bouw scan speak reference met bandpass woofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

minko

bouw scan speak reference met bandpass woofer

Bericht door minko »

Na vele uren voorbereiding, lezen en vragen op het forum hierbij mijn bouwverslag.
Het wordt een bestaande scan sepak reference monitor als top met hieronder een bandpass met een 21 cm scanspeak woofer.
sp1.jpg
De gaten voor de units zijn gefreest =P~
gefreest.jpg

De kast is gelijmd en de bodem van de top is bepaald
sp5.jpg

De bodem is mbv inserts en M6 bouten te verwijderen om later bij de woofer te kunnen komen
]
spikes.jpg
De bandpass woofer komt schuin in de kast geplaatst.
Volume gesloten deel 19.6 liter
Volume BR deel 5.7 liter
Baspoort rond 75 mm 18 cm lang vlgs berekeningen van de exel formulier van "Tom"
woofer.jpg
Baspoort gefreest en geplaatst
baspoort.jpg
Afstand van woofer tot de baspoort is klein; .... maar is de afastand te klein, dat is mijn vraag ?????????????? :(
hierbij een foto,
wie heeft een idee ?
woofer2.jpg

En het voorlopige resultaat tot nu toe, :roll:

Twaron, pritex, kabels etc besteld bu Rumoh.
Nu wachten op de levering om de eerste af te maken en te beluisteren.[attachment=1]eind1.jpg[/attachment
Bijlagen
eind1.jpg
markbakk

Re: bouw scan speak reference met bandpass woofer

Bericht door markbakk »

minko schreef:
maar is de afastand te klein, dat is mijn vraag ??????????????
Nee, zo lang de conus maar niet tegen de pijp slaat. De 10-literkamer werkt als een drukkamer in het betreffende frequentiegebied. Dat houdt in dat de druk op elk moment overal gelijk is. Het maakt dan (uiteraard) niet uit waar de reflexpoort zit.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Leuk om te zien hoe het nu gaat worden , en weer eens wat anders een speaker met bandpas-laag .

En de poort zit aan de zijkant ook origineel , wel erg laag dat geeft iets meer output , goed dat je de onderkant demontabel hebt kan je er nog bij .

Moet je als het helemaal af is eens gaan spelen met speakers door de speakers te wisselen van plek, je poort en je tweeters zitten aan een kant dat kan dan een ander geluidbeeld geven , zowel voor het laag als het hoog .
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik zie dat alles in verstek is gezaagd, met uitzondering van de bovenkant. ben je niet bang dat dat gaat werken. Verder zeer interessant. Ik ga dit zeker volgen, mede omdat ik zelf de ScanSpeak reference plus heb.
minko

Bericht door minko »

Hallo zwetste,
Dat heb je goed gezien.
Er komt nog een 4mm mdf plaatje op.
Maar eerst het ik de materialen nodig die ik besteld heb,
Dan kan ik de bitumen plaatsen, pritex, twaron erin.
Dan de achterzijde erin lijmen en dan de 4 mm erop.
Randen afronden met 4 mm frees,
Plamuren, schuren,gronden,etc.
!
Zoals je ziet, het plan is er maar de uitvoering moet nog volgen.

Gr. minko
Laatst gewijzigd door minko op wo 09 mei 2012, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dan maak ik mij verder geen zorgen, en ga dit lekker volgen :mrgreen:
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Hi,

ga je de filtering voor de mid-woofer (hoog doorlaat toevoegen) nog aanpassen omdat je in het band-pass gebied nu meer output hebt? Of vallen de bandpass en baffle step zo gelukkig dat je de baffle step correctie ongedaan kan maken en ook de algehele efficiency van de speaker kan optillen?

Huib
minko

Bericht door minko »

Hallo Bas,
De baspoort is bewust zo gekozen.
Voor de lengte van de baspport moest deze wel in de lengte van de speaker komen,
de breedte is niet diep genoeg.

Dus 3 opties :-s
Voorzijde ( vindt ik niet fraai )
Achterzijde ( moeten de speakers te ver de kamer in komen , min 30 cm )
Zijkant ( goede optie omdat hier vrijuit lucht kan wegstromen )

Ik heb de poort voorin aan de zijkant geplaatst, heb nog overwogen om in het midden te kiezen met een T stuk en dan aan beide zijde 10 cm pijp.
Wist niet of dit goed zou werken ( heb hier dus niet voor gekozen ) :sure:

Gezien de afstand straks tussen de speakers van ongeveer 2,2 mtr denk ik de tweeters naar de binnenzijde en de woofer poort naar de buitenzijde toegekeert.

