projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: projekt egalisatiemortel

Berichtdoor jeroen_d » di 30 aug 2011, 17:12

vacuphile schreef:
jeroen_d schreef:Nou, de tweeter moet je toch echt niet verkeerd om aansluiten hoor en dat geef je nu wel aan! :shock: :shock: :shock:

??

Het is electrisch een tweede orde filter en het is conventionele wijsheid dat de twee drivers dan in omgekeerde polariteit moeten worden aangesloten. Er bestaat namelijk een 180 graden phase-verschuiving tussen woofer en tweeter op Fxover. Dit phaseverschil van 180 graden is constant over het hele xover-gebied.

vac.

Die conventionele wijsheid klopt met drivers die zelf geen fasedraaiing hebben. Dat is nu juist wel het geval. De woofer heeft een akoestisch centrum dat achter dat van de tweeter ligt, ergo: extra fasedraaiing. Verder, de tweeter gedraagt zich zelf al als een 2de orde hoogdoorlaatfilter, ergo: extra fasedraaiing. Het gedrag van de drivers, samen met dat van het elektrische filter, zorgt voor vrijwel perfecte fasegelijkheid indien de drivers in dezelfde fase worden aangesloten.

Dit soort zaken heb ik geprobeerd zo helder mogelijk uit te leggen in dit draadje: viewtopic.php?f=6&t=14216
Voorbeeld: in deze post van dat draadje kun je zien dat de woofer met het 2de orde filter een 4de orde fasedraaiing oplevert rond het overnamepunt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Arno

Berichtdoor Arno » di 30 aug 2011, 18:21

Oké, het is nog erger :mrgreen:
Bij het filter op links had ik de draadjes voor de tweeter verkeerd gelabeld. :oops: :oops: Die zat dus niet verkeerd om aangesloten. Rechts zat wel verkeerd om.
Naast dom en doof, begin ik nu ook nog slordig te worden :lol:

Ik zal het straks allemaal nog eens controleren, maar ik geloof dat het nu in orde is.

dre

Berichtdoor dre » di 30 aug 2011, 18:32

dat zal het beeld goed doen! 8)
Потому что это возможно!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 30 aug 2011, 18:35

Ach, het is wel vaker voorgekomen dat ik langskwam om te checken en dat ik na de eerste maten muziek meteen vroeg: weet je zeker dat je de drivers goed hebt aangesloten? :mrgreen:
En ook dat het veel langer duurde voor ik zoiets doorhad. Iedereen heeft wel eens zijn :oops: moment.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dre

Berichtdoor dre » di 30 aug 2011, 18:41

dat was hier........ :mrgreen:
Потому что это возможно!

Arno

Berichtdoor Arno » di 30 aug 2011, 19:30

Sorry hoor Jeroen. Ik dacht echt dat je bedoelde dat de tweeter andersom moest. Op dat plaatje van het filter snap ik dat ook niet. Die plus staat daar precies in het midden van de twee 'aansluitpunten'. Mij is dan niet duidelijk wat daarmee bedoeld wordt.

Walt

Berichtdoor Walt » di 30 aug 2011, 19:37

Hoe dan ook, nu alles duidelijk is moet het grote genieten kunnen gaan beginnen lijkt me!

In het filterschema is alles aan 1 kant van de bron plus en de andere kant min. De plus tekens bij de units geven aan dat beide units in fase staan dus met hun eigen plus aan de plus van de bron.

Groetjes Walter

Arno

Berichtdoor Arno » di 30 aug 2011, 19:43

Bedankt voor de uitleg :wink:

Walt schreef:Hoe dan ook, nu alles duidelijk is moet het grote genieten kunnen gaan beginnen lijkt me!

Nu durf ik het niet meer mooi te vinden.

Zonder gekheid, ik zal op een uitgerust moment, als er hier geen kinderen rondrennen nog eens naar de weerstanden kijken. Die had ik gewijzigd op basis van het resultaat van de foute aansluiting.

Ik merk ook dat mijn gehoor niet opperbest is ten tijde van stress in de werkplaats. Mijn rechteroor heeft dan meer last van tinnitus dan normaal.
Laatst gewijzigd door Arno op di 30 aug 2011, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 30 aug 2011, 20:02

hahahaha ik ken je gevoel. Toen ik eens de refmon had meegenomen naar bart-m is het draadje van de tweet losgekomen in het filter. In eerste instantie hoorde ik dat niet eens.....kun je nagaan! Kwam aan het licht bij een meting van dde speaker...

