Quad ESL63 versus SimPole.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

mtb

Quad ESL63 versus SimPole.

Berichtdoor mtb » do 31 mar 2011, 16:20

Elektrostaten staan bekend om hun zuivere en ruimtelijke weergave, maar vergen wel ruimte om zich heen om tot hun recht te komen.
Nu ben ik al ruim een jaar in het gelukkige bezit van een ESL63 en het verbaast me elke dag weer hoe goed ie klinkt.
Nou vroeg ik me af of dit komt door het elektrostatische principe of door de dipoolwerking, ESL's zijn (vrijwel) altijd dipolen.
Ik ben in de afgelopen jaren diverse gewone dipoolontwerpen tegen gekomen, die zich kenmerken door een stel grote woofers, vanwege de akoestische kortsluiting bij lage tonen, om nog een redelijk rendement te halen.
Omdat het rendement(gevoeligheid) van de ESL63 niet bepaald hoog is, kan je wel met één woofer af, als je het zelfde resultaat wilt behalen, verder heb je dan ook geen gevoelige mid/hi speaker(s) nodig.
Zo kwam ik op een wel zeer eenvoudig ontwerp met een goedkope 10-incher (ca. 25cm) van Conrad en de bekende (maar ongevoelige) FRS8-breedbander van Visaton.
Verder ben ik uitgegaan van een standaard timmerpaneel (weer eens wat anders dan MDF) van 115x30 cm voor twee stuks.
Omdat het geheel vrij klein is, staat ie ca. 10 graden naar achter en de zijkantjes komen uit het gat van de woofer.
Na wat heen en weer gesimuleer met een dipool-simulator en Boxsim, kwam op de juiste positie van de drivers en het scheidingsfilter, wat ook verrassend simpel uitviel.
Ik heb het ding dan ook maar SimPole (SIMple diPOLE) genoemd.
Maar kan ie de vergelijking met de ESL63 aan?
Ja dus, zie onderstaande meting:
ESL63-SP.PNG

Ik heb de SimPole op dezelfde positie als de ESL63 gemeten, dus inclusief kamerreflecties en met dezelfde spullen.
De microfoon respectievelijk van voren en langs de zijwand (ca. 30 graden) op 2 meter, 75 cm hoog.
Op 1 meter een dipool meten heeft weinig zin wanwege de interferenties, 2 meter is wel het minimum, dat raadt Quad ook aan.
Goed is de versterking van het laag langs de wand te zien, verder is de SimPole vrijwel net zo (on)gevoelig als de ESL63:
-26 dBFS komt overeen met 70 dBspl bij 2 Vrms in.
Je komt in het laag een paar dB tekort, maar dat is eenvoudig met een Baxandall-toonregeling te compenseren ca. +3 op een schaal van +/-10 (dB?).
Ik heb gemeten met een FRS8-4Ω in serie met 8Ω2 , zodat je nog verschil in de curves ziet, 3Ω9 is beter en er moet eigenlijk een FRS8-8Ω in, maar die heb ik nog niet binnen.
Hieronder de meetopstelling, de ESL63 opzij gezet, dat grote zwarte ding links dus.
ESL63_SP.JPG

De SimPole voor de ESL63, met een flesje bier (21cm hoog) voor de schaal.
SP-front.JPG

De achterkant:
SP-back.JPG

Het aansluitschema, de filterspullen komen van Caps&Coils.
SP-sch.PNG

De impedantie en frequentie-verloop met Boxsim:
SP-freq.PNG

Al met al een goedkoop (ca. €60) alternatief voor de ESL63, die toch nog iets machtiger en ruimtelijker klinkt, maar die is dan ook 3 keer zo groot (het trillend oppervlak zelfs meer dan 10x), en 50x zo duur (de opvolger ESL988).
Het kan nog beter, zie verderop in dit topic.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mtb op vr 13 mei 2011, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Dalojan
In memoriam †

