Hitachi LS 340 herbouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

whyarewesleeping

Hitachi LS 340 herbouwen

Berichtdoor whyarewesleeping » di 25 jan 2011, 23:42

Hallo. Ik ben nieuw op het forum. Is er nog een plekje vrij voor een beginner?

Ik heb een paar Hitachi LS 340 drieweg luidsprekers. Deze hebben onderin de woofer, rechtsboven de midrange en linksboven de tweeter. Vooral wanneer ik mono albums luister heb ik het idee dat het laag mooi in het midden zit en het midden en hoog naast het midden zit. Ook als ik muziek in stereo aandachtig beluister valt dit op. Ik wil de luidsprekers opnieuw bouwen en symetrisch maken. Ik wil dus de luidsprekers loshalen, nieuwe kasten bouwen waarvan de voorkanten elkaars spiegelbeeld zijn en de crossovers opnieuw bouwen. Mijn enige ervaring met het bouwen van luidsprekerkasten is een open kast met een 12" Celestion Greenback waarover ik gitaar speel.

Ik denk dat het het beste is om de originele kast zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen, omdat ik niet weet hoe ik anders moet bepalen wat correcte afmetingen zijn. Nu schijnt het beter te zijn als de luidsprekers boven elkaar geplaatst zijn. Als ik de woofers een stuk omlaag plaats zal het waarschijnlijk passen om de midrange en tweeter erboven te zetten. Is dit een aanpassing die ik zomaar kan maken of gaat dit een een grote impact hebben op de klank?

Afbeelding
Bovenstaande foto heb ik op het internet gevonden. Deze LS 340s staan op de kop ten opzichte van de mijnen. De merkplaatjes zijn ook ondersteboven. Als ik mijn luidsprekers zo zou neerzetten, zou Hitachi op de kop staan. Rare bedoening.
My head is a nightclub with glasses and wine,
The customers dancing or just making time
While Daevid is cursing, the customers scream
Now everyone's shouting "Get out of my dream!"
Saying: "Why, why, why... Why are we sleeping?"

whyarewesleeping

Re: Hitachi LS 340 herbouwen

Berichtdoor whyarewesleeping » za 29 jan 2011, 3:49

Ik heb een aantal foto's gemaakt, zie de bijlagen.

De componenten van het filter zijn 3,3µF in serie met hoog, 6µF in serie met midden en 0,75mH in serie met laag. Midden lijkt uit fase te staan. Ik heb niet veel verstand van circuits, maar zo te zien is het geen echte drieweg crossover omdat er geen bandpass in zit. De graafmachine fabrikant zal hier vast een goede reden voor hebben gehad?

Gaat het overigens erg zinvol zijn om zomaar de componenten te vervangen door betere of zou dit ook de klank kunnen verpesten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » za 29 jan 2011, 13:30

Is er misschien iets dat ik fout doe, dat nog niemand heeft gereageerd? Onhandige titel, te veel tekst, domme vragen?

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » za 29 jan 2011, 13:59

Denk dat de tekst vrij duidelijk is, kan je alleen wat betreft electronica vrij weinig vertellen.
Maar het is vaak wel zo dat als je originele componenten kunt vervangen voor betere componenten, dat je dan wel winst kunt behalen. Hoeveel dat is en of het ook daadwerkelijk hoorbaar is kan ik vrij weinig over zeggen.

Wat betreft de kist kan ik wel wat meer zeggen, zo exact mogelijk nabouwen (wat betreft netto inhoud) is dan de beste keus mocht je niet in staat zijn of de mogelijkheid hebben om de Thiele&Small Parameters op te meten van je speakers.
In hoeverre de vorm afhankelijk is voor het geluid/afstraal gedrag weet ik dan niet zozeer, maar daar kunnen de echte freaks hier natuurlijk wel antwoord op geven :D

Had je al een model/design in gedachten dan?

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 29 jan 2011, 14:50

Volgens mij kun je een gesloten box altijd in een andere vorm opnieuw bouwen, zolang de inhoud in liters maar hetzelfde blijft.
Probeer eens een kast te ontwerpen die iets hoger, smaller en minder diep is, zodat je de drivers recht boven elkaar kunt plaatsen.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 jan 2011, 14:55

Als ik het goed zie (is lastig te zien), dan is de woofer met een 2e orde aangesloten, de tweeter met een 1e orde, de midrange kan ik niet zien.

Er is wel iets winst te behalen met andere componenten, maar verwacht geen wereldschokkend verschil. Als eerste zou ik de elco's aanpakken en daar een paar mooie Audyncap's o.i.d. voor nemen. De spoel moet je doormeten (daar staan meestal geen waardes op, helaas). Aangezien de spoel meerdere wikkelingen heeft, dan zou je daar losse spoelen voor in de plaats krijgen (nog nooit gezien in een speaker).

