3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Rizzo

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Berichtdoor Rizzo » di 06 mar 2012, 17:09

Even ter ondersteuning van Dre en Jeroen_d: Na mijn ervaring met de mix van berkenmultiplex (geen berkenmix) en (goede kwaliteit) MDF wil ik niet anders. Goed gebraced geeft dit zo'n sterk resultaat! Mijn cornerwoofers zonder loodbitumen klinken veel doder dan mijn monitoren van 22 / 30 mm MDF!

Zonde om zulke (dure) drivers in een kastje van Gamma mdf te stoppen omwille van een paar tientjes.... :shock:

Just my 2cts :mrgreen:
Onderschrift.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 06 mar 2012, 17:17

+2 :mrgreen: voor de duidelijkheid.
Ik heb 18 mm MDF en 20 mm steen, dat is pas Rock (en) :rock:
Hans

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 06 mar 2012, 17:24

Heren heren, walt geeft duidelijk aan dat ie geen houtbouwer is, dus ik kan zijn beslissing (18 mm omdat dat makkelijk is bij de gamma) heel goed begrijpen.

Wat ikzelf opzich wel apart vind is dat je vrij kostbare drivers aanschaft, maar bespaart op de kast. Misschien is het een optie om de kastbouw uit te besteden? Voor pro's als Arno zijn de kasten zoals jij ze wil goed te maken op een efficiënte manier en je zou bijvooreeld hem (of een ander) een indicatie van de kosten kunnen vragen. Misschien valt het mee, misschien ook niet. Als het meevalt heb je straks een uitgebalanceerd systeem. Mogelijk dat je kunt besparen op filteronderdelen of een minder fancy afwerking. Als het tegenvalt kun je nog altijd naar de gamma toe niet?

succes met je keuze's!

groetjes

jan

Leobus

Berichtdoor Leobus » di 06 mar 2012, 17:35

Hallo Walt,

Nog een argument om een fatsoenlijke kast te bouwen.
Jeroen, Dre en Hannesie en ikzelf hebben de kwaliteit van de AT drivers kunnen horen. Dat was echter wel in een 6 laags kast met wanden van 31 mm. Bovendien horizontaal en vertikaal gebraced. Ongetwijfeld heeft dat bijgedragen tot de feestvreugde. Nu wil jij een wiebel kastje gaan bouwen en hopen hetzelfde resultaat te krijgen. Dat zou maar zo, wel eens niet kunnen lukken. Ik zou dat risico niet nemen. Maak iets moois; het liefst meerlaags.
Trouwens, hier bij de Multimate wordt alles op maat gezaagd zonder extra kosten voor zaagsnedes. Makkelijker kan niet.

Groet,
Leobus

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 18:25

Het is een geluk dat jullie geen containerkranen ontwerpen als werk (zoals ik). Het ding zou zo zwaar worden dat geen kade sterk genoeg zou zijn voor dat gewicht :mrgreen:

Eventueel wil ik ook overwegen de kast uit 18mm Berken multiplex te maken, dat is aanzienlijk beter materiaal dan MDF, zou dit,mits voldoende gebraced en 4mm bitumen een goede oplossing zijn?

Over de hulp van Arno, ik denk niet dat hij erop zit te wachten deze kasten volledig te bouwen...

Groetjes Walter

dre

Berichtdoor dre » di 06 mar 2012, 18:31

Afbeelding
потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 18:33

Van Tony alvast een foto ontvangen van de 25-7 AMT units:

Groetjes Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 18:34

Je weet toch dat ik geen draaitafel heb Dre? :mrgreen:

Ik zou bijna voor 12mm MDF gaan puur om jullie op stang te jagen! :lol:

Groetjes Walter

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 06 mar 2012, 18:55

dre schreef:dus je bouwt liever een matige kast omdat je dan naar de gamma kan...... :rofl:
het mdf bij de gamma is ook nog eens light mdf,bijna het meest waardeloze wat je kan krijgen.......

weet je wat:veel plezier! :roll:

Nee dré zo slecht is het niet wat Walt doet , een kleine toevoeging is goed genoeg .

De gedachte is bij iedereen 2x zo dik is 2x zo goed maar dat is meettechnisch dus niet te onderbouwen het is verreweg van veel beter .
Kijk maar zelf naar 16 - 19 - 28 mdf hoe klein de verschillen zijn
dikte hout c.jpg

Kan je veel beter 18mm met bracing nemen of 18mm met softboard (groeneplaat voor onder parket ) dat is voor ieder goed te doen omdat tegen de binnen kant te plakken van je behuizing .
kast bouw b1.jpg
FOCAL

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 18:59

Hallo Bas,

Dat is intressante informatie.

