Next Project: Torretta Alpair 7

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

r.ladage

Next Project: Torretta Alpair 7

Berichtdoor r.ladage » za 18 feb 2012, 11:41

Tijd voor het volgende project.

Nadat mijn schoonvader mijn speakers heeft gehoord was hij niet meer tevreden over zijn 5.1 setje :)

De speakers moeten naast het TV meubel komen te staan, er is daar echter niet veel ruimte (20CM is echt de MAX).
Ik dacht dus aan de Cyburg Needle in de BB3.01 variant. Meer dan eens had ik gelezen dat men erg verbaast was over het laag en dat trok me wel.
Maar dan gaat men verder kijken en toen zag ik een Needle met een Alpair 6 van Mark Audio. Tsja en ik weet niet waarom maar bij Mark Audio krijg ik elke keer het bang for the buck gevoel.

Dus even verifiëren (bij Rumoh) of deze echt wel beter was dan de BB3.01. Er werd mij verzekerd dat dit het geval was, maar dat ik voor minder geld de Torretta Alpair 7 kon krijgen.
Deze klinken nog beter en is dus goedkoper omdat deze ongefilterd zo de kast in kan :shock:

Ben dus heeeeel erg benieuwd wat hier uit gaat komen.

De spullen en het hout zijn inmiddels binnen. Dit weekend is mijn verjaardag, dus helaas geen tijd om te knutselen maar dat komt volgend weekend hopelijk goed :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Lars Oosterveen

Re: Next Project: Torretta Alpair 7

Berichtdoor Lars Oosterveen » za 18 feb 2012, 12:02

Dan ben ik benieuwd naar de bouw van deze speakers.

Deze ga ik volgen.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 18 feb 2012, 12:23

Is dat een speciale versie die Toretta? Heb er nog nooit van gehoord.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » za 18 feb 2012, 12:28

Het is gewoon een kit van Rumoh.
Het is eigenlijk een opgeblazen Needle :)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 18 feb 2012, 12:42

Zo lang je er maar geen opgeblazen Alpair van maakt :wink: Dat is namelijk niet moeilijk, die dingen zijn vrij delicaat.

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » zo 19 feb 2012, 18:10

wouter schreef:Zo lang je er maar geen opgeblazen Alpair van maakt :wink: Dat is namelijk niet moeilijk, die dingen zijn vrij delicaat.

Ik had al gelezen dat je ze netjes moet inspelen.
In dat kader heb ik mijn allereerste projectje (portable Boom Boom) uit elkaar getrokken en de Alpairs eraan gehangen :)

Had toch geen tijd om te klussen en nu kunnen we dadelijk in een moeite door.

S2_1.JPG

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 19 feb 2012, 18:47

Hoi Remco wat een leuk project!
Leuke drivertjes, spreken me erg aan, full-range?
Ga je volgen.

Leuk!

Ik zit nog even te tobben met mn mini-projectje :oops: .
Ga eerst maar eens wat uittekenen, dan zie ik wel weer.
Een gevorderde autist.

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » zo 19 feb 2012, 19:23

Is die normaal niet met de Mark Audio CHR70
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » zo 19 feb 2012, 20:11

@Hondasnl

Yep, zeker een full range.
Hier wat details.

Ik ben zelf ook heel enthousiast over dit drivertje. Nu moet hij het nog waar maken :)
(ben benieuwd naar je ontwerpjes)

@Zweitse
Je bent niet gek. Deze is er inderdaad ook in de CHR70 flavour.
Er zijn dus twee Torretta's :)

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » zo 26 feb 2012, 16:50

Zo, dat is even andere koek.
Deze speakertjes knutsel je even in een weekendje in elkaar.
Daar had ik voor mijn LBVS wel even wat langer voor nodig :)

Op dit moment staan ze nog even in de inspeel modus, dat houd in dat ze dicht zitten d.m.v. klemmen i.p.v. lijm.
even wat plaatjes:
S3_1.JPG

