[longterm] [DSP] [5.1] Peerless / Vifa d'Appolito project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: [DSP] Peerless / Vifa d'Appolito project

Berichtdoor meiborg » wo 25 jan 2012, 0:36

Precies, als je de tijd neemt en goed nadenkt over alle stappen, komt het altijd goed!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 jan 2012, 13:00

cobaltjeh schreef:Ook maar een 2e ontwerp gemaakt, deze vind ik echt mooi. Nadeel is dat het wel zo mega veel freeswerk is dat het met de hand bijna geen doen is.
Het geheel door een cnc laten maken lijkt me nogal erg duur. :oops:

Mooi ontwerp! Doet me denken aan de KEF Muon... overigens geen WMTMW. Het middendeel hoeft ook weer niet zó smal, smalle frontjes met dometweeters zijn qua afstraalgedrag best wel lastpakken. Hou minimaal zo'n 20-25 cm aan, zou ik denken.
Mark Bakker

SuperR

Berichtdoor SuperR » wo 25 jan 2012, 13:22

Moet die 2e sub ook boven? Ik zou eerder voor zoiets gaan, maar dan met een extra subdriver in de onderster kast;

Afbeelding

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 13:36

Die focals vind ik ook erg mooi, echter vind ik mijn voorgaande ontwerp net iets mooier.
Daarnaast ook net iets exclusiever op dit forum.

De 2e sub boven hoeft niet percee, alleen heb ik al de tip gekregen dat dit gunstiger kan zijn dan 2 subs onderin.
De subs kan ik ook in de kamer kwijt los, echter is de hoogte momenteel geen probleem voor me. Als de kasten maar niet te extreem breed worden.
En tja het ook wil ook wat, het zijn wel 2 beesten van speakers zo. :D

SuperR

Berichtdoor SuperR » wo 25 jan 2012, 13:45

cobaltjeh schreef:En tja het oog wil ook wat, het zijn wel 2 beesten van speakers zo.

In mijn optiek is juist dat de tegenstrijd :) Wat is de hoogte van je meest recente ontwerp?

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 13:57

SuperR schreef:In mijn optiek is juist dat de tegenstrijd :) Wat is de hoogte van je meest recente ontwerp?

Momenteel iets van 2 meter hoog. :oops:
Diepte is iets van 35cm, dus het kan nog minder hoog. Daarnaast heb ik meer als genoeg volume nu.

De kamer is 260 hoog dus dat moet het probleem niet zijn

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 jan 2012, 14:07

Die 2e woofer boven, in fase met de onderste, bestrijdt effectief de eerste-orde-staandegolf tussen vloer en plafond (op 65Hz) omdat hij zelf halverwege vloer en plafond een golf produceert die 90 graden uit fase is met die van de onderste woofer (en de staande golf omzet in een lopende golf). Dat werkt weliswaar alleen zolang het muzieksignaal zelf voortduurt, maar als je geen staande golf hebt gecreëerd (soort in een veer opgeslagen energie) hoeft hij ook niet uit te dempen. Overigens werkt het ook alleen bij 65Hz en niet bij de 2e-ordegolf op 130Hz. Heb het een beetje houtje-touwtje geïllustreerd hieronder:
Mode.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark Bakker

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 25 jan 2012, 14:32

Waarom ben je nu afgestapt van de oorspronkelijke setup?
Onderin zal je wat meer kunnen behalen met 4x XLS 10" voor sublaag en het volledige normale laag + mid aan de XG18's laten, maar klankmatig zou ik mijn geld toch inzetten op de Nomexen voor het normale laag en de weergave tot 800 à 1000Hz en daar dan de XG18's laten overnemen.
Voor kelderdiep sublaag zou ik dan juist die XLS'en de deur uit doen en vervangen door een dikke 18" of een paartje 12" met hogere x-max (CSS Trio12 bijvoorbeeld), zal je volgens mij meer uit halen dan uit 4x 10" XLS...

Wij hebben zelf een set op de planning staan met 1x 12" XXLS per kant dat naast sublaag ook een stuk van het normale laag op zich zal nemen, om dan vervolgens naar dubbel 4" te gaan... Wetende dat dit qua passieve filtering al ingewikkeld genoeg zal zijn voor mij...
Maar ik sluit zeker de kans niet uit dat ik er op termijn een 8" woofer tussen schroef!

Isabelle

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 14:40

Ik heb nog geen knoop doorgehakt, ik probeer alleen alle input van mensen te verwerken. Er zijn nogal wat verschillende meningen. :)

Ik gok dat de beste volgende stap is om gewoon een aantal testkasten te maken, en dan maar eens meten en luisteren. Op die manier ben ik ook zeker van een goed eindresultaat als ik begin aan de daadwerkelijke nette kasten.

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 25 jan 2012, 15:20

Lijkt me inderdaad een strak plan, gewoon even gaan testen met het materiaal wat je al hebt, kost hooguit wat hout, want alles gaat toch via DSP :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 jan 2012, 15:24

Candisa schreef:Waarom ben je nu afgestapt van de oorspronkelijke setup?
Onderin zal je wat meer kunnen behalen met 4x XLS 10" voor sublaag en het volledige normale laag + mid aan de XG18's laten, maar klankmatig zou ik mijn geld toch inzetten op de Nomexen voor het normale laag en de weergave tot 800 à 1000Hz en daar dan de XG18's laten overnemen.

Een kritisch weergavebereik (200-2000Hz) op gaan splitsen over verschillende units vergt nogal wat ontwerpvaardigheden, nog los van het feit dat HP-filteren rond 1kHz en daarna LP bij 2 à 2,5kHz nogal smalbandig is. De XG's kunnen 200-2000Hz nu juist prima aan, qua SPL en qua vervorming.
Candisa schreef:Voor kelderdiep sublaag zou ik dan juist die XLS'en de deur uit doen en vervangen door een dikke 18" of een paartje 12" met hogere x-max (CSS Trio12 bijvoorbeeld), zal je volgens mij meer uit halen dan uit 4x 10" XLS...

Van die 100cm3 extra Vd van een CSS Trio12 i.p.v. 2x XLS10 hoef je in dB's niet veel te verwachten, misschien nét eentje. Plus dat zo'n CSS voor een gesloten kast zó 60l nodig heeft. Met XLSsen kom je ook wel aan de 20Hz.

Zeker als je BR-systemen gaat bouwen haal je uit de XLS meer dB's per liter kast dan met de CSS. En de XLS breekt pas op rond 800Hz, 2 octaven boven die 200Hz (maar je kunt met de XG18's rustig lager filteren). Van de CSS heb ik geen FR-meting gezien, maar zo'n zware 12"-conus komt m.i. niet zo ver zonder cone breakup.
Candisa schreef:Wij hebben zelf een set op de planning staan met 1x 12" XXLS per kant dat naast sublaag ook een stuk van het normale laag op zich zal nemen, om dan vervolgens naar dubbel 4" te gaan... Wetende dat dit qua passieve filtering al ingewikkeld genoeg zal zijn voor mij...
Maar ik sluit zeker de kans niet uit dat ik er op termijn een 8" woofer tussen schroef!

Meer is niet altijd beter. Woofers erbij levert niet a priori beter (mid)laag. In het gebied tot zo'n 200Hz zijn kamerinvloeden (staande golven) nu eenmaal dominant/de zwakste schakel. Slim plaatsen van je laagunits in de ruimte levert veel meer op dan het toevoegen van Volume displacement, mede omdat je staande golven nu eenmaal niet kunt weg-EQ'en.

[Edit] Hier is nog interessante info over de XLS te vinden.
Mark Bakker

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 25 jan 2012, 15:45

markbakk schreef:
Candisa schreef:Wij hebben zelf een set op de planning staan met 1x 12" XXLS per kant dat naast sublaag ook een stuk van het normale laag op zich zal nemen, om dan vervolgens naar dubbel 4" te gaan... Wetende dat dit qua passieve filtering al ingewikkeld genoeg zal zijn voor mij...

