Franks gaat weer bouwen: Astera

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

franks

Franks gaat weer bouwen: Astera

Berichtdoor franks » do 10 jan 2013, 20:15

Na de bouw van een aantal thorens draaitafels met unieke plinten ,vind ik het weer eens tijd voor een nieuw luidsprekerproject.
Het moet niet een eenvoudig kastje worden, vond ik, ik ga liever de uitdaging aan om een wat meer ingewikkelde constructie te maken.
Daarom heb ik de stap maar genomen om een luidspreker te geaan bouwen, met als uitgangspunt, de vorm van de diapason astera. Deze luidsprekervorm houdt me al een behoorlijke tijd bezig en ik wil hem in eerste instantie bouwen van mdf en daarna fineren, zodoende kan ik ervaring opdoen met deze zeer ingewikkelde vorm. Als ik er ervaring mee heb opgedaan wil ik eens een poging wagen om hem uit massief hout te maken.
Dat de vorm ingewikkeld is, heb ik de afgelopen dagen geweten, al uren heb ik zitten tekenen en rekenen met cos. sin tan. en pythagoras maar tot nu kom ik er nog steeds uit.
De drivers voor deze luidsprekers zijn nog niet bekend maar waarschijnlijk worden het scanspeak 18 cm wooferen ringradiator tweeter, de inhoud van de kasten zal zo'n 18 a 20 liter gaan worden.
De eerste fotos zijn reeds gereed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franks op do 10 jan 2013, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Berichtdoor wouter » do 10 jan 2013, 22:04

Gaaf, zet hem op!

Als je gaat fineren niet eerst de drivers verzinken maar eerst fineren en dan in 1 keer door het fineer heen.
Voor de rest zie ik aan het voorwerk al dat dit goed gaat komen :wink:

Succes

franks

Berichtdoor franks » do 10 jan 2013, 22:34

Het zou zo maar kunnen dat ik de baffle ga bekleden met kunstleer, net zoals bij mijn vorige project.

viewtopic.php?f=3&t=9807

en nog wat nieuwe fotos:

blueznl

Berichtdoor blueznl » vr 11 jan 2013, 11:47

Ooit origami overwogen? :lol:
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 11 jan 2013, 11:54

Kudos voor de complexe kast. Ik zag dat de originele van gelijmd massiefhout is die door een 3D CNC de juiste facetten krijgt. Stuk makkelijker lijkt me maar voor de hobbyist niet weggelegd. Daarom respect voor deze keus van kast en manier van opbouw. Ik ga je volgen!
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

franks

Berichtdoor franks » vr 11 jan 2013, 23:20

Vinculum schreef:Kudos voor de complexe kast. Ik zag dat de originele van gelijmd massiefhout is die door een 3D CNC de juiste facetten krijgt. Stuk makkelijker lijkt me maar voor de hobbyist niet weggelegd. Daarom respect voor deze keus van kast en manier van opbouw. Ik ga je volgen!

Ik probeer om met beperkte middelen (festool zaagtafel en metabo bovenfrees) uitdagende projectjes aan te vallen. Het oplossen van complexe problemen vind ik het leuke er aan.
Met het mdf wil ik ervaring opdoen met het maken van een kast, als het lukt wil ik een zelfde set maken van massief hout.
Vooralsnog is het vooral veel rekenen en tekenen, vanavond heb ik bv alles weer opnieuw moeten berekenen omdat ik een foutje :oops: in de eerdere berekeningen had gemaakt, maar ja da's ook hobby.
Meerdere fotos volgen morgen

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 13 jan 2013, 12:04

franks schreef:Ik probeer om met beperkte middelen (festool zaagtafel en metabo bovenfrees) uitdagende projectjes aan te vallen.

