LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor Pjotr » vr 25 dec 2020, 12:23

Dit formaat kastjes was in de jaren '70 erg populair. Het zou dus ook zomaar een Warfedale, Celestion, of Pioneer enz. kloon kunnen zijn...... Maar dan naar een hoger niveau getild :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 dec 2020, 13:30

tja, niets mis mee. Maar geen van die andere merken heeft dit succes behaald, onbedoeld succes zelfs.

Ik sluit daarop komend jaar graag aan, er is toch geen ruimte in de categorie onder 1000,- per paar.

Heb je ook gekeken naar de grafiekjes eind pagina 5?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 dec 2020, 13:36

Mwah, denk dat die andere merken qua verkoop de LS3/5a ver oversteeg...... Met name Warfedale was in de jaren '60 - '70 HET merk qua boekenplank speakers.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 dec 2020, 13:40

Zucht, je mist het punt volledig, maar volgens mij weet je dat zelf ook wel :-(

Ze zijn nog in productie zoals destijds
bedoeld, en daarvoor wordt nog eenvoudig een premium prijs gevraagd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 dec 2020, 14:01

Hmm mis ik een punt? Het is gewoon geen kloon die je wil gaan bakken maar een look-a-like. Dat is wel een verschil.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 25 dec 2020, 14:23

wouter schreef:Zucht, je mist het punt volledig, maar volgens mij weet je dat zelf ook wel :-(

Ze zijn nog in productie zoals destijds
bedoeld, en daarvoor wordt nog eenvoudig een premium prijs gevraagd.

Maar er is een verschil tussen de vraagprijs van een product, en het volume dat wordt gerealiseerd met een soortgelijk model. Even chargeren, als je met een vraagprijs van 3000 euro 10 setjes verkoopt, verdien je minder dan dat je 100000 setjes verkoopt van 1000 euro. Kiezen tussen het voeren van een premium product met hoge kwaliteit en marge, of kiezen voor volume en omzetsnelheid. In het midden zitten is vaak dodelijk.

Maar ik denk dat Pjotr wel een punt heeft. Het lijkt niet echt een kloon, maar meer een look-alike als je van de DXT en Purifi uit gaat. Meer 'naar de geest van de LS3/5a'. Daar is niets mis mee overigens :rock:
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 dec 2020, 14:28

Pjotr schreef:Hmm mis ik een punt? Het is gewoon geen kloon die je wil gaan bakken maar een look-a-like. Dat is wel een verschil.

Ik leg het wel uit:

Ik heb het niet over wat ik doe, maar over dat nu op marktplaats je nog steeds ca vanaf 1000 euro betaalt voor zo'n setje. Ik heb het niet over de winst, de luidspreker is door diverse fabrikanten gebouwd en is naast zijn cultstatus inmiddels weer nieuw te koop. Deze "prestatie" is ongekend, ligt ook niet aan ontwerpdoel of strategie, dit is gewoon zo gelopen met de LS5/5a.

Als je een Wharfedale model kunt noemen waarvoor dat ook geldt hoor ik het graag en neem ik mijn woorden terug. Als je het anders ziet prima, begin je daar een topic over ;-)
Let wel, je inhoudelijke bijdragen en kennis wordt door mij altijd gewaardeerd.

Dit topic gaat uiteraard, zoals ik schreef, over een kloon. Alleen ga ik geen autotransformers aanschaffen denk ik. En toen de units nieuw op de markt terug kwamen haalde de tijd mij in, je kunt de LS3/5a nu beter dan nieuw krijgen.

Los daar van start ik wellicht nog een topic over de Purifi.

Ben om de filtering beter te doorgronden ook bezig gegaan met het simuleren, metingen had ik al. Een filter soldeer ik binnenkort natuurlijk ook, maar ik kijk natuurlijk ook naar of er nog andere filteropties zijn te bedenken die voordelen kunnen bieden. Niet om te look-a-liken maar omdat het kan ;-)

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 25 dec 2020, 14:46

Ik heb het niet over wat ik doe, maar over dat nu op marktplaats je nog steeds ca vanaf 1000 euro betaalt voor zo'n setje.

