Het verhaal begint eigenlijk bij de vifa xt25 tweeter die ik ooit mijn auto heb gehad, ik was zo onder de indruk dat ik toen al wist deze tweeter moet het worden. Daarna toen de auto hobby voorbij was ben ik gaan luisteren naar een set Column-1 bij Speakerland. Ik was erg onder de indruk van het peerless laag, en erg tevreden over deze speakers. Echter ben ik toen de deur uit gelopen met een mooie eindtrap maar het uiteindelijk bouwen van de speakers is er nooit van gekomen.
Aangezien ik toch eigenwijs was en zelf diverse eigen ontwerpen in elkaar gegooit heb, kwam ik al snel tot de conclusie dat je eigenlijk nergens komt als je weinig kennis hebt van speakers ontwerpen. Daarna kwam toen de oplossing de MiniDsp, met wat meten en wat schuifjes veranderen kon ik de speakers met al kleine aanpassingen veel beter laten klinken. Echter haalde het nog niet bij de speakers die ik ooit bij Speakerland beluisterd had.
Dus uiteindelijk zijn we hier beland, en heb ik nu gekozen voor een ontwerp wat grotendeels gebaseerd is op bestaande ontwerpen. Voor het laag ga ik de inhoud en poort lengte van Troel G aanhouden. http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm
Aan de andere kant de Silver Bullet speakers van Sander waar ik de kastopbouw en grotendeels de MTM configuratie van 'afkijk': http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=1628
Het is dus een bedoeling om een MTMWW combinatie te maken met een basreflex kast voor het laag. Met daarnaast 2 kleine subjes voor eventueel home cinema gebruik.
Uiteindelijke Speaker Units
- Vifa XT25
- Vifa XG18
- Peerless HDS nomex 164
- Peerless XLS-10
Het zal duidelijk zijn dat ik voor het uiteindelijke eindresultaat nog flink wat hulp nodig heb van mijn mede forum gebruikers. Maar ik denk zelf dat het al met al wel moet lukken om nu eens een eerste goede / correcte set te bouwen.
En natuurlijk al wat eye candy waar ik erg trots op ben, aangezien ik al 2 jaar drivers aan het sparen en verzamelen ben

Bijgevoegd de specs van de drivers: