3-weg Peerless XXLS ,TangBand W4-1337, Fountek NeoCD1.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

3-weg Peerless XXLS ,TangBand W4-1337, Fountek NeoCD1.0

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 15:39

Wij gaan binnenkort verhuizen naar ons gekocht huisje en daar gaan we zelf een setje luidsprekers bouwen voor in de woonkamer.
Het is nog niet zeker wanneer we juist gaan beginnen hiermee en hoe vlug we er mee zullen doordoen, het blijft een hobby hé...

Aangezien er in de loop van de tijd best wel een en ander veranderd is aan de plannen, heb ik de topictitel aangepast en een en ander opgeschoond...
Ik heb natuurlijk geen controle over de posts van andere mensen, dus nu kan het wel zijn dat er nog ergens een reactie staat op een stuk tekst dat gewijzigd is...
De uitwerking van het definitieve design staat vanaf halverwege pagina 2
Laatst gewijzigd door Candisa op ma 22 aug 2011, 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Candisa

Basis

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 15:40

Basis:
Wat al vast staat: (Edit anno 2011)
- Het zullen 2 zuilen worden
- Het zal een 3(,5)-weg MTMW systeem worden
- De tweeters worden Fountek NeoCD1.0's
- De mids worden TangBand W4-1337's
- De (sub)woofers worden 12" Peerless XXLS'en
- Volledig passief, onze woonkamer-versterker is er krachtig genoeg voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Candisa

Re: 4-weg lange termijn project Peerless, Hivi, TangBand, Da

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 15:40

Ontwerp-perikelen:
Over het ontwerp van de luidsprekers moeten we nog nadenken en meten en tekenen, want er moet rekening gehouden worden met enkele eisen en wensen:
- De hoogte van de tweeters: vanwege de sterke verticale bundeling van een ribbon tweeter moeten deze perfect op oorhoogte zitten.
- De positie van de breedbanders: om een hoog crossoverpunt toe te laten is het belangrijk dat de hartafstand tussen breedbander en tweeter zo klein mogelijk gehouden wordt.
- Uiterlijk
- Afmetingen: te breed neemt te veel plaats in, maar de sub (voorkant) en PR's (zijkanten) moeten er natuurlijk wel in passen
- Baffle-step compensatie: 3-weg en dus beide mids samen laten spelen over het volle bereik met compensatie, of 3,5-weg waarbij 1 mid ongecompenseerd speelt en 1 mid helpt in het 4pi-bereik...
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:41, 2 keer totaal gewijzigd.

arjank

Re: 4-weg lange termijn project Peerless, Hivi, TangBand, Dayton

Berichtdoor arjank » di 31 aug 2010, 16:22

Wordt een pittig klusje :D
Ik zou in ieder geval niet hoger crossen dan 4kHz tussen de W4 en de Ribbon. Verder verwacht ik dat de vertikale bundeling van deze tweeter nogal meevalt, maar ik zou het midden van de ribbon plaatsen tussen de 95 en 110cm.
Kwa bafflestep, als je een baflle breedte van 33cm aan houd dan zal de geluidsdruk tussen de 300 en de 1,5khz iets oplopen. Ik heb even de AL200 van Viston gesimuleerd in een kast van 33 x 100cm waarbij de al200 op een hoogte van 55cm zit. Je ziet dat de bafflestep meevalt en dat je dat makkelijk kunt oplossen met de overname tussen de Hifi 8"en de Tangband W4.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Candisa

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 17:11

arjank schreef:Ik zou in ieder geval niet hoger crossen dan 4kHz tussen de W4 en de Ribbon.

