LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 18:44

Ik heb de T27 altijd al ruk gevonden..
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 07 feb 2020, 19:23

10dB verschil zie ik niet. Het nerveuze is m.i. de afstemming van het oplopende hoog.

Bizar hoe goed deze 2- weg lucht en diepte in de muziek zet. Dikke tokkeltjes en warme klanken, mede ook wel door de tweeter. Slag gitaar is echt met body, anders dan ik gewend ben.

Peter en Gerhard, hebben jullie de T27 ook in de LS3/5a gehoord?

Nerveus is denk ik het gevolg van meerdere eigenschappen, waarbij afstemming toch wel de voornaamste is denk ik.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 07 feb 2020, 19:30

wouter schreef:10dB verschil zie ik niet.

70-130Hz en 700-1300Hz, toeval?

satefan

Berichtdoor satefan » vr 07 feb 2020, 20:02

pappaleo schreef:
wouter schreef:10dB verschil zie ik niet.

70-130Hz en 700-1300Hz, toeval?

Dat bedoelde ik ook. in die gebieden is er een verschil van 10dB. En dr staat 1/6 smoothing op de grafiek? Echt bizar grillig :think:

Ik denk dat ze toch zo 'goed'' klinken omdat de fase van beide drivers netjes is? Dat zou interessant zijn om te weten.

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 07 feb 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 07 feb 2020, 20:05

o haha, een 15 ohm heeft 3-6dB bult net voorbij 1khz.
verder zie je de kamer, want ik heb geen tijdvenster ingesteld.

Ik dacht onderling 10dB verschil, gelukkig niet natuurlijk.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 20:14

Ik ben nu bijna 52 jaar en heb alle uitvoeringen waar de T27 in is gebruikt wel voorbij zien komen ( ook van andere fabrikanten) maar ben altijd tot de conclusie gekomen dat het gewoon een ruktweeter is.
Fusion Filterdesign

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 07 feb 2020, 20:19

:lol: duidelijk

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 07 feb 2020, 20:56

Yep, medio jaren '80 bouwde een vriend zelf een paartje. Maar net als Gerhard heb ik de T27 een nogal snerpende schreeuwlelijk gevonden, ook in de vele modellen van KEF zelf. Van sommige modellen heeft KEF vele malen het filter aangepast zonder veel succes: Ze hadden die tweeter er uit moeten gooien.

Ik heb mijn vriend toen gesuggerreerd om er een Audax tweeter voor te gebruiken. Maar dat was vloeken in de kerk, dat begrijp je wel :lol: Begrijp me niet verkeerd, ik vind de LS3/5a zeker zijn charmes hebben. Maar met sommige muziek zoals koperblazers en klarinet en fagot krijgt die T27 het benauwd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

satefan

Berichtdoor satefan » vr 07 feb 2020, 21:04

wouter schreef:verder zie je de kamer, want ik heb geen tijdvenster ingesteld..

Ja dan zegt die meting ons natuurlijk niet veel....en als je wel een venster instelt? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 21:38

Pjotr schreef:Yep, medio jaren '80 bouwde een vriend zelf een paartje. Maar net als Gerhard heb ik de T27 een nogal snerpende schreeuwlelijk gevonden, ook in de vele modellen van KEF zelf. Van sommige modellen heeft KEF vele malen het filter aangepast zonder veel succes: Ze hadden die tweeter er uit moeten gooien.

Ik heb mijn vriend toen gesuggerreerd om er een Audax tweeter voor te gebruiken. Maar dat was vloeken in de kerk, dat begrijp je wel :lol: Begrijp me niet verkeerd, ik vind de LS3/5a zeker zijn charmes hebben. Maar met sommige muziek zoals koperblazers en klarinet en fagot krijgt die T27 het benauwd.

Grootste probleem van dat ding was zijn formaat, veel te klein. Ding moest altijd aan de onderkant op zijn tenen lopen waardoor er bakken vervorming ontstond. De latere T33 was wel een lekker ding, maar Kef schoot wederom een bok met de T52. Veel te groot, ging het aan de onderkant goed maar aan de bovenkant niet meer.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 07 feb 2020, 21:52

Mwah, was niet alleen dat denk ik. Ook het mylar was nou niet spul wat fijnzinnig klonk en op een bepaald punt flink opbreekt. Audax maakte destijds ook mylar tweeters en Visaton ook meen ik. Maar enige subtiliteit en fijn detail was dit type vreemd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 07 feb 2020, 22:01

Het is een beetje een en en verhaal. Plips had in die tijd ook van die plastic fantastic tweeters.
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 21 apr 2020, 18:36

wouter schreef:Ik bladerde ook even terug - inderdaad wat lang geworden, maar niet allemaal on topic. Ik ga een mod vragen de AudioDandy gerelateerde bijdragen te verplaatsen, voegde niets toe aan info over de LS3/5a dus mag afgesplitst worden.

