Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

serum

Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Berichtdoor serum » za 28 jul 2012, 10:14

Van huis uit ben ik aardig voorstander van het passieve filteren. Voor/als voorgaande project heb ik een paar 3-weg filterkasten gebouwd, instelbaar van 6-18db/oct met een paar zuigkringen voor het midden en hoge-tonen gebied. Ik zal er nog een paar foto's van maken. het was een monsterklus om deze spoelen te wikkelen en de vele, vele solderingen te maken. (voor de servicevriendelijkheid had ik het fantastische idee dat er een paneel met connectoren in moest komen) Het project was eindelijk klaar (is een flinke valpartij met de fiets toch nog ergens goed voor) en toen kwam ik in aanraking met DSP. Een beetje mosterd na de maaltijd; na een jaar aan de filterkasten te hebben gewerkt ontdekte ik het gemak van DSP.

Na een knappe tijd te hebben gescharreld op het internet was het plan geboren.

In de eerste instantie had ik een hang naar de BMS 4592 en consorten; Leuk bedacht. Coax. Nadeel is dat ze een redelijk hoge vervorming hebben en een niet helemaal gladde frequentiekaraktertiek. Een paar kernwoorden voor de nieuwe luidsprekers waren toch wel; lage h2/h3 vervorming, hoog rendement, glad frequentieverloop, voorspelbare/goede afval bij metingen onder een hoek en in staat om een overtuigend stereobeeld neer te zetten. Ook ben ik gesteld op een goed fundament, dus een knap laag is ook een must.

Ik zal niet te diep ingaan op de voorgeschiedenis van de plannen die de revue hebben gepasseerd, ik denk dat iedereen die luidsprekers bouwt dit wel kent. Op het nachtrustverstorende af.

Op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken en gewoon beginnen.

Ik heb toen een set Limmer 042 hoorns gekocht, met de bijpassende middentoners van Ciare en een Beyma CP380M voor het mid/hoog.
Vorm van de hoorns sprak me redelijk aan; tamelijk ondiep en 75x45 graden afstraling (hor x vert). Na een week of wat te hebben geluisterd met een set JBL 12" woofers had ik het project eigenlijk al wel opgegeven. Hoog was erg goed, Yello klonk fantastisch, maar bepaalde vrouwelijke stemmen klonken als een groep eenden op een bouwplaats. Niet mijn ding. Ik herinnerde me dat ik nog een set eighteensound 6nd410's had liggen (je verzamelt wel eens wat) en na wat malletjes maken en een paar uur luisteren was het al snel duidelijk. Dit project had weer hoop. Een paar dagen tweaken en luisteren later kwamen de bijgevoegde metingen uit de bus. (1/24e octaaf smoothing)

Wat tekeningen later kwam ik op het bijgevoegde ontwerp; Korte inleiding; wit HPL op de kast zelf en 21mm bamboe als frontplaat, 75mm radius aan de onderkanten en 1 zijkant. Asymmetrisch. De bijlage is de linker luidspreker. Rechter uitvoering is zijn spiegelbeeld. De 75mm radius was leuk bedacht, maar een puzzeltje om uit te voeren.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe Twaron Elves hair werkt in een reflexbehuizing? volledige ruimte 'vol' of alleen de wanden zoals meest gebruikelijk bij reflex? Ik wil de kasten met demping gaan vullen op basis van een interessante/logische theorie die ik las van Joachim Gerhard;

I stuff the cabinet and watch the phase of the impedance curve. I put in just as much until the small wrincles in the phasecurve (and to a smaller visible degree in the impedance magnitude ) disappear. I do not like overstuffing but no stuffing material makes the sound quite hollow.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rho

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Berichtdoor rho » za 28 jul 2012, 10:48

Heel leuk ontwerp vind ik.
Lijkt me wel iets met een aanzienlijke efficiëntie en powerhandling. Je zou er haast een buurtfeest mee kunnen opvrolijken.

Heb je ook foto's van het eindresultaat?