S3_2.JPG

S3_3.JPG

S3_4.JPG

Hoe klink dat nou?
Het eerste dat in me op komt is ruimtelijk. Ruimtelijker dan mijn eigen speakers. Het nummer Some Must Dream van Nils Lofgren laat hier duidelijk een tweede gitarist (op een andere plek) horen.
Het was mij hiervoor nog niet opgevallen en ik hem hem al heel vaak gehoord. Verder komen alle details prima uit de verf.
Ikzelf heb wel een beetje het gevoel dat het hoog iets meer aanwezig is. Ik zou hem qua hoog betreft iets zachter willen zetten om er aangenaam naar te kunnen blijven luisteren.

Het laag is wel echt te mager. Mijn gevoel zegt dat het aardig gaat tot 350Hz - 300Hz, daaronder is het weg.
Dat maakt wel dat je in het hele muziekbeeld toch constant wat mist.
Nou hebben de speakers al zo'n 60 uur ingespeeld, maar hierbij zijn netjes de bassen achterwege gelaten.
Ikzelf heb het idee dat er nog wel wat meer in zit, ik zie de speaker veel te weinig werken bij de lage tonen.

Ik ga deze week dus lekker door met inspelen. Op wat hardere volumes en met meer bas.
Over een week maken we een definitieve keuze over de BAF vulling onder de BR poort en dan gaat hij dicht.

Indien het laag dan nog niet voldoende is, moeten we gaan kijken naar een apart subje.
Voor nu schrijf ik het nog niet af. Noem het onderbuikgevoel, maar heb het idee dat het nog wel goed komt.

Ik vind het wel heel briljant hoe 1 speaker zo goed de vollediger range kan weergeven!

Over een weekje of misschien twee, zal ik nog even een update geven :)

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » di 06 mar 2012, 17:06

Zo, tijd voor een update.

Ik had Jeroen gevraagd of hij voor mij de Torretta's eens wilde doormeten.
Het laag was nog steeds niet gearriveerd en hij bleef wat aan de schelle kant.

Ik was heel erg blij dat Jeroen dit wilde doen.
Daar stond ik dan gisteravond bij hem op de stoep, geen idee wat ik kon verwachten.
Het kon twee kanten op. Het kon zijn dat er niet meer inzat en dat ik hem onterecht had vergeleken met de LBVS of er kon dus meer inzitten.

We gingen de boel eerst maar eens meten. Voor mij de eerste meting dus ik stond als een halve kleuter om Jeroen heen te dansen om alles te kunnen zien :) (ik hoop niet dat het te vervelend was :oops: )
Voor de meting zei Jeroen al dat hij wel erg lek was en dit bleek dus heel goed uit de meting.
Gelukkig had hij een klein fortuin aan lijmklemmen liggen, dus konden we ze redelijk dichtklemmen.
Dit vertaalde zich in een mooiere piek in de impedantie meting.
Alleen dat al had ik niet willen missen.

Toen de close range meting. Hier kwam een mooie meting uit die eruit zag volgens het boekje :)
Daarna de close range meting van de BR poort en het samenvoegen van die twee diagrammen vond ik prachtig.
Hier kwam gewoon uit dat deze behuizing perfect past bij de speaker. Je zag een hele mooie crossover op ongeveer 51Hz.
Voor jullie is dit gemeengoed voor mij was het genieten en tegelijkertijd een geruststelling.
Deze meting liet zien dat de output in ieder geval voldoet aan de specificaties.

Het enige rare was dat deze grafieken niet paste bij mijn beleving, maar daar kwam snel verandering in toen we een meting gingen doen van de bafflestep.
Die liet precies zien wat ik hoorde. Wederom heel stoer :)
Het laag zakte inderdaad wat sneller af dan we zouden willen en het hoog gaf een behoorlijke piek vanaf zo'n 11kHz tot en met 17kHz.
Die piek was overigens direct verdwenen bij een off axis meting (al bij 15 graden was deze volledig weg).