Vraag prijs wil niet zeggen dat het er ook voor betaald wordt, toch?
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 dec 2020, 15:13

Wel ja, gaan we nog even door. Voor een nieuw setje betaal je wel 2800 euro ish. Ik vraag me af wat er mis gaat hier...
Nog maar even een keer, scheelt terugbladeren naar pagina 5 onderaan.. ;-)
Screenshot_20201225-153250_WhatsApp.jpg

Screenshot_20201225-153239_WhatsApp.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 27 dec 2020, 1:04

Ik heb de metingen van de openingspost geprobeerd te vinden op mijn oude laptop, maar die staan waarschijnlijk op een nog oudere harde schijf.
Dan maar even zo, voor mij was het wel informatief. Ik wilde kijken hoe goed mijn simulatie zou kunnen kloppen, mede omdat ik verwacht dat mijn eigen filter een veel betere optelling oplevert, bij minder druk op de tweeter. Ik heb meegenomen in mijn poging dat de T27 als schreeuwerige ruk tweeter omschreven werd. Ik vind de LS3/5a als geheel een nerveuze box, en dat zie ik ook terug in de spectrale balans. Met de juiste muziek is het wel een 'pakkend' geluid.

Hier de oude metingen en daarbij een simulatie met het 15 ohm achtig (laag)filter, alleen heb ik de 11 ohm filtering op het hoog gezet omdat ik niet precies weet hoe dat met de autotransformer tappen zit bij de 15 ohm. Maar het verschil is met name voor de andere woofer, de B-110 SP1228 heeft echt een ander filter nodig (anders dan de B-110 SP1003) terwijl de T27 op zich gelijk gebleven is.

Zie de groene grafiek voor de LS3/5a met ongeveer dezelfde units als die ik voor mijn simulatie gemeten heb. Wil je de rest van de lijnen weten, ga naar de openingspost :mrgreen:
vergelijking oude metingen en simulatie 1.png

Edit:
wouter schreef:Hier de oude metingen en daarbij een simulatie met het 15 ohm achtig (laag)filter, alleen heb ik de 11 ohm filtering op het hoog gezet omdat ik niet precies weet hoe dat met de autotransformer tappen zit bij de 15 ohm.

Derek Hughes kindly supplied the following information about the value of the tapped inductor, L3:

Overall inductance for the autotransformer = 0.64mH (ground to tap 7)
The other tap values are approximately:
Tap 6 0.5mH
Tap 5 0.38mH
Tap 4 0.3mH (this is also the feed to the output)
Tap 3 0.22mH
Tap 2 0.165mH
Derek also told me that Spendor 15 ohm LS3/5As did not use a tapped inductor because they tightly selected the drive units. I presume then that the Spendor inductor was 0.3mH to ground with the input and output across the top of it.

C2 is adjusted on test to keep the crossover frequency constant. Chartwell suggest a value of 2.0uF for tap position 5 in the Project Symphony instructions but the original BBC designs varied the value depending on the position of the L3 tap:

Tap 2 C2a - 2.2uF (Type 1) C2b - 0.47uF (Type 3)
Tap 3 C2a - 1.0uF (Type 1) C2b - 1.00uF (Type 1)
Tap 4 C2a - 1.5uF (Type 1) C2b - ------
Tap 5 C2a - 1.0uF (Type 1) C2b - 0.22uF (Type 4)
Tap 6 C2a - 0.47uF (Type 3) C2b - 0.47uF (Type 3)
Tap 7 C2a - 0.68uF (Type 2) C2b - ------

C2 to be made up of the above combinations of C2a and C2b in parallel.
Bron: http://www.g4dcv.co.uk/ls35a/repair.html

Voor de volgende meting
1: vilt op maat maken:
Measures 12.5mm X 130mm X 110mm and sold in pairs for 2 no T27’s.
Bron: https://www.falconacoustics.co.uk/cabin ... ation.html

2: tygan op frontje monteren en meten met het frontje er op

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 16 mar 2021, 13:32

in de jongste HH staat nu een ontwerp met Wavecor dat geïnspireerd is op de LS3
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 16 mar 2021, 13:35

Ik kwam ze van de week tegen op Alie, een set LS3/5a speakers van een onbekend merk...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 16 mar 2021, 14:28

Henkjan schreef:in de jongste HH staat nu een ontwerp met Wavecor dat geïnspireerd is op de LS3

Heb jij die uitgave? Is dat artikel over ambient tweeters nog interessant?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 16 mar 2021, 15:25

Leeuwarden schreef:
Henkjan schreef:in de jongste HH staat nu een ontwerp met Wavecor dat geïnspireerd is op de LS3

Heb jij die uitgave? Is dat artikel over ambient tweeters nog interessant?

ja ik heb een abo. die stond meen ik in de vorige, zal eens kijken.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”