LBVS ... nummer zoveel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

r.ladage

LBVS ... nummer zoveel

Berichtdoor r.ladage » zo 13 nov 2011, 20:09

Jullie zullen er ondertussen wel moe van worden :)

Ik weet niet de hoeveelste ik ben, maar heb deze LBVS aardig vaak voorbij zien komen.
Het is dan ook zo'n mooi speakertje om mee te beginnen. Lekker recht toe recht aan en goedkope componenten.
Ik hoop dat dit speakertje het zelfbouwvuur gaat aanwakkeren.

Ik ben nu al een paar weken aan het kijken en ontwerpen, maar ik wacht altijd op dat gevoel van vastberadendheid ... hier werd ik vanochtend mee wakker.
Ik heb vandaag de puntjes op de i gezet bij het ontwerp.
Ik heb het zaagplan gemaakt en het filter al even in sketchup gezet.

Ikzelf ben gek op plaatjes, dus die krijgen jullie ook om je oren :)

Het geheel word hoogglans wit (glass finish <-- ik ga mezelf nog vervloeken :) ) met metalic oranje (ala Ford Focus ST).
Ik ga alles verstek frezen en dan de hoeken waarschijnlijk strak houden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door r.ladage op ma 14 nov 2011, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Re: LVBS ... nummer zoveel

Berichtdoor ray5150 » zo 13 nov 2011, 20:21

Leuk !

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » zo 13 nov 2011, 20:27

ray5150 schreef:Leuk !

Zei één van de LBVS bouwers :)

Heb jij ze eigenlijk nog?
Laatst gewijzigd door r.ladage op ma 14 nov 2011, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » zo 13 nov 2011, 21:47

r.ladage schreef:Ik hoop dat dit speakertje het zelfbouwvuur gaat aanwakkeren.

En pakt het toch niet goed uit, dan kan je ze er altijd nog instoppen :lol: :lol:

Gekheid, veel succes. Je realiseert je hopelijk wel dat je op hoogglans wit werkelijk álle ongerechtigheden ziet? En dat geldt zeker voor de bouwer zelf.

Mvg, Paul

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » zo 13 nov 2011, 22:56

Dat kan ik beamen! Mijn Epilogue's zijn ook hooggaand wit... n o o i t m e e r!
Maar goed, miss gast het jou beter af dan mij. Verder leuk project en goede keus. Ik heb hem ook gebouwd (met de Seas tweeter) en top resultaat! De foto er van staan in de laatste elektuur audio special.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Thomox

Berichtdoor Thomox » zo 13 nov 2011, 23:06

Haha, geweldig om te zien hoeveel animo er voor deze LBVS'ers is!
Zo zie je maar weer dat 't heel belangrijk is om te beginnen met iets wat niet te duur is, van daar uit gaat het wel verder :oops:

Succes ermee :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 14 nov 2011, 0:08

r.ladage schreef:
ray5150 schreef:Leuk !

Zei één van de LVBS bouwers :)

Heb jij ze eigenlijk nog?

Yep!, geef me een goede reden waarom ik ze weg zou doen ?

JvS

Berichtdoor JvS » ma 14 nov 2011, 9:40

Omdat je weer opnieuw wilt bouwen?

De LBVS' die ik gebouwd heb staan ook nog dapper te spelen :). Bij een vriende van me, dat wel.
Ik heb hem zelf ook.

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » ma 14 nov 2011, 9:49

Vinculum schreef:Dat kan ik beamen! Mijn Epilogue's zijn ook hooggaand wit... n o o i t m e e r!
Maar goed, miss gast het jou beter af dan mij. Verder leuk project en goede keus. Ik heb hem ook gebouwd (met de Seas tweeter) en top resultaat! De foto er van staan in de laatste elektuur audio special.

Misschien ben ik dadelijk ook genezen :)
Ik wil het op dezelfde manier doen als in dit filmpje.
Dat werd hier ergens op dit forum gepost. Ik gok dat dit alleen al ongeveer twee dagen schuurwerk oplevert ... maar het eindresultaat =P~

Ik ga vanavond maar eens mijn zaagplannetje inleveren bij de Gamma, dan kan ik meteen wat draadeind meenemen voor de cirkelgeleider voor de bovenfrees. (ook van dit forum).