Walt

Berichtdoor Walt » di 30 aug 2011, 20:58

Wat sowieso handig kan zijn is een cd met wat testgeluiden aan te schaffen, bijv. meerdere frequenties sinus maar met name sweeps. Dat zijn korte stukjes waarin de frequentie bijv. in 1 minuut oploopt van 20Hz naar 20.000Hz. Een forse dip in het mid kun je met een sweep veel makkelijker horen dan met muziek.

Groetjes Walter

Arno

Berichtdoor Arno » di 30 aug 2011, 21:10

Een tijdje terug heb ik zo'n cdtje gemaakt met Wavelab. Ik vond het maar irritant, al dat gezoem en gepiep :P
Maar ik zal eens kijken of ik hem nog heb.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 30 aug 2011, 21:12

Roze ruis zit op veel test CD's. Reuze handig. Als je dan de linker en rechterbox verschillend maakt (bij de een de tweeter verkeerd om) dan zou je door van links naar rechts te lopen duidelijk verschil in het middengebied moeten horen. Of gewoon aan de balansknop draaien als je die hebt. Zorg dat je oorhoogte tussen tweeter en woofer houdt, dus recht voor en loodrecht op de baffle luisteren, dan hoor je het beste het verschil.

dre

Berichtdoor dre » di 30 aug 2011, 21:24

en arno:dit soort dingen hebben we allemaal gehad! :wink:
Потому что это возможно!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 30 aug 2011, 22:57

dre schreef:en arno:dit soort dingen hebben we allemaal gehad! :wink:
ik weet nog een sessie in Breda waar we gewoon naar 2 verschillende luidsprekers (dus links de ene, rechts een andere) zaten te luisteren en niemand die t door had :lol:

Walt

Berichtdoor Walt » do 01 sep 2011, 19:57

Hey Arno,

Heb je inmiddels tijd gehad om weer eens rustig te luisteren?

Groetjes Walter

Arno

Berichtdoor Arno » do 01 sep 2011, 20:41

Een beetje. Ik heb het momenteel dermate druk op mijn werk, dat ik er echt wat last van ondervind bij het muziek luisteren. Ik heb weliswaar mooie op maat gemaakte otoplastieken die ik zo ongeveer heel de dag in heb, maar toch is er altijd veel geluid om me heen in de werkplaats. Dat vermoeit nou eenmaal, dus dan is stilte ook wel eens fijn :wink:

Ik heb nog wel wat zitten rommelen. Zo heb ik nog een paar keer de rechter tweeter verkeerd om aangesloten om nou eens te luisteren wat er nou aan de hand was :mrgreen:
Ik hoor wel verschil, maar ook weer niet zo heel veel. Leg ik een deken op de tafel, dan hoor ik het verschil veel beter. De tafel zorgt voor overheersende reflecties dus, maar dat was ook wel te verwachten.

Afbeelding

Ik hoop dat ik met een balansregeling in de versterker misschien nog iets kan doen. Dat is natuurlijk best wel fout, maar ik moet toch wat.

Verder heb ik de weerstanden weer teruggebracht naar 3.9 en 10.3 parallel, en later heb ik de 8.2uF teruggebracht naar 10uF.
Die wijziging met de condensatoren heb ik nog niet goed kunnen beluisteren, maar ik heb het idee dat stemmen ietsjes naar de achtergrond gaan. Misschien dat Jeroen (of iemand anders natuurlijk) daar nog iets over kan zeggen.

dre

Berichtdoor dre » do 01 sep 2011, 20:43

gewoon een paar klappootjes onder de tafel! :mrgreen:
Потому что это возможно!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 sep 2011, 22:10

Arno schreef:maar ik heb het idee dat stemmen ietsjes naar de achtergrond gaan.

Klopt.

