PWS luidpreker 2weg met dayton RS180-8ohm

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180

Re: PWS luidpreker 2weg met dayton RS180-8ohm

Berichtdoor bas focal m180 » wo 12 dec 2012, 19:28

Ik zie een nette frequentie verloop met weinig filter onderdelen , want die dayton 180 wil wel op hoge frequenties een eigen leven gaan leiden .

Bijde filters maken en op gehoor een keuze maken .
FOCAL

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 12 dec 2012, 20:32

Dat shelven kun je beter door door een klein spoeltje met een weerstand parallel aan die spoel.

Maar ik zou aan de H1212 niet veel anders doen dan affilteren. Die kun je tussen 2 en 3 kHz aankoppelen zonder hem te moeten bijsturen, anders doe je gewoon iets niet goed vrees ik.

Kijk maar naar ontwerpen waar deze tweeter in gebruikt wordt, zat voorbeelden op het forum. Gietmortel project vond ik erg goed klinken. Je kunt ook kijken naar dit ontwerp en dan een correctie maken voor jouw woofer:
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html

L18 response-rawinbox.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 13 dec 2012, 12:34

wouter schreef:Maar ik zou aan de H1212 niet veel anders doen dan affilteren.

Dat wat rommelig verloop boven 10kHz is naar ik vermoed vooral veroorzaakt door diffractie als gevolg van de te ruime passing van de ingefreesde tweeter. Waarschijnlijk valt het berglandschap off-axis heel netjes weg. Niets aan doen, hooguit niet helemaal indraaien bij luisteren. Of netter frezen natuurlijk. :mrgreen:
Mark Bakker

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » ma 24 dec 2012, 11:10

netter frezen moet ik zeker nog leren, niet alleen voor dit soort bijwerkingen maar ook omdat het er veeel mooier uit ziet ;)

Ik wil binnenkort graag de filter onderdelen gaan bestellen en ze in elkaar bouwen. Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn met tips. anders ga ik er vanuit dat het goed is en dan ga ik gewoon bouwen. (als ik de bodemplaat nog demontabel houd kan ik het filter gewoon nog aanpassen toch als het me niet bevalt?)

alvast bedankt?
Gr,
Valentijn
----------------------------------------------------------------------------------------
Project 1: TL met fullrange
Project 2: AFGELAST (pc boxjes)
Project 3: 2weg - daytonRS180 - SEAS H1212 - TL

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » do 03 jan 2013, 12:26

Ik ga er vanuit dat het goed is, dus ik ga de onderdelen waarschijnlijk vanmiddag bestellen.

verder:
de kast is nu bij de spuiter, ik ben er zelf 4 dagen bij geweest, maar dat was niet genoeg om het te klaren. daarom heb ik de kast daar gelaten en haal ik hem aan het einde van de week op.
We hebben eerst 2 lagen grondverf erop gezet en daarna de gaten dicht gesmeerd. toen we gingen schuren bleek dat de plamuur nog net niet hard genoeg was, dus hier kwamen wat breuken in. :(
daarna hebben we nog een laag grondverf erop gezet, om hem daarna nog een keer te plamuren. voordat we gingen aflakken. dat aflakken kan ik nu helaas niet meemaken, dus nu maar hopen dat het resultaat mooi wordt.

de bodemplaat is eruit gezaagd, zodat we die later nog kunnen demonteren, om het filter te installeren.

de foto's volgen later!
Gr,
Valentijn
----------------------------------------------------------------------------------------

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » wo 16 jan 2013, 22:56

het boxen spuiten is niet helemaal goed gegaan, met het nat schuren is het wat vocht op het MDFgekomen, waardoor het MDF ging uitzetten onder de laklaag, hierdoor kwam er een bobbel van ongeveer 0,5mm. erg zonde dus, maar de spuiter(mijn oom) heeft aangeboden om het in het voorjaar, als de omstandigheden beter zijn nog een keer te doen en dan wel goed. super chill dus!

verder zouden de filter onderdelen vandaag binnenkomen maar we waren niet thuis met het bezorgen. Normaal geven ze het dan aan de buren, maar in dit geval lieten ze een briefje achter waar op stond dat ze nog een keer komen, anders moeten we het pakje zelf ophalen in Utrecht. Erg slechte service. maar ja morgen zijn we (als het goed is) de hele dag thuis dus dat moet wel goed komen.

