Martijn M schreef:Bart, zou jij kunnen uitleggen wat het verschil is tussen het vergroten van de box of het toevoegen van dempingmateriaal aan een box? Jeroen_d heeft me eens verteld dat je dempingsmateriaal zou kunnen zien als de weerstand in een RCL-netwerk (wat het elektrisch equivalent van het vergroten van een behuizing was ben ik vergeten), maar ik vraag me af wat akoestisch gezien het verschil is.
Dat van die weerstand klopt. Je past enkel de Q factor aan. Echter het akoestische volume niet. -3dB punt zal dus ook nauwelijks veranderen door meer te vullen.
Met dit voorbeeld kun je het heel mooi zien:
- Simuleer de SDX10 maar eens in een box met Q van 0,703 = ±31 liter, -3dB ligt op 45Hz.
- Simuleren we de SDX10 in 24liter en passen we Qa aan (de hoeveelheid demping in de box) tot 9,0. Het resultaat is dat je wederom een box krijgt met een Q van 0,703, maar met een -3dB van 49Hz.
Dat komt vooral omdat 24 liter normaliter een Qt geeft van 0,76.
Neem je bv 10 liter dan zul je zien dat je -3dB 66Hz.
Dat verschil is dus een stuk groter!!
Daarnaast is (uiteraard) je rendement wat slechter met extra vulling.
Rendement is evenredig met (oa) kast volume (zie artikel van Small)
Hoe ik dit even netjes kan vertalen in regeltechnische termen en equivalente circuits weet ik even niet zo snel (ik ben ook geen docent

Dan moet ik dat allemaal weer even opgraven, maar ik denk ook dat dit praktische voorbeeld wat beter te volgen is.
Waar het sowieso op neer komt, is dat je massa-veer-demper systeem in wezen niet verandert.
Je zorgt alleen (extern) voor meer wrijving zodat hij minder opslingert.
Zie het als twee highpass filters waarvan Fs punt hetzelfde is, maar de Q anders is.