Luister je de speakers in mono wel echt tussen de speakers in? Niet in een kameropstelling, maar echt tussen de speakers gaan hangen, 1 meter van beide speakers vandaan. Wissel de speakers ook van aansluiting om verschillen in je gehoor, de aansluiting en apparatuur te horen.

Verder ben ik het eens met wat EppeRRR zegt.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » za 29 jan 2011, 14:56

EppeRRR schreef:Denk dat de tekst vrij duidelijk is, kan je alleen wat betreft electronica vrij weinig vertellen.
Maar het is vaak wel zo dat als je originele componenten kunt vervangen voor betere componenten, dat je dan wel winst kunt behalen. Hoeveel dat is en of het ook daadwerkelijk hoorbaar is kan ik vrij weinig over zeggen.

Wat betreft de kist kan ik wel wat meer zeggen, zo exact mogelijk nabouwen (wat betreft netto inhoud) is dan de beste keus mocht je niet in staat zijn of de mogelijkheid hebben om de Thiele&Small Parameters op te meten van je speakers.
In hoeverre de vorm afhankelijk is voor het geluid/afstraal gedrag weet ik dan niet zozeer, maar daar kunnen de echte freaks hier natuurlijk wel antwoord op geven :D

Had je al een model/design in gedachten dan?
De sprekers uitmeten gaat mij inderdaad niet lukken.

Ik heb nog geen ontwerp. Ik ben nog aan het denken wat me handig lijkt, rekening houdende met het feit dat als ik het mezelf te lastig maak ik het waarschijnlijk ga verprutsen. Binnenkort zal ik een concept tekenen en hier plaatsen. Ik denk dat ik een aantal balken in de hoeken ga zetten ter versteviging en ik zal proberen de inhoud hiervan te compenseren door de kast iets groter te maken.

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » za 29 jan 2011, 15:05

MichaelB schreef:Als ik het goed zie (is lastig te zien), dan is de woofer met een 2e orde aangesloten, de tweeter met een 1e orde, de midrange kan ik niet zien.

Er is wel iets winst te behalen met andere componenten, maar verwacht geen wereldschokkend verschil. Als eerste zou ik de elco's aanpakken en daar een paar mooie Audyncap's o.i.d. voor nemen. De spoel moet je doormeten (daar staan meestal geen waardes op, helaas). Aangezien de spoel meerdere wikkelingen heeft, dan zou je daar losse spoelen voor in de plaats krijgen (nog nooit gezien in een speaker).

Luister je de speakers in mono wel echt tussen de speakers in? Niet in een kameropstelling, maar echt tussen de speakers gaan hangen, 1 meter van beide speakers vandaan. Wissel de speakers ook van aansluiting om verschillen in je gehoor, de aansluiting en apparatuur te horen.

Verder ben ik het eens met wat EppeRRR zegt.
Op de spoel staat 0,75mH, zijn er meer gegevens nodig om een vervanging te zoeken? De terminals 2 en 4 van de spoel zijn overigens niet aangesloten op het koper van de spoel.

Ik heb de luidsprekers nog nooit zo geplaatst dat ik in het midden kan gaan zitten, er staat nu een beeldscherm tussen. Ik zal dit eens proberen. Wat me wel erg opvalt is dat als ik dichtbij de luidsprekers zit, mijn rechteroor meer vermoeid raakt dan mijn linkeroor omdat rechts de tweeter aan de binnenkant zit.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 jan 2011, 18:56

Ik denk dat jij je dingen inbeeldt, als ik zo vrij mag zijn. Zeker een verklaring als luistervermoeidheid etc.
Bij stereo is het al verschillend, verder is de afstraling wel verschillend maar niet dusdanig dat dit hoorbaar is bij luidsprekers van deze bouwtijd - denk ik.

Het veranderen van de vorm is niet altijd handig, meestal niet zelfs. Het asymmetrisch plaatsen van units zorgt voor minder heftige reacties op de kastvorm - pieken en dalen worden over uitgesmeerd doordat links en rechts andere frequenties last hebben van diffractie. Verder moet er theoretisch een filteraanpassing komen wanneer je de kast meer dan 10% breder of smaller maakt, aangezien de frontbreedte invloed heeft op het middengebied, de Baffle Step.

Het aanpassen van een gesloten luidspreker is niet heel spannend, maar zal ook niet heel veel verbetering opleveren. Zeker een hogere vorm zal de kans op een storende resonantie opleveren, de oude formaten waren vaak dicht in de buurt van de gulden ratio voor breedte, diepte en hoogte. Ik verwacht daar weinig verbetering, positionering kan wel veel uitmaken (vrij en tweeters op oorhoogte om mee te starten).

