Op deze site staan een paar calculators die ook rekening houden met de bafflebreedte

Moderator: Beheerdersteam
Gerrit schreef:Zag ik het goed dat je de tweeter (ook) op 2cm afstand hebt gemeten?
'Testing Loudspeakers' van Joe D'Appolito bevat een formule om de bovengrens voor nearfield metingen te bepalen:
fmax=4311/D
waarbij D de diameter van de membraan in inches is. Dus voor een 1" tweeter kun je tot 4311Hz gaan.
Voor goede nearfield metingen moet de afstand overigens ongeveer een tiende van de effectieve membraan radius zijn.
Ik heb geen idee of je wel eens aan luidsprekers gemeten hebt maar je stelling is volgens mij een theorie waar je weinig mee kunt. Stel dat je alleen nearfield kunt meten tot 4 kHz, zou je dan op 1/2e inch = ca 12 mm opnieuw moeten meten voor het gebied tot 8 kHz en dat dan weer aan elkaar plakken? Lijkt me een erg onnauwkeurig om zo tot ca 20 kHz te meten...
wouter schreef:De kans is groot dat ik verder ga met de SP1003, maar van die versie heb ik onvoldoende nauwkeurig meetmateriaal. Wat wel bekend is, is het filterschema. Welke B110 units echter dit akoestisch waarmaken zal ik moeten meten door 15 Ohm LS3/5a nauwkeurig te meten en dit met SP1003 units te evenaren. Ik realiseer me dat er dagen waren dat 85% van de B110 units buiten de toleranties van de BBC vielen, om in LS3/5a ingezet te mogen/kunnen worden. Maar omdat ik geen moeite heb met met een filteraanpassing om tot hetzelfde akoestische resultaat te komen zal dit wel lukken, zolang een paartje units (links/rechts) zoveel mogelijk identiek is.
Rogers schreef:Hallo,
Als ik je een tip mag geven , pas alleen maar de Sp1003 toe in een ls3/5a . Dit is echt de meest geschikte uitvoering. Ga zeker niet experimenteren met allerlei zelfverzinsels () , dit werkt alleen maar nadelig uit in het eindresultaat. Vergis je niet , het ontwerp heeft een hele tijd gekost voordat men het gewenste bereikt had.In die tijd heeft men koste nog moeite gespaard om er iets moois van te maken.Misschien heb je hier nog iets aan
Pjotr schreef:Tja, de SP1003 is zeker niet hetzelfde als de SP1057. De SP1057 is een doorontwikkeling en is hoger belastbaar (zij het in de praktijk niet veel). Hier nog wat meer info: http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... F-speakers Daar wordt ook iets gezegd over de samenstelling van het Bextrene, schijnt voor de SP1057 ook anders te zijn i.v.b. met brandwerende toevoegingen.
The only difference is in the voice coil. The SP1003 has a nomex former and self-bonding wire. The SP1057 has an aluminium former and high temperature wire, wet-wound with high temperature epoxy. The SP1057 has a lower mechanical Q from the induced current losses in the former. You can measure this.
Stupid of me to forget the obvious.The SP1003 had a moulded rubber semicircular section surround. The SP1057 has a vacuum formed Velbex compound curve surround.
dat is idd berken multiplex (van hout uit de baltische regio)... Baltic birch plywood ...
Rogers schreef:Met alle respect , maar het verschil tussen Vifa/Visaton en een ls3/5a hoort een dove nog.... Elke ls3/5a is gematched binnen 1dB van het oorspronkelijk ontwerp. BBC ontwerp is zo bedoeld dat je een losse ls3/5a ( spreek met dezelfde impedantie ) luidspreker kan vervangen door een willekeurige ( ook met dezelfde impedantie ) andere ls3/5a. Voor die tijd , en nu nog steeds , is het matchen binnen 1dB een unicum.
Rogers schreef:Het ontwerp is echt niet in 1 week in elkaar gebatst.. In wil echt niet negatief doen of zo, als je alleen maar prat gaat op meetresultaten vraag ik me af of je wel "toe" bent aan deze prachtluidspreker. Ik heb zelf een aantal van deze ls3/5a`s staan, die inderdaad bij zwaar gesponsorde hifibladen niet mee kunnen komen.. Het mooie is echter dat de ls3/5a`s in het hoog en zeker het midden alles eruit spelen. Deze luidsprekers zijn bedoeld voor uren achter elkaar luisteren zonder moeheid , niet voor de technische cijfertjes... (...) Kijk maar eens op ebay waar ze de deur voor uitgaan ( in vergelijk met huidige Media-basar prijzen...)
There was no suitably available commercial unit, and so the Research Department of the BBC was asked to design one, at its headquarters in Kingswood Warren. Less than a week elapsed between this request and the first prototype being offered for field trials and evaluation
wouter schreef: Ik geniet er van als van een oldtimer, en van de reis die ik er mee maak.
En een zeer zorgvuldige kloon uitwerken vind ik een leuke en bijzonder leerzame reis over het fenomeen LS3/5a.
wouter schreef:Aangezien ik toch pas in de zomervakantie ga zagen/bouwen maar gewoon door gegaan met het kopen van onderdelen (heb graag wat te kiezen).
Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”
Gebruikers op dit forum: CCBot, hannesie, Pinterestbot en 1 gast