Ik heb twee transmissionline-kasten als subs en wil die aanvullen met vier satellieten (zie ook hier).
De satellieten moeten ook als standalone ingezet kunnen worden.
Qua uitvoering wil ik een van de volgende drie principes toepassen:
1. Hoorns:
Ooit heb ik voor de gein een paar kleine glijbaanhoorns gebouwd en ik was aangenaam verrast.
De luidsprekers zelf stelden niets voor en waren niet bepaald hi-fi.
Toch was ik onder de indruk van de stijging van het rendement en de geringe konusuitslag bij een relatief hoog volume.
Ik zou de satellieten dan ook het liefste als hoorns uitvoeren.
Het nadeel is wel dat een hoorn die op een lage frequentie is afgestemd een behoorlijke omvang vereist.
Ik zou de hoorn eenvoudig flink kunnen inkorten, maar dan boet ik ook flink in op een lineair frequentieverloop in het laag.
Een alternatief zou kunnen zijn om de afstemming op een hogere frequentie te leggen, maar dan nog zal de kast, mits ik de lineariteit in acht neem, geen compacte satelliet worden.
Omdat het de bedoeling is dat ik de sats ook moet kunnen ophangen in de kamer, is de hoorn ook in dat opzicht niet de meest ideale kandidaat.
Deze optie valt dus eigenlijk af.
2. Transmissionline:
Met transmissionline zou ik grof gezegd hetzelfde resultaat kunnen bereiken als met basreflex.
Nadeel is ook hier dat de behuizing groter en zwaarder wordt.
3. Basreflex:
Basreflex is op zich de meest voor de handliggende keuze omdat de bouw zelf eenvoudig is en de behuizing klein kan blijven.
De vraag is alleen of ik de poort goed kan tunen door de ontbrekende parameters.
Naast deze overweging zit ik nog met het afstraalgedrag van de AS 165W.
Door zijn relatief grote diameter zal er al vrij snel een bundeling van het geluid optreden.
Omdat de luidspreker naar schatting tot ongeveer 8kHz zal weergeven kan dit dus een probleem zijn.
Naar het schijnt kan de bundeling sterk gereduceerd worden door het geluid van de luidspreker door een smalle spleet uit te laten treden.
Ik weet dat dit werkt, maar wat zijn de eventuele nadelige gevolgen?
Wordt het rendement gereduceerd?
Treden er looptijdverschillen op?
Enzovoorts...
Wat is jullie advies?
Wat voor behuizing en wat is er mogelijk ter verbetering van de spreiding?
Uitvoering satellieten, afstraalgedrag en rendement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Uitvoering satellieten, afstraalgedrag en rendement
Je maakt het jezelf wel moeilijk volgens mij. Waarom wil je de woofer tot 8kHz laten lopen en waarom wil je een grote driver gebruiken? Waarom niet een 5"-6.5" in een gesloten behuizing op 2kHz gecrosst? Je mist dan wel de standalone capaciteiten, maar je hebt ook winst. Je krijgt een kleinere kast, waarschijnlijk een beter afstraalgedrag en een gemakkelijkere aansluiting naar de subs.
gr Kevin
gr Kevin