[Project] Edo's Low Budget bassreflex staanders.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

3sly

[Project] Edo's Low Budget bassreflex staanders.

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 21:50

Dag iedereen :o

Zoals jullie merken ben ik hier een echte nieuwkomer. Dus ik zal mezelf eens voorstellen.
Ik ben Dries uit Grimbergen (een Belg :p) en 19 jaar. Ik heb juist (met succes :rock: ) mijn eerste jaar burgie achter de rug in Leuven. Technologie zit me namelijk echt in het bloed.

Al sinds enkele jaartjes ben ik bezig met het maken van hoofdtelefoonversterkers. De voldoening die kwam kijken bij het vervolledigen van iets dat goed klinkt, liet me naar meer snakken. Momenteel is de enige 'step-up' versterker om te maken zo'n 600 euro voor de componenten + douane/verzending. Vrij duur dus.

Ik had echter wel nood aan een paar speakers, dus voordat ik het wist zit ik momenteel in mijn enige vrije maand, avond na avond, te spenderen aan het opzoeken van een leuk project en wat er zoal bij komt kijken. Ik dacht dat het allemaal vrij eenvoudig ging zijn, speakers in een kast met een paar exacte afmetingen en voila. :shock: Niets bleek minder waar te zijn.

Om toch maar die kriebels in mijn vingers te stillen, dacht ik dan maar aan het dupliceren van een reeds bestaand weinig kostend ontwerp. Ik stuitte al gauw op xenophonics.nl van Edo. Daar vond ik de Low Budget staander met leuke prentjes erbij en zelfs een uitgetekend plannetje.

De keuze was snel gemaakt. Hoewel mijn kennis tot nu toch heel erg basis is, probeer ik elke dag toch goed op te zoeken en bij te leren (ben momenteel bezig met 'Loudspeaker Design Cookbook'). Hopelijk leer ik al gaande via dit forum heel wat bij :D .

Ik heb toestemming gevraagd aan Edo of ik zijn ontwerp zou mogen gebruiken, en hij was zelfs bereidt om mij met al mijn vragen te helpen. Toch dacht ik even op dit forum (dat ik al een tijdje in het oog hield) een logboek aan te maken met de vooruitgang doorheen mijn bouw. Ik ben heel erg gesteld op voorbereiding, maar de stukken moeten zeker deze maand besteld worden (want anders begint school weer), waardoor mijn projecten steeds een lang proces zijn.

PS: mijn houtwerk-ervaring is niet bestaand (:p), buiten een bureaulamp waarvoor ik een 90 heb gekregen in het secundair :D. Toch heb ik vrienden die in de schrijnwerkerij en de gitaarbouw zitten, waardoor ik dus voldoende toegang heb tot de nodige ervaring, advies en (most important) toestellen.

Hopelijk kan ik hier al gaande mijn beginnersvragen stellen en frustreer ik er niemand mee elders op het forum :). En het zou zelfs heel erg leuk zijn als deze thread een goede stap na stap tutorial kan geven aan andere beginners die ook graag hun intrede willen nemen in het maken van hun eigen speakers.

Maar nu het echte werk.
Tot nu toe heb ik voortdurend proberen lijstjes op te stellen van wat ik allemaal binnenkort zou moeten bestellen. Alles is zo goed als af behalve het filter dat ik nog eens goed moet bekijken.

We hebben het hier over het 'Low Budget project' van Edo. http://www.xenophonics.net/
Aangezien hij veel van de artikelen in de bibliotheek van deze site heeft geschreven, neem ik aan dat jullie zeker al van hem hebben gehoord.

Tevens heb ik in solid edge een (zeer) basisrendering en technische tekening van de speakerboxen getekend volgens zijn gegevens:
6154180432_08cd3db80f_b.jpg

6137422683_30e7663da2.jpg

Vrij basis en eenvoudig te maken hopelijk :p.
Als je geïnteresseerd bent in alle onderdelen/assembly/drawing in hogere resolutie of voor SE, stuur me gerust een PM.