Het vervangen van onderdelen in het filter lijkt me niet echt heel zinvol, het verbeteren van het filter naar de huidige maatstaven/smaak en met de huidige werking van de (oude) luidsprekers lijkt me wel een zinvolle actie. Niet een eenvoudige. Ga er maar vanuit dat er door de jaren heen e.e.a. is veranderd in de weergave, door veroudering van beweegbare delen, mechanische weerstand en rolranden, evt. ferrofluid in de tweeter dat stroop geworden is.

:wink: succes!

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » ma 31 jan 2011, 17:35

wouter schreef:Ik denk dat jij je dingen inbeeldt, als ik zo vrij mag zijn. Zeker een verklaring als luistervermoeidheid etc.
Bij stereo is het al verschillend, verder is de afstraling wel verschillend maar niet dusdanig dat dit hoorbaar is bij luidsprekers van deze bouwtijd - denk ik.

Ik weet niet of ik het mij inbeeld. Als ik dicht bij de luidsprekers zit, als ik achter de computer muziek luister, heb ik het idee dat de rechter tweeter recht in mijn oor toetert. Als ik een stukje verder af ga zitten om op mijn gemak muziek te luisteren, anderhalve meter vind ik ideaal, lijkt het dat het hoogste hoog, zoals cymbalen, zich een stuk verder naar links bevindt dan de rest van het plaatje. Het plaatje van hoog en laag verspringt een stuk ten opzichte van elkaar en hierdoor klopt het geheel dus niet. Maar jij meent dat de kans klein is dat dit hoorbaar is en dat dit tussen mijn oren zit?

Het veranderen van de vorm is niet altijd handig, meestal niet zelfs. Het asymmetrisch plaatsen van units zorgt voor minder heftige reacties op de kastvorm - pieken en dalen worden over uitgesmeerd doordat links en rechts andere frequenties last hebben van diffractie. Verder moet er theoretisch een filteraanpassing komen wanneer je de kast meer dan 10% breder of smaller maakt, aangezien de frontbreedte invloed heeft op het middengebied, de Baffle Step.

Het aanpassen van een gesloten luidspreker is niet heel spannend, maar zal ook niet heel veel verbetering opleveren. Zeker een hogere vorm zal de kans op een storende resonantie opleveren, de oude formaten waren vaak dicht in de buurt van de gulden ratio voor breedte, diepte en hoogte. Ik verwacht daar weinig verbetering, positionering kan wel veel uitmaken (vrij en tweeters op oorhoogte om mee te starten).

Ik heb wat gelezen over diffractie en ik begrijp nu wat je bedoelt met het uitsmeren van de pieken en dalen. Ik dacht dat fabrikanten luidsprekers hetzelfde maken omdat het duurder is om een aparte linker en rechter luidspreker te bouwen. Eigenlijk is het dus kiezen tussen een symmetrisch plaatje of minder opvallende effecten van diffractie?

Het vervangen van onderdelen in het filter lijkt me niet echt heel zinvol, het verbeteren van het filter naar de huidige maatstaven/smaak en met de huidige werking van de (oude) luidsprekers lijkt me wel een zinvolle actie. Niet een eenvoudige. Ga er maar vanuit dat er door de jaren heen e.e.a. is veranderd in de weergave, door veroudering van beweegbare delen, mechanische weerstand en rolranden, evt. ferrofluid in de tweeter dat stroop geworden is.

:wink: succes!

Ik kan dus het beste proberen zo min mogelijk te veranderen aan zowel de binnen- als buitenkant van de kast en daarnaast de originele crossover componenten te gebruiken.

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » ma 31 jan 2011, 22:10

Ik heb de binnenkant van de kast opgemeten; hoogte 438 mm, breedte 248 mm, diepte 179 mm. Dit is een inhoud van 19,4 liter. De luidsprekers zijn aan de binnenkant van de kast bevestigd, dat moet ik dus ook doen om dezelfde inhoud te krijgen.
Bij de meeste luidsprekers hebben ze de drivers zodanig verzonken dat ze gelijk lopen met de voorkant van de box. Bij mijn Hitachi's zijn de sprekers ongeveer 15 mm verzonken in de kast. Heeft dit een functie?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 31 jan 2011, 22:48

Nee, zo nauw komt het allemaal niet. En inderdaad, een beetje fraaier was het geweest als je een linker en rechter ontwerp had gehad. De afstraling met de tweeters aan de binnenkant is bij mijn asymmetrische boxen het beste.