Meer is niet altijd beter. Woofers erbij levert niet a priori beter (mid)laag. In het gebied tot zo'n 200Hz zijn kamerinvloeden (staande golven) nu eenmaal dominant/de zwakste schakel. Slim plaatsen van je laagunits in de ruimte levert veel meer op dan het toevoegen van Volume displacement, mede omdat je staande golven nu eenmaal niet kunt weg-EQ'en.
Is ook niet om de Vd te verhogen... De 12" sub speelt tot pakweg 175Hz en van daar moeten de 4" mids het met hun tweetjes overnemen...
Als ik een 8" woofer toevoeg aan het geheel, kan ik deze het gebied van 70-250Hz toekennen, wat m.i. voor een directer en homogener slaglaag zal zorgen, de subs gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn namelijk sublaag, en de mids een tikje minder diep laten doorspelen voor meer rust en dynamiek...

Ivm dat kritische bereik 200-2000Hz: Er zijn best wat 2-weg speakers (zowel woofer-tweeter als woofer-breedbander) door zowel fabrikanten als hobbyisten gebouwd die net in dat bereik het filter hebben liggen. Het écht kritische bereik is m.i. trouwens nog een heel stuk breder, namelijk het bereik van de menselijke stem: van een flink stuk onder de 200Hz tot een flink stuk voorbij de 5kHz. Als je geen crossoverpunt mag leggen in dit bereik, hebben de meeste speakerdrivers op de markt geen enkel bestaansrecht...

Isabelle

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 jan 2012, 16:48

Candisa schreef:Is ook niet om de Vd te verhogen... Als ik een 8" woofer toevoeg aan het geheel, kan ik deze het gebied van 70-250Hz toekennen, wat m.i. voor een directer en homogener slaglaag zal zorgen, de subs gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn namelijk sublaag, en de mids een tikje minder diep laten doorspelen voor meer rust en dynamiek...

Met alle respect, maar dat bedoel ik. Wat is 'direct en homogeen slaglaag', wat is 'rust'? We kunnen het niet meten en vervallen in gehoormatige oordelen. Prima voor de subjectiviteit, over smaak valt immers niet te twisten. Maar kun je die termen herleiden tot niet-lineariteiten in de weergaveketen en zo ja, welke?
Candisa schreef:Ivm dat kritische bereik 200-2000Hz: Er zijn best wat 2-weg speakers (zowel woofer-tweeter als woofer-breedbander) door zowel fabrikanten als hobbyisten gebouwd die net in dat bereik het filter hebben liggen. Het écht kritische bereik is m.i. trouwens nog een heel stuk breder, namelijk het bereik van de menselijke stem: van een flink stuk onder de 200Hz tot een flink stuk voorbij de 5kHz. Als je geen crossoverpunt mag leggen in dit bereik, hebben de meeste speakerdrivers op de markt geen enkel bestaansrecht...

A) Je mag best filteren in dat bereik. Onderzoeken schijnen te hebben uitgewezen dat het menselijk gehoor fasegevoelig is tussen 200 en 2000Hz. Ik zelf heb de ervaring dat het vooral zaak is voor huiskamersystemen een redelijk homogeen afstraalgedrag te realiseren in dat gebied. Onder de 200Hz is dat niet te doen en ook vrij zinloos, boven de pakweg 2000Hz is de absorptie in veel luisterruimtes zo hoog dat het afstraalgedrag er minder toe doet. Volgens mij is het dus vooral zaak om de units met het juiste afstraalgedrag op de juiste manier van een kast te voorzien en vervolgens goed te filteren.
B)De grondtoon van de 'hoge C' of c''' van een sopraan is circa 1kHz. Een flink aandeel tweede en derde harmonischen levert je tot 3kHz. Met klikken en sissen erbij kom je nog wel hoger dan 5kHz, dus waarvandaan die 5kHz precies komt?
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 16:58

Ik denk dat het zaak is om eerst eens te beslissen welke van de 2 oplossingen mij het meeste aanspreekt. Als ik alles voorzie van een simpel kastje zou ik die keuze al zonder probleem moeten kunnen maken. Ik heb toevallig nog een prima kastje staan voor 1xg18 plus tweeter. Ik denk dat voor het testen van de aansluting op het laag het niet echt van belang is of er nu 1 of 2 xg18's op hun plek zitten.

