Mooie tekening! Zoiets inderdaad, alleen dan met latten die de maximale beweging(suitslag) beperken zodat ik niet in de (uitstekende) delen van de zij-, boven- en onderkant kom.
Rampamoeren heb ik geprobeerd. Dit ging niet, het lukte echt niet. Heb geen foto's gemaakt maar het buitendraad van de moer was te grof. Ik moest daardoor groter uitboren dan de kern van de moer. Hierdoor draaide deze er steeds scheef in. Wanneer ik de juiste diameter voorboorde trok ik het beuken omhoog en het ging enorm zwaar/niet. In een stuk multiplex en MDF ging het perfect, beuken was onmogelijk. Groter voorboren gaf andere problemen.
Ik zal het de volgende keer doen met M4 inslagbussen, die kun je wel recht monteren (bijv. via Loudmagnet)
inslagbus m4.jpg
Terug naar de tekening...
Ik heb gezien dat Erik met zijn Avalon Isis kloon goede resultaten heeft gehaald met een mal en het vlak frezen van met de hand gezaagde afschuiningen. Het lijkt me stabieler om de box over een tafel te schuiven, dan een frees+mal over een klein boxje.
De luidsprekers hebben ook geen 100% zuivere verbindingen en de kopse kanten zijn hier en daar verbrand. Ik ga waarschijnlijk de hele box op z'n kant over de freestafel (lees frees plank) trekken met een scherp freesje die de diepte van de box helemaal gelijk maakt.
De geleidelat komt dan op can 16 cm van het freesje af, de diepthooe die ik wil overhouden. Het freesje hoeft maar iets meer dan 12 mm hoog uit te steken boven het blad.
Ik beschouw dit hele project als vingeroefening voor een (eventuele) echte kloon. Alle foutjes komen nu boven, nu ik met een 12 mm multiplex plaatje van 6,99 werk. Als ik begonnen was met topkwaliteit Baltisch berken in 11, 9 en 6 mm had ik daar nu al een flink aantal fouten in zitten...
En doordat ik weinig kosten gemaakt heb vind ik het ook niet erg dan eens uit te proberen of je met een fase frees een versterk constructie kan maken. En dat werkt prima, maar dan moet ik wel een grotere frees hebben de volgende keer. Het schuiven langs een lat bleek nodig, anders hield ik steeds minder over. En nu komt daar dus bovenstaand idee uit om het beuken te vlakken en de kast een strakke voorzijde te geven, over een tafeltjes met geleidelatten.
Als kops fineer haal ik 11 mm van de totale dikte van 12 mm multiplex weg met de frees. Ik houd dan 1 mm over, wat ik op maat snij en als een 1mm plat 'versteklijstje' op de kopse kanten aan voorzijde plak. Heb nog wel over van de 122x61 plaat. Dat is de lol van dit ontwerp, je kunt een paartje luidsprekers uit een kleine plaat halen.
Beuken haal ik gewoon echt in 16x16mm /vierkante vorm, ga daar niet meer mee stoeien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.