Om faseproblemen te vermijden zou dat inderdaad een veilige keuze zijn, maar dat vind ik toch wat zonde van de breedbander, dus we gaan toch experimenteren of dit niet een stuk hoger kan.
Kwa bafflestep, als je een baflle breedte van 33cm aan houd dan zal de geluidsdruk tussen de 300 en de 1,5khz iets oplopen. Ik heb even de AL200 van Viston gesimuleerd in een kast van 33 x 100cm waarbij de al200 op een hoogte van 55cm zit. Je ziet dat de bafflestep meevalt en dat je dat makkelijk kunt oplossen met de overname tussen de Hifi 8"en de Tangband W4.
Het onderste gedeelte waar de sub in zit zal hoogst waarschijnlijk 38cm breed worden. Ik heb namelijk al een kist uit 30mm MDF staan van 38x34x85cm met 2 gaten voor die Peerless 12" subs in een vlak van 38x85cm.
Het zou zonde zijn om die kist niet te recycleren en anders staat die toch maar in de weg, dus ik ga die kist mooi in 2 zagen en de 2 helften dicht maken zodat er 2 'nieuwe' kisten van 38x34x42.5cm ontstaan voor telkens 1 sub en 2 PR's, waarbij de voorkant sowieso 38cm x 42.5cm wordt, aangezien er daar dus al een gat voor een sub in zit en het me het mooiste lijkt dat de sub vooraan zit.
Hoe de zuilen er verder naar boven toe gaan uitzien weten we nog helemaal niet, maar ik denk dat zuilen van 33cm breed op een sokkel van 38 of 45.5cm breed wat lomp gaan ogen...
We wonen nu namelijk voorlopig nog in een appartement waarvan de leefruimte stukken groter is en hadden hier tot voor kort 2 torens van 2 B&W DM2a's staan. Dit zijn luidsprekers van 35x35x65cm.
Ondertussen hebben we de bovenste er af gehaald en naar de berging gebracht (mijn ouders gaan dit maar namelijk overnemen, samen met een van Xenia's Sansui versterkers), en dit oogt toch een heel stuk ruimtelijker, ondanks we nog net evenveel vloeroppervlakte kwijt zijn, gewoon doordat er op oog-hoogte niets meer staat. Het lijkt me dus het beste om de luidsprekers boven het sub-gedeelte zo smal mogelijk te houden.
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

JvS

Berichtdoor JvS » di 31 aug 2010, 18:09

Netjes hoor. Door de middentoner en het merk van de tweeter moet ik heel sterk aan de 'statements' denken van het HTguide forum.

Die speakers zijn daar denk ik al door 20 man (met een topic) nagebouwd ofzo. Nogal populair zijn ze in elk geval :).

NeoCD3.0
2x TB W4-1337
2x Dayton RS225

http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=28728

Of de kleinere met de RS180, een W4 en de NeoCD3.0
http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=29605

Afbeelding
Ik heb hem zelf ook.

Vuurkat

Berichtdoor Vuurkat » di 31 aug 2010, 18:25

Dat belooft wat! Ook een goed idee om de PR's tegenover elkaar te monteren, dan loopt de kast tenminste niet weg.

Kicken jullie op veel bas dat jullie altijd zulke grote woofers hebben? :P

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 31 aug 2010, 18:36

Ik heb al meerdere keren gekeken, gerekend en gesimuleerd aan die XXLS1x met PR, en iedere keer is mijn conclusie dat het enige voordeel is dat je een mindere grote versterker nodig hebt. Je hoeft het iig niet te doen voor maxSPL of om zo laag mogelijk te gaan (is eigenlijk zelfde :wink: ).
De reden is namelijk dat het systeem zwaar gelimiteerd wordt door de xmax van de PR.
Tenzij je gekke dingen gaat doen met een hoge orde highpass filter (subsonic), maar op die manier kom je met een gesloten subwoofer ook een heel eind.

Met twee 12"en zou ik lekker gesloten gaan :)

Candisa

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 19:02

JvS: Geloof het of niet, maar de vergelijkbaarheid is puur toeval. We hadden namelijk al deze drivers oorspronkelijk gekocht voor een car audio project, maar doordat we maar 1 wagen gaan houden, zijn deze drivers dus over --> ideaal om er een setje home audio speakers mee in elkaar te bakken ;)
(Nu nog iets vinden om die Dayton IB385-8 die hier nog rondslingert te kunnen gebruiken :lol: )