Laten we al stellen dat ik maximaal een 3weg wil maken, een 4weg is gewoonweg te complex voor mij op dit moment. Wellicht iets voor een later project.
Wat nu volgens specificatie de beste combinatie is ook maar appels met peren vergelijken, het gaat nu eenmaal om wat persoonlijk het beste klinkt.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 25 jan 2012, 17:28

Ik sluit aan bij het advies van Mark.
Die XG18 zijn echt meer dan prima van 200Hz-2kHz.
De XLS10 werkt goed tot ongeveer 200Hz.
Persoonlijk zou ik niet eens een MTM nemen, maar gewoon 1 XG18 per kant.
Ik zou ook niet zo'n hoge toren maken, ik vind dat altijd heel lomp en groot worden. (plus je kunt die andere XLS10 beter gebruiken om je akoestiek beter te krijgen)
Maar dat is kwestie van smaak :)

Trouwens met VIER XLS10 geen kelderdiep laag?
Je zit dan met een Sd van 1400cm²!!
Een 18inch woofer zit typisch rond de 1200cm² en die hebben meestal een lagere xmax dan die XLS10 (met 12,5mm).
Ik weet niet hoe belachelijk hard sommige mensen spelen, maar dit gaat richting discotheek niveaus (of harder)

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 25 jan 2012, 17:33

markbakk schreef:Met alle respect, maar dat bedoel ik. Wat is 'direct en homogeen slaglaag', wat is 'rust'? We kunnen het niet meten en vervallen in gehoormatige oordelen. Prima voor de subjectiviteit, over smaak valt immers niet te twisten. Maar kun je die termen herleiden tot niet-lineariteiten in de weergaveketen en zo ja, welke?
Misschien dat zoiets wel te zien is in watervalplots en/of THD-grafieken, maar dat zou ik dus niet kunnen zeggen... Mijn antwoord is dus "Neen". Zoals je zegt, over smaak valt niet te twisten, als ik een verschil waarneem tussen de ene of de andere opstelling, ook al meten ze gelijk en is dat verschil hoogst waarschijnlijk veel meer een gevoel dan harde realiteit, dan is dat voor mij nog steeds de moeite om de opstelling te verkiezen die ik het lekkerste vind overkomen.
(Merk op dat ik de woorden 'waarnemen' en 'overkomen' gebruik ipv 'horen' en 'klinken', ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik de dingen waarneem met al mijn zintuigen, en dat mijn hersenen bij een stel speakers dus waarschijnlijk met meer dan enkel mijn oren rekening houden..)
B)De grondtoon van de 'hoge C' of c''' van een sopraan is circa 1kHz. Een flink aandeel tweede en derde harmonischen levert je tot 3kHz. Met klikken en sissen erbij kom je nog wel hoger dan 5kHz, dus waarvandaan die 5kHz precies komt?

Zoals ik zei: "een flink stuk voorbij 5kHz". Dat is inderdaad inclusief sissen en tikken, maar die sissen en tikken produceert de mens nu eenmaal om de andere klanken aan elkaar te breien zonder dat het een warboel wordt (Probeer maar eens een zatlap te verstaan!) en horen dus ook nog bij het bereik dat het menselijke gehoor érg goed kan waarnemen...

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 25 jan 2012, 18:13

b_force schreef:Maar dat is kwestie van smaak :)

Precies! En hebben we niet allemaal wel eens zoiets groots gebouwd (of ervan gedroomd?) Go cobaltjeh, go!
Candisa schreef:Zoals ik zei: "een flink stuk voorbij 5kHz". Dat is inderdaad inclusief sissen en tikken, maar die sissen en tikken produceert de mens nu eenmaal om de andere klanken aan elkaar te breien zonder dat het een warboel wordt (Probeer maar eens een zatlap te verstaan!) en horen dus ook nog bij het bereik dat het menselijke gehoor érg goed kan waarnemen...

Ben ik geheel met je eens. Ga maar uit van 20kHz. En ook voor de rest sluit ik me aan bij je laatste post. Het oog en de verbeelding willen ook wat. :wink:
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 18:58

markbakk schreef:Precies! En hebben we niet allemaal wel eens zoiets groots gebouwd (of ervan gedroomd?) Go cobaltjeh, go!

