Gebogen Line Array met Shading (volgens recept Don Keele)
Moderator: Beheerdersteam
Gebogen Line Array met Shading (volgens recept Don Keele)
Dit topic is een vervolg op : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14124
Vandaag begonnen met het eerste zaag- en freeswerk. Onder het motto 'pics or it didn't happen' hierbij wat eerste impressies.(gemaakt met de telefoon)
De 'standaard' cirkelgeleider had wat moeite met een straal van 2,5m, met hout maar een tijdelijke opstelling gemaakt. Op deze manier verliep het frezen prima, alleen gooide een stortbui wat roet in het eten..
In plaats van een baffle, komt er tussen iedere driver een schotje met een wanddikte van 4mm. Aan de uiteinden van deze schotjes lijm ik een hoeklatje van 1x1 cm. Hierin kan ik dan de schroefjes draaien om de drivers te bevestigen. Dat wordt wel voorboren, want veel vlees is er niet. (daar is overigens ook geen ruimte voor) Het lijkt wel modelbouw met al dat kleine spul..
Vandaag begonnen met het eerste zaag- en freeswerk. Onder het motto 'pics or it didn't happen' hierbij wat eerste impressies.(gemaakt met de telefoon)
De 'standaard' cirkelgeleider had wat moeite met een straal van 2,5m, met hout maar een tijdelijke opstelling gemaakt. Op deze manier verliep het frezen prima, alleen gooide een stortbui wat roet in het eten..
In plaats van een baffle, komt er tussen iedere driver een schotje met een wanddikte van 4mm. Aan de uiteinden van deze schotjes lijm ik een hoeklatje van 1x1 cm. Hierin kan ik dan de schroefjes draaien om de drivers te bevestigen. Dat wordt wel voorboren, want veel vlees is er niet. (daar is overigens ook geen ruimte voor) Het lijkt wel modelbouw met al dat kleine spul..
Re: Gebogen Line Array met Shading (volgens recept Don Keele
Update:
De kastjes beginnen al wat meer vorm te krijgen, de ruim 50 tussenschotjes zijn geplakt, inmiddels zijn de kastjes dicht, maar hier moet ik nog even een foto van maken.
Gisteren een dagje met de family naar Plopsaland de Panne geweest, dus niets gedaan.. Vandaag heb ik de weerstanden voor de niveau aanpassingen besteld. Zoals het er nu uitziet wordt de verdeling als volgt:
12 stuks op 0dB (4x 3 in serie)
8 stuks op -3dB (2x 4 in serie + weerstand)
4 stuks op -6 dB (4 in serie + weerstand)
3 stuks op -9 dB (3 in serie + weerstand)
1 stuks op -12 dB (1 + weerstand)
Eergisteren heb ik de eerste twaalf drivertjes al eens laten spelen in het kastje.. klonk nog nergens naar, maar ging al wel hard!
De kastjes beginnen al wat meer vorm te krijgen, de ruim 50 tussenschotjes zijn geplakt, inmiddels zijn de kastjes dicht, maar hier moet ik nog even een foto van maken.
Gisteren een dagje met de family naar Plopsaland de Panne geweest, dus niets gedaan.. Vandaag heb ik de weerstanden voor de niveau aanpassingen besteld. Zoals het er nu uitziet wordt de verdeling als volgt:
12 stuks op 0dB (4x 3 in serie)
8 stuks op -3dB (2x 4 in serie + weerstand)
4 stuks op -6 dB (4 in serie + weerstand)
3 stuks op -9 dB (3 in serie + weerstand)
1 stuks op -12 dB (1 + weerstand)
Eergisteren heb ik de eerste twaalf drivertjes al eens laten spelen in het kastje.. klonk nog nergens naar, maar ging al wel hard!
Ziet er al goed uit ! Maar de drivers die je erin gaat schroeven waren toch al gesloten ?
Zijn volgens mij open aan de achterzijde.TubeHead schreef:Ziet er al goed uit ! Maar de drivers die je erin gaat schroeven waren toch al gesloten ?
Amada had ook zoiets gebouwd in het verleden.
Leuk!
- Bijlagen
-
- VS-SC5_9ND_8_2.jpg (30.75 KiB) 1492 keer bekeken
-
- VS-SC5_9ND_4LT.jpg (11.61 KiB) 1492 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 14 aug 2011, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Een mooi onconventioneel project dit, ben erg benieuwd hoe het hat klinken, en of je veel last van bundeling hebt. Ga je er nog een sub bij gebruiken?
@Tubehead: De drivers zijn open.
@Barry2001: Ik heb er vandaag eentje zonder shading laten draaien, met wat extra versterking komt er toch nog aardig wat laag uit, dat valt vooralsnog niet tegen. Maar een sub is wel nodig, want onder de 200 Hz valt het wel snel af.
Voor zover ik het al kan beoordelen (de acoustiek is niet zo goed in mijn schuurtje!) moeten er nog wel wat hoorbare hobbels worden gladgestreken. Hier in ieder geval nog wat mooie sfeeropnames van vandaag
Vandaag zat ik op het strand (niet mijn favoriete bezigheid
) en bedacht ik mij opeens
, in hoeverre gaat de shading nog werken nu ik alle drivertjes in één kast heb gestopt. In welke mate zullen de drivers op -3, -6, -9 en -12 dB als passieve resonator gaan werken voor de drivers op 0dB???? Zeker gezien de hoge elektrische Q, wat volgens mij impliceert dat de driver elektrisch toch al niet overdreven 'op zijn plaats' gehouden wordt.. Iemand enig idee?? Moet ik de secties gaan scheiden?? (dat zou nog een leuke operatie worden haha!)
@Barry2001: Ik heb er vandaag eentje zonder shading laten draaien, met wat extra versterking komt er toch nog aardig wat laag uit, dat valt vooralsnog niet tegen. Maar een sub is wel nodig, want onder de 200 Hz valt het wel snel af.
Voor zover ik het al kan beoordelen (de acoustiek is niet zo goed in mijn schuurtje!) moeten er nog wel wat hoorbare hobbels worden gladgestreken. Hier in ieder geval nog wat mooie sfeeropnames van vandaag
Vandaag zat ik op het strand (niet mijn favoriete bezigheid
* Mr.TubeHead krijgt een grijns op zn gezicht* damn dat ziet er echt spectaculair uit ! 
TubeHead schreef:* Mr.TubeHead krijgt een grijns op zn gezicht* damn dat ziet er echt spectaculair uit !
Supergaaf project!!!!
Ik zou verwachten dat die drivertjes elkaar wel kunnen beinvloeden, maar zou toch eerst testen opf het zonder afdichting kan. De openingen aan de achterzijde zijn nml minimaal.
Ik zou verwachten dat die drivertjes elkaar wel kunnen beinvloeden, maar zou toch eerst testen opf het zonder afdichting kan. De openingen aan de achterzijde zijn nml minimaal.
- bas focal m180
- Contacteer:
Erg mooie toren geworden , wat je niet kan doen met een doos breedbandertjes.
Je bent gewoon met modelbouw bezig:
- Bijlagen
-
- Burj Al Arab.jpg (28.72 KiB) 1348 keer bekeken
Zit ik dan toch op het verkeerde forumJohn P schreef:Je bent gewoon met modelbouw bezig:
Goed gevonden!
@wowly, ik ga het inderdaad gewoon proberen, ik kan ook nog altijd de achterkant van de kast open laten...
Goed punt... ik zou toch echt de boel nog gaan scheiden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het op deze manier echt niet werkt!MH schreef:Vandaag zat ik op het strand (niet mijn favoriete bezigheid) en bedacht ik mij opeens
, in hoeverre gaat de shading nog werken nu ik alle drivertjes in één kast heb gestopt. In welke mate zullen de drivers op -3, -6, -9 en -12 dB als passieve resonator gaan werken voor de drivers op 0dB???? Zeker gezien de hoge elektrische Q, wat volgens mij impliceert dat de driver elektrisch toch al niet overdreven 'op zijn plaats' gehouden wordt.. Iemand enig idee?? Moet ik de secties gaan scheiden?? (dat zou nog een leuke operatie worden haha!)
Misschien dat het ook wel werkt als je die hele kast volpropt met demping, dat zou misschien ook nog wel een beetje helpen.
Dat ziet er heel erg imposant uit 
MH schreef:TubeHead schreef:* Mr.TubeHead krijgt een grijns op zn gezicht* damn dat ziet er echt spectaculair uit !Dank u!! Zo op de foto is het wel lastig schatten hoe groot (of klein) ze eigenlijk zijn, ze zijn slechts 1 meter 35 hoog!
Ik heb net toch maar wat interne schotjes aangebracht... de secties zijn nu gescheiden, behalve die van -9dB en -12dB die zitten samen, anders zou de driver van -12dB maar 100ml volume achter zich hebben!Ronkel schreef:Goed punt... ik zou toch echt de boel nog gaan scheiden. Ik heb ooit ergens gelezen dat het op deze manier echt niet werkt!MH schreef:Vandaag zat ik op het strand (niet mijn favoriete bezigheid) en bedacht ik mij opeens
Misschien dat het ook wel werkt als je die hele kast volpropt met demping, dat zou misschien ook nog wel een beetje helpen.
Nu maar weer naar het strand, vlieger mee en even uitwaaien!
Alle drivertjes zijn geplaatst, gesoldeerd, nu is het nog wachten op de onderdelen voor de niveau aanpassing (ivm shading)..
Maar ondertussen kunnen we natuurlijk niet stilzitten en niets doen... gisteravond het hele zaakje zonder shading aangesloten en wat met de MiniDSP zitten spelen.
Zo op het gehoor was er nog wel enige correctie nodig. Op basis van de boxsim resultaten heb ik met behulp van REW de ergste hobbels gecorrigeerd en ik moet zeggen.... dat klinkt helemaal nog niet zo gek!
Ik kreeg uiteindelijk kippenvel bij 'Angel van Sarah Mclachlan' en dan doe je het als luidspreker toch niet gek!
De meest opvallende aanpassing met de MiniDSP is een High shelve van 3dB beginnend bij zo'n 3kHz. Voor deze aanpassing had ik (en mijn vader, die ook was aangeschoven) het idee dat er een deken over de luidsprekers lag. De HS heeft hier wonderen gedaan, ik ben wel benieuwd of metingen deze aanpassingen ook kunnen verklaren. Mijn meetopstelling verdient ook nog wat aandacht.. dus op meetresultaten zullen we nog even moeten wachten
Ik kan niet wachten tot PostNL met de doos weerstanden komt.. ik ben wel benieuwd of de shading een hoorbaar verschil gaat geven... Eigenlijk zou ik dit voor het experiment in- en uitschakelbaar moeten maken... Eens kijken of ik een doos met schakelaars kan vinden..
Maar ondertussen kunnen we natuurlijk niet stilzitten en niets doen... gisteravond het hele zaakje zonder shading aangesloten en wat met de MiniDSP zitten spelen.
Zo op het gehoor was er nog wel enige correctie nodig. Op basis van de boxsim resultaten heb ik met behulp van REW de ergste hobbels gecorrigeerd en ik moet zeggen.... dat klinkt helemaal nog niet zo gek!
Ik kreeg uiteindelijk kippenvel bij 'Angel van Sarah Mclachlan' en dan doe je het als luidspreker toch niet gek!
De meest opvallende aanpassing met de MiniDSP is een High shelve van 3dB beginnend bij zo'n 3kHz. Voor deze aanpassing had ik (en mijn vader, die ook was aangeschoven) het idee dat er een deken over de luidsprekers lag. De HS heeft hier wonderen gedaan, ik ben wel benieuwd of metingen deze aanpassingen ook kunnen verklaren. Mijn meetopstelling verdient ook nog wat aandacht.. dus op meetresultaten zullen we nog even moeten wachten
Ziet er goed uit! Trouwens, heb je al gesimuleerd of het toevoegen van weerstanden een beetje goed gaat zonder impedantiecorrectie?
Ik heb alle combinaties (afzonderlijk) in Boxsim gestopt, de weerstanden hadden geen noemenswaardig effect op de frequentiekarakteristiek. Helaas krijg ik niet meer dan 8 drivertjes in Boxsim.. dus alle combi's in een keer kan ik niet simuleren. Ik geloof dat het -3dB punt van het laagdoorlaatfilter, dat het spoeltje van een driver vormt met de weerstand, op 150kHz ligt. Hier verwacht ik dus ook geen problemen van.
De vervangingsweerstand van de hele box ligt straks in de buurt van de 4 ohm.
De vervangingsweerstand van de hele box ligt straks in de buurt van de 4 ohm.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoe heb je die response gemeten, on axis? dan is het te verwachten namelijk dat een breedbander wat suf klinkt, ik doe die meestal als doel vlak op 15° (en zo'n bult boven de 10kHz idd lekker niets aan doen als t niet scherp klinkt)
Eeuuhmm, die heb ik nog niet gemeten...Henkjan schreef:hoe heb je die response gemeten, on axis? dan is het te verwachten namelijk dat een breedbander wat suf klinkt, ik doe die meestal als doel vlak op 15° (en zo'n bult boven de 10kHz idd lekker niets aan doen als t niet scherp klinkt)
Als ik nu zou moeten meten, zou dat met een WM-61a kapseltje, zonder noemenswaardige versterking, op de ingang van mijn laptop moeten. Daar is de S/N ratio nou niet echt om over naar huis te schrijven.. dus de echte metingen laten nog even op zich wachten...alhoewel ik nu wel nieuwsgierig begin te worden... ik zal eens kijken of ik dat capseltje nog aan de praat krijg!
Die bult bij 10kHz doe ik inderdaad helemaal niets aan, ik heb nog wel geëxperimenteerd met het compenseren van de afval boven de 15kHz. Ik ben er nog niet uit of ik daar nu veel verschil in kan waarnemen... 't is ook wat hoog... mijn gehoor komt maar tot 16kHz of zo.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ach so.... dan inderdaad lekker op gehoor doen
en dat bovenste stuk (boven de 15kHz dus): probeer het eens, trek dat eens flink omhoog
Ok dan, toch maar het WM-61 capseltje afgestoft... Hier de meting zonder DSP:
Wat wij hebben ervaren als 'deken over de luidspreker' is duidelijk terug te zien! Dit kan best wat meer hoog gebruiken.
Even lekker tekeer gegaan in REW en een nieuwe DSP file gemaakt.. de oude had nog een enorme put bij 4kHz..
Het setje staat nu lekker te knallen
, nog zonder shading maar het klinkt echt al heel leuk! De prijs/pret verhouding van deze set is lastig te evenaren vrees ik!
Het zijn trouwens allemaal on-axis metingen. Off axis volgt nog, de andere bewoners van dit huis beginnen wat te klagen over het mottige (= plat zeeuws voor kl@te) geluid.
NB: Ik heb net een Phonic Firefly 302 USB gekocht voor 30 euri! Niet gek lijkt me!
Wat wij hebben ervaren als 'deken over de luidspreker' is duidelijk terug te zien! Dit kan best wat meer hoog gebruiken.
Even lekker tekeer gegaan in REW en een nieuwe DSP file gemaakt.. de oude had nog een enorme put bij 4kHz..
Het setje staat nu lekker te knallen
Het zijn trouwens allemaal on-axis metingen. Off axis volgt nog, de andere bewoners van dit huis beginnen wat te klagen over het mottige (= plat zeeuws voor kl@te) geluid.
NB: Ik heb net een Phonic Firefly 302 USB gekocht voor 30 euri! Niet gek lijkt me!