Hier ook nog het door Edo getekende filterschema:
6141325381_c569e1cb17_z.jpg

Hierover heb ik nog enkele vragen die ik verder wel eens zal stellen, maar ik dacht toch al even dit project officieel in beweging te brengen.

Dries
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door 3sly op za 17 sep 2011, 0:03, 7 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: [Project] Edo's Low Budget bassreflex staanders.

Berichtdoor Henkjan » ma 12 sep 2011, 21:56

Ha die Dries, welkom! Leuk, weer een LBVS :mrgreen:

Edo kennen we zeker, een van de oprichters van zelfbouwaudio. En dit ontwerp is ook al door vele anderen gebouwd, zoek maar eens op t forum. Ik heb vorig jaar er ook nog in de Elektor nog een artikel over geschreven.

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 21:59

Bedankt :D

ja, Edo had mij dat ook aangeraden en ben dan ook druk door de verschillende topics aan het gaan. Leuk dat ik niet de enige ben. Hopelijk blijft het wel hier niet bij, want het kot kan ook enkele leuke speakers gebruiken :P. Maar eerst zien dat we succesvol aan dit project beginnen :D.

EDIT: moest je toevallig de link hebben naar dat artikel of naar de topics, dan zou dat erg welkom zijn. Ik heb al vrij veel artikelen afgeschuimd over speakers en filters, maar moest je enkele goede kennen die zeker van pas komen laat dan ook maar iets weten, kan ik zeker gebruiken :D

Walt

Berichtdoor Walt » ma 12 sep 2011, 22:10

Hallo 3sly,

Wat is je budget ongeveer qua filter per kant?

Dan kunnen wij eens meegaandenken hoe die centjes verantwoord te spenderen, sommige componenten zijn belangrijker dan andere namelijk.

Groetjes Walter

Walt

Berichtdoor Walt » ma 12 sep 2011, 22:12

IK wil je niet in verwarring brengen maar weet je zeker dat het filterschema correct is, ik ben gewend dat tussen die 6.8uF en 10uF een spoel naar de nul zou zitten maar hier is het een weerstand en zit de spoel op een andere plek...

EDIT: op site van Edo ziet het filter er inderdaad anders uit! Dat filter ziet er logisch uit, bovenstaande hier is dus niet correct!

Groetjes Walter

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 22:43

:shock: Inderdaad je hebt gelijk. Ik gebruik al een tijdje dit schema en probeerde aan de hand ervan te weten te komen wat de eigenschappen ervan zijn kijkende naar andere gebruikte filters. Geen wonder dat ik nog geen antwoord hierop vond. Vlug even aanpassen... Bedankt dat je me hierop wijst.

Om op je eerste vraag terug te komen:
Ik denk niet zo graag in termen van 'budget', maar eerder in 'verantwoorde kosten'. Ik heb in het middelbaar aardig wat geld verdient door weekend/avond/vakantiewerk, maar dat wil niet zeggen dat het allemaal op moet omdat het kan.

Als de kosten echter (in mijn eigen ogen) verantwoord zijn dan heb ik er geen problemen mee.
Wat ik dus zoek voor de onderdelen is:
het mag niet extra extra low budget zijn, ik wil die dat de filter een nadelige werking heeft op het geheel. Het geheel is echter zelf low budget, dus lijkt een filter met highend componenten (met een onfortuinlijk prijskaartje) ook erg ongepast.
Dat is dan ook meteen het probleem waarover ik het had in de OP, ik heb geen idee wat de specifieke componenten (van europe-audio of rumoh) zijn die ik moet gebruiken voor deze filters (de toleranties, de bouw en de maximumvoltages en dergelijke). De keuze is enorm en vrij intimiderend. Zelf heb ik de neiging om naar de highend kant te gaan (wat ik graag deed bij m'n versterkers), maar dit komt me duur uit.

Ook heb ik geen goed besef van de prijzen van de nodige componenten (aangezien ze heel erg variëren).

Als iemand me met de exacte componentenkeuze zou kunnen helpen voor de speaker, dan ben ik echt helemaal geholpen. Als ik het juist heb begrepen tot nu toe dan is polypropyleen ook voor speakers de beste keuze van condensatoren in de signaalweg bij de hogere frequenties. En krijgen luchtspoelen ook de voorkeur. Welk type, tolerantie,... (kortome serienummer :p) is me een mysterie.

Even een kort besluit: officieel is er dus geen 'budget' voor de componenten, maar de prijs ervan moet gerechtvaardigd blijven.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 12 sep 2011, 22:54

Hallo,

Bij deze een leidraad voor je filter, de elementen in serie met de drivers zijn het belangrijkste. Ik baseer me even op componenten van Speaker en Co en Rumoh omdat ik die goed ken:

- voor de tweeter de 6.8uF en 10uF condensator, gewoon goed zijn de standaard Audyn MKP's. Echt mooi is het bijv. met de Audyn plus (die witte) of Mundorf Supreme. De 2.2 ohm en 10 ohm weerstanden kosten relatief weinig pak hier gewoon MOX 10 watters. Het 0.27mH spoeltje kan een 0.7mm draad luchtspoel zijn, deze is weinig klankbepalend.

- voor de woofer is de 1.5mH spoel het meest belangrijk. Gewoon goed is een 1.4mm draad luchtspoel. Wil je het mooi doen pak dan een foliespoel bijv. een Jantzen 12AWG. De 10uF zou als elko kunnen of MKT, maar Audyn MKP is ook nog wel te betalen, de 10 ohm weerstand gewoon 10 watt MOX pakken.

Als je op grond van het bovenstaande nu eens berekend wat dat gaat kosten, kunnen we op grond van de uitkomst dingen bijschaven...

Groetjes Walter

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 22:54

Ook dacht ik eerst zelf eens goed te kijken of dit filter voor verbetering vatbaar is en zo zelf toch mijn eigen draai aan het ontwerp kan geven.
Maar aangezien de vakantie snel en zeker naar het einde begint te lopen, ga ik toch maar met het ontwerp van Edo (waarvan ik zeker ben dat er weinig verbetering mogelijk is) en kan ik zo al de bestelling plaatsen.

Later is natuurlijk altijd tijd om eens te denken over een eigen ontwerp.

Toch heb ik een vraag waarvan ik vermoed dat ze vrij dom is:
Op de foto's van Edo's afgewerkte project zie ik dat hij een 4-terminal gebruikt aan de achterzijde (voor een mogelijkheid tot bi-amping). Ik neem aan dat de filter in de kast zit, en dus vroeg ik mij af waarvoor deze 4-terminal dient.
Ik ben nog maar juist bekend met de term bi-amping, en als ik het juist begrijp dan wordt hiermee bedoelt dat extern (door een versterker(s)) het signaal voor (bv) de woofer en de tweeter apart wordt versterkt en dus afzonderlijk naar de tweeter en de woofer wordt gestuurd, vandaar de 4 polen.

Maar moet dit dan niet ook door het filter gaan? Of is de 4-pool terminal zoals bij Edo een soort van bypass op de inwendige filter (die het volledige signaal van 1 versterker splitst)?

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 22:56

Ga ik doen, heel erg bedankt voor dit uitgangspunt.
Het zal echter voor morgenavond zijn denk ik :P, maar nu kan ik toch al verder.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 12 sep 2011, 22:58

Zoek maar eens op Bi-wiring, als je naar het filter kijkt zie je dat de woofer en tweeter tak eigenlijk parallel staan. Bij Bi-wiring kun je bijv. voor de tweeter dunne zilverkabels gebruiken en voor de woofer dikke koperkabels.