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Berichtdoor Dalojan » za 02 apr 2011, 8:57

Leuk ontwerp voor een meer dan leuke prijs! Misschien dat het laag gebrek nog wat te verhelpen valt door het klankbord breder te maken. De akoestische kortsluiting verleg je dan naar een lagere frequentie. Scheelt weer wat elektronische correctie met de toonregeling en heeft een positief effect op de uitstuurbaarheid en de vermogens hongerigheid (vooral in het laag). Ik ben ook heel benieuwd hoe het gehoormatig met de weergave zit (vergelijk met de ESL) in het midden en hoog. De ESL's hebben daar hun sporen meer dan verdient en het is voor een FRS8 een hele uitdaging om dit te evenaren. Hoewel je met het prijs verschil een steekje mag laten vallen. Ondanks dat lijkt het me een prijs / kwaliteit winnaar.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De functie van de meeste knopjes is slechts het bevorderen van de verkoop. . .
*04 april 1952 - †juni 2017 (65 jaar)

mtb

Berichtdoor mtb » za 02 apr 2011, 17:21

Bedankt, maar ik wil het graag simpel houden: "eenvoud is het kenmerk van het ware".
Als je het paneel breder maakt, moet je ook het filter aanpassen en dit is een standaardmaat van de bouwmarkt.
De FRS8 krijgt altijd goede recensies en je kan er zelfs een complete transmissie-lijn mee maken, zie http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... dle_en.htm.
Het dingetje heeft wel zijn beperkingen, maar zelfs bij flink huiskamergebruik (ca. 80 dBspl op 2 meter) blijft de vervorming onder 1%.
De ESL-club vroeg me ook al naar de weergave t.o.v. een ESL, ze maken zich met name zorgen om de stijgtijd bij een blokgolf-weergave, die bij een ESL superieur zou zijn.
Dit is moeilijk te meten, vanwege de vele interferenties, maar wel te simuleren:
ESL-FRS8.PNG

Ik weet niet wat je liever ziet, maar ik zou voor de FRS8 kiezen.
Door de stroomsturing bij de ESL valt de stijgtijd nogal sloom uit.

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » za 02 apr 2011, 17:46

Volgens de simulatie plaatjes zal de ESL het onderspit delven, maar eerlijk gezegd denk ik dat de werkelijkheid wat anders ligt. Het is nogal moeilijk om in een simulatie alle factoren mee te nemen, te meer omdat ze waarschijnlijk allemaal niet goed bekend zijn. De FSR8 is zeker een fijn speaker(tje) wat niet onderschat moet worden, maar een ESL evenaren in het midden en hoog is wel een opgave. Mogelijk klinkt het hoge midden en het hoog iets anders als je de FSR8 aan de voorkant monteert, misschien een experiment waard. De enorm kleine bewegende massa van een ESL ten opzichte van een magneto dynamische luidspreker is wat betreft reactie snelheid een groot voordeel. Andere kant is een speaker iets is om naar te luisteren en als dat een goed resultaat geeft is er niets mis mee. Verschil tussen 2 top klasse speakers blijft hoorbaar ondanks dat ze beide goed zijn. En . . . smaak speelt ook een rol.
Gebruik maken van standaard materiaal van de bouwmarkt is een goed idee en het ziet er ook nog eens goed uit. Ik vind het een heel leuk ontwerp, en over de kosten valt al helemaal niets te zeuren.

Groeten,
Jan Mulder
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

mtb

Berichtdoor mtb » za 02 apr 2011, 18:31

De bewegende massa bij het ESL-paneel (1/4 van de ESL63: ca. 60x20 cm) is de mechanische (die is klein) plus de akoestische massa (die is groot): 0,15 + 18 gr= 18,15 gram.
De bewegende massa van de FRS8 is 2,39 + 0,115= 2,5 gram, een stuk minder dus.
De verhouding tussen akoestische en mechanische massa is een maat voor het rendement, die bij een ESL dus zeer gunstig is, maar die verpest wordt door de serie-weerstanden om stroomsturing te bereiken, voor een vlakke frequentie-karakteristiek.