Tijd voor de BSC. Jeroen gokte initieel even de waarden van de spoel en de weerstand.
Nou ja gokken? Hij zat meteen spot on :)
Daarna plaatste hij nog een extra spoeltje om het hoog wat te knijpen en nog een condensator om het gebied van de BSC wat te beperken.

Ik was op dit moment al heel gelukkig, maar Jeroen pakte nog even zijn rommeldoos te voorschijn en haalde daar alle benodigde onderdelen tevoorschijn om het filter nog even te bouwen ook :shock:

Dat luisteren ging in drie stappen. 1 luisteren met de extra lijmklemmen. Dit was voor mij al een hoorbaar verschil met de lekkende situatie.
Daarna ging de BSC ertussen en BOEM daar was het laag. Jeeez dat deed nog meer met het geluid dan ik verwachte.
Ik verwachte dus wat meer te horen in het lage gebied, maar als het laag in balans is, buft dit een veeeel groter gebied.

Op dit moment zat ik dus al half stuiterend op de bank van opwinding :lol:
Inderdaad het enige dat nog uit balans was, was het oog.
Als iemand dit genadeloos bloot kan leggen, dan is het Eva Cassidy wel.
Jeroen weer terug de schuur in om de rest van de onderdelen erbij te sprokkelen.
De magie deed nogmaals zijn werk.
Hier word je heeel vrolijk van. Complete balans. Hij klopt helemaal van A tot Z.
Heerlijk naar te luisteren.

Er zijn maar twee nadelen.
1. SHIT ze zijn beter dan mijn LBVS
2. Deze idioot heeft enorm een spier verrekt en verrekt dus van de pijn

Jeroen! Via deze weg wil ik je nogmaals hartelijk danken.
Persoonlijk vind ik dat jullie te weinig credits krijgen voor hetgeen jullie doen voor deze community.
De tijd en energie die jullie erin steken, de moeite die jullie nemen om keer op keer leken als mij wat bij te brengen, word in ieder geval door mij enorm gewaardeerd (en in dit geval ook door mijn schoonvader :) ).

Als mijn rug weer iets beter voelt zal ik nog even wat fotootjes erbij zetten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 06 mar 2012, 22:19

Graag gedaan hoor! Het was voor mij weer leuk om te merken dat als een breedbander wordt rechtgetrokken dat hij qua klankbalans erg op MOB3W gaat lijken. Een bevestiging voor mij dat MOB3W goed klopt qua filtering. Het is voor zo'n meerwegsysteem erg ingewikkeld, zeker voor dipool, om het helemaal goed te krijgen. Met een breedbander heb je dat in een kwartier voor elkaar. :lol: Tenminste als de breedbander in principe een redelijk probleemloos gedrag heeft zoals de Alpair 7.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dre

Berichtdoor dre » di 06 mar 2012, 22:25

Met een breedbander heb ik dat in een kwartier voor elkaar.
Потому что это возможно!

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 06 mar 2012, 22:33

Ik ben wel benieuwd naar een schema van dat filter.

Komen deze Torretta's ook mee naar de Battle of the TL's op 21 april?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 06 mar 2012, 22:50

r.ladage heeft alle filterversies met hun respons gefotografeerd. Ik weet niet hoe hij zijn rug heeft bezeerd en wanneer hij ze kan plaatsen, maar op zijn foto's is alle informatie te zien.