Welke DSP gebruik je?

serum

Berichtdoor serum » za 28 jul 2012, 12:10

Ben zelf ook erg blij met het ontwerp. Soms ontwerp je iets, begin je met de bouw en wordt je naarmate de bouw vordert minder en minder enthousiast over je ontwerp. (te plomp, te vierkant, radi te groot etc..) Bij deze kasten heb ik tot nu toe juist het tegenovergestelde.

Ze zijn nog niet af; Huidige status is dat de versterkplaten klaar zijn, kasten met HPL zijn beplakt en ik ben vandaag net bezig met het bamboe frontpaneel. Dit gaat tot nu toe goed. De mallen vallen goed in elkaar en ik denk dat ik zometeen begin om de limmer hoorn in te frezen. (mal heb ik gelukkig al af)

Wat er nog moet gebeuren; de bamboe panelen infrezen, versteviging/braces aanbrengen, reflexpoorten aanpassen/infrezen en de DC beveiliging op de UCD400/SMPS1200.

Qua elektronica;

Voor het cross-over gebruik ik een DCX2496 met de volume eindtrap van Jan Didden. Jan is zo vriendelijk geweest om de software aan te passen om het maximale volumebereik naar de -96db te zetten en hij heeft voor me uitgezocht dat ik een uitgang kan gebruiken op de chip om de hypex-voedingen/versterkers op stand-by kan zetten zodra ik de behringer op stand-by zet. Erg blij mee, met deze functies. Hypex heeft de DSP kennlijk nog niet helemaal lekker voor elkaar. Had deze graag gebruikt en hier een mooi kastje voor gemaakt.

voor het mid en hoog gebruik ik 2 UCD180hg met een SMPS400
voor het laag 2x een UCD400 in brug op een SMPS1200. (op een 8 ohms variant van RCF L15P400. Ook hier weer lang getwijfeld tussen de Eighteensound 15nmb420, 15NLW9500 en deze.)
kast is met 2 poorten uitgevoerd; afstelfrequentie wordt 28 hz; als ik 1 poort dicht maak, is hij afgestemd op ~20hz, zodat je bij zachte luistersessies de onderste frequenties ook 'vol' meekrijgt. Geen idee of ik deze functie ga gebruiken. Groupdelay is dan wel wat minder correct.

Bijgevoegd wat foto's van de voortgang;
Laatst gewijzigd door serum op zo 29 jul 2012, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

rho

Berichtdoor rho » za 28 jul 2012, 12:32

Nou, dat ziet er echt wel professioneel uit!
Ik neem aan dat je beroepsmatig met aanverwante dingen bezig bent. Zo'n "gereedschap" heeft niet iedereen thuis staan.

Dat wordt een hele mooie speaker als je 't mij vraagt.

serum

Berichtdoor serum » za 28 jul 2012, 12:41

nee, niet beroepsmatig. Mijn werk heeft hier eigenlijk geen enkel raakvlak mee. Ik heb de machine omgebouwd van conventioneel naar CNC. Ik had zoveel hobbies waarbij ik als raakvlak aluminium bewerken had, dat ik deze machine heb omgebouwd. (en als je daar aan begint heb je er al weer een hobby bij..)

Met handgemaakte mallen en een bovenfrees kom je een heel eind. Geduld rust en liefde. ;) Voor mijn CNC tijdperk, heb ik onder andere deze sub gemaakt;

rho

Berichtdoor rho » za 28 jul 2012, 12:46

Aan handigheid geen gebrek dus! =D>

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 28 jul 2012, 13:16

Ik vind de werkzaamheden er al prachtig uitzien, ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden en het uiteindelijke eindresultaat :D

SARK

Berichtdoor SARK » za 28 jul 2012, 14:07

Zow, dat ziet er erg mooi uit allemaal :shock: (waar zijn toch die prutsende hobbyisten gebleven :-s )
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Ivo

Berichtdoor Ivo » zo 29 jul 2012, 1:05

Hier... :oops:
We want to be happy, bold and free

dre

Berichtdoor dre » zo 29 jul 2012, 6:42

mooi project! 8)
потому что он может!

