gebeuren er toch. Maar ook, wat een nerveuze afstemming als de opname wat complexer is of uit een band bestaat ipv klein trio'tje met gitaar en zang. Ritsels en effectjes bij live opname van Sting was wel weer even schrikken, dat klinkt toch wel erg goed voor luidsprekers die ouder zijn dan ik zelf ben.

Het was gezellig, veel plezier er mee Jaap!
LS 3-5a Jaap A & B 75cm HOH axiaal2.png

LS 3-5a Jaap B.png

Screenshot_20200205-224124_Gallery.jpg

Ik ga er zelf binnenkort eindelijk maar weer eens mee verder, hoef alleen het filter maar te maken maar ik had geen impedantiemeting van de 15ohm versie en ik heb ik die autotransformers niet. Nu kan ik e.e.a. namaken wellicht, al las ik ook iets over zowel in de plus lijn als in de min lijn naar de tweeter een autotransformer... geen idee wat dat voor mijn situatie betekent.

Wat waren ook deze Roger kastjes (net als de mijne destijds) voorzien van slecht uitgelijnde beuken latten binnenin. Het is maar goed dat de foampakking zo dik is, een mm verschil op de verstekhoek opvangen was daardoor mogelijk. De luidsprekers waren goed luchtdicht namelijk
Screenshot_20200206-222600_Gallery.jpg

Hier iemand op youtube die zelf de spoelen heeft gewikkeld. https://www.youtube.com/watch?v=bcHl5MUV2Lw&t=2m26s
Ik neem aan dat ik toch ook met mijn eigen T27 tweeters kan varieren met de spoelen tot de impedantie klopt met het gemeten setje van gisteravond? Het gaat om een combinatie van de tabs, om te compenseren voor de spreiding in de tweeterproductie. Right?

satefan

Berichtdoor satefan » vr 07 feb 2020, 16:37

Sjoe...meer dan 10dB verschil...da's wel erg fors! Ik heb ze hier ook wel eens gehad (geleend van een kennis). Ze klinken erg geinig, maar dat is aan de response dan weer niet te zien. Ik had ook dat sommige opnamen heel aardig klonken, maar wat drukker werk was dan weer niet om aan te horen...
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 07 feb 2020, 17:49

Klopt en dat nerveuze vond ik 40 jaar geleden ook al :D Dat nerveuze is m.i. toch gewoon de T27 met zijn Mylar doompje.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”