Casper: Wij hebben graag heel diepe bas en dit zonder schrik te hebben dat de speakers zelfmoord plegen als er een onverwacht diep stukje voorbij komt terwijl de set op een stevig volume staat te spelen.
We zijn dan ook wel wat gewend met onze huidige B&W DM2a's (8" woofers in TL) en willen er echt niet op achteruit gaan.
Tenzij we gekke dingen gaan bouwen rond die HiVi M8a's (want deze zijn dan wel 8.5", ze hebben een beperkte x-max) of de CSS Trio8's gebruiken (maar die hebben we nodig in de wagen aangezien we geen sub in de koffer willen), zou dit wel het geval zijn...
Bovendien hebben we die subs en PR'sal gewoon liggen, dus waarom niet gewoon gebruiken?

b_force: Ik heb inderdaad na het bekomen van de juiste parameters van de PR's en na het te weten komen van de juiste manier om een kist met PR's te simuleren in WinISD ontdekt dat de maximale luchtverplaatsing van de PR's de beperkende factor is, maar desondanks haal je er inderdaad meer output uit bij hetzelfde vermogen én hoeft de subwoofer zelf een heel stuk minder te wapperen in het allerlaagste laag.

Edit: De PR's zijn toch verkocht geraakt, dus het wordt toch gewoon gesloten!
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 31 aug 2010, 19:30

Als dat de situatie is, zou ik het ook zo laten :)
Hoewel je die PR's misschien zo kwijt bent :wink:

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » di 31 aug 2010, 19:54

K ga mij ook eens mengen, al is het maar omdat ik weet dat mijn schat dat minder graag heeft :D

Ze draait soms graag de knop net ietsje meer naar rechts, en voor een feestje te geven kan dit wel handig zijn. :twisted: :twisted:

En tegenspraak staat overigens ook gewoon niet in haar woordenboek :lol:

K zie je supergraag mijn lieve schat, echt waar!!!! O:)
Thinking outside of the box is how knowledge is broadened

Candisa

Berichtdoor Candisa » di 31 aug 2010, 20:02

8-[

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 31 aug 2010, 23:53

Candisa schreef:
arjank schreef:Ik zou in ieder geval niet hoger crossen dan 4kHz tussen de W4 en de Ribbon.

Om faseproblemen te vermijden zou dat inderdaad een veilige keuze zijn, maar dat vind ik toch wat zonde van de breedbander, dus we gaan toch experimenteren of dit niet een stuk hoger kan.

Is een filter met slappe hellingen dan niet handig, of kan de Neo dat niet aan? Dan zou je het voordeel van de BB gebruiken, zeker een optie in een seriefilter - waar een grote overlap minder voor problemen zorgt.

De PR-en aan de zijkanten lijkt me de beste oplossing, die dingen hebben nog al wat massa met alle gevolgen van dien. Impulscorrectie lijkt me daarom erg slim.

Wel een bont gekleurd gezelschap :wink:

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 01 sep 2010, 11:27

Fountek zelf raadt aan om de tweeter bij 3,5kHz 18dB/oct te filteren. Wij hadden gedacht om het bij 12dB/oct te houden en dus minstens 5kHz te nemen als kantelfrequentie...
Het blijft tenslotte een pure ribbon tweeter, gemaakt om zeer gedetailleerd tot ver buiten het bereik van het menselijk gehoor te kunnen spelen, maar toch altijd rustig te klinken. Dat mag je volgens ons niet te strak en/of laag willen gaan affilteren.
De opgegeven power handling is maar 12W nominal, 25W Max, dus ik denk dat (zelfs rekening houdende met een flinke verzwakking op de tweeter) het niet zo verstandig is om lager te gaan dan 3,5kHz 18dB/oct of 5kHz 12dB/oct en dat het helemaal uitgesloten is om 6dB/oct te gaan filteren...
Jammer, want een éérste orde overgang van breedbander naar tweeter spreekt mij ook het meeste aan, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben hé...

Van seriefilters hebben we weinig kaas gegeten, ik weet namelijk nog niet zo lang wat het precies inhoudt, laat staan dat ik er ervaring mee heb...
Wij zijn allebei gewend vanuit de caraudio om actief te gaan filteren (maar dit wordt bij een 4-weg systeem in huis wel erg kostelijk), dus "gewone" parallel filters zullen al een flinke uitdaging worden.

Isabelle
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 01 sep 2010, 11:58

Fountek zelf raadt aan om de tweeter bij 3,5kHz 18dB/oct te filteren. Wij hadden gedacht om het bij 12dB/oct te houden en dus minstens 5kHz te nemen als kantelfrequentie...