SARK

Berichtdoor SARK » zo 29 jul 2012, 11:09

Die mal die je hebt gemaakt om de ronding in de bamboe-panelen te maken, is dat gewoon MDF of een soort sandwich :?:
Afbeelding

dre

Berichtdoor dre » zo 29 jul 2012, 11:18

bijna al het dikke mdf heeft een hardere buiten laag er op.
потому что он может!

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 29 jul 2012, 11:27

sodeju, wat eem hoogstaand stukje vakwerk weer zeg :shock: allemachtig wat mooi :goeie:
BMW R1150GS Adventure

SARK

Berichtdoor SARK » zo 29 jul 2012, 12:21

dre schreef:bijna al het dikke mdf heeft een hardere buiten laag er op.

Dat weet ik maar meestal zie je een geleidelijke overgang, dit lijken aparte plaatjes.
Afbeelding

dre

Berichtdoor dre » zo 29 jul 2012, 12:29

bij heel dik mdf zitten er inderdaad 2 losse plaatjes op.
duidelijk te zien aan de kopkanten,die liggen vaak iets ongelijk. :mrgreen:
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » zo 29 jul 2012, 12:45

Hoeveel liter krijgt die middentoner achter zich? Zit een een afdekkap bij die Limmer hoorn geleverd? Ik weet nog uit mijn PA verleden dat een zo klein mogelijke achterkamer gunstig is voor een vlakke responsie naar beneden toe.

Groetjes Walter

serum

Berichtdoor serum » zo 29 jul 2012, 14:17

Dank voor de leuke reacties!

@sark;

het is gewoon MDF, op de foto komt het wat extremer over dan in het echt; Als je MDF een tijdje laat liggen, wordt het iets geler, het verloop is dan minder. Als je MDF vanaf een bepaalde hoek bekijkt, en het beweegt staan de vezels allemaal 1 kant op van het frezen; dit is net gefotografeerd vanaf de lichte kant. (net als suede, zeg maar)

@Walt;

Inderdaad; een kleine kamer hoeft niet meteen verkeerd te zijn voor de freq. karakterstiek . Alleen wordt het er snel wat kwakerig van. Ik wil eens spelen met de verschillende achterkamers. (ook voor de tweeter) en dan eens letten op harmonische vervormingen. ik wilde een langgerekte of opgevouwen pyramide maken, of een asymmetrische kamer. Aangezien het toch een klein kamertje is, wilde ik er ook twaron angel hair in gebruiken, Er is geen kamer meegeleverd met de Limmer. Eerst het hele project maar eens in elkaar, dan de puntjes op de I.

serum

Berichtdoor serum » zo 29 jul 2012, 20:35

Zo! Weer een stukje verder. begin er nu echt schik in te krijgen, het valt allemaal mooi op de plaats. Nu de behuizing voor de midhoorn afmaken en dan kunnen de versterkers erin, versteviging en dan kan er eindelijk naar geluisterd worden.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 29 jul 2012, 21:07

Ik vind het nu al prachtig :D

serum

Versterkers geplaatst! en een kleine tegenvaller.

Berichtdoor serum » do 09 aug 2012, 0:02

Hmm, tegenvallertje, vanavond bij het proefpassen van het frontpaneel is er een scheurtje in het HPL gekomen op de zijkant. (minidingetje, nagenoeg onzichtbaar) herstelpoging maakte het er niet beter op, had niet goed op de temperatuur van de strijkbout gelet. Hpl delamineert echt boven de 200 graden. Zojuist de plaat verwijderd en weer een nieuwe erop gelijmd. Morgen de frees er langs halen en hopen dat het strak blijft.

Maar ik heb nog wel de versterkers op hun plaats kunnen zetten!

Ik ga ze nog zilver anodiseren. Even als proef een stuk van hetzelfde aluminium in de natriumhydroxide (gootsteenontstopper) gedompeld om te kijken hoe het reageert; het krijgt er een mooie glans van en wordt er brandschoon van.

Zweitse

Re: Versterkers geplaatst! en een kleine tegenvaller.

Berichtdoor Zweitse » do 09 aug 2012, 9:23

serum schreef:Ik ga ze nog zilver anodiseren. Even als proef een stuk van hetzelfde aluminium in de natriumhydroxide (gootsteenontstopper) gedompeld om te kijken hoe het reageert; het krijgt er een mooie glans van en wordt er brandschoon van.