Het filter is heel simpel: Een breedbandige notch met centrum frequentie 1600Hz. In de praktijk is dat: 5.6 ohm, 8.2uF en 1.2mH parallel aan elkaar als sperkring die in serie wordt gezet met de speaker. Om het hoog wat te temmen zit er nog een seriespoeltje bij van 0,22mH. Dat zet je dus in een kwartiertje in elkaar, niet alleen ik. Het meten duurde natuurlijk iets langer en ja, als je spelen met speakerworkshop gewend bent is dat ook een kwartiertje werk. O:)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » wo 07 mar 2012, 9:14

Warning! Lot's of pictures incomming! :)

Eerste meting. Hierop zien we een lekkende kast.
S4_2.JPG

Tweede meting, na wat meer lijmklemmen. Dan begint het er al aardig op te lijken, de piek is hier al een stuk minder sstomp :)
S4_3.JPG

Ben vergeten een foto te maken van de close range meting van de speaker (komt zo nog wel goed). Nu eerst de close range BR poort meting:
S4_4.JPG

Dan de BR poort en de speaker samen (denk de BR poort eraf en je hebt alleen de speaker meting haha):
Hier was is overtuigd dat zowel de speaker als de behuizing goed waren. Het rijmde echter niet met mijn beleving.
S4_5.JPG

Deel 1 van het filter. Hierbij is rood ongefilterd en zwart gefilterd. De lijn komt voor uit de bafflestep meting.
Hier zie je dus duidelijk dat het laag wat achter blijft en het hoog een bizarre piek heeft.
Let wel dat deze piek dus compleet is verdwenen bij een off axis meting. Zelfs al bij graden.
S4_8.JPG

Voor dat hoog nog een spoeltje:
S4_7.JPG

Nog maar 1 component verwijderd van het ultieme. Zoals je ziet hadden we nu nog een dip rond de 2800Hz en 6000Hz.
Door de condensator toe te voegen heeft Jeroen het gbied van de notch wat beperkt en dat leverde het volgende resultaat op:
S4_6.JPG

Dat ziet er goed uit en klinkt nog veel beter :)

Hier nog twee bonus foto's met de boxes of goodies :)
S4_9.JPG

S4_10.JPG

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » wo 07 mar 2012, 9:22

RobertD schreef:Ik ben wel benieuwd naar een schema van dat filter.

Komen deze Torretta's ook mee naar de Battle of the TL's op 21 april?

Dat hangt af van een aantal factoren:
1. Of de organisator van het evenement een beetje bijtijds de spullen kan leveren. Rumoh lijkt van de radar verdwenen, hij reageert in ieder geval niet op mijn mails :evil: Hij was er een paar dagen tussenuit :) ... het hangt eigenlijk alleen op de spikes en deze zijn meer sier dan noodzaak.
2. Indien ze af zijn, of mijn schoonvader ze dan wil afstaan voor een dagje (miischien wil hij wel mee)
3. Of ik (of misschien wij) zin hebben om ruim 400KM te tuffen.

Als 1 en 2 goed komen dan zal het met 3 ook wel goed komen.
In dat geval gaan mijn LBVSen ook mee :)
Laatst gewijzigd door r.ladage op wo 07 mar 2012, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 07 mar 2012, 10:57

r.ladage schreef:Voor dat hoog nog een spoeltje:
Afbeelding
was daar niet een LC beter geweest? een 0.22 is wel groot, zo blijft er mogelijk wat weinig leven over. hangt ook af van hoe je luistert. Dus heb je t idee dat het net wat suf klinkt nu dan kan Jeroen (je hebt de metingen toch wel bewaard?) mss een notch voor die hoog piek simuleren.

PS:
r.ladage schreef:Warning! Lot's of pictures incomming! :)
en wel erg groot (>500k per stuk), pls wat meer compressie aanzetten en mss wat resizen. als ik (gewoon met de std windows tools, met Irfanview gaat het nog beter) 'm verklein tot 800 breed, op "auto adjust colours" druk, en m opnieuw opsla is die 7 maal zo klein geworden....
test jpeg compressie, colours adjusted, 800 breed.jpg

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » wo 07 mar 2012, 11:22

Jeroen had hem ook nog gesimuleerd met 0.15:
S4_11.JPG

Het idee was ook om de spoel af te wikkelen totdat we tevreden waren.
Nou ben ik eigenlijk vergeten welke waarde Jeroen had gebruikt in het live filter.
Ik dacht zelfs dat het maar een 0.1 was? Jeroen weet jij het nog.