Houd er rekening mee dat het hier gaat om de electrische sloop en niet de acoustische! Het kan goed zijn dat je met 18dB/oct moet filter om uiteindelijk een acoustische 12dB/oct sloop te krijgen (en visa versa natuurlijk). En ook de fase tussen de W4 en de Neo is van belang, het kan goed zijn dat als je nu gaat voor bijv. 12dB/oct voor de W4 en 12dB/oct voor de Neo dat je fase problemen krijgt en je dus de Neo met 18dB/oct moet gaan filteren om het gewenste resultaat te krijgen. Het is op voorhand niet te zeggen wat het best functioneert.
Maar op zich vind ik 5khz nog wel acceptabel, dat moet kunnen met die W4.

Candisa

Berichtdoor Candisa » wo 01 sep 2010, 13:05

Daar heb je natuurlijk volledig gelijk in, maar aangezien de curve van de Fountek NeoCD1.0 quasi vlak verloopt tussen de 2 en 5kHz, zou het me verwonderen moest een hoogdoorlaatfilter van 18dB/oct elektrisch uitdraaien op een akoestisch verloop van 12dB/oct. Ook de TangBand W4-1337 verloopt vrijwel vlak tussen de 5kHz en 10kHz, dus ook daar verwacht ik geen spectaculaire verschillen tussen het elektrisch filter en de uiteindelijke akoestische afrol.
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

arjank

Berichtdoor arjank » wo 01 sep 2010, 14:51

de curve van de Fountek NeoCD1.0 quasi vlak verloopt tussen de 2 en 5kHz, zou het me verwonderen moest een hoogdoorlaatfilter van 18dB/oct elektrisch uitdraaien op een akoestisch verloop van 12dB/oct. Ook de TangBand W4-1337 verloopt vrijwel vlak tussen de 5kHz en 10kHz

Denk eraan dat de gepubliceerde curves in een oneindig klankbord worden gemeten, in de uiteindelijke behuizing gaat het er echt anders uit zien.
Maar 5khz en 12dB/oct is een goed uitgangspunt, vanaf daar beginnen en kijken wat het resultaat is.

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 05 sep 2010, 13:59

Ik heb net even de subkist die ik wil recycleren opgemeten.
Deze is 38cm x 34cm x 90cm buitenmaat.
Er zitten 2 gaten voor 12" subs in een vlak van 38cm x 90cm, maar ik kan nog altijd die éne plaat er af slopen en er een nieuwe zonder gaten op zetten.

Ik zou die kist dus willen in 2 zagen, zodat er 2 kisten van 34cm x 38cm x 45cm ontstaan met 1 open kant, om dan vervolgens de open kant dicht te maken door er een plaat IN te maken. Op die manier blijft die 45cm ook 45cm (moest ik er een plaat OP maken zou dit 48cm worden).

De bedoeling is dan om deze kisten als basis te gebruiken voor de rest van de luidsprekers en wel zo dat het subkast gedeelte 45cm hoog, 34cm breed en 38cm diep wordt.

(Aangepast ontwerp anno 20011 op pagina 2 en 3)
Laatst gewijzigd door Candisa op za 20 aug 2011, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 05 sep 2010, 15:04

-knip-
Laatst gewijzigd door Candisa op za 20 aug 2011, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Candisa

Berichtdoor Candisa » zo 05 sep 2010, 15:23

-knip-
Laatst gewijzigd door Candisa op za 20 aug 2011, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

]eep

Berichtdoor ]eep » ma 06 sep 2010, 1:05

He, dit komt me erg bekend voor. :o
Ik ben net zoiets aan het plannen. Ik heb alleen geen bas en PR ertussenin en een andere ribbon. En andere subs. Voordat je gaat zeggen: "Maar dat is toch heel anders". Nee, want ik ga ook de Tangband W4-1337 gebruiken die een heel groot gedeelte van het bereik voor zijn rekening neemt met een ribbon (super)tweeter. Alleen ik gebruik een Hivi RT1L (ronde, zelfde Recommended Crossover Frequency: >3500Hz) en 4 kevlar 12".