Dalojan
In memoriam †

Berichtdoor Dalojan » za 02 apr 2011, 19:08

De verhouding tussen massa van het membraan en de massa van de omringende lucht bepaalt voor een groot deel wat de invloed van de massa traagheid van het membraan is op het totaal. Bij een ESL is de massa van het membraan veel lager als die van de omringende lucht en de massa traagheid invloed van het membraan dus veel kleiner dan bij de FSR8. Dat zal voor een groot deel het verschil in klank beleving uitmaken (denk ik).

Maar duidelijk een leuk ontwerp voor een heel fijn budget.

weidok

Berichtdoor weidok » za 02 apr 2011, 19:44

Leuk ontwerp voor dat geld !!!!!!!!!!!!!

lees dit topic maar eens door

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=3993&hilit=lobo+nobox

zou de breedbanders toch in het midden doen als ik jouw was !!!
" there is no box like no box" :)

gelly

Berichtdoor gelly » za 02 apr 2011, 20:38

mtb schreef:De ESL-club vroeg me ook al naar de weergave t.o.v. een ESL, ze maken zich met name zorgen om de stijgtijd bij een blokgolf-weergave, die bij een ESL superieur zou zijn.
Dit is moeilijk te meten

dit is tamelijk makkelijk te meten zonder interferenties
indien je de laatste arta software 1.70 gebruikt

daar zit een generator in en je kijkt naar de weergegeven eerste blokken
dit voordat de reflecties aankomen

groeten.

mtb

Berichtdoor mtb » vr 08 apr 2011, 18:24

weidok schreef:zou de breedbanders toch in het midden doen als ik jouw was !!!

Over de plaats van de drivers zijn veel theorieën en berekeningen mogelijk, zie bijv. http://www.tolvan.com/edge/.
Om de interferenties van het geluid van de voor- en achterkant bij een dipool, zoveel mogelijk uit te laten middelen, is het gewenst dat de weglengte (vertraging van het geluid) links en rechts verschillend is en de afstand tussen woofer en mid/hi hangt weer af van de scheidingsfrequentie.
Ik heb ongeveer de verhouding aangehouden van een vergelijkbaar (ca. 1,5 maal zo groot) ontwerp van Klang+Ton, in no. 1/2010.

mtb

Berichtdoor mtb » za 09 apr 2011, 17:48

Ik heb inmiddels ook de vervorming van de SimPole t.o.v. de ESL63 kunnen meten:
ESL63-SP-distortion.PNG

Het gaat weer om een relatieve meting, dus inclusief kamerresonanties (rond 90Hz, trilt er iets mee) en de gebreken van de microfoon en soundcard (die toch al gauw rond de 0,1% = -60dB zit).
De ESL63 is werkelijk fantasties (maar dat wisten we al), maar ook de SimPole valt reuze mee (maar dat vond ik al) zeker in vergelijking met gewone boxjes.
Ik heb op 2 meter gemeten, bij 80dBspl, dat is behoorlijk hard en vergelijkbaar met de 85dBspl op 1 meter, waar ze bij Klang+Ton de vervorming meten en als je die metingen ziet, zitten die gauw boven de 1% (-40dB).

mtb

Berichtdoor mtb » ma 11 apr 2011, 17:45

Dalojan schreef: De FSR8 is zeker een fijn speaker(tje) wat niet onderschat moet worden, maar een ESL evenaren in het midden en hoog is wel een opgave.
Mogelijk klinkt het hoge midden en het hoog iets anders als je de FSR8 aan de voorkant monteert, misschien een experiment waard.
Groeten,
Jan Mulder