:sure: beperkte middelen, hmmm....
Mark Bakker

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 13 jan 2013, 15:11

Heel gaaf design, en van mkassief hout moet het prachtig worden. Goed plan om eerst even met mdf te oefenen met zo iets

franks

Berichtdoor franks » ma 14 jan 2013, 21:29

Wat een drama :cry: uren bezig geweest om een paar stukjes mdf te maken voor voorkant (schuine zijde). Het is een hoek onder een hoiek en dan weer onder een hoek pfffft. Ik heb er nu 4 gereed, maar ben nog niet helemaal tevreden. Ik heb misschien wel 5 keer verkeerd gezaagd voordat ik een goed exemplaar had.
Exact berekenen is heet erg moeilijk, dus maak ik ze er maar "pas" tussen en steeds maar een beetje corrigeren. Ik had wel verwacht dat het niet eenvoudig zou zijn, maar zo moeilijk/bewerkelijk had ik niet echt verwacht, maar ja, hobby he.

gr Frank

franks

Berichtdoor franks » di 15 jan 2013, 21:21

van een luidspreker heb ik nu alle panneeltjes van de voorzijde gereed. alles past redelijk en in wordt er steeds handiger in. morgen de paneeltjes met constructielijm aan elkaar zetten, dan verdwijnen ook meteen alle kleine kiertjes.

Gr Frank

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 15 jan 2013, 22:00

eerste idee bij MDF en daarna fineren is natuurlijk de plakjes methode. Maar je wil later evt. met massief hout gaan werken.
Daarom zou ik niet nu proberen weg te komen met iets dat met trial and error op maat gemaakt wordt.

Kun je niet in bijv. Sketch Up tekenen? Dan kun je een voorzijde en achterzijde in mm aflezen. Hoeken kun je ook invoeren op lijnen. Wellicht kan iemand je met deze uitdaging helpen. Uiteindelijk kun je van elk plankje een groep of component maken en het exploded bekijken.

franks

Berichtdoor franks » di 15 jan 2013, 23:05

wouter schreef:eerste idee bij MDF en daarna fineren is natuurlijk de plakjes methode. Maar je wil later evt. met massief hout gaan werken.
Daarom zou ik niet nu proberen weg te komen met iets dat met trial and error op maat gemaakt wordt.

Kun je niet in bijv. Sketch Up tekenen? Dan kun je een voorzijde en achterzijde in mm aflezen. Hoeken kun je ook invoeren op lijnen. Wellicht kan iemand je met deze uitdaging helpen. Uiteindelijk kun je van elk plankje een groep of component maken en het exploded bekijken.

Een vriend van me heeft al eerder aangeboden om het gehele ontwerp in een 3D professioneel ontwerpprogramma te zetten, dat heb ik dus nog achter de hand, maar eigenwijs als ik ben wil ik het eerst op de ouderwetse manier uitproberen, dus met tekendriehoek, passer en wat wiskunde kom je een heel eind.
Het massieve ontwerp zullen we wel op pc tekenen.

gr Frank

franks

Berichtdoor franks » wo 16 jan 2013, 19:41

Het in elkaar lijmen van de voorkant is er nog niet van gekomen, even een korte pauze, wel heb ik een paar kleine segmentjes gezaagd welke in het "teveel weggezaagde "deel van de buitenpanelen is gelijmd. Ik moest dit eerst wel wegzagen, omdat het anders niet lukte om een 45 graden hoek er aan te zagen. soms moet je wel eens iets bewust teveel weghalen en later weer vullen, gelukkig met mdf geen probleem, maar met massief wel.

Gr Frank

asterduc

Berichtdoor asterduc » wo 16 jan 2013, 20:18

franks schreef:Het moet niet een eenvoudig kastje worden, vond ik, ik ga liever de uitdaging aan om een wat meer ingewikkelde constructie te maken.

dat is de goede instelling Frank!
Het plannen laat adrenaline op je los, eens aan het werk is het pure ellende, maar dan als het project klaar heb is de voldoening met geen woorden te beschrijven.
Gelukkig voor jezelf en je medemensen gaat die instelling met de jaren wat afnemen :wink:

Succes en ik volg je project met plezier mee.

Als ik het goed begrijp ga je dezelfde drivers toepassen als in je floorstander? of ga je een stapje verder met de 18MU Illuminator en de Berillium tweeter?

Ed

franks

Berichtdoor franks » wo 16 jan 2013, 23:09

Hoi Ed,

Bedankt voor de complimenten, ieder probleem is te overwinnen is mijn instelling. Dan maar 3 dagen bezig zijn met een stukje mdf van een paar cm2, maar aan het einde past het wel :D .
Voor deze mdf versie weet ik nog niet welke drivers ik ga gebruiken, voor de definitieve versie in massief hout wil ik inderdaad voor iets exclusiefs gaan (voorkeur scanspeak).
Het enige probleem wat ik heb is dat ik te weinig kennis heb van electronica/filterbouw, dus daar zal ik wat hulplijnen moeten bijschakelen.

