Voor op de boot

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

BKNDY

Voor op de boot

Berichtdoor BKNDY » ma 11 apr 2011, 17:36

Hallo jongens,

Het mooie weer is weer op komst en we kunnen weer het water op. Nu heb ik de eervolle taak gekregen een leuke audioset in elkaar te flansen voor op de boot.
Met een paar vrienden is het gelukt een vlot van ruim 20 m2 te maken!

Ik loop echter een beetje vast over wat nou de handigste oplossing is...
Optie 1 is uiteraard een soort krat speaker maken
(dan denk ik aan 1 of 2 welbekende TA2024 i.c.m. een fijne set autospeakers en eventueel een kleine woofer voor het laag. Autospeakers omdat deze vaak al goed op elkaar afgefilterd zijn?)
Gebaseerd op dit mooie project! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8646&hilit=zeilboot
Ik betwijfel alleen toch of dit een geluid geeft dat vol genoeg is voor 12 man en 20m2..

Maar aangezien we over een aggregaat beschikken!
Optie 2 is een wat forsere speakerkist maken, dat worden bijna een soort monitorendan. Maar wat is de beste manier om deze te versterken? Een hifiversterker lijkt me misstaan op het water.
Heb al een tijdje gezocht naar een oplossing, maar een kleine pa of plaat versterker is een allerminst goedkope oplossing..
Excuses voor deze vraag wellicht, maar hoe krijg je zoiets als een TA2024, een class-d versterker, op netstroom? Het enige waar ik aan kon denken is een trafo...

Nu hebben we een paar auto's met mooie baskisten(ongeveer 300 watt RMS in 30 liter). En nu vraag ik me sterk af hoe je deze versterkers op netstroom kan aansluiten. Is dat alleen mogelijk met een transformator? Waar moet je dan op letten? Een versterker zoals deze http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pages/ProductDetails.aspx?PID=GTO504.
Optie 3 is dan optie 1 in combinatie met een subwooferkist uit de auto voor de ondersteuning in het laag.
Heeft er iemand enig idee of zo'n autokist uberhaupt nog wel presteert in de open lucht?

Optie 4?

Ik heb lang het internet afgezocht naar leuke, goede oplossingen, maar ik kom er niet uit.
Hoop dat jullie inspiratie hebben!

sevenup

Re: Voor op de boot

Berichtdoor sevenup » ma 11 apr 2011, 18:40

Heatside

Berichtdoor Heatside » ma 11 apr 2011, 22:15

Aan die versterkermodule moest ik ook meteen denken. Een zeer leuke optie en leuk van prijs, je zou dit bijvoorbeeld kunnen bouwen.
Op je vraag of een autospeaker het voor dergelijke doeleinden het goed doet kan ik je antwoorden dat dit niet het geval is.
Vaak kunnen deze speakers redelijk laag maar hebben een laag rendement (hebben dus relatief veel vermogen nodig om hard te gaan).
Verstandiger is het om voor PA units te kijken met een grotere conusoppervlakte en hoger rendement.

[edit]
Psst kijk eens in het tweedehands gedeelte, Bartsegers heeft daar een heel mooi setje te koop staan. Zorg verder voor een goede behuizing met flinke plate amp en je zal verrast zijn hoe hard zoiets kan (lees 124db op een meter met ongeveer 200 watt versterkervermogen
[/edit]

BKNDY

Berichtdoor BKNDY » di 12 apr 2011, 13:58

Inderdaad een hele interessante versterker!
Ik zit zwaar te twijfelen of ik een mooi stel monitoren zal maken, maar daar wil je natuurlijk wel tijd in stoppen en gaat dan toch wat meer kosten...
Maar wel een leuke set van Bartsegers. Is het alleen niet beter voor het geluidsbeeld om twee speakers te hebben? Alhoewel ik inderdaad niet twijfel over de power van deze ene.

Heatside

Berichtdoor Heatside » di 12 apr 2011, 15:48

Voor een mooi stereobeeld is het natuurlijk wel beter om twee losse luidsprekers te bouwen. Je loopt dan wel altijd met twee losse kastjes rond. In de praktijk is dan één wat flinkere luidspreker een stuk handiger.

BKNDY

Berichtdoor BKNDY » di 12 apr 2011, 16:48

Klopt en voor op de boot is het ruim voldoende. Dan nog een goede versterker.
Ik ben al langer opzoek naar plaat versterkers, maar klopt het dat de markt daar in niet zo heel groot is? Vaak zijn het natuurlijk gewone pa versterkers die dit verzorgen?

Heatside

Berichtdoor Heatside » di 12 apr 2011, 17:13

Kijk voor een plate amp eens op het New-line forum, op dit moment worden daar plate amps uit de DAP soundmate aangeboden. Als ik me niet vergis 400 watt bij 8 ohm.

JvS

Berichtdoor JvS » di 12 apr 2011, 18:59

BKNDY schreef:Gebaseerd op dit mooie project! http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8646&hilit=zeilboot
Ik betwijfel alleen toch of dit een geluid geeft dat vol genoeg is voor 12 man en 20m2..

Tnx. Als je onze speaker nabouwt, heb je voldoende om vol geluid te hebben op een boot. We hebben hem ook meegenomen naar lowlands en daar schoot enkel de versterker in het laag wat te kort als we er echt een feestje mee wilden geven. Het klinkt goed, maar die 2x10watt had ook wel 2x50 of 100watt mogen zijn. Het mid/hoog had nog wel wat power over (hoger rendement vermoed ik).