Ik heb inmiddels de FRS8-8Ω uitgetest, en zoals je ziet kom ik aan hoog niks tekort, er moest zelfs een 3Ω9 weerstand in serie om hem ongeveer gelijk te krijgen met de ESL63.
ESL63-SP-cor.PNG

Ook het laag krijg ik met hulp van Baxandall vrijwel hetzelfde, er gaat wel meer vermogen naar de woofer, maar dat heb je ook als je twee woofers parallel zet, de versterker levert met één de dubbele spanning, en met twee de dubbele stroom.
Je schreef dat het laag beter zou worden met een breder paneel, ik heb dat gesimuleerd maar dat valt tegen, de dipoolpiek/dip komt lager te liggen, zodat je er meer last van hebt.
Ik zag op je website dat je een hybride gebouwd hebt, die mij ook niet zo breed lijkt.
Heb je wat meer gegevens over je project zoals de afmetingen, impedantie, wisselfrequentie e.d. en heb je ook gemeten, want ik las dat ook jouw motto "meten is weten" is.
Ik ben ook benieuwd naar de gevoeligheid (dBuit/Vin/meter), je hebt al een goede dB(C=ongewogen)-meter vanaf €26, zie Conrad no. 100593-89.
Met vr. groet,
Michiel.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 12 apr 2011, 22:48

Dalojan schreef: Bij een ESL is de massa van het membraan veel lager als die van de omringende lucht en de massa traagheid invloed van het membraan dus veel kleiner dan bij de FSR8. Dat zal voor een groot deel het verschil in klank beleving uitmaken (denk ik).

Dat denk ik niet. De akoestische reactantie van de bewegende lucht zit a.h.w. aan het membraan "geplakt" als een extra massa, maar alleen bij lage frequenties. Bij hogere frequenties overheerst de stralingsweerstand, die overigens ook frequentie-afhankelijk is, maar geen "massatraagheid" toevoegt. Overigens, als deze luchtmassa er niet was, zou het membraan van de ESL op zijn eigen stijfheid veel te hoog resoneren voor full-range gebruik.
groet, Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

mtb

Berichtdoor mtb » vr 22 apr 2011, 17:11

De Audio Power LED ingebouwd:
SimPole-APL-front.JPG

SimPole-APL-back.JPG

mtb

Berichtdoor mtb » vr 13 mei 2011, 16:05

Na een maand luisteren en vergelijken, zat de vervorming rond de 90Hz me dwars.
Er trilt iets mee in mijn luisterruimte, want ook de verder perfecte ESL63 laat daar ook wat vervorming zien, zie begin van dit topic.
Nou blijkt dat de FRS8 toch nog veel laag te verwerken krijgt en verantwoordelijk is voor de vervorming bij ca. 100Hz.
Met een extra spoel van 1mH, stuur ik nu de FRS8 aan met een 2de-orde filter, zodat de vervorming in het laag gehalveerd wordt tot beneden 0,5%.
SP2-sch.PNG

Verder heb ik een 4,7 μF condensator opgenomen om het hoog glad te trekken, maar die kan je ook weglaten, omdat het hoog, vooral naast de as, niet storend hard klinkt.
SP2-freq.PNG

De FRS8 staat nu ook in fase met de woofer, wat natuurlijker klinkt.

Rien Kleinjan

Berichtdoor Rien Kleinjan » vr 13 mei 2011, 19:30

Dit vind ik leuk om weer eens te zien ! Ruim 20 jaar geleden, ja waar blijft de tijd, bouwde ik ook al dipolen met de Visaton FRS8.
Alleen gebruikte ik voor het laag 2 x een Bravox 20 cm woofer (QTS iets van 0.65). Ik heb destijds voor verschillende mensen zo'n setje gebouwd.
Voor de grap heb ik ze eens bij een vriend neer gezet en ze vergeleken met zijn Carver dipolen. De versterker was volgens mij een Krell.
Waar de Carvers maar niet los wilden komen speelden de DP5's (mijn vijfde dipool ontwerp) de sterren van de hemel.
Ik had al veel gekke dingen meegemaakt maar dit sloeg alles.
Daarom geloof ik je dat ze tegen de elektrostaten opkunnen. De FRS8 is ver onder gewaardeerd, vind ik.
Oh ja, voor de volledigheid, de panelen waren 120 cm hoog en iets van 32 cm breed.
De woofers zaten onderaan en iets uit het midden. De Visaton ook uit het midden.
Tekeningen heb ik jammer genoeg niet meer omdat mijn oude digitale bestanden niet meer leesbaar zijn.