Dit zie ik nu pas. Het deel van AudioDandy staat nu in een eigen topic.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 23 dec 2020, 0:37

Verhaal van Audio Dandy met veel interesse gelezen. Tja, als Leonidas dan de filtering voor zijn rekening neemt... ik geloof dat het een mooi product is geworden!

Ik blaas hier even stof af, heb de oude kastjes weer klaargemaakt om in gebruik te gaan nemen.
20201222_211555.jpg

Ik ga ook meten aan ruwe drivers in de kastjes en de filterwerking eens simuleren. Kan ik beter begrijpen waarin ze vroeger nog wilden kunnen tweaken om te komen tot gedacht paartje binnen de BBC eisen.

In januari verwacht ik te starten met een nieuwe variant, met Purifi midwoofer en Seas DXT tweeter. Filterhelling etc staat los van de oerversie, alleen de kast zal optisch gelijk zijn aan een LS3/5a.
Screenshot_20201222-181813_WhatsApp.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 23 dec 2020, 10:56

Wouter en ik hebben via WhatsApp een beetje heen en weer zitten ping-pongen inzake de Purifi woofer. De handen jeuken hier ook (of meer de hersenen eigenlijk?) om hier ook mee aan de slag te gaan, maar ik moet mezelf bedwingen en mijn (schaarse) tijd aan mn lopende project besteden.

Maar terug on-topic.

Het ontwerp doet me op 2 gedachten hinken. Aan de ene kant erg gaaf om een soort uber-LS3/5a te maken. Het effect van een kleine kast waar een verrassend geluid uit komt blijft me altijd boeien. Ik heb de LS hier ook gehad en ondanks dat ie niet diep gaat, klinkt ie toch wel lekker. Dus echt een leuk ding. Met deze drivers moet echt iets moois te maken zijn.

De andere gedachte is als ik puur ontwerp-technisch naar de tekening kijk, dan krijg ik enorme jeuk van de opstaande randen zo dicht op de tweeter. Er heeft vast een ontwerper bij Seas nachten zitten piekeren en dagen zitten simuleren en meten aan de wave-guide om de afstraling zo mooi mogelijk te krijgen, en dan gaan wij er een houten schutting omheen zetten :think:

Maar...neemt niet weg dat ik razend benieuwd ben naar hoe het meet (nu wel een venster er op bij de meting, anders weten we nog niet wat die rand nou precies doet), en klinkt!

Satefan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 23 dec 2020, 11:05

Die diffractieranden is nou juist onbedoeld een onderdeel van de specifieke klank! Net als de ca. 1kHz resonantie van de B110 dat is. Ga je daaraan morrelen dan kun net zo goed wat anders bouwen. Een LS3/5a kloon wordt het dan toch niet.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 23 dec 2020, 11:36

Pjotr schreef:Die diffractieranden is nou juist onbedoeld een onderdeel van de specifieke klank! Net als de ca. 1kHz resonantie van de B110 dat is. Ga je daaraan morrelen dan kun net zo goed wat anders bouwen. Een LS3/5a kloon wordt het dan toch niet.

Duidelijk. De Purifi heeft geen 1khz resonantie door die asymmetrische rolrand. Maar de eerste metingen zullen het ons laten zien :-)

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 23 dec 2020, 11:55

Terug in de tijd, terwijl je toch verder wilt?

Een beetje zoeken naar nostalgie, of het beter willen doen, lijkt het.........
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » wo 23 dec 2020, 12:24

hannesie schreef:Terug in de tijd, terwijl je toch verder wilt?

Een beetje zoeken naar nostalgie, of het beter willen doen, lijkt het.........

Soort Retro++ :rock:

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 23 dec 2020, 15:23

:rofl: Daar moet dan nog een plusje bij.......... :sure: :mrgreen:
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » wo 23 dec 2020, 22:38

Hier een meting van de Prestigious Two (ook met de DXT), gemeten door Jeroen Olde Dubbelink op de eerste luisterdag die ik bezocht in Hengelo, een paar jaar terug:

Screen Shot 2020-12-23 at 22.30.47.png

De kast heeft een behoorlijke afronding in het horizontale vlak, maar de hoek in het verticale vlak is niet afgerond en dus behoorlijk scherp. Onderstaande de response op 0 graden met de fase. Ziet er m.i. netjes uit. Boven de 10khz begint de fase langzaam te draaien:

Screen Shot 2020-12-23 at 22.36.42.png

De speaker is 2e orde akoestisch gefilterd. Kortom, alleen een spoel voor de midwoofer en een weerstand en cap voor de tweeter.

Wellicht een beetje off-topic, maar gezien het ook een DXT is, toch wel aardig om hier te plaatsen dacht ik.

Groet,

Satefan

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 24 dec 2020, 1:56

gelet op dat ik de DXT in dit retro kastje wil proppen is het geen probleem. Vergeet niet dat er nog vilt om de dome heen zit. Een Dunlavy/Duntech klinkt ook niet verkeerd en heeft de tweeter ook diep zitten met randen die uitsteken als gevolg. Rockport Technologies trouwens ook, en Wilson Audio ook.