Het verslag om de boxen is af, mensen die het leuk vinden om het te lezen stuur ff een pm, dan stuur ik hem toe. misschien kunnen er ook nog wat inhoudelijke fouten uit worden gehaald. (die zullen er ongetwijfeld in zitten. :hide:)

Maar goed, morgen krijg ik dus dan wel de filter onderdelen binnen, ik ga ze direct in elkaar bouwen en kijken of alles goed werk. als ik dan de half afgewerkte kasten van het weekend krijg, kan ik de drivers installeren en kan ik al een goede indruk krijgen hoe de box gaat worden. qua geluid is de box dan wel helemaal af! net na het weekend ga ik dus fototjes posten! Nog ff geduld dus ;)
Gr,
Valentijn

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » wo 23 jan 2013, 15:55

de fotos van de boxen en van het filter!

Ik moet de filters alleen nog even solderen, hij werkt al wel!! :)

zoals je ziet zijn de kasten nog niet helemaal moet gespoten (het zwarte gedeelte) maar dit ga ik dus in het voorjaar nog aanpassen!
Gr,
Valentijn

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » za 26 jan 2013, 16:08

Jahoor, ze spelen!!! Ik ben tot nu toe erg tevreden met het resultaat, heel helder geluid. mooie diepe bass(dieper dan ik gewend ben). met zo'n 7" woofertje kan je natuurlijk niet echt heel diep. maar beter dan ik had verwacht. De stiltes in de muziek zijn ook echt stil. dat vind ik wel een plus tegenover de vorige boxen die constant een ruis maakten.

Ik moet de boxen nog een keer uitproberen met een betere versterker, want ik heb er nu een marantz aan hangen, maar ik heb boven nog een iets betere onkyo staan.

Kortom de eerste indrukken zijn goed, maar ik moet nog wel wat doen. Ik wil graag mooie terminals bestellen, want ik heb hier nu van die dingen van 1,20ekkies liggen die niet echt mooi en goed zijn.
Ook moet ik het multiplex nog lakken.

De terminals die ik graag wil zijn:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2666
of:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3876
Gr,
Valentijn

John P

Berichtdoor John P » za 26 jan 2013, 16:14

Gefeliciteerd =D> . Ik zal je maar alvast waarschuwen dat je nu toch nog een jaar aan het kl*ten bent om ze helemaal maar dan ook helemaal goed te krijgen. Ondertussen kun je wel urenlang van muziek genieten en naar de kleinste foutjes zoeken. Ik zou voor de nikkelen terminals gaan maar dat hangt ook af van de uiteindelijke kleur van het hout en je eigen smaak.
Waar een weg is is ook een omweg.

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » za 26 jan 2013, 16:40

bedankt, de uiteindelijke kleur van de kast blijft zwart, maar het multiplex word dus iets donkerder door de lak dan dat het nu is.

als er verder geen prestatie verschil tussen de terminals zijn ga ik voor de nikkellen. Ik vind ze iets mooier en ze zijn ook goedkoper ;)
Gr,
Valentijn

MH

Berichtdoor MH » zo 27 jan 2013, 10:02

mrcrabb schreef:bedankt, de uiteindelijke kleur van de kast blijft zwart, maar het multiplex word dus iets donkerder door de lak dan dat het nu is.

als er verder geen prestatie verschil tussen de terminals zijn ga ik voor de nikkellen. Ik vind ze iets mooier en ze zijn ook goedkoper ;)

Ik weet niet of deze connectoren aan jouw kwaliteitseisen voldoen, maar ik heb er goede ervaringen mee (en ze kosten geen drol):

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9083
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » zo 27 jan 2013, 13:10

mooi, dat worden ze dan! ziet er prima uit en kost idd niks. dan vertrouw ik op jouw ervaring;)
Gr,
Valentijn

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » za 02 mar 2013, 20:35

laatste kleine vorderingen:
1. multiplex front schuin laten zagen aan kopse kanten
2. gelakt
3. drivers gesoldeerd
4. terminals geinstalleerd

Ik heb er nu zo'n 2 weken naar kunnen luisteren en ik ben erg enthousiast. Ik had niet echt verwacht dat het verschil met de eerder gebouwde boxen zo veel beter zou zijn!
Er zijn natuurlijk een paar kleine dingen mis gegaan:
1. uitfrezen drivers
2. verven (herstelbaar)

Ik had dit resultaat nooit kunnen behalen met hulp van iedereen van het forum, met in het speciaal Mark bakker! ;)

Zoals jullie weten, dit project is uiteindelijk voor school. Natuurlijk hou ik er een paar mooie luidsprekers zelf aan over, maar de aanleiding van dit project was het Profiel werkstuk(PWS).
Het verslag is inmiddels ingeleverd, ik heb hier een 8.8 voor gekregen. Ook is het verslag uitgekozen om ingezonden te worden voor de nationale PWS prijs. Echt super tof!
MH hier op het forum heeft mij enorm geholpen met het verslag door het tussentijds een keer door te lezen en feedback te geven. Hier heb ik veel aan gehad, bedankt daarvoor!
De presentatie die bij dit schoolproject hoort heb ik afgelopen donderdag gehad. Het ging erg goed, het publiek vond het ook leuk om na de presentatie even wat muziek te horen uit de luidsprekers, want naast de theorie is dat natuurlijk waar alles om draait!

Het praktijk gedeelte, (de luidsprekers zelf) wordt apart beoordeeld, ik laat nog wel weten wat de school dit waard vind ;)
Gr,
Valentijn

MH

Berichtdoor MH » za 02 mar 2013, 20:42

mrcrabb schreef:laatste kleine vorderingen:
1. multiplex front schuin laten zagen aan kopse kanten
2. gelakt
3. drivers gesoldeerd
4. terminals geinstalleerd

Ik heb er nu zo'n 2 weken naar kunnen luisteren en ik ben erg enthousiast. Ik had niet echt verwacht dat het verschil met de eerder gebouwde boxen zo veel beter zou zijn!
Er zijn natuurlijk een paar kleine dingen mis gegaan:
1. uitfrezen drivers
2. verven (herstelbaar)

Ik had dit resultaat nooit kunnen behalen met hulp van iedereen van het forum, met in het speciaal Mark bakker! ;)

Zoals jullie weten, dit project is uiteindelijk voor school. Natuurlijk hou ik er een paar mooie luidsprekers zelf aan over, maar de aanleiding van dit project was het Profiel werkstuk(PWS).
Het verslag is inmiddels ingeleverd, ik heb hier een 8.8 voor gekregen. Ook is het verslag uitgekozen om ingezonden te worden voor de nationale PWS prijs. Echt super tof!
MH hier op het forum heeft mij enorm geholpen met het verslag door het tussentijds een keer door te lezen en feedback te geven. Hier heb ik veel aan gehad, bedankt daarvoor!
De presentatie die bij dit schoolproject hoort heb ik afgelopen donderdag gehad. Het ging erg goed, het publiek vond het ook leuk om na de presentatie even wat muziek te horen uit de luidsprekers, want naast de theorie is dat natuurlijk waar alles om draait!

Het praktijk gedeelte, (de luidsprekers zelf) wordt apart beoordeeld, ik laat nog wel weten wat de school dit waard vind ;)

Wauw! Gefeliciteerd met alle resultaten! Dat is het leuke aan zo'n PWS: Je houdt er een gaaf setje speakers aan over, je hebt een mooi cijfer gehaald en natuurlijk niet te vergeten: een ervaring voor het leven opgedaan. Ik hoor van veel oud leerlingen dat het PWS een heel goede voorbereiding is geweest voor hun vervolgopleiding. Het mes snijdt dus aan minstens 3 kanten!

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 03 mar 2013, 8:50

:rock:
Goed gedaan!
Mark Bakker

rho

Berichtdoor rho » zo 03 mar 2013, 10:15

Nice! Proficiat met het resultaat!

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » zo 03 mar 2013, 12:21

tnx :D
Gr,
Valentijn

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 03 mar 2013, 14:29

Toppertje!!!!

slim gedaan met dat intekenen op dat filterplankje :goeie:
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 03 mar 2013, 15:01

MechanicalAnimal schreef:Toppertje!!!!

slim gedaan met dat intekenen op dat filterplankje :goeie:

idd zo houd je het erg overzichtelijk .
Zelfs ervaren mensen maken weleens fouten maar zo sluit je dat eigenlijk uit .
FOCAL

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » zo 03 mar 2013, 15:18

Ik heb is eerder een elektrische schakeling moeten bouwen voor de ontsteking van een carbid-kanon. maar deze ging dus wel de eerste keer mis omdat ik van te voren geen tekening had gemaakt,(alleen op papier). Ik dacht dat gebeurt me niet nog een keer ;)
Gr,
Valentijn

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » vr 08 mar 2013, 17:51

voor de presentatie en voor de boxen heb ik een 9.7!!! :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:
Gr,
Valentijn

MH

Berichtdoor MH » vr 08 mar 2013, 18:03

Superrrrrr gefeliciteerd!!! Levert lekker wat compensatiepunten op!!!

mrcrabb

Berichtdoor mrcrabb » vr 08 mar 2013, 18:26

Haha, dat zou mooi zijn. Helaas mag je maar één onvoldoende compenseren, alles boven de 7 is gwn 1 compensatiepunt!
maarja, blijft chil!
Gr,
Valentijn

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 08 mar 2013, 18:34

mrcrabb schreef:voor de presentatie en voor de boxen heb ik een 9.7!!! :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

Dat is gewoon een 10 :rock:
FOCAL

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 08 mar 2013, 22:50

Moet toch uitnodigen tot een nieuw project :wink: .

Gefeliciteerd met dit resultaat en heel veel luisterfun!
Mark Bakker

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”