"Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MH

Re: "Les Courbes" :Gebogen Line array met Shading

Berichtdoor MH » ma 08 sep 2014, 20:00

Afgelopen weekend niet veel kunnen doen, de uien waren oogstrijp. Zoonlief bij opa in de trekker :-) en ik op een oud trekkertje met de 'loofklapper' de uien van hun kuif ontdaan :-)

[ Bekijk op youtube ]

Vanavond de subwoofers ingefreesd..

Vastsolderen van weerstanden
Monteren bovenkast op onderkast
Aanbrengen dempingsmateriaal
Sluiten van de kasten

Infrezen woofers
Dempingsmateriaal aanbrengen in subkast.
Subwoofers monteren
Fineren van de subkast
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

MH

Berichtdoor MH » di 09 sep 2014, 19:45

Vandaag een uurtje de tijd gehad en het dempingsmateriaal aangebracht.
Ik heb ook messingpluggen met PU-lijm in het hout gelijmd.
messingplug.jpg

Hierin kan ik mooi m5 inbusboutjes draaien en de XXLS-en bomvrij vastzetten :mrgreen: Het laatste stukje van de plug is taps, dus de plug zal gaan spreiden als je er 25mm inbusboutje in draait. Het spreiden is op zich niet de bedoeling, dus ik draai er 16mm boutjes in, die pakken dan ca 10mm in het messing en dan blijft het spreiden beperkt. Ik ben benieuwd hoe dit bevalt, ik zal er morgen eens een foto van maken. Het ziet er in ieder geval netjes uit en ik denk dat de combinatie van plug en pu lijm ook sterk is.

Sluiten van de kasten
Infrezen woofers

Subwoofers monteren
Fineren van de subkast
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MH

Berichtdoor MH » wo 10 sep 2014, 20:15

Zo, de subs zijn gemonteerd, de messing pluggen werken fantastisch!
De DSP's zijn nu voorzien van de berekende LT's voor de XXLS-en en de frequenties van de crossovers liggen voorlopig op 150 Hz en 2500Hz.

Helaas gaan de kids net naar hun bedje, dus een serieuze luistersessie laat nog even op zich wachten :roll:

Sluiten van de kasten
Infrezen woofers
Subwoofers monteren

Fineren van de subkast

Morgen is er weer een dag avond....

MH

Berichtdoor MH » zo 21 sep 2014, 7:41

En ze staan beneden!! :D :D
Dit weekend was mijn vrouw met de meiden op stap, dus de mannen hadden het rijk alleen. Ideaal moment om de luidsprekers van zolder af te halen.. Jeemig wat zijn die dingen zwaar :shock:
Ze zijn gelukkig zo goed als ongeschonden beneden gekomen. Vlug de boel aangesloten en beluisterd. Wat een verschil met de zolder, ongelooflijk!!
Wat nu ook opvalt is dat er een verschil in geluidssterkte zit tussen links en rechts, na wat pielen kwam ik er achter dat de versterker niet helemaal neutraal stond. Dat viel op zolder helemaal niet op.. Ik moet er toch maar eens aan meten, want op het gehoor zit er wel een verschil tussen links en rechts. (ik ga toch niet een setje luidsprekers omgekeerd aangesloten hebben??? :oops: :oops: )

lescourbes.jpg

lescourbes2.jpg

(excuses voor de matige kwaliteit vd foto's.. het was nog donker vanmorgen...)

Met de balans wat meer naar rechts speelt het nu fenomenaal. Vanmorgen tranen in mijn ogen bij mussorgsky's 'pictures at an exhibition', zo dat kwam ff binnen! Waanzinnig! Het gemak waarmee de muziek wordt neergezet is best wel overweldigend.

Het wordt hoog tijd om er de boel nu eens door te meten, ik ben erg benieuwd!
Eerst maar even de 'spaghetti incident' oplossen, want als vrouwlief straks thuiskomt en die bescheiden jongens + alle kabels aantreft dan scoor ik geen punten natuurlijk.. Aan de omvang (en plaats... ze zijn loodzwaar) van die bescheiden jongens kan ik weinig meer doen, aan de kabels wel!

rikpost
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor rikpost » zo 21 sep 2014, 8:33

Mooie speaker geworden :goeie:
Ooit is het allemaal klaar !

