Ik wil een center kopen...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

n1ck87

Re: Ik wil een center kopen...

Berichtdoor n1ck87 » do 14 jun 2012, 13:24

Ronkel schreef:Ik zie dat je een stukje ongebruikte ruimte achter de tweeter hebt. Je kunt dat gewoon bij het volume voor de middentoner trekken en dat evt. wat minder diep maken. Dan heb je daar achter nog wat extra volume voor de W100Sjes (die hoeven niet per se gescheiden te worden). En ik zou idd ietsje dikker materiaal gebruiken, toch minimaal 12 mm of zo.

Ziet er verder prima uit. Ga je alle drivers aan de voorkant monteren of ga je de W100Ssen nog infrezen eventueel?

Oké heb de wijzigingen doorgevoerd; de loze ruimte achter de tweeter zit nu bij het aparte volume van de middentoner en het materiaal is nu 12 mm. De bedoeling is om de drivers in te gaan frezen maar heb niet heel veel frees ervaring dus ik hoop dat het gaat lukken. Als je verder geen op- of aanmerkingen meer hebt dan ga ik van het weekend de boel maar eens aanschaffen en beginnen met de bouw.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 14 jun 2012, 15:10

Heb je al nagedacht over de afwerking? Het zou natuurlijk het mooist zijn als je straks zo min mogelijk naden ziet (MDF wil nog wel eens wat gaan werken). Misschien dat anderen daar nog tips over hebben, ik heb er zelf niet superveel ervaring mee... :?:

n1ck87

Berichtdoor n1ck87 » zo 17 jun 2012, 18:23

Ik heb nog wat vragen over de onderdelen op het filter, en deze geplaatst in dit topic:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=16417

SARK

Berichtdoor SARK » zo 17 jun 2012, 19:28

Ronkel schreef:Heb je al nagedacht over de afwerking? Het zou natuurlijk het mooist zijn als je straks zo min mogelijk naden ziet (MDF wil nog wel eens wat gaan werken). Misschien dat anderen daar nog tips over hebben, ik heb er zelf niet superveel ervaring mee... :?:

Vandaag verdergegaan met een renovatie-klus (vorige eigenaar heeft geprobeerd om de luidsprekers te fineren maar dat is vreselijk mislukt), ik ben alle kanten van de kasten aan het voorzien van 4mm MDF, dit is misschien ook een goed idee voor de afwerking van deze kast (vooropgesteld dat je een bovenfrees hebt). Ik ga de rand nog afronden zodat de naad precies aan het einde van de afronding zit.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

n1ck87

Berichtdoor n1ck87 » za 23 jun 2012, 14:58

Inmiddels heb ik de speakers en de filteronderdelen in huis en straks ga ik nog MDF kopen en op maat laten zagen. Nu had ik nog een vraag: hoe zit het met demping? In mijn zuilen heb ik de binnenkant beplakt met noppenschuim (klik). Moet ik dit noppenschuim ook gebruiken voor het center of moet ik bijvoorbeeld het ene compartiment wel beplakken en het andere compartiment niet?

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » za 23 jun 2012, 15:11

Noppenschuim op de wanden kan, maar het beste werkt om dempingswol in de behuizing te stoppen (in het midden is de deeltjessnelheid hoger dan bij de wand, dus betere demping). Je kunt "speciale" demping voor luidsprekerbehuizingen kopen maar iets als glaswol kan ook prima.

SARK

Berichtdoor SARK » za 23 jun 2012, 16:25

Ronkel schreef:maar iets als glaswol kan ook prima.

Hmmm, om gezondheidsredenen wil ik dit toch afraden .... als je dan toch een goedkoop alternatief wilt gebruiken ga dan eens langs bij de Blokker om kussenvulling te kopen.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » za 23 jun 2012, 17:54

Toch geen Gamma noppenschuim [-X

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 23 jun 2012, 17:56

Dat schijnt te verduren, en soms zelfs na jaren te verpulveren.
SARK schreef:Hmmm, om gezondheidsredenen wil ik dit toch afraden ....

... danwel adviseren om er voorzichtig mee om te gaan. Ik gebruik het nog steeds, mede omwille van de goede dempingseigenschappen. Wat ik niét meer doe is er tijdens het plaatsen met onbeschermde handen/armen tussen wroeten, zoals ik vroeger wel deed. Toen kwam het wel voor dat ik een dag rondliep met mijn armen vol vreselijk jeukende bultjes. :-&

n1ck87

Berichtdoor n1ck87 » vr 29 jun 2012, 1:24

Ronkel schreef:Noppenschuim op de wanden kan, maar het beste werkt om dempingswol in de behuizing te stoppen (in het midden is de deeltjessnelheid hoger dan bij de wand, dus betere demping). Je kunt "speciale" demping voor luidsprekerbehuizingen kopen maar iets als glaswol kan ook prima.

Waarschijnlijk wordt het toch noppenschuim... @ Ronkel, je hebt het over 'op de wanden' plaatsen, bedoel je daarmee dat ik het tegen ieder oppervlak kan plakken binnenin de speaker? Ook de bodem en de binnenwanden van het kleine compartiment en zo? Luistert de hoeveelheid noppenschuim trouwens heel erg nauw? Of maakt het niet veel uit mocht ik 'te veel' wanden bekleden of heeft dit een negatief effect op het geluid wat de center moet gaan produceren?

n1ck87

Berichtdoor n1ck87 » za 30 jun 2012, 10:56

n1ck87 schreef:
Ronkel schreef:Noppenschuim op de wanden kan, maar het beste werkt om dempingswol in de behuizing te stoppen (in het midden is de deeltjessnelheid hoger dan bij de wand, dus betere demping). Je kunt "speciale" demping voor luidsprekerbehuizingen kopen maar iets als glaswol kan ook prima.

Waarschijnlijk wordt het toch noppenschuim... @ Ronkel, je hebt het over 'op de wanden' plaatsen, bedoel je daarmee dat ik het tegen ieder oppervlak kan plakken binnenin de speaker? Ook de bodem en de binnenwanden van het kleine compartiment en zo? Luistert de hoeveelheid noppenschuim trouwens heel erg nauw? Of maakt het niet veel uit mocht ik 'te veel' wanden bekleden of heeft dit een negatief effect op het geluid wat de center moet gaan produceren?

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden...

Is dit overkill qua noppenschuim? (zie bijlagen)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » za 30 jun 2012, 11:42

Lijkt me prima! Heb je al bedacht waar je het filter gaat plaatsen?

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 25 jul 2012, 12:02

Zijn hier nog vorderingen? :)

n1ck87

Berichtdoor n1ck87 » do 23 aug 2012, 8:34

Ronkel schreef:Zijn hier nog vorderingen? :)

De center is inmiddels nu zo'n twee weken af en klinkt super. De bouw heeft vrij lang geduurd omdat ik er helaas alleen in het weekend aan kon werken en Ronkel, bedankt voor je simultaties, uitleg en hulp! :goeie:

John P

Berichtdoor John P » do 23 aug 2012, 9:30

Gefeliciteerd, als het klinkt zoals het er uit ziet mag je tevreden zijn.
Waar een weg is is ook een omweg.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 23 aug 2012, 9:35

Gaaf! Hij is mooi geworden, veel plezier ermee! :D

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”