Is het niet een idee dat je de speakers in het deel van de kamer bij de beestjes zet? Veel betere akoestiek in dat deel van je ruimte. Gebruik je de speakertjes die je al hebt als surrounds of zo.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 sep 2011, 22:21

Ik denk dat ik een goede verklaring heb Arno voor het fenomeen met de tweeters. Kijk naar het plaatje. Links is zoals het moet zijn op de crossover van 2kHz. Mooie optelling op de hoofdas van woofer en tweeter recht voor de box. Rechts is wat er gebeurt met woofer en tweeter in tegenfase. Normaal gesproken hoor je die 'lobs' schuin naar beneden en boven niet goed, ze komen veel later en verzwakt bij je oren via een aantal reflecties, zodat je de minimale output op de hoofdas goed waarneemt. Maar bij jou gebeurt dat niet. Je krijgt de 'lob' naar beneden gewoon via de tafel alsnog op vol volume op je oren. En ook nauwelijks vertraagd in de tijd, zodat het goed integreert met de rest van het spectrum. Logisch dat het tonaal dan niet heel anders klinkt en dat je in de war raakt. Voor de nauwkeurige afbeelding van het geluid is dit natuurlijk wel een ramp maar dat wist je al.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arno

Berichtdoor Arno » do 01 sep 2011, 22:34

jeroen_d schreef:Dat geeft aan dat je wel erg veel reflecties hebt in jouw ruimte. In een 'droge' ruimte geeft zoiets een dramatisch verschil.

Zoiets zei je hier inderdaad ook al.

Goed, het maakt ook niet zo heel veel uit allemaal. Dat soort vergissingen gebeurt blijkbaar. Feit is wel dat het toch wel een stuk beter klinkt nu het wel goed is aangesloten :D
Ik ga nog wel een paar keer wisselen tussen de 8.2 en 10uF. Volgens mij zit daar een subtiel maar belangrijk verschil. Het lijkt alsof er met de 10uF net dat beetje meer ruimte is voor timbre in met name stemmen. Net dat extra keelgeluid, of dat beetje spuug op het saxofoonriet. :)
Laatst gewijzigd door Arno op do 01 sep 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 01 sep 2011, 22:38

Zou kunnen dat van die condensators. Typisch iets wat je gewoon moet vaststellen via luisteren, meten heeft dan weinig zin meer. Het geeft namelijk allebei een op het oog goede respons. Optimale fasegelijkheid verschuift van 30 graden horizontaal naar een hoek ergens tussen 30 en 15 graden horizontaal met de 10uF. Allebei dus prima waardes wat dat betreft, daar ligt het niet aan. Het is gewoon de spectrale balans die net wat anders is en tot een bepaalde voorkeur leidt.

Arno

Berichtdoor Arno » di 06 sep 2011, 20:37

Ik luister nu trouwens al een paar dagen naar de basreflex variant. 5cm poortje van 10cm lang. Gewoon met open poort was echt niet best, dus ik heb er heel losjes een rolletje Sonofil ingedaan over ongeveer de hele lengte. Geeft net iets meer laag zonder dat het te zompig wordt. Of ik het zo houd weet ik nog niet, daarvoor moet ik nog wat meer luisteren en vergelijken. Ik heb hier twee stoppen liggen die er precies in passen, dus dat maakt vergelijken makkelijk :)

dre

Berichtdoor dre » di 06 sep 2011, 21:14

ben zeer benieuwd onderhand.......
Потому что это возможно!

The_Maxx

Berichtdoor The_Maxx » wo 07 sep 2011, 1:22

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 2:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno

Berichtdoor Arno » wo 07 sep 2011, 6:20

The_Maxx schreef:hmm, showcase...

10 paginas terug stond er een testfilter. Kastbouw is klaar en dan na 10 paginas 1 hele foto geplaatst van de speakers zelf hoe ze er uiteindelijk uitzien, en dan ook nog van 40km afstand.

Ik kan t misschien verkeerd begrepen hebben, maar SHOW case, dat is toch waar je laat zien wat je hebt gebouwd, of een bouwverslag, ipv gelul in het oneindige over filterontwerp (wat volgens mij in een ander deel van dit forum de ruimte voor wordt geboden?)

Conclusie: Waar blijven die fotos!?

valt me trouwens bij meer topics op...

Overigens reageer ik juist omdat ik graag zou willen zien hoe de speakers er op het moment uit zien, misschien niet helemaal klaar, maar ik heb nog geen fotos gezien van kasten die in elkaar zitten hier... Ontbrak steeds iets. Of alleen de baffle, of alleen de kast...

Er staan wel degelijk foto's, maar omdat je het zo ontzettend lief vraagt zal ik ze nog een keer plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”