Een tijd geleden vertelde een vriend van mij dat hij tijdens het werk graag een lekker muziekje draait. De no-name luidsprekertjes naast de pc maakten een akelig geluid en kraakten als het volume omhoog ging. Toen ik er kort daarna op bezoek ging heb ik voor de aardigheid een leuk en simpel bureau monitortje gemaakt. Ik heb daarover al kort wat laten vallen in dit draadje. Ik wilde er altijd nog een foto van plaatsen maar inmiddels ben ik hem voor de tweede keer aan het bouwen, weer als presentje, en ik dacht laat ik er nu maar een kort draadje aan wijden.
Het is een Hoorn-reflex monitortje, de doelstelling is om voor een bescheiden bedrag een klein actief speakersetje te maken wat er leuk uit ziet en wat leuk klinkt. In de linker monitor zit een 2024 T-amp, met een simpele 3,5 mono jack wordt de tweede speaker doorgelust. De voeding is een simpele externe adapter voor een paar euro.
De binnenafmetingen zijn 12cm breed, 15cm hoog en 14 cm diep. Dat geeft een volume van 2530 cm3, 2 liter plus 530 cm3 voor het hoornreflex kanaal & houten schotje die het reflex kanaal vormt. Het bassreflex kanaal heeft als start opp. 7,75cm2 en eindigt met 23,25 cm2. Het gebruikte materiaal is 15mm mdf, de zijwanden zijn van gewaxt vuren en rondom een milimeter ruimer gezaagd ivm de afwerking van het middenstuk met rood plak nepleer met krokodillen print (klinkt echt heel verschrikkelijk maar geloof mij, het is echt leuk spul en combineerd mooi).
Momenteel zijn het nog een paar plankjes met de 3.5 jack chassis en voeding chassis er in geperst, ik heb het wat opgestapeld om vast een impressie te geven. Er kan een simpel filtertje in maar dat heb ik achterwege gelaten ivm de T-amp die dit niet lekker trok.
Hieronder enkele plaatjes van hoe ver het er nu mee staat. Ik wil het deze maand nog afronden als het even mee zit maar een echte deadline staat er niet voor. Als het in elkaar zit zal ik ook de frequentierespons even posten, de vorige meette voor het geld erg leuk maar audiofiel wil ik het niet noemen

Mvg Reinder