Gr Frank

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 17 jan 2013, 23:05

franks schreef:Het enige probleem wat ik heb is dat ik te weinig kennis heb van electronica/filterbouw, dus daar zal ik wat hulplijnen moeten bijschakelen.

Dat kan met ScanSpeak geen probleem zijn. Er moeten geen sperkringen gebruikt worden, dat scheelt al wat.
Bij de revelators is alles straight forward, 12/12 werkt altijd en de eerste beste simulatie geeft al een goed resultaat.
Daarnaast bestaan er al voldoende voorbeelden.

Bij de Illuminator is het iets kritischer omdat die niet zo storingsvrij zijn als de Revelator. Maar zelfs dan lukt het zonder sperkringen.

Groeten,
Ed.

franks

Berichtdoor franks » zo 20 jan 2013, 14:11

De eerste voorzijde is gelijmd, ben nu met de 2e bezig. Tijdens lijmen komen er toch wat oneffenheden naar boven, maar gelukkig kun je mdf erg makkelijk bewerken met een schuurplank. De ontbrekende "spietjes" aan de voorzijde moet ik nog opvullen door er mdf in te lijmen.

Gr Frank

franks

Berichtdoor franks » ma 21 jan 2013, 21:08

beide luidsprekers zijn nu even ver. Nu eerst de inwendige verstevigingen aanbrengen alvorens ik verder kan gaan met de achterzijde.
Op de laatste foto alvast een stukje amerikaans noten fineer, wat er later op moet komen.

Gr Frank

franks

Berichtdoor franks » vr 25 jan 2013, 21:52

Beide kasten zijn nu even ver. De inwendige verstevigingen zijn aangebracht, zowel in horizontale als verticale richting.De paneeltjes welke ik verkeerd heb gezaagd voor de voorkant kanik nu gebruiken voor de achterzijde.

Gr Frank

Neok

Berichtdoor Neok » zo 27 jan 2013, 14:22

Respect voor je handigheid hoor! :goeie:

franks

Berichtdoor franks » za 09 feb 2013, 19:45

Inmiddels zijn de MDF kasten gereed, op de voor en achterkant na. Alle schuine kanten zitten er nu aan, het heeft wel wat voeten in aarde gehad en de afvalbak lag vol met mislukte stukjes MDF, die net niet pasten, en dus niet geschikt waren.Vandaag ook nog een aantal schoonheidsfoutjes weggewerkt, voornamelijk bij de kleine "spieen" aan de voorkant, deze liepen al in een punt, maar dat mag pas als de voorzijde er op zit. De voor en achterzijde worden ook van 22 mm MDF en ga ik de komende week maken. De gaten voor de units maak ik er in voordat ik de voorzijde ga lijmen op de kasten en voordat alles gefineerd wordt. Inmiddels heb ik een paar Seas woofers besteld. Wordt vervolgd!!

Gr Frank

MH

Berichtdoor MH » za 09 feb 2013, 20:16

Wauw, ruimtemeetkunde voor gevorderden!
Respect voor je meet en zaagkunsten!
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

franks

Berichtdoor franks » ma 11 feb 2013, 22:17

De achterzijde van de luidsprekers zijn nu op maat, ook dat was weer een hele tour om het bpassend te krijgen.
Aan de achterzijde komen uiteraard de kabelaansluitingen, deze komnen op een aluminium grondplaatje te zitten, wat weer verzonken in de achterzijde komt. Het gat voor de BR-pijp wordt er later in geboord. Ik kan nu gaan beginnen met de baffle, qua hoeveelheid materiaal stelt het niets voor maar qua bewerking dan weer wel :? .

Gr Frank

Porcino

Berichtdoor Porcino » di 12 feb 2013, 8:57

Zeer chique!
"I prefer Coffee for Mental Stability!"

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 12 feb 2013, 21:17

Allemachtig Franks!!!!! Dat is nog eens fraai zoals jij werk gaat zeg, respect hoor :goeie:
BMW R1150GS Adventure

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”