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 21 sep 2014, 8:39

Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

rikpost
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor rikpost » zo 21 sep 2014, 8:48

ds23man schreef:Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:

Met een bosje draden maak je ze helemaal wild :lagge:
Ooit is het allemaal klaar !

dre

Berichtdoor dre » zo 21 sep 2014, 9:02

Ik wil ze horen! =P~
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 21 sep 2014, 9:08

Wat? die draden of bloemen? :rofl:
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » zo 21 sep 2014, 9:12

Het geschreeuw van zijn vrouw? :mrgreen:
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 21 sep 2014, 9:47

Prachtige luidsprekers geworden! Echt het idee van het type dat je bij concerten veel boven het podium ziet hangen, PA. Kun je nog steeds verschil tussen rechts en links waarnemen? If yes, is er geen handige manier (meten) om de aangesloten luidsprekers langs te kunnen gaan om te zien of er wat omgedraaid is?
Wel is het jammer dat het originele idee (inklapbaar) er niet is gekomen, maar de noodzaak is er ook wat minder als ik je zo begrijp, met ouder wordende kinderen, en een vrouw die aan het idee went :D

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » zo 21 sep 2014, 9:52

Indrukwekkende speakers, en erg netjes afgewerkt! :rock:

MH

Berichtdoor MH » zo 21 sep 2014, 22:08

ds23man schreef:Hoop dat je een bosje bloemen hebt klaarliggen voor je vrouw! :mrgreen: :mrgreen:

Damn... lees ik nu pas.. Had ik beter gedaan.. nu was de verrassing van de nieuwe aanwinst in de woonkamer geen aanleiding tot veel vrolijkheid zullen we maar zeggen... :mrgreen:

Barry2001 schreef:Prachtige luidsprekers geworden! Echt het idee van het type dat je bij concerten veel boven het podium ziet hangen, PA. Kun je nog steeds verschil tussen rechts en links waarnemen? If yes, is er geen handige manier (meten) om de aangesloten luidsprekers langs te kunnen gaan om te zien of er wat omgedraaid is?
Wel is het jammer dat het originele idee (inklapbaar) er niet is gekomen, maar de noodzaak is er ook wat minder als ik je zo begrijp, met ouder wordende kinderen, en een vrouw die aan het idee went :D

Het verschil links rechts zit er nog steeds, maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Het zou mij niets verbazen als het in de versterker niet helemaal tof zit zeg maar.. is al een oud beestje (en geen topper).. Ik morgen links en rechts eens omwisselen, kijken wat er dan gebeurt. Als het zo blijft zijn het de luidsprekers, als het mee verhuist de boxen.

Het inklapbare kan nog erg makkelijk toegevoegd worden, kwestie van twee scharnieren per kant. Maar de gedachte van het opbergen wordt helemaal niets. Die dingen zijn absoluut niet te tillen. Ook al klap je ze in, optillen en wegzetten is er niet bij.

Overigens, een vrouw die aan het idee went... dat moet nog maar even blijken... Als dat niet gaat gebeuren zijn er nog wel wat opties. Of ik verbouw de garage tot luisterkamer/werkkamer, (zeg maar gewoon Mancave :rock: ) of ik haal de subs achter de hoge kasten weg en schuif de mid/hoog kasten tegen de muur. Dan staan ze minder prominent in de kamer. Dan moet ik de subs elders wegmoffelen. (of die 15inch exodus audio gebruiken die nog steeds onder het plateau ligt :lagge: hoewel ik moet zeggen dat de bas van deze twee XXLS-en beter klinkt dan die ene 15inch woofer. Minder nadruk op de staande golven in de ruimte)

Time will tell..

cobaltjeh schreef:Indrukwekkende speakers, en erg netjes afgewerkt! :rock:

Thanks... en dan zijn ze nog niet eens af haha.. Die subkasten moeten nog gefineerd worden...

fgroen

Berichtdoor fgroen » ma 22 sep 2014, 11:30

Ten eerste: prachtige speakers, gefeliciteerd. Ik heb dit topic over de jaren :-$ geduldig gevolgd. Gaaf om de voltooing en voldoening te ervaren.

MH schreef:of ik haal de subs achter de hoge kasten weg en schuif de mid/hoog kasten tegen de muur. Dan staan ze minder prominent in de kamer.

Ik ben bang dat als je de speakers tegen of dicht bij de muur zet, de imaging om zeep wordt geholpen. Mancave is de enige optie als je vrouw er niet mee door een deur kan.. :rock:

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 22 sep 2014, 13:45

Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Prachtig stukje werk, wat een bevalling ook dat hele traject. Ik schat zo in dat er een groot gevoel van voldoening is!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 22 sep 2014, 14:05

meiborg schreef:Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Prachtig stukje werk, wat een bevalling ook dat hele traject. Ik schat zo in dat er een groot gevoel van voldoening is!

Mvg Reinder

Helemaal met je eens.

En als tegenhanger hebben we dan tegenwoordig ook een programma op RTL7, en daar moeten de mannen dan in eens grote lomperds worden.
http://www.rtlxl.nl/#!/zzzz/7bf6a289-ca45-4105-99dc-6106f7780a66
Net zo goed als er dominant gedrag bestaat, bij M/V , de kunst is het om te kunnen samenleven/werken.

En ik spreek uit ervaring. :mrgreen:
Ben zeer binnenkort 45 j getrouwd. :yeah: :rofl:
Hans

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 22 sep 2014, 14:13

Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:
Does anyone know if we can take showers yet... or should we just keep washing our hands?