Rien
Mijn promotie voor 's-Gravendeel : https://vimeo.com/user60024472

blueznl

Berichtdoor blueznl » vr 13 mei 2011, 23:01

Nou ben ik geen expert, maar het valt me op in de grafieken dat de grote 10" niet echt ver laag lijkt te komen. Is dit gewoon een eigenschap van de speaker, of komt het door de toepassing als hier in een dipool?

Je zient wel eens ontwerpen als dit, ie. grote dipool, met daaronder een (sub)woofer in een gesloten (of BR? of bandpass?) kast, zou zoiets bij dit ontwerp ook werken? Nog een 150/170 in BR, simpele plateamp met bult op 25 Hz, lowpass ergens tussen de 50 tot 100, afhankelijk van de roll-off, of zou dat een drama zijn? Hmpf... waarschijnlijk heb ik zojuist mijn totale gebrek aan begrip getoond :-) Edit: inderdaad, aantal litertjes is iets te hoog :-) Maar vraag zou blijven: hoe zou je dit een stap verder van wat extra laag kunnen voorzien?
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

mtb

Berichtdoor mtb » za 14 mei 2011, 16:15

blueznl schreef:Nou ben ik geen expert, maar het valt me op in de grafieken dat de grote 10" niet echt ver laag lijkt te komen. Is dit gewoon een eigenschap van de speaker, of komt het door de toepassing als hier in een dipool?

Bij een dipool heb je inderdaad akoestische kortsluiting in het laag, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolluidspreker.
Daarom worden vaak twee of meer woofers gebruikt om dit met een filter te compenseren, je kan dit ook elektronisch doen, door bijvoorbeeld je Baxandall-laagregeling op +3dB te zetten, zoals ik al eerder schreef in de vergelijking met de ESL63.
Met twee woofers parallel heb je twee keer zoveel vermogen (+3dB) in het laag bij dezelfde uitgangsspanning van de versterker.
Met +3dB Baxandall heb je wortel(2)=1,414x meer uitgangsspanning, dus ook weer het dubbele vermogen (P=V²/R).
Met twee woofers is het maximale uitgangsvermogen uiteraard hoger, als je dat nodig denkt te hebben, zie viewtopic.php?f=7&t=13476

blueznl

Berichtdoor blueznl » za 14 mei 2011, 17:53

Okay, dit snap ik. Dus er zijn twee oplossingen als ik het goed begrijp: OF een extra woofer toevoegen met een aangepast filter (wat het midhlaag extra afzwakt tov. dieplaag vermoed ik) OF een extra woofer (bijvoorbeeld met een plate amp) om het gat onder deze dipool uit te vullen. Toch?

Wat zou beter werken?
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

mtb

Berichtdoor mtb » ma 17 okt 2011, 17:21

Ik kreeg nog wat vragen per email over de constructie en het waarom van de SimPole:

Vraag:
Heb je ergens de bouwdetails van je SimPole luidsprekerontwerp op het web staan, met name de afmetingen van je klankbord en de plaatsing van de luidsprekers?
Antwoord:
Het ontwerp is niet zo kritisch, je kan de maten schatten uit de foto's.
Ik heb een standaard 18 mm timmerpaneel van 30x115 cm (of 30x120cm MDF) doormidden gezaagd, het hart van de FRS8 zit op ca. 12 cm uit de linker of rechter bovenhoek en kan je uitzagen met een 75 mm grote-gatenzaag.
De woofer kan je het beste op gelijke afstand van de zijkanten en onderkant monteren, je legt hem op het paneel en bepaalt zo de hartmaat met liniaal en passer en dan de inbouwmaat uitzagen met een decoupeerzaag, uit het gathout kan je de zijkantjes halen.