Heb jij nog ideeen :idea:

M vr gr
Minko
minko

Bericht door minko »

Hallo Huib

Vooralsnog ga ik het filter niet aanpassen.
Vlgs specs loop de 18 cm woofer tot ongeveer 200 Hz.
De bandpass loopt tot ongeveer 220 Hz.
Ik hoop dus dat dit zo kan,
Ook ben ik niet zo bedreven om hier een aanpassing voor te kiezen.
Ik denk aan een meting ( misschien kan iemand hiermee helpen ) en dan een filter aan te passen.

Minko
markbakk

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
ga je de filtering voor de mid-woofer (hoog doorlaat toevoegen) nog aanpassen omdat je in het band-pass gebied nu meer output hebt? Of vallen de bandpass en baffle step zo gelukkig dat je de baffle step correctie ongedaan kan maken en ook de algehele efficiency van de speaker kan optillen?
De simulaties tot nog toe hebben laten zien dat je vooral een uitbreiding van het laag onder 80Hz zult krijgen. Is ook niet gek, de bandbreedte van de BP is beperkt. Minko heeft ervoor gekozen een variant op de Ref+ te bouwen. In het originele ontwerp is feitelijk ook een sub toegevoegd, de filtering van de 18W is niet aangepast. Die van de Revelator trouwens wel (maar ik vind dat een 'verkoopbevorderende aanpassing').

Het wordt wel nog een kleine uitdaging om de twee systemen in het laag lekker samen te laten spelen. De akoestische som is door de faseverschillen niet heel lineair. Maar Minko kan in zijn luisterruimte (die natuurlijk ook nogal meespeelt) in elk geval naar hartelust experimenteren.
arjank

Bericht door arjank »

minko schreef:
Hallo Huib

Vooralsnog ga ik het filter niet aanpassen.
Vlgs specs loop de 18 cm woofer tot ongeveer 200 Hz.
De bandpass loopt tot ongeveer 220 Hz.
Ik hoop dus dat dit zo kan,
Ook ben ik niet zo bedreven om hier een aanpassing voor te kiezen.
Ik denk aan een meting ( misschien kan iemand hiermee helpen ) en dan een filter aan te passen.

Minko
Heb je toevallig al geprobeerd de bandpass te simuleren in boxsim?
Wat je kan doen is een verglijkbaar formaat woofer selecteren en de parameters van jouw woofertje er in zetten.
Je had in dat geval de gesloten kamer waarschijnlijk kleiner kunnen maken en dit dan middels een dikke condensator (GHP) kunnen compenseren. Vervolgens had je dan de voorkamer(met pijp) kunnen vergroten(lijkt mij aan de kleine kant) en daardoor wat meer rendement in het laag kunnen krijgen of de onderste grensfrequentie wat omlaag kunnen halen.
Just a tip :D

Edit: ter illustratie

GHP bandpass subje
Woofer: visaton Al170
gesloten deel: 10 liter
geventileerd deel: 15 liter
afstemfreq: 55hz
seriecondensator: 680uf

rode curve is versie met condensator
blauwe curve zonder condensator
Bijlagen
AL170 bandpass ghp.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

De onderste grensfrequentie trek je daarmee in absolute zin niet omlaag. Blijkt ook uit je grafiek. Het rendement moest juist wat worden getemperd, de 21W zit wat hoger dan de 18W van de Reference Monitor. Maar het is een leuke ontwerpvariant.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
De onderste grensfrequentie trek je daarmee in absolute zin niet omlaag. Blijkt ook uit je grafiek.
Dat is in dit voorbeeld misschien niet zo duidelijk maar in bepaalde gevallen kan dat wel degelijk.
Wat zijn de volumina en de TSP's van dat SS woofertje? dan zal ik effe wat simuleren. Dus, rendement moet lager?
minko

Bericht door minko »

Hallo Arjan.
Het totaal volume van de woofer is 27.6 L
het gaat om de 21W8552 woofer, het rendament moet naar 89 dB gelijk aan de 18W8546 midwoofer van SS.
TSP staat niet vermeld wel andere specs Qms 2.29, Qts0.19, Qes 0.21, VAs 135L, Fs 22 Hz Sd 200 cm,Mms 22 gr, Rms 1.5 Kg/s

Minko
arjank

Bericht door arjank »

minko schreef:
Hallo Arjan.
Het totaal volume van de woofer is 27.6 L
het gaat om de 21W8552 woofer, het rendament moet naar 89 dB gelijk aan de 18W8546 midwoofer van SS.
TSP staat niet vermeld wel andere specs Qms 2.29, Qts0.19, Qes 0.21, VAs 135L, Fs 22 Hz Sd 200 cm,Mms 22 gr, Rms 1.5 Kg/s

Minko
Heb je voor mij ook de volume verdeling zoals je die nu hebt? bijv. 8+19 liter?
Toevallig ook de Re van de woofer?

