[longterm] [DSP] [5.1] Peerless / Vifa d'Appolito project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: [DSP] Peerless / Vifa d'Appolito project

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 10:38

De xt25 valt nogal groot uit, ik zou dan de front plate moeten infrezen om nog een beetje een d'appolito opstelling te kunnen maken.
Maar de magneet achter de xt25 is ook erg groot, dus veel speelruimte is er niet.

Echter kom ik op internet ook een ontwerp van Zaph. J. Krutke tegen hierin zit een seas tweeter die ongeveer even groot is als mijn xt25. Dus een MTM moet ergens wel kunnen lijkt mij.
Een compacte versie zoals de scan speak zou het een stuk eenvoudiger maken, maar ook een stuk duurder.

Ik ben niet super handig met hout, dus ik ga liever voor een iets simpeler model. :D

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 10:40

markbakk schreef:Er zijn voorbeelden genoeg. Denk eraan dat je voor een LT circa vier keer zoveel versterkervermogen nodig zult hebben (afhankelijk van je doelstelling).

Klopt in dat geval zit ik meer te denken aan een Hypex setje voor het laag, bijvoorbeeld een van de 2 'kleine' plate amps.
Ik denk dat het beste is om iedere speaker zijn eigen volume te geven, op die manier kan ik ze ook los versterken en aansturen. Op deze manier kan ik toch de lm4780 versterkers benutten.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 24 jan 2012, 11:34

Je kunt de LM4780 ook parallel of gebrugd schakelen, afhankelijk van de impedantie. Dan heb je 120 watt ter beschikking, moet toch genoeg zijn voor huiskamergebruik?
( ͝° ͜ʖ͡°)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 11:51

knuisje schreef:Je kunt de LM4780 ook parallel of gebrugd schakelen, afhankelijk van de impedantie. Dan heb je 120 watt ter beschikking, moet toch genoeg zijn voor huiskamergebruik?

Inderdaad, echter zie ik het niet zitten om de al compleet afgewerkte versterkerkast onder handen te nemen. :oops:
Voorlopig heb ik de Advance accoustic eindtrap nog voor de subs. Versterking is dus geen probleem. Later als ik zeker ben van het uiteindelijke ontwerp kan ik altijd nog nadenken hoe ik de versterking zo optimaal mogelijk maak.

SuperR

Berichtdoor SuperR » di 24 jan 2012, 12:34

Ik denk even hardop;

XLS-10 in een BR van 20liter, getuned op 40 Hz
Lowpass 2e orde op 100Hz
Highpass 2e orde op 20 Hz
Dan heb je een mooie response (-3dB op 37Hz) en wordt je totale behuizing niet belachelijk groot.

De impedantie over het frequentiebereik (37-100Hz) varieert dan tussen 4 en 26 ohm.
Voor je SPLmax hoef je trouwens absoluut geen twee woofers per kanaal te gebruiken. Je kan er dus voor kiezen om "maar" 1 XLS per kant te gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 12:50

SuperR schreef:XLS-10 in een BR van 20liter, getuned op 40 Hz

Voor een XLS zou ik toch minstens 80mm flared nemen. Dat komt uit op een poortlengte van bijna 40cm.

Maak je een kastje van 30 liter BR (PR) op 23Hz met een B6-afstemming met fp op 23Hz en Q=1,93, dan kun je ook leuk laag maken:
XLS10.jpg

Zwart is XLS10 in 20 liter gesloten met LT (let op de bovenste gestippelde lijn: dat is de benodigde uitgangsspanning van de eindtrap), blauw de BR-kast met B6-correctie. Minder versterkervermogen (onderste stippellijn) en meer output tot 21Hz... Maar met beide oplossingen rammelt het al aardig in je kamer :mrgreen:
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 12:52

Geen enkel probleem dat hardop denken :).

Ik hoor toch overal op het forum dat mensen eerder een xls10 met LT aanbevelen.
Echter heb ik wel interesse in in jouw berekening, zou je eventueel het winisd bestandje kunnen bijvoegen? Ik snap nooit hoe ik de unit moet toevoegen. :oops:
En ik wil ook wel eens spelen met dat programma. :D

@markbakk: wat bedoel je precies met: '30 liter BR (PR)' Is dit een Bassreflex of een Passive?

SuperR

Berichtdoor SuperR » di 24 jan 2012, 12:55

Die stippellijn, is dat voor 1 Watt opgenomen vermogen? Hoe moet ik dat lezen?
En nog een keer over die twee subs per kant weet ik niet of dat slim/nodig is. Misschien is het beter om er 1 te gebruiken in een iets grotere behuizing dan twee in een kleinere. Je hebt er niet twee nodig voor je geluidsdruk dus ze zijn in principe altijd aan het "chillen". En mocht je wel het maximale uit twee subs willen halen begint je versterker te protesteren..