Kun je hier iets meer over vertellen, hoe gaat zoiets in zijn werk.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 09 aug 2012, 10:45

Wat een vakwerk :shock:, mijn complimenten!

serum

Berichtdoor serum » do 09 aug 2012, 13:40

Merci Cobaltjeh;

Hoe bevalt je 2x8 minidsp? ik heb er lang over gedubt, maar die AK4395 dac in de behringer heeft me uiteindelijk toch over de streep getrokken. maar jouw beeldschermpje maakt het echt af!

Het anodiseren;

Hierover zijn diverse handleidingen op het internet te vinden;

dit is een interessante site;

http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html

waar het ruwweg op neer komt is dat je door middel van een zuurbad (zwavelzuur, vermengd verkrijgbaar als accuzuur) en een stroom een anodisatielaagje op het materiaal brengt. je zet een plus pool (anode) op het aluminium onderdeel en een min pool (kathode) op een aluminium of loden plaat die in ditzelfde zuurbad zit. (dit accuzuur heeft geleidende eigenschappen) Voor het in het anodiseerbad kan moet het onderdeel goed schoon gemaakt worden. Het aluminium dat ik gebruikt heb is goed geschikt voor het anodiseren. 7075 is bv. in mindere mate geschikt, omdat hier een hoog. Voor het anodiseren gebruik je een bepaalde stroom per uur per cm2 10A, voor 10 minuten, bij 10cm2. Anodiseren is een gecontroleerde oxidatie. Het materiaal krijgt een harde geoxideerde schil, welke microscopisch ruw van oppervlakte is. (hierdoor kan je het ook inkleuren)

Ik heb hiervoor een cc/cv (constante stroom of constante spanning) voeding gekocht van Graupner, hij doet 5-15V en 0-20A. Als het anodiseerproces bijna gereed is, dan zie je de stroom terug lopen.

Na het anodiseren moet je het onderdeel 'sealen' de oxidatielaag staat nog volledig open. Dit sealen doe je met kokend demin water, al dan niet met een seal toevoeging. Je kan voor het sealen ook nog een kleur aanbrengen. (textielverf kan, maar is niet erg UV licht bestendig) er is speciale kleurstof te koop.

http://astro.neutral.org/anodise5.shtml

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 10 aug 2012, 8:33

serum schreef:Hoe bevalt je 2x8 minidsp? ik heb er lang over gedubt, maar die AK4395 dac in de behringer heeft me uiteindelijk toch over de streep getrokken. maar jouw beeldschermpje maakt het echt af!

Tot nu toe heb ik alleen een test projectje kort kunnen draaien tijdens de zelfbouw dag in Breda. Echt veel zinnigs kan ik er dus niet over zeggen, maar de reacties daar waren toch wel positief, er zit flink wat potentie in. Maar het is een duidelijke upgrade ten opzichte van de 2x4, deze is voor gebruik als 6/8 weg gewoon niet handig. Telkens omschakelen van bordje werkt gewoon niet fijn.

Verder is het geluid in combinatie met de LM4780 versterkers gewoon prima. Maar ik heb nog niet echt een speaker kunnen filteren die echt 'af' is, aangezien ik net verhuisd ben in een nieuwbouwwoning zal het ook nog wel even duren voordat de speakers af zijn. :oops:

Ik had nog wel een vraagje over het HPL dat je gebruikt, is dit gewoon een plaat die je zelf kunt aanbrengen op mdf? Waar haal je zoiets, en wat is ongeveer de prijs van een plaat?

serum

Berichtdoor serum » vr 10 aug 2012, 13:16

Zit hier een bedrijf in de buurt die dit verkoopt, Weet alleen niet of ze bezorgen. Het is van Abet Laminati, De platen zijn 130X305 groot en dit is witte backing-plaat, kost meen ik 40 euro per plaat. ik heb er nog een dergelijke plaat van met een laagje geborsteld RVS, deze was knap wat duurder.

Zoek je een bepaalde kleur?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”