Ik ben zoooo benieuwd naar de prestaties :)

owww weet iemand waar je een 90 graden freesje kan halen die 18mm diep kan?
Die van mij stopt bij 16mm. Nou kan je hem wel opnieuw instellen maar is weer extra kans op fouten.

bcvdb

Berichtdoor bcvdb » ma 14 nov 2011, 10:49

Leuk project idd. Zit er ook aan te denken deze te bouwen.

p.s. Het is overigens LBVS ipv LVBS 8-[ van Low Budget Vloer Staander.... maar dat wist je vast al na al je research :D

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » ma 14 nov 2011, 15:06

bcvdb schreef:Leuk project idd. Zit er ook aan te denken deze te bouwen.

p.s. Het is overigens LBVS ipv LVBS 8-[ van Low Budget Vloer Staander.... maar dat wist je vast al na al je research :D

lol dat is dom! Ik weet inderdaad dat het voor Low Budget staat en ik schrijf overal LV .... ben even mijn eigen logica kwijt :oops:
tnx voor de correctie. Ga mijn posts aanpassen, denk alleen niet dat ik de titel kan aanpassen .... misschien een aardige admin wel :D

edit:
titel kan je ook zelf aanpassen ... gedaan :)

ray5150

Re: LBVS ... nummer zoveel

Berichtdoor ray5150 » ma 14 nov 2011, 18:20

LVBS = Low Vudget Boer Staander ? :lol:

Lars Oosterveen

Berichtdoor Lars Oosterveen » ma 14 nov 2011, 21:07

Wat is de definitie van een LBVS?

Is dat een bepaalde combinatie van parts in een speaker (een standaard bouwpakket bijv.) ? Of is het een bepaald model > vloerstaander <€xx,-

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » ma 14 nov 2011, 21:25

Lars Oosterveen schreef:Wat is de definitie van een LBVS?

Is dat een bepaalde combinatie van parts in een speaker (een standaard bouwpakket bijv.) ? Of is het een bepaald model > vloerstaander <€xx,-

Het is altijd dezelfde speaker. Het ontwerp is van Edo, zie hier de originele post:
Low budget 2-weg vloerstaander
zijn eigen site

Deze is vaak nagebouwd waarvan ik er twee wil aanhalen omdat deze topics tezamen alle nodige info bevatten qua parts etc:
ray5150 zijn variant
3sly zijn variant

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » ma 14 nov 2011, 21:34

Nou, zojuist naar de Gamma geweest om mijn zaagplan af te geven.
Gun ik ze de tijd, zegt hij dat er alleen maar gezaagd mag worden als de klant aanwezig is? Ook goed :)

Had een wat oudere man die heel veel moest zuchten en kreunen en steunen .... daar word ik altijd een beetje huiverig van.

Dit bleek echter niet nodig! Hij heeft alles tot op de millimeter op maat gezaagd. Alleen een klein foutje bij de lange bracings, deze zijn 206 ipv 204.
Verder alles perfect! Die twee millimeter ga ik er gewoon affrezen, dus dat komt wel goed.
Vind het al super dat hij de bracings heeft gedaan want normaal doen ze dat kleine spul niet.

Ik hoop van het weekend een gaatje heb, dan ga ik eerst opzoek naar een freesje en dan ga ik alle kanten haaks frezen.
Heb een klein freestafeltje, dus als alles is ingesteld moet dat redelijk vlot kunnen.

Hier een pic van het zaagwerk :)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 14 nov 2011, 23:05

JvS schreef:Omdat je weer opnieuw wilt bouwen?

Nah, ik ben niet zo van de "ieder jaar een nieuwe set speakers bouwen"... :roll:
Alhoewel ik me heel goed kan voorstellen dat dat voor veel leden een prachtig vooruitzicht is. :lol:
Bijkomend nadeel is dan wel dat je steeds beter (en dus ook duurder) wilt.

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » do 17 nov 2011, 19:52

zo, ik heb net even mijn tijd verdaan op zoek naar een 90/45 graden frees die 18mm kan frezen.
Ik had de Hornbach vrij hoog zitten als toko die net even professionelere spullen had maar dit geld helaas niet op frezen gebied.
Met had daar maar een krappe meter met freesjes van Wolfkraft :(

Nou ja, dan maar ondertapijt scoren als ik er toch ben ... mis! Hebben ze dus ook al niet.

Dat freesje schrijf ik maar op m'n buik, dat word heel precies meten en de boel in tweeën frezen.

Ik zit er trouwens over te denken om de bitumen achterwege te laten.
Is dit wijs of heeft het bitumen een grote positieve bijdrage aan de geluidskwaliteit?

3sly

Berichtdoor 3sly » vr 18 nov 2011, 10:53

Super, nog een lotgenoot :D. Niet te snel gaan hoor anders sta ik hier maar lekker voor schut. Grapje hoor, heel deze bouw is voor mij ook al lekker genieten geweest.