Als je zo dicht op de units zit zou ik gaan voor een breedbandluidspreker trouwens.

Het herbouwen van de LS340 lijkt me niet zo heel zinvol als je exact hetzelfde nog een keer bouwt. Waarom niet een leuk ander ontwerpje?

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » di 01 feb 2011, 0:20

wouter schreef:Nee, zo nauw komt het allemaal niet. En inderdaad, een beetje fraaier was het geweest als je een linker en rechter ontwerp had gehad. De afstraling met de tweeters aan de binnenkant is bij mijn asymmetrische boxen het beste.

Als je zo dicht op de units zit zou ik gaan voor een breedbandluidspreker trouwens.

Het herbouwen van de LS340 lijkt me niet zo heel zinvol als je exact hetzelfde nog een keer bouwt. Waarom niet een leuk ander ontwerpje?
Ik was van plan op termijn zelf iets te gaan bouwen, maar ik wilde eerst beginnen met mijn huidige sprekers opnieuw te maken. Dat was uiteraard in de hoop dat het een mooi verschil zou geven. Ik kan eens gaan rondkijken naar een ander ontwerp dat ik kan gaan bouwen. Fullrange is dan misschien inderdaad een goed idee voor mijn situatie.

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » do 03 feb 2011, 8:08

Ik overweeg toch m'n luidsprekers opnieuw te maken. Ik heb de luidsprekers vergeleken met een ander setje wat ik nog heb, welke wel symmetrisch gebouwd is. Ik ga ook nog mijn luidsprekers op een andere plek zetten, mijn kamer is namelijk ook niet symmetrisch en misschien ligt het daar wel aan.

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » vr 04 feb 2011, 4:48

Ja joh, al was het alleen maar om voor weinig geld wat ervaring op te doen en dingen te ondervinden waar je dan in een later project rekening mee kunt houden, het is leuk en leerzaam en je kunt ondervinden wat de effecten zijn van een andere kast of andere plaatsing van de units, de huidige elco's in het filter vervangen voor betaalbare MKT of liever MKP types van dezelfde waarde, een beetje spelen met vulling , meer, minder, en de soorten ervan en na dit betaalbare experiment heb je er al weer heel wat bijgeleerd, gewoon doen, lekker aan de gang gaan, het zal je niet spijten.
ZBA donateur.

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » di 08 feb 2011, 13:28

Ik heb al een aantal onderdelen besteld. Twee aansluit terminals (beter dan met een kroonsteentje zoals het nu is...), ClarityCap PX condensators (twee parallel om 6µF te krijgen) en spike voetjes. Ik ga de spoelen hergebruiken, want ik vind niks van 0.75mH en ik weet sowieso niet of dit veel uitmaakt.

Ik ben nog aan het denken hoe ik het beste de kast ga bouwen.
Gaat het uitmaken of ik de luidsprekers aan de binnenkant of buitenkant van de kast bevestig? Ik zie overigens dat er vaak wordt geprobeerd de luidspreker precies gelijk te laten lopen met de voorkant van kast en hiervoor zou ik moeten kunnen frezen.

De voorkant van de kast is iets smaller dan het hout erachter en heeft een schuine rand. Kan dit gedaan zijn om diffractie problemen te vermijden of is de hoek daar te klein voor? Als het puur om esthetische redenen is gedaan kan ik evengoed de kast helemaal rechthoekig houden.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 08 feb 2011, 13:34

Tsja, iedereen moet ergens eens beginnen. Het is hardstikke leuk om eens een andere kast te bouwen voor deze units. Waarschijnlijk gaat het er niet beter door klinken, maar dat terzijde. Mocht je erg gecharmeerd zijn van de nieuwe looks kun je altijd nog eens lekker bij een forumlid langsgaan en kijken wat er uit te peuren valt met wat tweaks, voor sommigen is dat een heuze sport!

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je er van gaat maken.

groetjes

Jan

whyarewesleeping

Berichtdoor whyarewesleeping » di 08 feb 2011, 14:24

Wowly schreef:Tsja, iedereen moet ergens eens beginnen. Het is hardstikke leuk om eens een andere kast te bouwen voor deze units. Waarschijnlijk gaat het er niet beter door klinken, maar dat terzijde. Mocht je erg gecharmeerd zijn van de nieuwe looks kun je altijd nog eens lekker bij een forumlid langsgaan en kijken wat er uit te peuren valt met wat tweaks, voor sommigen is dat een heuze sport!

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je er van gaat maken.

groetjes

Jan

Precies, het is allemaal niet definitief. Het is pas mijn eerste hifi zelfbouw projectje en waarschijnlijk niet de laatste :P

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”