Vraag:
Ik heb een algemene technische vraag waar jij misschien antwoord op hebt. Als je de top van de luidsprekers bekijkt zijn dat vaak elektrostaten, bv. Quad - en dus dipolen- of dipolen bv. magneplanar. Komt dat omdat elektrostaten beter zijn dan gewone luidsprekers? Ik heb wel eens een ESL57 gehoord en was zeer onder de indruk. Maar bv. de ESL63 is een wel heel ingewikkelde constructie. Of is een dipool gewoon beter dan een gesloten box of een basreflex, bv. het no-box ontwerp van Visaton?
Antwoord:
Dat vroeg ik me dus ook af, en heb daarom de SimPole ontworpen, die maar ca. € 60 kost, terwijl een ESL al gauw boven de € 3000 gaat.
Ik vind de ESL63 wel iets beter klinken, maar de SimPole is een redelijk (goedkoop) alternatief.
Een dipool is gewoon het makkelijkst te bouwen, geen kast en dus ook geen kastresonanties en/of baspoorten, maar er moet wel ruimte omheen zijn, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolluidspreker.
Laatst gewijzigd door mtb op za 29 okt 2011, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 17 okt 2011, 17:29

Eigenlijk heeft elke speaker ruimte om zich heen nodig, dipool of niet... directionele speakers kunnen soms iets dichter bij een wand staan. Wat dat betreft kun je een dipool soms relatief dicht bij de zijwand zetten als je 'm een stukje indraait.

Enneh, verwijs je nu naar een eigen Wiki-stukje? :P

mtb

Berichtdoor mtb » za 29 okt 2011, 16:34

Het ging om vraag en antwoord, ik heb de tekst aangepast.
Ik had inderdaad al een stukje geschreven op Wikipedia, zodat ik daarna kan verwijzen bij vragen.

Noeraldin

Berichtdoor Noeraldin » za 15 jun 2013, 15:31

Het is intussen twee jaar later en met de inflatie is t natuurlijk allemaal iets duurder geworden.
Echter vooral de condensatoren zijn (voor mij, nog niet bepaald een diehardzelfbouwster) moeilijk te vinden.
Kun je iets specifieker zijn?

mtb

Berichtdoor mtb » zo 16 jun 2013, 16:45

Ik heb alles indertijd bij Caps&Coils gekocht, maar die zijn helaas ter ziele.
De 100uF (35V of meer) bi-polaire elco's zijn ook bij Conrad te koop net als de speakers, maar voor de spoelen moet je verder zoeken, het moeten wel goede audio-spoelen zijn met lage DC-weerstand.
Je kan een vraag posten op dit forum of iemand ze heeft liggen of je verder wil helpen, vermeldt dan meteen waar je ongeveer woont, dan kunnen ze je naar een winkel in de buurt verwijzen, die je verder kan helpen.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 18 jun 2013, 14:07

Hier zit een adder onder het gras. De akoestische massa van een membraan is niet constant, maar frequentie-afhankelijk, en bestaat eigenlijk alleen maar in het frequentiegebied waar de golflengte groter is dan de omtrek van het membraan. Daarboven, in het middengebied, valt hij snel terug naar bijna 0.
groet,
Tom

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 18 jun 2013, 14:14

Sorry, dat had ik een hele tijd geleden ook al eens gemeld. Als je ouder wordt val je in herhaling...
Er is overigens een nieuwe versie van het boek "Acoustics" van Beranek verschenen, waarin dit soort zaken heel goed worden uitgelegd. (niet te downloaden, :)
groeten
Tom

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”