Toch wil ik hier niet al te eigenwijs zijn. Inderdaad mag de kast straks niet het zwakke punt worden en Jeroens goede filterwerk verpesten :P Sterker nog, als ik een slappe kast ga maken, denk ik dat Jeroen niet eens wil helpen met het filter...

Nu is 18mm MDF dus duidelijk niet genoeg, maar zou ik dit niet kunnen gebruiken puur voor de buitenkasten? En dan de wanden inderdaad van binnen bekleden met een extra laag materiaal en daarop dan nog 4mm bitumen.

EDIT: ik heb in de Hobbyhifi inderdaad wel eens gezien dat ze dikke plavuizen in de kast op de wanden lijmen... Dat is simpel en doeltreffend EN bij de GAMMA te krijgen Dre! :rofl:

Groetjes Walter

dre

Berichtdoor dre » di 06 mar 2012, 19:07

потому что он может!

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 19:18

Vraagje over de sandwich toepassingen, moet de sandwich volledig rondom zijn, dus ook de hoeken? Of kun je zeg maar een basis kast maken en dan op elke wand een extra plaat monteren, die extra platen zijn dan echter onderling niet met elkaar verbonden. Gaat dat werken?

Groetjes Walter

dre

Berichtdoor dre » di 06 mar 2012, 19:22

het makkelijkst vind ik:kast bouwen met bracing en dan in de 'vakken' berkenmultiplex of trespalijmen.

Foto0032.jpg

minste werk en makkelijk op maat maken.
потому что он может!

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 06 mar 2012, 19:29

dre schreef:http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=2

jammer dat er geen meting zijn gemaakt van diverse diktes mdf , maar het geeft goed weer dat 18mm voldoende is MITS je er nog wat erbij doet en of maakt en niet dat je het alleen moet zoeken in een dikkere houtsoort .

Natuurlijk het dikste 72mm hout met sandwich gebouwd en bracing etc wint resoneerd het minst , maar dan heb je een 100liter grote kast met beperkte kast inhoud .

En wat ook kan is dat dré mooie kasten bouwd :rock: succes verzekerd .
FOCAL

dre

Berichtdoor dre » di 06 mar 2012, 19:39

dre bouwt ook mooie kasten!
alleen is ie zelf nu met 4 projecten tegelijk bezig.......
en dan zijn de versterkers en akoestische panelen nog niet meegeteld....

gewoon een goede tekening maken en de hele hap laten zagen.
of een afspraak maken bij: http://www.punt-interieurbouw.nl/
kost wat,maar dan heb je ook wat! :sure:
потому что он может!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 06 mar 2012, 19:46

Laat je niet gek maken, Walt! Naar mijn idee wordt het probleem van kastkleuring door zelfbouwers vaak wat overdreven. Bovendien, hoe meer werk je in een kast stopt, hoe beter hij klinkt - kwestie van suggestie. Desalniettemin ben ik het wel met de anderen eens dat het waarschijnlijk verstandig is om relatief eenvoudige maatregelen niet na te laten. Zo zou ik wel wat bracing toevoegen aan de door jou getekende situatie. Zeer dikke wanden van meerdere lagen zou ik dan weer niet doen. Een aanrader is een Constrained-Layer Damping constructie (CLD).

Kijk ook even naar deze pagina van Martin v.d. Hoff HSI: http://www.hsi-luidsprekers.nl/kastmate ... erzoek.htm

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 06 mar 2012, 19:48

Walt schreef:Hallo Bas,

Dat is intressante informatie.

Toch wil ik hier niet al te eigenwijs zijn. Inderdaad mag de kast straks niet het zwakke punt worden en Jeroens goede filterwerk verpesten :P Sterker nog, als ik een slappe kast ga maken, denk ik dat Jeroen niet eens wil helpen met het filter...

Nu is 18mm MDF dus duidelijk niet genoeg, maar zou ik dit niet kunnen gebruiken puur voor de buitenkasten? En dan de wanden inderdaad van binnen bekleden met een extra laag materiaal en daarop dan nog 4mm bitumen.

EDIT: ik heb in de Hobbyhifi inderdaad wel eens gezien dat ze dikke plavuizen in de kast op de wanden lijmen... Dat is simpel en doeltreffend EN bij de GAMMA te krijgen Dre! :rofl:

Groetjes Walter

Ha Walter, dat is natuurlijk onzin dat ik je niet zou helpen.

Maar wat ik je aangaf over de Gamma is echt waar, voor een paar euro gaan ze heel ver met zagen. Ik heb mijn klassieke 3-weg gebouwd zonder de beschikking te hebben over een cirkelzaag, slechts een goede decoupeerzaag. De kast is opgebouwd uit multiplex en MDF, gewoon Gamma kwaliteit, maar het resultaat is zeer goed te noemen. Multiplex is niet beter dan MDF, dus MDF daarmee vervangen heeft geen zin. Je moet gebruik maken van de combinatie.