Als het 0.1 was, dan is inderdaad die 0.22 wel erg veel van het goede en moet ik gewoon de 0.15 bestellen en die afwikkelen totdat ik tevreden ben.

Over je P.S. Ik verstuur ze altijd via de iPhone en dan kan ik al voor een compressie kiezen.
Ik kies altijd voor groot, omdat ik zelf altijd van grote plaatjes hou :D
Ik zal voortaan kiezen voor normaal, net zoals dit plaatje.
Dan zijn ze 5x zo klein.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 07 mar 2012, 15:35

@Henkjan: nee, zeker geen LC. Je ziet duidelijk dat het hoog op een gegeven moment door bundeling oploopt met ca 6dB/oct. Dan is een enkel spoeltje zeer doeltreffend. De 0,22mH laat het volledig vlak lopen, zie de full monty versie van het filter. We hebben geluisterd met 0,18mH en dat gaf nog leven genoeg. Dat is ook een kwestie van smaak, maar Remco en ik zaten duidelijk op een lijn, te puntig hoog klinkt bij de eerste indruk wel lekker maar is snel vermoeiend. De 0,22mH zal zeker werken, afhankelijk van de luisterruimte zal hij misschien wat moeten worden afgewikkeld.

Het zou suf hebben geklonken als de bafflestep compensatie niet door middel van de notch was uitgevoerd. Door toevoeging van de 8.2uF kwam het gebied rond 4kHz op het juiste niveau. Vanwege de minimalistische insteek van veel breedbandfanaten worden dit soort correcties bijna nooit richting optimum uitgevoerd. Dan krijg je ook het typische breedbandgeluid: wel mooi ruimtelijk, maar de klank is niet 'af'. Met behulp van een meting weet je wat je aan het doen bent en heb je in een kwartier een zeer evenwichtig geluidsbeeld tot stand gebracht. :wink:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 07 mar 2012, 18:18

r.ladage schreef:....Let wel dat deze piek dus compleet is verdwenen bij een off axis meting. Zelfs al bij graden.
hebbie daar nog een ploatje van? En was het klankmatig dan nodig om 'm zo ver te temmen on axis? want mijn ervaring is toch dat je een breedbander t beste onder ~15° kan optimaliseren en beluisteren, en evt een piek in t hoog met een notch aanpakken (bv Ga voor Goud, Nescio).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 07 mar 2012, 18:27

Je ziet toch dat in dit geval een spoeltje de zaak vlak trekt? Een notch is niet nodig.

Klankmatig hielp het niet om off-axis te beluisteren. Het hoog bleef irritant en het werd heel mooi met het spoeltje ervoor.

dre

Berichtdoor dre » wo 07 mar 2012, 18:52

je ziet wel aan de foto's hoe snel jeroen werkt! :mrgreen:

Afbeelding
Потому что это возможно!

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » wo 07 mar 2012, 18:58

@Henkjan
Toen wij de metingen zagen waren we er ook nog niet zeker van of het echt nodig was.
Daarom was deze in eerste instantie ook niet geplaatst. Immers kon de schelle klank ook veroorzaakt worden doordat de lijn in zijn geheel opliep.
Maar goed daar luister je dan ook voor.

De eerste sessie was echt te schel en dit werd compleet rechtgetrokken met het spoeltje.
Geloof me als ik je zeg dat er niets sufs aan was, alles was juist heerlijk in balans (in ieder geval voor mij :) ).

Dit is 100% de configuratie waar ik voor ga. Word dus de .22 die ik naar smaak afwikkel en nog wat extra weerstanden om de boel op smaak te kunnen maken. Alhoewel ik me afvraag of het beter kan :)

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » wo 07 mar 2012, 18:59

dre schreef:je ziet wel aan de foto's hoe snel jeroen werkt! :mrgreen:

Afbeelding

En dat te bedenken dat Jeroen hier gewoon eigenlijk aan het solderen was ... :rofl:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”