MH

Berichtdoor MH » ma 22 sep 2014, 14:27

meiborg schreef:Waarom toch ook altijd die terreur van de levenspartner.. Wij mogen wel iedere dag Next topmodel, boer zoekt vrouw, GTST etc aankijken maar enige coulance voor onze huisvlijt moet echt zwaar bevochten worden:p.

Mvg Reinder

O, ik zie dat helemaal niet als terreur hoor, zo ben ik niet getrouwd O:) Ik heb een hele lieve vrouw die me heel veel gunt, dus mij hoor je niet klagen (ik wordt dan ook niet geterrorriseerd met TV trash, wat we samen kijken vinden we beide leuk. Alle trash die ik niets vind wordt opgenomen en bekeken als ik aan het knutselen ben! Dat zou toch niet de reden zijn dat ze het jammer vindt dat mijn luidsprekers van zolder af zijn?? :think: )
Ik heb er alle vertrouwen in dat het linksom of rechtsom goed komt. Ook het inrichten van een mancave is geen straf hoor :mrgreen: Het is gewoon een extra uitdaging bij het project!

Overigens, de voldoening is inderdaad wel groot. Ik ben nu al zo enthousiast over het geluid dat ik nog geen kostbare luistertijd heb opgeofferd aan het doormeten van het systeem.

FR_Aad schreef:Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:

Dat vind ik een gevaarlijke opmerking, voor je het weet krijg je die terug en ben jij degene die met de iPad en de koptelefoon op zit.. :-#

nxs77

Berichtdoor nxs77 » ma 22 sep 2014, 18:56

Ook ik heb geen moeilijke vrouw als het gaat om zelf gebouwde zooi om het zo eens te noemen. En ik zit af en toe zelf met de ipad op schoot(eigen keuze).

Ik ben iig wel benieuwd naar wat betere foto's. Mooi werk iig.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

MH

Berichtdoor MH » ma 22 sep 2014, 19:08

nxs77 schreef:Ook ik heb geen moeilijke vrouw als het gaat om zelf gebouwde zooi om het zo eens te noemen. En ik zit af en toe zelf met de ipad op schoot(eigen keuze).

Ik ben iig wel benieuwd naar wat betere foto's. Mooi werk iig.

Ik zal woensdag overdag de echte camera er eens bij pakken :-)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 22 sep 2014, 19:14

MH schreef:
FR_Aad schreef:Ik heb de oplossing in een iPad en een hoofdtelefoon gevonden. Kan ze kijken naar wat ze wil en wanneer ze wil. :mrgreen:

Dat vind ik een gevaarlijke opmerking, voor je het weet krijg je die terug en ben jij degene die met de iPad en de koptelefoon op zit.. :-#

Hahaha, tot nu toe werkt het. :rock:

(Heb hier ook veel geluk, ik kom met veel weg hier :D )
Does anyone know if we can take showers yet... or should we just keep washing our hands?

MH

Berichtdoor MH » ma 22 sep 2014, 22:25

Hmm kom er net achter dat er een sectie tweeters uit ligt.. verder valt me nog iets op. Ik heb nu de coax uitgang van de CD-speler op de minidigi aangesloten. De eerste minidigi lust door naar de tweede minidigi. De minidigi's bedienen elk een Minidsp die voor het filteren zorgen en een LT voor de subs. Nu hoor ik allemaal hele zachte tikjes en kraakjes tussen de muziek door.... Iemand al eens iets dergelijks waargenomen bij de combinatie van Minidigi en minidsp??

Brakke voeding oid??

edit: Oke.. het is dus een brakke voeding.. ik heb even een powerbank gepakt en de minidsp's van de batterijen gevoed. nu is het een stuk schoner :-)
Op zoek naar een fatsoenlijke voeding dus..

Zwierf er hier op het forum niet ergens een knuisje ontwerp rond ofzo?
Laatst gewijzigd door MH op ma 22 sep 2014, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 22 sep 2014, 22:33

Klinkt alsof niet alle bitjes doorkomen.
Alle digitale verbindingen gecheckt?

MH

Berichtdoor MH » ma 22 sep 2014, 22:38

Af en toe start de minidsp ook niet lekker op, dan komt er alleen maar vervorming uit één sub kanaal.. Paar keer aan en uit dan is het over.. zou dit ook te herleiden zijn tot een brakke voeding??

FR_Aad schreef:Klinkt alsof niet alle bitjes doorkomen.
Alle digitale verbindingen gecheckt?

Ja, alles zit goed vast. Zie ook mijn post hierboven, een andere voeding lijkt het probleem te verhelpen. Ik zou ook de optische verbinding eens kunnen proberen. Altijd de indruk dat optisch lekkerder gaat dan coax..

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 22 sep 2014, 22:57

Deze staat hier op een trafo te wachten:

http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... -1ax4.html

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”