Het verhaal van de zaagman in de zelfbouwzaak kan ik me helemaal in vinden maar ook hier hebben ze puik werk geleverd.

Betreffende het bitumen: als ik het zelf goed heb begrepen is het bitumen een goede toevoeging aan de bouw, maar kan je het achterwege laten als je echt op een budget zit. Het kan inderdaad vrij kostelijk uitvallen, misschien dat de rest nog eens kan zeggen of het de extra kosten kan rechtvaardigen.

Dries

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » vr 18 nov 2011, 11:09

Jou wil ik bedanken voor je materialen lijst :)

Zo hoef ik in ieder geval niet te berekenen hoeveel bitumen ik nodig heb.
Je hebt 7 matten besteld, dus dat komt neer op +/- € 35,- wat weer neerkomt op € 17,50 per speaker.
Als je het zo bekijkt dan word het bezuinigen alweer bijna mierenneuken :)

Ik zie bij jou dat het bitumen ongeveer 2 CM vrij van de randen is.
Zit hier een bepaalde reden achter? Of is het op deze manier gewoon genoeg en is extra toevoegen overkill?

Het word een heel druk weekend met verjaardagen en feestjes maar ik MOET gewoon klussen van het weekend.
Ik zit me echt op te vreten :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 18 nov 2011, 11:27

Bij zo'n middelgrote kast waarbij de basspeaker ook het midden moet verzorgen is bitumen gebruiken (of op een andere manier de panelen te dempen) wel aan te raden. M.i. kun je met minder bitumen volstaan als je meer bracing gaat toepassen. Met extra verstevigingsschotten maak je de kastpanelen stijver. Hierdoor verschuiven resonanties naar hogere frequenties (dat is niet per sé goed, je moet blijven dempen) én worden ze minder in amplitude.

Aanvullende maatregelen zijn ook denkbaar: de basspeaker niet 'stijf' verbinden met het voorpaneel, maar juist verend. Aanvullend daarop de magneet van de basspeaker ondersteunen met een plankje dat je tussen de zijwanden lijmt. De reactiekrachten van de unit voer je zo effectief af, niet naar het voorpaneel, maar naar de hele kast. En in zo'n buisvormige kast kun je niet genoeg schotjes plaatsen, is mijn bescheiden mening.
Mark Bakker

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » vr 18 nov 2011, 11:47

Het hout is al binnen en gezaagd dus ik laat de bracings zo.

Loodbitumen zijn toegevoegd en ik heb inmiddels de order de deur uit gedaan.

Als demping hebben we nu dus bitumen + vilt (1 CM) + Pritex (30 KG / kuub).
Ik heb ook wat BAF meebesteld, dat word een beetje spelen.

Voor de mensen die na mij komen, hierbij een complete lijst van spullen die nodig zijn om deze speaker te maken.

EDIT:
Ik heb de componenten lijst even aangepast. Ik kreeg de bestelling van Conrad binnen en zag toen dat ik te weinig magneetjes had (8 i.p.v. 16).
Laatst gewijzigd door r.ladage op vr 25 nov 2011, 7:10, 1 keer totaal gewijzigd.

3sly

Berichtdoor 3sly » vr 18 nov 2011, 12:54

r.ladage: Inderdaad met 7matten bitumen kom ik PERFECT toe, maar dan ook juist net. Had ik het geweten dan had ik eentje meer besteld maar dat is niet nodig. Het enige nadeel dat ik had was het feit dat sommige wanplaatjes niet uit 1 stuk bestonden maar uit twee. Het zou trouwens heel erg duur uitvallen als ik elk plaatje uit één stuk zou proberen te krijgen.

Het is inderdaad zo'n 2.5/3 cm op de meeste plaatsen de reden hiervoor is zodat ik later de vilt rechtstreeks op het lijm kan lijmen + nieten en zo niet aan het bitumen moet 'hangen'. Op sommige plaatsten moest ik van 2.5 naar 3cm van de kant gaan (mierenneuken) om juist voldoende te hebben.

Ik kan je als je bezig bent mijn snijplan vande bitumenplaten tonen, ik had daarvoor cutmaster2D Pro gebruikt om ervoor te zorgen dat ik niets verspilde. En zoals ik al zei: ik kom net toe.

Leuk dat er anderen zijn die plezier vinden aan mijn ervaringen, als absolute beginner denk ik ook dat dan ook de meest elementaire vragen daar werden gesteld en beantwoordt. Ik heb er spijt van dat ik niet nog meer prentjes kon trekken, maar het is niet zo leuk om telkens te stoppen en te trekken, trekt me uit de mood. Maar blijf zeker prentjes posten van jouw tussentijdse resultaten! Ben erg benieuwd!