Edit:
Zie het al 19,6 en 5,7liter :D
minko

Bericht door minko »

Volumes kloppen,
De re is 5.5 ohm

Gr. Minko :rock:
markbakk

Bericht door markbakk »

Hoe kom je nu aan die volumeverdeling?
arjank

Bericht door arjank »

Minko,
Waarom loopt die 18cm mid/woofer maar tot 200hz? Ik ga er van uit dat deze prima vanaf 150hz of zo kan lopen, zou beter aansluiten bij een bandpass. En waar haal je die 89dB rendement vandaan?

Als ik de 21cm woofer simuleer met jouw volumes en afstemfrequentie (deze ligt met een pijp van 70mm en 18cm op ca 90hz) dan krijg ik niet echt een mooie curve en het rendement ligt bij de piek (125hz) op ca 85dB (blauwe curve).
Ik het plaatje zie je ook een groen curve, volume verdeling is dan 11+14liter en afstemfrequente is 70hz.
Bijlagen
minko bandpass.JPG
minko

Bericht door minko »

Hallo mark,

Dit geeft tom aan:
Volgens mij gaat hier iets fout. In het excel programma kies je zelf het volume Vb1. Als je 20L kiest geeft het programma je de keus uit verschillende Vb2,s. Met Vb2 = 7.95 L krijg je een C2 (2 dB rimpel Chebyshev) afstemming, met Vb2 = 3.9 L krijg je de C3 afstemming. Niets houd je echter tegen om Vb1 = 14L te kiezen, zoals AJBandpas ook doet. In het Excel sheet blijkt dat in combinatie met Vb2 = 9.5 L een C1 (Chebyshev 1 dB rimpel) te zijn.
Om de volumes van een bandpass te bepalen heb je een extra startwaarde nodig: ofwel één van de volumes, zoals in het excel sheet, ofwel de gewenste karakteristiek: C1, C2 C3 of Butt + de afsnijfrequenties (moeilijk!). Het excel programma laat je één volume (Vb1) vrij kiezen, de andere (Vb2) volgt uit de vorm van de karakteristiek die je wenst.
Als algemene regel geldt: als je de verhouding tussen Vb1 en Vb2 groter kiest (Vb1/Vb2 groter, bijv. door Vb2 kleiner te maken) dan verandert de bovenzijde van de karakteristiek van een ronde top naar een vlakke, licht golvende top, en wordt de bandbreedte groter. Tegelijkertijd ligt de totale karakteristiek lager in frequentie als je Vb1 groter kiest.
Conclusie: Er is niet één enkele juiste afstemming, het hangt allemaal af van de bandbreedte, die je wenst en de vorm van de karakteristiek die je wenst. Je krijgt het laagste bereik door Vb1 zo groot mogelijk te kiezen, maar uit de vorm van de karakteristiek die je wilt hebben volgt een daarbij horende Vb2, en het totaal Vb1 + Vb2 moet nog wel in de kast passen.
Hopelijk is het zo duidelijk?
groeten,
Tom

Als ik het nog eens doorreken met de originele file krijg ik een goede curve met Vb1 =20L en Vb2 = 5L, de afstemming wordt dan 62 Hz. Met een serie-L van 1.2 mH krijg je dan enige onderdrukking van het poortgeruis, zonder dat de bandbreedte aan de hoogkant anders wordt. Een kleinere L kan ook, maar dan is de onderdrukking van het poortgeluid minder. De gelijkstroomweerstand van de spoel mag 0.5 Ohm zijn. De poort wordt 30 cm lang bij 5 cm doorsnede, het volume hiervan bedraagt 0.59L, die komt nog bij Vb2, die wordt dus 5.59L
Het schuin zetten van de baffle is prima.
succes, Tom

Vandaar de volumes, deze heb ik van tom.
Als je het exel formulier van Tom gebruikt kom je ook op hele kleine volumes uit
bandbascompleet.xls
(94.5 KiB) 86 keer gedownload
Vlgs jouw berekeningen kom je met 15 en 10 L beter uit,
Ook Arjan K komt met ongeveer deze volumes Rara

Wat is nu wijheid, ik ben eraan toe om de volumes nu te beplaen en het schot in de kast te plaatsen,
Anders kan ik niet verder.

Minko
Laatst gewijzigd door minko op vr 11 mei 2012, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

In een eerdere thread heb ik volumes van 15,5 gesloten en 11 reflex geadviseerd, afgestemd op 67Hz. Ik ben het wel eens met Arjan, de huidige volumeverdeling van bijna 20 liter en 6 liter levert een verkeerde afstemming op.