Ik ga mijn best doen, en met jullie advies gaat dat helemaal goed komen. :D

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 25 jan 2012, 19:06

markbakk schreef:
b_force schreef:Maar dat is kwestie van smaak :)

Precies! En hebben we niet allemaal wel eens zoiets groots gebouwd (of ervan gedroomd?)

Nee, en ik droom er ook niet van :wink: :mrgreen:

Maar goed, zo moeilijk lijkt mij de keuze toch niet?
Een WMTMW maken of MTMW + twee subwoofers ergens anders.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 19:17

b_force schreef:Maar goed, zo moeilijk lijkt mij de keuze toch niet?
Een WMTMW maken of MTMW + twee subwoofers ergens anders.

Dat is niet de moeilijke keuze nee, maar de xls10 of de Nomex wil eerst toch eens goed testen.
Tussen bovenstaande heb ik liever een WMTM(W) waarbij ik de subs altijd nog kan verplaatsen. :)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » do 02 feb 2012, 22:34

Ik heb wat zitten spelen met de test kastjes voor de xls10.

Ben op het volgende uitgekomen: Een vierkant kastje van 36cm, met ongeveer een inhoud van 30 liter.
Nu nog te tijd vinden om het hout ergens te laten zagen. :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 03 feb 2012, 10:09

cobaltjeh schreef:Nu nog te tijd vinden om het hout ergens te laten zagen. :mrgreen:

Als je het laat doen hoeft het je niet veel tijd te kosten...
BTW prima kastje zo.
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » vr 03 feb 2012, 10:46

markbakk schreef:Als je het laat doen hoeft het je niet veel tijd te kosten...
BTW prima kastje zo.

Ik denk dat ik de plankjes laat zagen bij de plaatselijke gamma, en dan het verstek stuk op mijn eigen zaagtafel doen.
Ik gok dat het verstek vragen bij de bouwmarkt teveel gevraagd is, als ze het al kunnen. :mrgreen:

Ik denk ook dat ik beter 22mm mdf kan pakken ipv de 18mm, op dat tientje meer moet ik niet bezuinigen denk ik zo.

Nu nog ruimte vinden in de agenda, aangezien zaterdag ik al andere plannen heb in Almelo. :D

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 03 feb 2012, 15:36

22mm lijkt mij wel ja.
Verstekzagen: als je toch een eigen zaagtafel hebt zou ik bij de Gamma stroken laten zagen (beetje ruim) en zelf de panelen in één keer in verstek zagen. Als je maar een goede tafel hebt, anders krijg je een 'goede' kier (ik stel de mijne -ahum- wel eens in op nét iets over de 45 graden...).
Gewoon kops verlijmen en een plaatje dun MDF eroverheen plakken kan natuurlijk ook.
Mark Bakker

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 03 feb 2012, 17:16

cobaltjeh schreef:
markbakk schreef:Als je het laat doen hoeft het je niet veel tijd te kosten...
BTW prima kastje zo.

Ik denk dat ik de plankjes laat zagen bij de plaatselijke gamma, en dan het verstek stuk op mijn eigen zaagtafel doen.
Ik gok dat het verstek vragen bij de bouwmarkt teveel gevraagd is, als ze het al kunnen. :mrgreen:

Ik denk ook dat ik beter 22mm mdf kan pakken ipv de 18mm, op dat tientje meer moet ik niet bezuinigen denk ik zo.

Nu nog ruimte vinden in de agenda, aangezien zaterdag ik al andere plannen heb in Almelo. :D

Kan je veel beter 18mm nemen en bracing toepassen , zo wordt het geheel niet te zwaar .
Het verschil in panneel resonanties tussen 18mm en 22mm is echt verwaarloosbaar heb ik gelezen in een test , 18mm en bracing is velemalen beter , oke 22mm en bracing weer beter maar ook verwaarloosbaar.
Zelfs 36mm resoneerd meer dan 18mm met bracing.

Mijn advies 18mm kast 22mmfront en bracing , voor je mid geen bracing maar loodbitumen .

Ik pb je wat hobby hifi bestanden die moet je maar eens doorlezen , ik denk niet dat ik ze op het forum mag zetten namelijk.
FOCAL

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”