Maar de verschillen tussen gewoon en bi-wire zijn klein, en volgens sommigen zelfs verwaarloosbaar. Je kunt dus ook gewoon beide filtertakken aan 1 set aansluitingen solderen.

Groetjes Walter

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 23:06

:P Dat maakt inderdaad veel meer zin. Ik had namelijk gisteren gekeken naar de boxen in de woonkamer en daar stonden er 4 polen op, toen ik het opzocht stootte ik op bi-amping en dacht ik dat bi-wiring een synoniem was. Niet waar dus.

Aangezien hier het effect van een verschil in kabels inderdaad verwaarloosbaar is, lijkt het verstandiger om voor 2-pool aansluiting te gaan, ook een beetje goedkoper, win :D. Bedankt Walter.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 12 sep 2011, 23:10

Beter een goede 2-pool dan een slechte 4-pool. Ik irriteerde me altijd aan krakkemikkige aansluitingen, zeker iets om niet teveel op te besparen. Kijk eens naar de verschillende vergulde terminal op deze pagina:

http://www.rumoh.nl/nl/178-terminals

Afhankelijk van je budget staan hier mooie dingen tussen. Voor deze speaker lijkt een paartje rond de 10 euro me mooi genoeg.

Ik zou die dingen nemen die je gewoon door het hout boort, die plasic inbouwplaatjes zijn vaak bagger.

Groetjes Walter

3sly

Berichtdoor 3sly » ma 12 sep 2011, 23:17

Zeker, ik ken het probleem.
Ik was van plan om alles op rumoh te bestellen tot ik zag dat ze geen pritex hadden en enkel die plastiekerige vierpool. Dus naar Europe-audio gegaan voor een beter vierpool. Nu niet meer dus. En bedankt voor de tip, het is dat soort dingen die ik me zeker kan besparen door jullie ervaring ;).

Maar vandaag stop ik er mee denk ik, morgen een nieuwe dag.

Dries

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 12 sep 2011, 23:21

3sly schreef:Toch heb ik een vraag waarvan ik vermoed dat ze vrij dom is:
Op de foto's van Edo's afgewerkte project zie ik dat hij een 4-terminal gebruikt aan de achterzijde (voor een mogelijkheid tot bi-amping). Ik neem aan dat de filter in de kast zit, en dus vroeg ik mij af waarvoor deze 4-terminal dient.

Simpel, Hij had ze toevallig nog liggen en hij had geen zin om andere te bestellen.
Ze hebben dus geen (bi-wiring) functie.

Mijn (standaard) versie van het filter :
LBVS Filter Schema.pdf

Mocht je de behoefte voelen aan een (mooie) print voor dit filter : :wink:

viewtopic.php?f=21&t=13309

En mijn LBVS'en :

viewtopic.php?f=15&t=6853
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 12 sep 2011, 23:27

Welkom Dries!

Leuk om te zien hoe je de LBVS gaat uitvoeren, plaatjes zijn we hier ook dol op ;) (ik vergeet zelf vaak foto's te maken dus score op dat vlak niet zo best :p).

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

3sly

Berichtdoor 3sly » di 13 sep 2011, 17:29

Bedankt allemaal voor de verwelkoming.

Ray, bedankt voor je links. Ik was inderdaad al vroeger op jouw topic terechtgekomen en is erg handig om eens te zien wat je resultaat was. Heel erg mooi resultaat trouwens. Heel erg mooi afgewerkt.

Ik hoop dat ik zelf in de buurt kan komen en dat mijn gebrek aan houtbewerkingservaring niet al te veel roet in het eten gaat gooien. Vineren geeft een erg mooi resultaat, maar dat ga ik misschien achterwegen laten aangezien het erg fijn werk lijkt te zijn. Maar dat zijn details voor op het einde.

Ik was ook van plan om een stoffen overtrek te maken voor de staanders over de hele lengte. Staat mooi.

Het leek me ook leuk om zelf printbordjes te maken/bestellen. Maar dat lijken vrij grote (onnodige?) kosten te zijn, dus blijf ik maar bij p2p verbinding met een terminal.

Ook had ik nog een laatste vraag. Ik had vroeger al overwogen om zelf (in tegenstelling tot Edo) bitumen te gebruiken aangezien dat erg werd aangeraden. Ik zag dat jij dat ook had gedaan en dat niet de hele kast moet bekleed worden. De kosten vallen nog (relatief) mee voor enkele plaatjes. Zou het een goede keuze zijn om er die 20 euro voor neer te leggen? Ik heb namelijk geen ervaring van hoe ze zouden klinken met/zonder.

@meiborg. Plaatjes ga ik zeker niet vergeten :D. Ik heb echter nog een beetje vervelend bestelwerk dat moet gedaan worden, maar daarna ben ik van plan om alle (het liefste) vooruitgang vast te leggen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 13 sep 2011, 20:40

3sly schreef:Ook had ik nog een laatste vraag. Ik had vroeger al overwogen om zelf (in tegenstelling tot Edo) bitumen te gebruiken aangezien dat erg werd aangeraden. Ik zag dat jij dat ook had gedaan en dat niet de hele kast moet bekleed worden. De kosten vallen nog (relatief) mee voor enkele plaatjes. Zou het een goede keuze zijn om er die 20 euro voor neer te leggen? Ik heb namelijk geen ervaring van hoe ze zouden klinken met/zonder.

Het gebruik van plaatjes loodbitumen is niet absoluut noodakelijk, maar ik zou het zeker doen. Edo had dat niet gedaan uit kosten overwegingen.
Ik ben destijds met mijn exemplaren bij Edo thuis geweest, om ze door te meten en te luisteren, en allebei waren heel positief... :D

3sly

Berichtdoor 3sly » di 13 sep 2011, 22:08

Snel even een update om mijn gedachten op een rijtje te plaatsen.

Ik heb juist nog wat heen en weer gezocht (vooral op Ray's draadje). En deze heeft me heel wat geholpen. Vooral de vragen op het einde en zijn tweeterkeuze zijn me nu pas opgevallen.

Ik denk namelijk zelf de X1-A tweeters te laten vallen. Om toch de prijs in het oog te houden (en aangezien Edo zelf zijn zegen heeft gegeven over de kwaliteit ervan), ga ik (als ik mag van Ray :D) ook voor de 27TFF kiezen (niet de TFFC, correct?). Als ik tevens de Pritex mag vervangen door één van deze materialen: http://www.europe-audio.nl/Producten_c.asp?Productgroep_B_ID=533&Productgroep_A_ID=8, dan bespaart me dat 19 euro in verzendingskosten, omdat ik mijn order bij Rumoh kan laten vallen. Niet te verwaarlozen.

Ik neem aan dat elk 'noppen' materiaal, zoals http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6826 voldoende zou zijn. Jullie advies hierover is zeker welkom.

Opgelost:

Code: Selecteer alles

Ook vroeg ik me af of het mogelijk is om alternatieven voor BAF demping te vinden in gewone doe-het-zelf zaken. (Ik neem aan dat ik ongesponnen wol niet zomaar als vervanging mag nemen.) Want ik vind dit materiaal niet meteen op BMM. Is deze demping het meest geschikt in de vorm van ongesponnen wol (een vergelijking), of eerder in deze vorm ([url]http://www.rumoh.nl/nl/damping-material/2070-baf-plaat-van-50x70x5cm.html[/url]).

Tevens wil ik terugkomen op mijn beslissing om niet voor jouw filterplaatjes te kiezen, Ray. Als ik terugkijk naar het gedoe om alle componenten een optimale plaatsing te geven + de kostprijs van kwaliteitsterminals voor p2p, is de keuze snel gemaakt. Daarom zou ik willen vragen, Ray, of je er soms nog hebt liggen. Als jij bereidt bent om er 2 naar België te verzenden, dan betaal ik graag de extra verzendingskosten die hierbij komen kijken.

Dit zijn volgens mij de laatste vraagjes (buiten de filtercomponenten) vooraleer ik de bestelling kan plaatsen.

Dit is het onderdelenlijstje dat ik tot nu toe (naar de vraag van Walt) heb opgesteld, en volledig lijkt te zijn. Ik zou graag toch van enkele mensen een bevestiging willen krijgen dat ik alles goed heb. Dit is waarschijnlijk een eenmalige kans aangezien ik in België geen audiowinkels ken die deze componenten beschikken. Als blijkt dat ik iets vergeten ben, dan komt me dat heel duur uit.

Hierover ben ik dan ook nog niet helemaal zeker en is bevestiging/advies welkom/nodig.

Bouwmateriaal zoals vilt, mdf en bisontex kan ik gelukkig hier in België ook vinden ;). En dan nu het filter: voortbouwend op de suggesties in Ray’s thread en vooral dankzij het lijstje van stefferke.

De filteronderdelen:

Ik heb de weerstand van 3.3 die Ray vergeten was ook besteld. Het lijkt me leuk om tijdens de constructie zelf de filter eens te testen met beiden om te zien of er al een hoorbaar verschil zou zijn.

Ik zou het enorm op prijs stellen dat als je tijd hebt en met het project begaan bent (knipoog naar Walt en Ray ;)) of je even vlug wilt nakijken of alles in orde is. Ik heb de neiging om (zoals Walt opmerkte bij mijn fout in het filterschema) eens iets (catastrofaal) doorheen te halen dat zo voor de hand ligt (aantallen, serienummers,…). Je zou me hier enorm mee helpen.

Dit lijkt me een volledig lijstje dat bestelklaar is. Ik heb nog niet naar de prijs gekeken maar ben zeker dat ik over de 150 euro zit. Samen met het feit dat ik niet van Rumoh de tweeters hoef te bestellen, bespaar ik me zomaar even 40 euro in verzendkosten. Mooi meegenomen 8) .

Mijn excuses voor dit ellenlange bericht. Maar zoals ik al liet vallen heb ik graag alles tiptop in orde alvorens ik er aan begin, zelfs als dit betekent dat ik van jullie geduld zo'n misbruik moet maken O:)
Laatst gewijzigd door 3sly op do 15 sep 2011, 12:41, 9 keer totaal gewijzigd.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » di 13 sep 2011, 22:20

Dit blijven leuke projecten :D

suc6

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 13 sep 2011, 22:45

Hallo Dries,

Ik heb even naar je lijstje gekeken (kort want ik ben op mijn werk). Wat betreft de speaker terminals, die zijn prima hoor daar niet van maar imo zijn gewoon twee plugs makkelijker omdat je niet extra hoeft te frezen etc. Ik vind het altijd erg chique staan http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=3874. Kost natuurlijk wel twee euro de stuk meer.

Als vulling is Sonofil prima geschikt http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6822. Duurdere demping is niet nodig, dat zal de zwakste schakel niet zijn.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

3sly

Berichtdoor 3sly » di 13 sep 2011, 23:12

Hartelijk bedankt dat je eens hebt nagekeken.

De plugs heb ik ook over nagedacht en had uiteindelijk voor ingewerkte gekozen aangezien ik die persoonlijk vrij mooi vind uitzien. Je hebt waarschijnlijk gelijk en ik denk dat ik ze nog ga veranderen naar eenvoudigere (zoals jij aanbeveelt). Moesten die dingen iets goedkooper zijn had ik ze beiden besteld en eens mijn freestechniek testen op een plankje, spijtig dat ze daarvoor iets te duur zijn :p.

Alvorens ik toegeef ga ik eens bij de schrijnwerker in de straat die me al eerder heeft geholpen, en vragen of hij dat ziet zitten om mij daarbij te helpen. Anders ga ik waarschijnlijk voor de jouwe.