Als hij op z'n hardst staat, is het in elk geval niet comfortabel om er naast te zitten. En in de boot doen we hem echt nooit op z'n hardst. Verder klinkt het geluid eerder vet en vol dan kaal. Ook als het hard staat. Zo'n minidsp kan je helemaal flexibel instellen zodat het klinkt zoals jij wilt.
Ik heb hem zelf ook.

richard

Berichtdoor richard » di 12 apr 2011, 20:07

BKNDY schreef:Ik loop echter een beetje vast over wat nou de handigste oplossing is...
Optie 4?
Een degelijke autoradio met wat gevoelige luidsprekers? Een autoradio van 15 Watt met 93 dB luidsprekers gaat minstens zo hard als luidsprekers met 83 dB rendement op een 150 Watt versterker. Bovendien is een beetje autoradio veelzijdig in zijn mogelijkheden.
Genoeg is beter.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 13 apr 2011, 11:06

beste optie, is laag rendement vergeten.
hoog rendement speakers, met laag vermogen aansturen (naja laag, pak hem beet 200 watt)
is het beste voor je stroomvoorziening.

veel vermogen pompen in een auto subwoofer is eigenlijk zinloos.
Het laagste laag krijg je toch niet voor elkaar met 1 of 2 auto woofers.

Beste is om alle beschikbare energie in 50-20000 hz te steken.
Met een filter of crossover regel je dit piekfijn.
Of je koopt een versterker die alle filters aan boord heeft (auto versterker)
accu derbij en klaar is kees. (en geloof me, dat gaat hard zat, zonder vervorming)
The more we know, the less we need....

BKNDY

Berichtdoor BKNDY » wo 20 apr 2011, 17:54

Ik ben er bijna uit, twee projecten:
Sowieso komt er een soort kratspeaker a la 'Het Krat- en Kistradio Topic' op tweakers.net, hier zal ik later wel even een project van maken.

En ik wil een soort setup maken zoals deze, die Mivoc versterker heeft me enthousiast gemaakt.
Heatside schreef:Aan die versterkermodule moest ik ook meteen denken. Een zeer leuke optie en leuk van prijs, je zou dit bijvoorbeeld kunnen bouwen.

In de specs bij deze link staat echter dat hij 1 keer 300 RMS aan laag geeft en 2 keer 120 watt aan hoog.
In de datasheet staat echter van niet, iemand die dit weet?

120 watt moet echter in principe wel voldoen voor de subwoofer vanuit mijn andere topic
Ik denk dat dit dan hard genoeg moet gaan.
Op de datasheet van de Mivoc staat alleen een frequency range van 45 tot 130 hz voor het laag. Betekend dit dat ik echt geen lagere hz kan krijgen? Dit hangt toch van de driver af, niet de versterker?
Anders kan ik hierop natuurlijk de kist weer aanpassen.

Dan blijft er nog 2x 120watt op 4 ohm over voor twee monitoren. Is het dan het makkelijkst om hier twee fullrange 4 ohm speakers voor te gebruiken of toch beter om een midwoofer + losse tweeter (mag 4 ohm dus mag in serie?) icm een crossover of eventueel een filtertje.
Helaas is het budget niet heel groot voor de monitors... 80 - 100 euro hooguit.

Versterker a 150 ~ 160
2 x monitor
Subwoofer is er al
Materiaal e.d. zal zeker ook wel wat gaan kosten.

(Het idee: Een grote kist dat fungeert als bankje met twee losse monitorkistjes er in opgeborgen, die je er uit kunt halen om te richten naargelang de situatie.)

BKNDY

Berichtdoor BKNDY » do 21 apr 2011, 16:38

Ik heb dus 2 x 120watt te verdelen aan monitoren.
Ik heb een middagje rondgezocht en het valt me op dat er relatief weinig 4 ohm woofers te vinden zijn...

Nou leek me een mooie, redelijk budget oplossing een DAP mb 10 en een tweeter + crossover.
Dit is echter nog steeds op 8 ohm en als ik 4 ohm lijkt het me fijn om die ook te benutten?

Er zijn wel enkele 4 ohm full range drivers te vinden, maar twee-weg lijkt me toch een mooiere optie.

Weet iemand misschien een mooie combinatie voor zo'n monitor? 120 watt, 4 ohm. Mag mee spelen vanaf 80-100 hertz in een behuizing van ca. 15 liter. Rond de 80 euro voor beide.
Helaas ben ik nog niet zo lang in-to zelfbouwaudio dus qua verschillende merken, kwaliteit, filters en opties zie ik door de bomen het bos even niet meer 8-[

BKNDY

Berichtdoor BKNDY » do 21 apr 2011, 17:08

Het is vandaag donderdag-twijfeldag...

Nu zit ik toch te denken aan de conrad 150w plaatversterker voor de subwoofer. Puur omdat deze wat krachtiger is en een groter frequentiebereik lijkt te hebben.
Maar wat is dan een goede versterker voor de monitoren.... Een Hypex plate amp bv. gaat mijn budget te boven en PA versterkers zijn eigenlijk ook redelijk prijzig..

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 apr 2011, 17:13

Hier de bovenste, of anders gewoon het setje van de homepage

http://www.mivoc.de/mivoc/verstaerker.html

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”