Allure DSP monitor - een aktieve DSP monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Allure DSP monitor - een aktieve DSP monitor

Berichtdoor SSassen » ma 18 apr 2011, 19:53

Goed, wat is het vertrekpunt van dit ontwerp? Feitelijk hetzelfde als een aantal voorgaande ontwerpen, ik kwam bij het uitpakken van een verhuisdoos nog een aantal drivers tegen en twee Hypex plate amp's voorzien van DSP, toen ging het stevig kriebelen om daar een nette monitor omheen te ontwerpen, een monitor die moeiteloos mee kan komen met het gros van de commerciëel verkrijgbare compacte studio monitoren omdat er gebruik gemaakt gaat worden van drivers van absolute topklasse en de inmiddels beruchte Hypex AS2.100 DSP versterker.

Driverselectie en DSP

Welke drivers ga ik hier inzetten? En wat voor systeem wordt het? Ik kies voor een twee-weg systeem, simpelweg omdat dat makkelijk met de AS2.100 te realiseren is omdat deze twee 100W UcD klasse-D versterkers aan boord heeft. Ik wil graag een aktieve monitor gaan ontwerpen en bouwen die zo compact mogelijk is zonder al te veel in te leveren op het laag, dus een 5" midwoofer is dan wel het minimum, deze woofer komt dan bij voorkeur in een bassreflex behuizing. Voor de tweeter valt de keuze op de Vifa XT25, een ringradiator die al jaren gretig aftrek vindt in veel commerciële ontwerpen. Groot voordeel is de excellente lineairiteit van deze tweeter, het rondstraalgedrag en de lage harmonische vervorming. Voor de midwoofer kies ik de ScanSpeak 15W8530K00, een driver die z'n sporen allang al verdiend heeft en te boek staat als een zeer neutrale driver met een zeer lage vervorming. Groot voordeel is ook de lage Qts en Vas waardoor ook in een kleine kast een lage F3 mogelijk is. Daarnaast heeft deze driver een flinke Xlin en Xmax waardoor er genoeg mogelijkheden zijn om in de DSP te gaan boosten in het laag.

Kast en afstemming

Voor de kast kies ik een volume dat zorgt dat ik een F3 van pakweg 50Hz haal zonder dat de Q van de afstemming te hoog wordt, ik kom dan uit op een volume van pakweg 7 liter met een bassreflex afstemming op 40Hz. De insteek is om straks met de DSP de weergave recht te trekken vanaf 40Hz, dat moet gezien de reserves van de 15W8530K00 prima kunnen. Nadeel is wel dat ik lastig uitkom met de bassreflex pijp, kies ik voor een diameter van 50mm dan wordt de pijp onzettend lang en past alleen meerdere keren gevouwen in de kast. Als compromis kies ik daarom voor 40mm, daarmee is de lengte pakweg 22cm en dat valt met één 90 graden bocht prima in de kast te knutselen. Wat bijgeluiden betreft hoef ik tot pakweg zo'n 60W geen problemen te verwachten en in dat geval beweegt de conus van de 15W al ruim voorbij Xdamage, dat moet dus prima gaan. Onderstaande Sketchup tekening geeft een goede indruk hoe e.e.a. eruit gaat zien:

allure_monitor.jpg

Houtbewerking en lijmen

Nadat deze keuzes gemaakt waren werd het natuurlijk tijd om e.e.a. in MDF te gieten. Met hulp van Arno die een houtpakket samenstelde aan de hand van de Sketchup tekeningen was de eerste opzet snel gemaakt. Maar daarmee was ik er nog niet, er moesten nog allerhande gaten bijkomen, o.a. voor het bedieningspaneel voor de AS2.100, de bassreflex pijp, de chamfering van de 15W, etc. Hieronder wat detail foto's van de kasten in verschillende stadia van opbouw.