Bedankt voor de Sonofil, vlug even editen in het lijstje :D. 1 pakje zal wel volstaan.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 13 sep 2011, 23:22

Hallo Dries,

Die terminals zijn ook puur persoonlijke smaak hoor! Het is minder werk om gewoon van die plugs er in te zetten maar als terminals juist meer je smaak zijn, dan zou ik om die reden er niet van af zien. Ik heb je filtercomponenten overigens niet door genomen, ik ben daar zelf ook niet goed in dus dat kan beter een van de andere leden eens bekijken ;)

Overigens, wat betreft het frezen daar kan ik nog wel wat tips voor geven mocht je die nog nodig hebben. Ook circuleren er hier enige echte hout goeroe's rond (Bijvoorbeeld Arno) die daar waarschijnlijk ook ngo wel goed advies voor kunnen geven. Ik weet niet wat voor frees je hebt, met een bovenfrees en een mal kun je prima op een stukje resthout kijken of dat er chique uit gaat zien bijvoorbeeld.

Mvg Reinder

Walt

Berichtdoor Walt » wo 14 sep 2011, 8:23

Hallo,

De 1.5mH luchtspoel voor het laag zou ik zelf uitvoeren met 1.4mm draad i.p.v. 1.0mm draad.

De vraag is natuurlijk wel of al deze componenten op Ray zijn filterbord gaan passen...

Die pluggen op plastic plaatje zou ik niet nemen, zijn soms erg gammel na verloop van tijd. Inderdaad gewoon pluggen nemen die je door het hout moet boren zoals ik eerder ook al had aangeraden.

Tevens heb je een paar keer over Rumoh maar al je links zijn naar andere webshop?

Groetjes Walter

3sly

Berichtdoor 3sly » wo 14 sep 2011, 9:37

Bedankt, ik denk dat ik dan toch de terminals inderdaad ga vervangen door de eenvoudigere en zo op zeker spelen. De schrijnwerker in de straat is trouwens op reis voor de komende 3 weken, wat betekent dat ik ook niet de nodige gereedschappen had om te frezen.

Voor de woofer-spoel: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5338. Ik neem aan dat dit beter geschikt is: hetzelfde type, merk en een lagere inwendige weerstand. Niet naar de prijs kijken natuurlijk :p (relatief tot de vorige).
Als je dit even bevestigt dan vervang ik de andere spoel in het lijstje.

De rest lijkt in orde neem ik aan? Ik zal nog eens een PM naar Ray sturen, mijn stoute schoentjes aantrekken en even vragen of hij tijd heeft om even dat filterlijstje te bekijken of alles juistis en past op zijn filterbordjes.

Tevens heb je een paar keer over Rumoh maar al je links zijn naar andere webshop?

Inderdaad, kon in aanvankelijk ook van Rumoh bestellen aangezien ik daar de X1-A tweeters vandaan moest halen. Nu heb ik echter (in de post met het onderdelenlijstje) laten vallen dat ik voor de 27TFF tweeters ga, op die manier kan ik 20 euro verzendkosten besparen aangezien ik dan alles van BMM kan bestellen.

EDIT:Kabel: Is deze voldoende?

Walt

Berichtdoor Walt » wo 14 sep 2011, 10:29

Deze 1.5mH spoel is prima inderdaad! Veel lagere Rdc dat geeft je hopelijk net wat beterebasweergave.

Over die kabel zou ik me niet zo druk maken, redelijk dik koper kun je weinig mis mee doen. Je zou kunnen overwegen zelfs iets dunnere kabel te nemen, ik heb slechte ervaringen met vrij dikke koperdraad aan tweeters te solderen. Niet zozeer het solderen zelf, maar door gewicht en stugheid van de dikke kabel kunnen de dunne aansluitlipjes van de tweeter verbuigen.

Wellicht is het raadzaam om bijv. voor de tweeter 2x 1.0mm2 te nemen en voor de woofer 2x 1.5mm2.

Groetjes Walter

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”