Hierbij mijn exacte bouwtekening zoals ik die voor de klassieke 3-weg had gemaakt. Bijna alles heb ik zo laten zagen als op de tekening door de Gamma in Delft. Dus kom bij mij niet aan met dat je dit niet doet door gebrek aan spullen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Arno

Berichtdoor Arno » di 06 mar 2012, 19:48

dre schreef:of een afspraak maken bij: http://www.punt-interieurbouw.nl/

Zeg, geen reclame maken voor ons hè. We hebben het al druk genoeg :mrgreen:

Arno

Berichtdoor Arno » di 06 mar 2012, 20:00

Ben het met Jeroen eens. Met een goed doordacht plan van aanpak kun je met minimale middelen toch een zeer goed resultaat bereiken. Je moet het werkstuk in je hoofd van a tot z al een keer gemaakt hebben, dan ben je op het meeste voorbereid.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 06 mar 2012, 20:07

+1

"All things are created twice"

Een goede realisatie kan niet zonder een goed ontwerp. Aan beide moet minstens evenveel aandacht worden besteed.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 20:25

Hallo Jeroen,

Ik woon al even in Delft, en heb eigenlijk vrij slechte ervaringen met zagen bij de Gamma. Zo gauw de zaag een keer wordt versteld heb je ellende te pakken. Ik heb grote hekel aan verschillen van 1mm. Op die manier zit je constant met kleine kiertjes etc. Je moet echt naast de zager gaan staan met een goed zaagplan dat is de enige manier om redelijke kwaliteit te krijgen.

Ik heb juist wel zeer goede ervaringen met de stroken MDF die verkocht worden. Die komen in standaard breedten van 20,30 en ik dacht 40cm. Die stroken zijn op de tiende mm gelijk en ook belangrijk de lange kanten zijn zeer zuiver parallel. Ideale uitgangspunten lijkt mij voor een strakke rechte kast. Ook geen last met verbrande zaagkanten doordat de zager de zaag te snel beweegt.

Vandaar mijn idee om zoveel mogelijk met 20cm stroken aan de gang te gaan, zie mijn ACAD tekening. Als ik dit nu combineer met extra bracing (dwarsplaat met grote afgeronde gaten) alsmede ingelijmde platen zoals Dre, en dan nog een 4mm bitumen, dan moet dit menige hi-end fabriekskast toch overtreffen lijkt me.

Groetjes Walter

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 06 mar 2012, 21:05

Hebben ze dan geen standaard platen van 12mm of zo? Zodat je nog steeds de combi van mux en mdf kan maken? Dan bouw je de kast op met combi panelen. Omdat dan de overgangen mux en mdf zichtbaar worden, moet je de hele zaak afwerken met een dun laagje mdf van 4 mm. Dat is gewoon alsof je aan het fineren bent. Je hebt toch een bovenfrees? Kun je de uitstekende randjes van die 4mm gemakkelijk wegfrezen. Kom maar even langs als je geen frees hebt. Is een paar minuten werk zoiets.

Voor de baffle maak je dan wellicht een uitzondering, volledig van MDF om mooie afrondingen te kunnen maken. Die MDF afwerkplaat van de baffle monteer je dan als laatste.

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 21:13

Hallo Jeroen,

Waarom zou zo'n opbouw beter zijn dan mijn vorige voorstel? Moeten er soms minimaal 3 platen op elkaar verlijmd worden?

Als ik nu bijv. de zijplaat neem en deze van 18mm MDF maak, met hierop dan een iets kleinere plaat van 8mm berken en daar weer op 4mm MDF, komt dat dan niet op bijna hetzelfde neer? Wandikte is dan totaal 30mm en 3 lagen. Groot voordeel dat de buitenkast nog steeds puur 18mm MDF is.

De grote 30mm wanddikte hoeft geen extra liters te kosten. Door het hogere gewicht kan ik de zandkamer kleiner maken of helemaal laten vervallen. Buitenmaten kunnen dan blijven als de ACAD. Moet dan alleen even kijken in de buurt van de 18H52, hier kunnen de zijwanden niet veel dikker zonder de luchtstroom te gaan hinderen.

Groetjes Walter

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 06 mar 2012, 21:31

Ik kan me vergissen, maar gelamineerde platen moeten toch altijd uit een oneven aantal delen bestaan ? dat is toch ook zo bij multiplex, ongeacht de dikte ?

Walt

Berichtdoor Walt » di 06 mar 2012, 21:34

Dat zal wel met kromtrekken van de losse platen te maken hebben lijkt me, is voor een sandwich opbouw waarschijnlijk minder kritisch.

Gropetjes Walter

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”