De motivatie is ook een economische, ik wil een kleine speaker maken en als die vergeleken kan worden met alle andere kleine speakers dan is de concurrentie veel groter dan wanneer is exact een LS3/5a model maak. Dan zijn al die iteraties de maat waarmee gemeten wordt. Bijkomend voordeel, die zitten tussen de 1500 en 3000 euro. Ik mik op de bovenkant, dus dan moet het ook echt goed zijn.

Ik wil dus een commercieel product maken, zoals ik met Acoustic Alignment dat ook doe voor de speaker markt voor bassisten. Dat loopt heel leuk.

En bij een LS3/5a hoort een stel stand(aard)s maar wat ook kan is een Rogers AB-1 subwoofer met exact dezelfde afmetingen (breedte x diepte) als de LS35a.

Laat Rogers nou net bezig zijn met een nieuwe versie daar van, de AB3a. Setje doet 3,5k dus als je nog 1 of 2 purifi's actief in een sokkel zet en bijv een fusion plate amp voor het geheel en een ruimte correctie dan heb je mooi iets wat te vergelijken is met een systeem van Roger of Falcon Acoustics. Lukt het om de boel beter te doen dan zou het wel eens verassend goed kunnen gaan lopen. Dat lijkt me interessant om te gaan ontdekken..

Vanavond bezig geweest met een meetopstelling.
Lijkt mooi op wat ik jaren geleden (eerder in dit topic) heb gemeten met ATB pc Pro. Ook heb ik de DIY variant op exact dezelfde positie gemeten als de echte Rogers. Ik wil proberen het filter in boxsim te zetten, ter lering ende vermaeck.

Screenshot_20201224-012704_WhatsApp.jpg

Screenshot_20201222-000442_Chrome.jpg

tempFileForShare_20201222-000948.jpg

Screenshot_20201224-020031_WhatsApp.jpg

Screenshot_20201224-015946_WhatsApp.jpg

Ca 1cm voor kast, tweeter zonder vilt.
Screenshot_20201224-015956_WhatsApp.jpg

5cm voor kast:
Screenshot_20201224-020001_WhatsApp.jpg

richard

Berichtdoor richard » do 24 dec 2020, 12:05

Zo'n kleine Harbeth hoort toch ook bij de familie?
Genoeg is beter.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 24 dec 2020, 12:43

Ik ga net even naar Youtube en Big Brother heeft zijn werk al voorbereid. Want ik krijg gelijk deze voor mijn snufferd
https://www.youtube.com/watch?v=syu7XSrTtEk&t=23s

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 25 dec 2020, 12:14

lijp he, kijk maar eens op Netflex (als je dat hebt) The Social Dilemma - ging een wereld voor me open. Maar ik vind het wel fijn dat ik suggesties krijg dus ik klaag niet.

Ik heb de ruwe drivers gemeten, maar was vergeten het originele vilt te plaatsen. Dit doe ik in de 2e ronde wel. Ik besefte me gister pas dat ik van het setje van Jaap geen impedantiemeting heb gemaakt - dat wilde ik nou juist zo graag. Ben gister gaan simuleren met Boxsim en wat filters invoeren, de auto transformers kan ik niet echt invoeren zonder info over hoe dat exact werkt maar dan vogel ik nog wel uit.

Ik zag dat de filtering redelijk klopt met wat ik aan LS3/5a kastjes gemeten heb.

Ik heb zelf een filter gemaakt, LR12 @3200Hz en dit filtert bij mijn gemeten drivers (zonder vilt) gunstiger - ook de fase. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal klinken. Wel debiel veel werk geweest de boel goed te krijgen, denk een uur of 5 simuleren. Elk onderdeel moet goed gekozen worden, anders gaat alles de verkeerde kant op. Erg 'on the edge' en daarom zegt dit nog niet zo veel. Ik zal met betere en zorgvuldigere metingen moeten controleren of mijn opzet klopt. Klopt die daadwerkelijk dan verwacht ik dat ik een betere integratie en faseverloop heb... We gaan het zien. Niet exact een kloon dan, maar ik vind die dingen ook te nerveus om alles eters te zijn. Uiteraard ga ik voor een zo origineel mogelijke kloon, maar daarnaast is een ander (Extern) filter best leuk om er naast te zetten.

Uiteindelijk wil ik met Purifi en een top(waveguide) tweeter de prestaties van dit formaat kastje naar een ander level tillen.

15 ohm simulatie.png

Dit zou het 15 ohm filter ongeveer kunnen zijn

WH 3200C.png

Dit zou mijn eerste poging zijn de boel netter te filteren - op basis van mijn niet perfect uitgevoerde metingen.

De reden dat ik de meting uitgevoerd heb, zoals ik gedaan heb, is omdat ik in exact die condities de orginele 15 Ohm LS3/5a van Jaap heb gemeten, ca 75cm afstand op de hoek van de tafel - 91cm hoog.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”