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 13:29

cobaltjeh schreef:Gwat bedoel je precies met: '30 liter BR (PR)' Is dit een Bassreflex of een Passive?

Een PR is een soort basreflex in mijn ogen. Een pijpje van minstens 80mm doorsnede wordt te lang. 'Probleem' van de XLS is dat hij in een klein kastje moet en je daarom eigenlijk a priori voor een PR moet gaan. Dat is ook m.i. de belangrijkste reden waarom de unit veelal gesloten wordt toegepast. Je hebt toch Xmax genoeg. Het kost je alleen (veel) meer versterkervermogen en introduceert ook meer thermische compressie (maar dat is bij subs minder een issue dan bij luidsprekers die een breder werkgebied hebben).
SuperR schreef:Die stippellijn, is dat voor 1 Watt opgenomen vermogen? Hoe moet ik dat lezen?

Dat is de RMS spanning die je aan de luidsprekerklemmen moet leggen om de aangegeven geluiddruk bij de aangegeven frequentie te krijgen (op 1 meter afstand, 2pi-afstraling, dat ook nog). Zou je met de aangegeven LT bij 100Hz pak'm beet 108dB willen halen, dan moet je bij 30Hz (voor 103dB, dus -5dB) zo'n 50V effectief hebben. En dat is best een flinke versterker (ca. 600W aan 4Ohm). Voor de B6-oplossing is 43V nodig (voor 108dB bij 30Hz). Dat is 73% van het vermogen voor 5dB meer. Dus cobaltjeh heeft wel een punt dat hij twee XLSsen gesloten wil toepassen.
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 13:34

markbakk schreef: Dus cobaltjeh heeft wel een punt dat hij twee XLSsen gesloten wil toepassen.

Ik wou die 2e xls10 dan eigenlijk als PR gebruiken, dit aangezien een complete xls10 goedkoper is dan de scanspeak PR variant. De peerless PR variant is nergens meer te vinden lijkt het.
Ik moet dan alleen even uitvogelen hoe ik de PR kan verzwaren zonder het geheel te moeten slopen.

SuperR

Berichtdoor SuperR » di 24 jan 2012, 13:38

markbakk schreef:Dat is de RMS spanning die je aan de luidsprekerklemmen moet leggen om de aangegeven geluiddruk bij de aangegeven frequentie te krijgen (op 1 meter afstand, 2pi-afstraling, dat ook nog). Zou je met de aangegeven LT bij 100Hz pak'm beet 108dB willen halen, dan moet je bij 30Hz (voor 103dB, dus -5dB) zo'n 50V effectief hebben. En dat is best een flinke versterker (ca. 600W aan 4Ohm). Voor de B6-oplossing is 43V nodig (voor 108dB bij 30Hz). Dat is 73% van het vermogen voor 5dB meer. Dus cobaltjeh heeft wel een punt dat hij twee XLSsen gesloten wil toepassen.

Klinkt misschien dom maar hoe lees je dat figuur uit? Ik zie niks bij 43V noch 50V staan.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 13:42

SuperR schreef:Klinkt misschien dom maar hoe lees je dat figuur uit? Ik zie niks bij 43V noch 50V staan.

Nee, maar ook geen 108dB. Die curves zijn genormaliseerd op 2,83V. Dan komt er zo'n 90dB uit. Ik heb in het simulatieprogramma de ingangsspanning verhoogd tot 20V voor de LT en 22 voor de PR/B6, dat leverde me 108dB bij 100Hz. En de genoemde spanningen. Die vind je overigens op de verticale as, rechts zit de schaalverdeling.
Mark Bakker

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 13:48

cobaltjeh schreef:Ik wou die 2e xls10 dan eigenlijk als PR gebruiken

Mag ik je aanraden om bij twee XLSsen ze beide aan een versterker te hangen? Schakel ze maar gewoon in serie aan die eindbak en zet die LT (of een andere correctie) erop. Zeker wanneer je de WMTMW-configuratie gaat bouwen, dat pakt akoestisch in je kamer beter uit (los van de opmerking van Bart, daar zit ook wel wat in).
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 14:52

markbakk schreef:
cobaltjeh schreef:Ik wou die 2e xls10 dan eigenlijk als PR gebruiken

Mag ik je aanraden om bij twee XLSsen ze beide aan een versterker te hangen? Schakel ze maar gewoon in serie aan die eindbak en zet die LT (of een andere correctie) erop. Zeker wanneer je de WMTMW-configuratie gaat bouwen, dat pakt akoestisch in je kamer beter uit (los van de opmerking van Bart, daar zit ook wel wat in).

Als ik ze beide in een apparte gesloten kast stop, mogen ze dan nog op 1 versterker? Of is het dan beter om ze los te versterken.
En wat voor volume zal ik voorlopig in het ontwerp gebruiken, iets van rond de 30 liter per sub?