Wat ik te melden heb: ik heb de 1337's al eens getest in een testopstellinkje samen met de ribbons. Ik heb voor 6,5kHz gekozen voor de tweeter 18dB/okt (niet exact op 1 frequentie) en iets lager (4,5kHz?) de 1337 6dB/okt. Ik weet het niet meer precies maar ik had ze iets 'te ver' uit elkaar. Het resultaat was echter prima. Ik heb geen rare pieken gehoord en ook ook geen gat. En ook geen rare interferentie-patronen eigenlijk. Het was echt supersmooth. Ik heb later een 1337 aan de achterkant erbij gezet (dipool) en de weerstand er tussenuit bij de tweeter en dat klonk echt heel erg goed. Geen BS nodig en extra spl.

Ik neem aan dat je de Hivi 8" er bij zet zodat je het volume verder kunt opschroeven, maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel nodig is. Zou je het jezelf met een 3-weg niet veel makkelijker maken. Dan hoef je alleen maar een 2-weg filter te maken en de bas aktief. Dat was tenminste mijn plan wel: per kant 2×12" tot 150Hz> 2×4"tot 6kHz> ribbon.

Doppedoos had een 'd appolito met 2×W4-1337's en een Fountek NeoCD2.0 (of 3.0?) met een subwoofer en was daar erg over te spreken. De Halvemaan speaker.

Waar is trouwens de Dayton uit de topictitel gebleven?

Candisa

Berichtdoor Candisa » ma 06 sep 2010, 9:03

Ik kan je alvast vertellen dat de gelijkenissen puur toeval zijn. Dit project is namelijk ontstaan door het willen recupereren van drivers die hier op de plank liggen en oorspronkelijk gekocht waren om in een wagen te gebruiken.

Het gekke is dat we toevallig ook nog eens hebben zitten bedenken dat het gebruik maken van een W4 op de achterkant de nodige BS problemen zou laten wegvallen! Dit gaan we echter waarschijnlijk niet doen, aangezien dit waarschijnlijk voor problemen zou kunnen zorgen...
Onze toekomstige leefruimte is namelijk niet erg groot, waardoor we niet de luxe hebben om de speakers een meter of meer van de achterwand te plaatsen.
We weten dat het het beste is om speakers niet te dicht van de muur te zetten, maar het kan nu eenmaal niet anders. Een dipool-achtige opstelling zou in ons geval dan volgens mij ook totaal niet tot zijn recht komen. We hadden er namelijk ook al aan gedacht om de breedbander open-baffle te laten spelen, wat we om die reden dan ook bewust niet gaan riskeren...

Dat "Dayton" in de topictitel is een verstrooidheidsfoutje. In de wagen gaan we namelijk dezelfde breedbanders gebruiken in combinatie met Dayton tweetertjes... Het moest natuurlijk "Fountek" zijn ;)

Edit: De HiVi M8a is uit dit project gehaald, er kunnen dus nog verwijzingen er naar in posts van andere personen voor komen

Isabelle
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.

MrCaBLeGuY

Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek

Berichtdoor MrCaBLeGuY » ma 06 sep 2010, 11:55

Wat een leuk project, ik ga het zeker volgen ben benieuwd naar de foto's. Is die Hivi M8a in werkelijkheid net zo mooi om te zien als op de foto ? (ik heb voor speakers bij mijn ouders 2 x F5-jes met de Neo CD3.0 gebruikt in 8 liter gepoort) dat klinkt echt indrukwekkend!
"Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt."

Candisa

Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fount

Berichtdoor Candisa » ma 06 sep 2010, 12:07

Het kleur van de HiVi woofer is in werkelijkheid niet zo fel en wat doffer. Het is een aluminium conus met een semi-transparante coating overheen.
Laatst gewijzigd door Candisa op zo 21 aug 2011, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

]eep

Re: 4-weg lange termijn project Peerless,Hivi,TangBand,Fountek

Berichtdoor ]eep » ma 06 sep 2010, 17:29

Candisa, jouw aanpak is ook een hele pragmatische. Ik vind t goed doordacht. Dus je gaat crossen op ongeveer >50Hz>500Hz>5kHz>. Mooi gespreid. :)

Kijk, helemaal toeval is het natuurlijk niet he? Great minds think alike. :wink:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”