allure_004_small.jpg

allure_006_small.jpg

allure_007_small.jpg

allure_008_small.jpg

allure_005_small.jpg

allure_009_small.jpg

allure_010_small.jpg

allure_001_small.jpg

allure_003_small.jpg

allure_002_small.jpg

Rest mij nu nog om de kasten te (laten) spuiten, ik sta nog in dubio of ik zelf al het voorbereidende werk ga doen of niet. Daar is de spuiter normaliter niet blij mee, echter de ervaring met de Nobudget monitor's leert dat ik beter werk lever dan de spuiter omdat ik er natuurlijk veel meer tijd in kan steken en een pietje precies ben wat afwerking betreft. Echter het risico is dat ik een spuitplamuur gebruik die niet goed combineert met de kleur die de spuiter op gaat zetten waardoor die verflaag opbrandt en alles weer weggeschuurd moet worden. Normaliter plamuur ik eventuele openstaande naden e.d. dicht met polyester 2K plamuur, waarna ik met Motip spuitplamuur (o.a. bedoeld voor auto's) e.e.a. in de plamuur zet. Wellicht zijn er echter betere methodes? Ik sta dus zeker open voor suggesties wat dat betreft.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mediocre is not my middle name.

SSassen

Re: Allure DSP monitor - een aktieve DSP monitor

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 18:37

Bijna vierentwintig uur later en geen reacties? Da's wel héél weinig animo?

Met vriendelijke groet,

Arno

Berichtdoor Arno » di 19 apr 2011, 18:50

Wat is dat allemaal netjes gezaagd zeg. :D

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 19:02

Arno schreef:Wat is dat allemaal netjes gezaagd zeg. :D

Open deur? D'r zit nog net geen sticker op met 'Arno's Zaagservice - voor al uw MDF op maat' :D

Met vriendelijke groet,

Forza

Berichtdoor Forza » di 19 apr 2011, 19:06

Arno schreef:Wat is dat allemaal netjes gezaagd zeg. :D
Het is al geen verrassing meer als het uit Dordrecht komt :D .
En klaar is het resultaat.

Arno

Berichtdoor Arno » di 19 apr 2011, 19:16

Maar zonder geintjes, ik ben er erg benieuwd naar. Het wordt wel een prijzig setje, dus het kan maar beter heel goed zijn. :)

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 20:30

Arno schreef:Maar zonder geintjes, ik ben er erg benieuwd naar. Het wordt wel een prijzig setje, dus het kan maar beter heel goed zijn. :)

Ja, het worden wel prijzige kastjes inderdaad, alle reden om er me best op te gaan doen :D

Met vriendelijke groet,

BertDB

Berichtdoor BertDB » di 19 apr 2011, 21:17

Jij vindt zoiets "even" in een verhuisdoos ? :mrgreen:
Mooie vondsten in elk geval.
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Hoe ga je de kasten afwerken ?
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 21:48

BertDB schreef:Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Hoe ga je de kasten afwerken ?

Zelfde afwerking als de Nobudget monitors, dus hoogglans RAL9010.

Met vriendelijke groet,

cve

Berichtdoor cve » di 19 apr 2011, 22:13

Zelfde sanitaire voorzieningen zie ik. Wat een tempo heb jij ineens, het ene na het andere project tover je tevoorschijn uit je verhuisdozen.

Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

bertor

Berichtdoor bertor » di 19 apr 2011, 22:14

Mooie kastjes hoor ;)

Ik mis wel de boxsim (o.i.d.) simulaties van de losse drivers in de kast. Heb je daar bewust voor gekozen omdat je toch DSP gaat gebruiken?

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 22:18

cve schreef:Zelfde sanitaire voorzieningen zie ik. Wat een tempo heb jij ineens, het ene na het andere project tover je tevoorschijn uit je verhuisdozen.

Co

Ik denk ik geef 't goede voorbeeld, misschien dat 't dan bij anderen ook gaat kriebelen :D

Met vriendelijke groet,

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 19 apr 2011, 22:20

bertor schreef:Mooie kastjes hoor ;)

Ik mis wel de boxsim (o.i.d.) simulaties van de losse drivers in de kast. Heb je daar bewust voor gekozen omdat je toch DSP gaat gebruiken?

Ik heb e.e.a. met Edge gesimuleerd en de midwoofer plus kast uiteraard doorgerekend en geverifiëerd met een simulatie.

Met vriendelijke groet,

cve

Berichtdoor cve » di 19 apr 2011, 22:24

SSassen schreef:
cve schreef:Zelfde sanitaire voorzieningen zie ik. Wat een tempo heb jij ineens, het ene na het andere project tover je tevoorschijn uit je verhuisdozen.

Co

Ik denk ik geef 't goede voorbeeld, misschien dat 't dan bij anderen ook gaat kriebelen :D

Met vriendelijke groet,

Ja ja, ik vat hem :mrgreen:

Co

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 19 apr 2011, 22:26

Co

Wie wat bewaart die heeft wat :mrgreen: Hier staan ook nog dozen zat op die manier, maar ik doe die projecten nu toch een voor een. Anders komen ze geen van allen af :lol:

P.s. Sander, nou vond je het niet leuk dat men in je BR poortjes wilden pissen maar je daagt zo nu wel uit. Hoe ga je dat doen straks in Breda? Of komt er zoiets op:
bezet.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

blueznl

Berichtdoor blueznl » wo 20 apr 2011, 8:56

Twee verdwaalde plate amps in een doosje... nou, als je ze niet meer nodig hebt...

(En wie denkt dat het sanitair is, moet z'n slurfje er maar eens in hangen... Misschien dat de isolatie van de bedrading op dat punt net een heel klein beetje beschadigd was...)
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

cve

Berichtdoor cve » wo 20 apr 2011, 10:50

blueznl schreef:(En wie denkt dat het sanitair is, moet z'n slurfje er maar eens in hangen... Misschien dat de isolatie van de bedrading op dat punt net een heel klein beetje beschadigd was...)

Geen enkel risico. Dat gebeurt niet bij Sander.

Co

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 20 apr 2011, 11:23

cve schreef:
blueznl schreef:(En wie denkt dat het sanitair is, moet z'n slurfje er maar eens in hangen... Misschien dat de isolatie van de bedrading op dat punt net een heel klein beetje beschadigd was...)

Geen enkel risico. Dat gebeurt niet bij Sander.

Co

Nee, dan zou ik in beschonken toestand e.e.a. in elkaar moeten gaan zetten en ik denk niet dat jullie dat mee gaan maken :D

Met vriendelijke groet,

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 20 apr 2011, 12:45

Je zou wel wat schrikdraad kunnen plaatsen om het binnendringen van vreemde wezens tegen te gaan. Het is ook een leuk nestkastje tenslotte.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 apr 2011, 13:11

markbakk schreef:Je zou wel wat schrikdraad kunnen plaatsen om het binnendringen van vreemde wezens tegen te gaan. Het is ook een leuk nestkastje tenslotte.

Doet mij een beetje denken aan die mevrouw met een fietspomp op de trap in MBH. En als nestkastje gaat het niet werken, Sander is volgens mij niet zo van de Bose opstellingen.

Wat denk je Sander, komt ie mee naar Brada? Ben wel benieuwd naar het resultaat.
Peter de Jong

mischa72

Berichtdoor mischa72 » do 21 apr 2011, 6:44

Nou, dan maar eens een serieuze reactie :sure: :

Ik zie dat je de BR-pijpjes schuin afzaagt. Ik neem aan dat je dat doet om een bredere BR-bult te krijgen? Hoe werkt dit in de praktijk en welke nadelen kom je tegen? Ik neem tenminste aan dat je de units al een keer in de kastjes hebt gehad?

Voor de rest een erg mooi compact setje met weer een hoogstaande afwerking (tot dusver) Hoe het verloop is, zullen we waarschijnlijk op korte termijn wel zien.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 apr 2011, 8:37

Lijkt mij tegen poortruis aangezien er geen sanitaire trompetopeningen zijn :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 21 apr 2011, 8:48

wouter schreef:Lijkt mij tegen poortruis aangezien er geen sanitaire trompetopeningen zijn :wink:

Inderdaad, puur bedoeld om de oppervlakte van de opening te vergroten.

Met vriendelijke groet,

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 apr 2011, 11:04

Dat biedt weinig soelaas want je houdt een relatief scherpe rand --> en dus wervelingen op die rand. Beste blijft toch om uit 30 mm (of dikker) MDF een ruim afgeronde opening te maken. Dat kan altijd nog natuurlijk.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 21 apr 2011, 11:14

Pjotr schreef:Dat biedt weinig soelaas want je houdt een relatief scherpe rand --> en dus wervelingen op die rand. Beste blijft toch om uit 30 mm (of dikker) MDF een ruim afgeronde opening te maken. Dat kan altijd nog natuurlijk.

De opening heeft nu meer oppervlak omdat dit een ellips is en geen cirkel, die scherpe randen zijn rondgeschuurd, veel meer kan ik er ook niet van maken. The proof of the pudding ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gerehabiliteerd banneling

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”