@markbakk: Bedankt voor de info, ik had niet de indruk dat het vooral noodzakelijk was in het geval dat de bas de middentonen dekt, hier dus zeker aan te raden. Ik ben er ook zeker van dat er nog betere/elegantere oplossingen zijn, maar ik heb een heel erg beperkte kennis betreffende houtbewerking en speakers dus de complexiteit moest zo laag mogelijk. Ook lijkt me een verende voorplaat een beetje overkill bij een 'low' budget project.

Inderdaad de kost is een grote, maar ja je hebt erg veel plezier eraan, dus ik had er dat extra wel voor over.

EDIT: ik zie net dat je de BR15.34. Ik heb deze later vervangen door een HP100 Intertechnik: stukken groter maar volgens Henkjan (die een artikel van dit project in de Elektro heeft geplaatst) kwam deze beter uit. Ik liet het je gewoon maar weten want ik weet niet of je trachtte de exacte lijst te gebruiken of zelf het één en ander hebt veranderd.

Dries

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » vr 18 nov 2011, 13:16

3sly, jouw voorplaat is al wat strakker als die van mij door de constructie van je bracing.
Bij jouw hebben je bracings contact over je gehele voorplaat terwijl dat bij mijn kruisjes dus maar over 4 CM gaat.

Ik hou me zeer aanbevolen voor je snijplan.

Leuk dat er anderen zijn die plezier vinden aan mijn ervaringen, als absolute beginner denk ik ook dat dan ook de meest elementaire vragen daar werden gesteld en beantwoordt. Ik heb er spijt van dat ik niet nog meer prentjes kon trekken, maar het is niet zo leuk om telkens te stoppen en te trekken, trekt me uit de mood. Maar blijf zeker prentjes posten van jouw tussentijdse resultaten! Ben erg benieuwd!

Precies, dit soort topics (qau niveau) is precies wat een beginner nodig heeft. Onze "domme" vragen zijn de vragen waar bijna iedere beginner mee worstelt.

Dat met die foto's is heel herkenbaar. Meestal ben ik ook zo lekker bezig dat ik achteraf altijd dacht ... had ik daar maar een foto van gemaakt.

Ik ga het echter hier proberen te veranderen. Normaal schiet ik alles met mijn spiegelreflex, maar daar gaat teveel tijd in zitten, dus pak gewoon m'n iPhone.
Beter meer meer plaatjes in mindere kwaliteit denk ik dan maar.

Door Markbakk heb ik dus nu al dingen die ik de volgende keer anders zou doen maar dat is juist positief.
Op deze manier kan je groeien en als het goed is de volgende keer een betere creatie maken :)

... Het is al bijna morgen :)

3sly

Berichtdoor 3sly » vr 18 nov 2011, 13:29

Geen probleem. Als ik vanavond thuis ben zal ik even het snijplannetje doorsturen, mar zoals ik als zei ga je sommige stukjes (indien je voor 8 stuks bitumen gaat met dezelfde afmetingen) uit 2 delen moeten maken. Maar ik lijm ze liever even aan elkaar en dan nog eens aan de wand ipv nog eens 8/16euro neer te leggen voor extra platen.

De bracings lijken mischien mooier maar zijn ook zeker makkelijker te maken. Ik dacht ook eens Edo zijn bracings te doen (zoals op m'n eerste pagina) maar dan moet ik zitten klungelen met die stokjes aan elkaar te zetten en wat nog allemaal. Dus ik dacht gewoon 6 extra bovenkanten te maken die dezelfde afmetingen hadden en daar een gat in te zagen, en na een halfuurtje met de wipzaag waren ze af, darna gewoon inschuiven en vastnagelen+lijmen.

De bracings hebben waarschijnlijk geen meerwaarde maar ik kon ze enkel minder makkelijk verknoeien vond ik :p.

Dries

r.ladage

Berichtdoor r.ladage » vr 18 nov 2011, 13:41

Ik denk dat jouw bracings onbedoeld dus ook nog eens zorgen voor een stijver chasis.

Misschien ooit eens leuk om die van ons tegenover elkaar te zetten :)

Jouw 1500mH spoel is namelijk ook een luchtspoel terwijl ik daar een solide kern heb.

Ben wel een beetje nieuwsgierig of dit soort dingen nou voor het oor/voor de meetapparatuur een verschil maken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”