Punt twee is dat ik nog wil adviseren een goede basisopzet te kiezen voor de overgang van 21W naar 18W vóórdat de kast dicht gaat. Dat kán inhouden dat je andere volumeverhoudingen moet kiezen.

Als ik een (laatste) suggestie mag doen: bouw de kast zó dat je onderin het gesloten volume maakt voor de 21 W. Dat volume maak je 22 liter, gevuld met BAF. Het reflexdeel 15 liter, afgestemd op 60Hz (pijpje 70mm doorsnede en 153mm lang, één knietje als je wil). Op de wanden van dit deel Pritex.
De bandpass krijgt ook een elektrisch filter, want anders ga je de poortresonantie horen (ik heb 'm in de simulatie hieronder meegenomen). 2e orde, 4,7mH en 147uF. Behoorlijk onderschat probleem volgens mij, die poortresonantie.

Het restant van de 43 liter (6 liter) gebruik je voor een gesloten kastje achter de 18W. Meer is niet nodig, het laag doe je immers met de 21W. De conusuitslag van de 18W kun je nog beperken door een elektrisch HP (voorschakelcondensator), beter voor je vervormingscijfers. De bandpass doet het dan ongeveer zo:
21W.jpg
[Edit] Een ding nog: let erop dat je in het ontwerp rekening houdt met die poortresonantie. Een bandpass 'vermindert' het rendement van het systeem op de resonantiefrequentie. Daarboven echter niet: de driver slaat de poortresonantie relatief harder aan (en je hebt er dus meer last van). Vermoedelijk dé oorzaak van de slechte naam van bandpasssystemen. Zie de afstemming van Tom mét poortresonantie (rechte poort van 75 mm en 470mm lang, één knietje).
21W.jpg
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 11 mei 2012, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

Wat belangrijk is voordat je de afstemming van de bandpass gaat bepalen is hoe de 18cm mid/woofer zich naar "beneden" gedraagt.

Hier een simulatie in een 15liter gesloten kast en 6 liter zoals aangegeven door markbakk.
Bij het 6 liter kastje zit je op ongeveer 85,5dB kwa rendement, het -6dB punt ligt op ca 70 hz. Het zou mooi zijn om de bandpass het oktaaf daar onder te laten weergeven.
De 18cm mid/woofer hoef je denk ik niet eens naar beneden toe af te filter (wordt anders vrij complex, LCR netwerkje ect..).
Bijlagen
minko 18cm SS.jpg
minko 18cm SS 6 liter.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Stapje verder:

18cm mid: 6ltr
21cm woofert: 18+19(open) 55hz
edit: pijpje 70mm(inter) en 15cm lang, door de korte lengte zal je weinig last hebben van een uitgesproken poortresonantie.

Toch een "lichte" highpass op de mid toegepast met LCR netwerkje, anders was geen mooie overgang naar de bandpass mogelijk.

Markbakk, zijn die simulaties van jou in "half-space" ? anders kan ik het rendement verschil niet verklaren.
Edit:
Onderste plaatje is met 22liter (gesloten) + 15liter op 60hz afgestemd.
Bijlagen
minko bandpass + 18cm mid.jpg
minko bandpass + 18cm mid schema.jpg
minko bandpass + 18cm mid 22+15ltr 60hz.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Nog twee varianten:
14+23liter(53hz) + 680uf seriecondensator
14+23liter (53hz) zonder condensator
Bijlagen
minko bandpass + 18cm mid 14+23ltr 53hz + 680uf.jpg
minko bandpass + 18cm mid 14+23ltr 53hz.jpg
arjank

Bericht door arjank »

3e variant met de mooiste curve :mrgreen:

14+23liter@53hz
1640uf + 27mh(3ohm), dus een 12dB highpass voor de woofert :D
Impedantie minimum is 3ohm.
Bijlagen
minko bandpass + 18cm mid 14+23ltr 53hz + 1640uf +27mh,3ohm.jpg
minko

Bericht door minko »

Hallo Mark en Arjan
Is jullie voorstel een beter optie voor het geheel?
Geeft dit een mooiere speaker denk je ?

De 18 W in een gesloten 6 L kast en de tweeter in de grote kast meenemen of ook in de 6 L kast meenemen.
Hoe zit het dan met het filter?
Het huidige filter zal wel aangepast moeten worden denk ik maar hoe ?

Ik ga vanmiddag een tekening maken hoe eea kan uitvoeren.
Laatst gewijzigd door minko op vr 11 mei 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”