Zo, tijd voor een update.
Ik had Jeroen gevraagd of hij voor mij de Torretta's eens wilde doormeten.
Het laag was nog steeds niet gearriveerd en hij bleef wat aan de schelle kant.
Ik was heel erg blij dat Jeroen dit wilde doen.
Daar stond ik dan gisteravond bij hem op de stoep, geen idee wat ik kon verwachten.
Het kon twee kanten op. Het kon zijn dat er niet meer inzat en dat ik hem onterecht had vergeleken met de LBVS of er kon dus meer inzitten.
We gingen de boel eerst maar eens meten. Voor mij de eerste meting dus ik stond als een halve kleuter om Jeroen heen te dansen om alles te kunnen zien

(ik hoop niet dat het te vervelend was

)
Voor de meting zei Jeroen al dat hij wel erg lek was en dit bleek dus heel goed uit de meting.
Gelukkig had hij een klein fortuin aan lijmklemmen liggen, dus konden we ze redelijk dichtklemmen.
Dit vertaalde zich in een mooiere piek in de impedantie meting.
Alleen dat al had ik niet willen missen.
Toen de close range meting. Hier kwam een mooie meting uit die eruit zag volgens het boekje

Daarna de close range meting van de BR poort en het samenvoegen van die twee diagrammen vond ik prachtig.
Hier kwam gewoon uit dat deze behuizing perfect past bij de speaker. Je zag een hele mooie crossover op ongeveer 51Hz.
Voor jullie is dit gemeengoed voor mij was het genieten en tegelijkertijd een geruststelling.
Deze meting liet zien dat de output in ieder geval voldoet aan de specificaties.
Het enige rare was dat deze grafieken niet paste bij mijn beleving, maar daar kwam snel verandering in toen we een meting gingen doen van de bafflestep.
Die liet precies zien wat ik hoorde. Wederom heel stoer

Het laag zakte inderdaad wat sneller af dan we zouden willen en het hoog gaf een behoorlijke piek vanaf zo'n 11kHz tot en met 17kHz.
Die piek was overigens direct verdwenen bij een off axis meting (al bij 15 graden was deze volledig weg).
Tijd voor de BSC. Jeroen gokte initieel even de waarden van de spoel en de weerstand.
Nou ja gokken? Hij zat meteen spot on
Daarna plaatste hij nog een extra spoeltje om het hoog wat te knijpen en nog een condensator om het gebied van de BSC wat te beperken.
Ik was op dit moment al heel gelukkig, maar Jeroen pakte nog even zijn rommeldoos te voorschijn en haalde daar alle benodigde onderdelen tevoorschijn om het filter nog even te bouwen ook
Dat luisteren ging in drie stappen. 1 luisteren met de extra lijmklemmen. Dit was voor mij al een hoorbaar verschil met de lekkende situatie.
Daarna ging de BSC ertussen en BOEM daar was het laag. Jeeez dat deed nog meer met het geluid dan ik verwachte.
Ik verwachte dus wat meer te horen in het lage gebied, maar als het laag in balans is, buft dit een veeeel groter gebied.
Op dit moment zat ik dus al half stuiterend op de bank van opwinding
Inderdaad het enige dat nog uit balans was, was het oog.
Als iemand dit genadeloos bloot kan leggen, dan is het Eva Cassidy wel.
Jeroen weer terug de schuur in om de rest van de onderdelen erbij te sprokkelen.
De magie deed nogmaals zijn werk.
Hier word je heeel vrolijk van. Complete balans. Hij klopt helemaal van A tot Z.
Heerlijk naar te luisteren.
Er zijn maar twee nadelen.
1. SHIT ze zijn beter dan mijn LBVS
2. Deze idioot heeft enorm een spier verrekt en verrekt dus van de pijn
Jeroen! Via deze weg wil ik je nogmaals hartelijk danken.
Persoonlijk vind ik dat jullie te weinig credits krijgen voor hetgeen jullie doen voor deze community.
De tijd en energie die jullie erin steken, de moeite die jullie nemen om keer op keer leken als mij wat bij te brengen, word in ieder geval door mij enorm gewaardeerd (en in dit geval ook door mijn schoonvader

).
Als mijn rug weer iets beter voelt zal ik nog even wat fotootjes erbij zetten.