Of moeten ze toch echt samen in 1 kast.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 16:25

Volgens mij heeft forumlid Ronkel maar 20 liter gebruikt. Bart (b_force) heeft ook eraan gerekend. Stuur ze anders een PB. Het kan in theorie nog kleiner trouwens. Wanneer je de kast groter maakt is de benodigde extra spanning voor de LT lager:
XLS10.jpg

De zwarte lijn is een LT op 20Hz, Q=0,5 met 30 liter, de andere een 14 liter, ook op 20Hz. Je ziet dat de laatste vanaf 50Hz steeds meer vermogen gaat vragen dan de eerste. Je ziet ook dat de absolute SPL's wel meevallen bij die enorme vermogens. Het rendement van een kleine gesloten kast met LT is dramatisch laag...
Mark Bakker

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 24 jan 2012, 18:08

Doodzonde om die XLS10 passief te gaan in.
Met actief haal je er veel en veel meer uit.

Sterker nog, als je er toch vier gaat gebruiken, kun je net zo goed gesloten gaan ipv BR.
Je hebt dan immers SPL zat om nog voldoende diepgang te halen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 24 jan 2012, 21:47

Ik heb maar één kanttekening: volgens de datasheet is de IEC-belastbaarheid 150W. Nou zul je daar bij normale muziek en een normale subkast niet gauw aankomen, maar ik overzie niet goed wat de relatie is met de door mij eerder aangehaalde thermische compressie. Nog een reden om ze alle vier aan te sturen.
Mark Bakker

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 22:35

Dan gaan we ze gewoon alle 4 aansturen, als ik de 4 Nomexen weg doe heb ik ook ongeveer precies het budget voor de 2x xls10.

Heb wat zitten spelen met het originele ontwerp en dan met de xls10.
Voordeel is dat ik de topkast van de subwoofer altijd nog kan verplaatsen als achter cornersub.
Echter oogt het nog niet echt lekker, ik denk dat het middendeel breder maken het probleem meer zal oplossing. Echter weet ik niet of dit gunstig is voor de afstraling.

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 23:41

Ook maar een 2e ontwerp gemaakt, deze vind ik echt mooi. Nadeel is dat het wel zo mega veel freeswerk is dat het met de hand bijna geen doen is.
Het geheel door een cnc laten maken lijkt me nogal erg duur. :oops:

Er zijn natuurlijk wel andere manieren van opbouw, echter zal het altijd een flink werk worden.

(De bracing aan de binnenkant is verder nog niet uitgewerkt.)

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 24 jan 2012, 23:46

cobaltjeh schreef:Ook maar een 2e ontwerp gemaakt, deze vind ik echt mooi. Nadeel is dat het wel zo mega veel freeswerk is dat het met de hand bijna geen doen is.
Het geheel door een cnc laten maken lijkt me nogal erg duur. :oops:

Er zijn natuurlijk wel andere manieren van opbouw, echter zal het altijd een flink werk worden.

(De bracing aan de binnenkant is verder nog niet uitgewerkt.)

Dit is wel erg mooi aan het worden.
Ander voordeel, geen of weinig paralelle wanden. :rock:
Hans

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 24 jan 2012, 23:49

hannesie schreef:Dit is wel erg mooi aan het worden.
Ander voordeel, geen of weinig paralelle wanden. :rock:

Mooi wel, nu alleen nog even de balans zoeken tussen mooi, en haalbaar met bouwen. :rofl:

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 25 jan 2012, 0:14

Zou je die mooie gebogen zijkanten niet redelijk eenvoudig (lees: met huis tuin en keukengereedschap) met buigtriplex of MDF kunnen maken? Scheelt veel tijd lijkt mij.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 0:18

meiborg schreef:Zou je die mooie gebogen zijkanten niet redelijk eenvoudig (lees: met huis tuin en keukengereedschap) met buigtriplex of MDF kunnen maken? Scheelt veel tijd lijkt mij.

Mvg Reinder

Daar zat ik zelf ook al aan te denken, aangezien de rest allemaal vrij recht is.
De bolling op de bovenkant is nog wel zelf te maken met een mal en bovenfrees.

Morgen maar eens kijken of ik dat uit kan tekenen.

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 25 jan 2012, 0:23

De bovenkant kan makkelijk met een eenvoudige mal gefreest worden maar natuurlijk ook gebogen worden, in ieder geval lijkt mij dat dit aan jou wel besteedt is gezien de behaalde resultaten in het verleden met de versterker etc. (of geven die geen garanties voor de toekomst.. ;))

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » wo 25 jan 2012, 0:28

Met veel geduld lukt alles :D , (najah als je het een paar keer verkloot, zal het ooit een keer goed gaan.)

Als je gewoon een goede mal maakt, moet het prima te doen zijn met een bovenfrees lijkt mij zo.
Mijn versterkers/dsp zijn al projecten waar ik weken aan werk. Dat zal bij dit project niet anders zijn denk ik zo.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”