Polderbox

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

John P

Polderbox

Berichtdoor John P » wo 18 aug 2010, 22:33

Omdat de winter alweer met rasse schreden nadert heb ik mij de vrijheid genomen een plannetje uit te broeden.
Mijn voorstel is om met een aantal mensen een lijn van luidsprekers te ontwerpen voor de beginnende bouwer, voor een eerste voorstel zie de bijlage. Het gaat hier om een eenvoudig ontwerp waar veel kennis uit de gelederen in verwerkt kan worden. Mijn eerste vraag is of er animo voor zo'n project is, dus aub geen reacties met chassismodellen of condensatortypes; reacties over het ambitienivo, de voorgestelde typologie of mogelijke samenwerkingsvormen e.d. zijn zeer welkom.
Ik heb een e-mail adres geopend voor een eerste aanmelding: polderbox@hotmail.com , verdere stappen zijn afhankelijk van de reacties.

PS prijzen zijn zonder kast/afwerking gedacht
edit: poll verwijderd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door John P op ma 06 jun 2011, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar een weg is is ook een omweg.

richard

Re: Polderbox

Berichtdoor richard » wo 18 aug 2010, 23:07

Leuk initiatief. Al had ik bij solo het beeld van een fullrange-, de duo een tweeweg- en trio een driewegsysteem.

Wat betreft het budget denk ik dat de bedragen voor een minimaal kwaliteitsniveau eerder bij een dergelijke opzet passen. Een compleet systeem met vier units voor tweehonderd euro lijkt me zelfs voor een poldermodel wat aan de krappe kant.

Solo: Breedbander met eventueel wat filtermateriaal voor wat correctie, behuizing, aansluitmateriaal en afwerking voor € 100.
Duo: Een Woofer/middentoner, tweeter, filtermateriaal, behuizing, aansluitmateriaal en afwerking voor € 150.
Trio: Een woofer, een middentoner, een tweeter, filtermateriaal, behuizing, aansluitmateriaal en afwerking voor € 250.
Genoeg is beter.

John P

Berichtdoor John P » vr 20 aug 2010, 8:49

Het idee is dat je van solo kunt upgraden naar duo met behoud van de oude chassis. Ik denk niet dat er een goedkope breedbander bestaat die dezelfde bas kwaliteiten heeft als een kleine minibas. Bovendien denk ik dat voor een nieuwe bouwer een box zonder hoogtoner te avontuurlijk is

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 20 aug 2010, 9:12

Deze, de alpair 10 fullrange. En die is dan uit te breiden met de alpair 10 bass evt. voor 1,5 weg of als 2 weg met (super) tweeter of 2,5 weg. Maar erg cheap zal het dan niet blijven

http://www.markaudio.com/alpair/10/fullrange

Denk dat je 'lijn' niet heel bruikbaar is. Wel een leuk idee.
Qua drivers zou ik opperen voor de Gradient GDS182 of de Tangband W6-623C of W5-407D bijvoorbeeld. Leuke nette drivers die niet te moeilijk te filteren zijn.

Echter een overzicht van boxen waarmee dit mogelijk is lijkt me echt al voldoende. En die zijn er wel.
Per budget en wens is er denk ik nog steeds dan wel een betere keuze te maken, dus echt een schot in de roos zal het wat dat betreft niet zijn. Voor lekker klooien en upgraden misschien wel.

richard

Berichtdoor richard » za 21 aug 2010, 1:56

wouter schreef:Deze, de alpair 10 fullrange. ... Maar erg cheap zal het dan niet blijven.
Nee, voor de keus van de chassis is het misschien ook handig om voor een makkelijk verkrijgbaar merk/type te kiezen. Via internet is alles te koop maar voor de continuïteit van het project is het misschien handig units en filtermateriaal te kiezen die in (vrijwel) iedere hobby-elektronicawinkel te verkrijgen zijn. Met name denk ik aan merken als Visaton of Monacor. Overigens niets ten nadele van Tangband, Gradiënt of MarkAudio).
Genoeg is beter.

John P

Berichtdoor John P » za 21 aug 2010, 9:55

Bij mijn eerste grote projekt dacht ik precies hetzelfde, het probleem is dat de chassis wel geleverd worden in een kleine E-zaak, voor goede filteronderdelen moet je toch weer naar een website. Ook het assortiment schroeven aansluitmateriaal en demping is vaak te mager. Ik geloof wel dat je goed moet kijken naar de continuiteit van de fabrikant. Ik geloof dat bijvoorbeeld gradient een heel korte cyclus van zijn chassis heeft, volgens mij is dit een eigen merk van IT waar productieoverschotten in verkocht worden.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 97#p149497

John P

Berichtdoor John P » di 07 dec 2010, 0:14

Bij deze even een update van dit project.
Ik heb een eerste theoretische verkenning gemaakt en ben zo tot een ontwerp gekomen voor een eerste serie proefboxen. Verdere ontwikkeling van de serie hangt af van de resultaten van deze serie en moet dus even wachten.
Ik heb twee pdf-files gemaakt, een met een verslag van het proces met berekeningen e.d. en een pdf met de tekeningen van de proefboxen.
Ik heb een deel van de spullen in huis, de rest moet wachten tot na de tandarts en dan vnl zijn rekening, de MDF boxjes moeten er nog van af kunnen.
edit: Als ik de spullen heb start ik wel een showcase-draadje

L2GX

Berichtdoor L2GX » di 07 dec 2010, 16:44

Concept doet me wat aan deze denken: http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=27583.

Samenvatting: was erg populair, veel nagebouwd, en dan werden de tweeters opeens discontinued.. minder mooi natuurlijk, na al dat werk.
Conclusie: dit soort projecten, als ze goed gedaan worden, kunnen heel veel aanhang krijgen. Dus goede verkrijgbaarheid, simpele bouwplannen, en robuust ontwerp zijn belangrijk.

Zelf ben ik lang genoeg aan het 'lurken' om voor mijn eerste project wat avontuurlijks te willen, maar ik kan me indenken dat na een discussie met mijn betere helft een 'af' project gekozen word.

Nu wat ik wat vreemd vind is dat je van open baffl, via dicht, over reflex, tot hoorn én transmission line gaat. Ga je zo niet heel veel verschillende filters moeten ontwerpen/bouwen/testen met alle kosten vandien?

Dat terzijde is dat principe van upgradebaarheid wat mij betreft een pluspunt. 'Monos' kunnen zo hergebruikt worden of als sat ingezet bij de bouw van de tweeweg. Hoge Wife Acceptance factor!

Hoop dat dit nuttig is, ik ga in ieder geval volgen..

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 07 dec 2010, 19:54

Heel erg leuk idee. Prijzen lijken me reeël. Echter, een speaker wordt niet agv dat ie verzonnen is met een goed idee, maar vooral omdat ie een schot in de roos blijkt te zijn. Zoals met edo's goedkope speaker.

jan

John P

Berichtdoor John P » di 07 dec 2010, 21:45

Het leuke en het moeilijke van dit project zijn waarschijnlijk de filters. De vraag zal zijn of een grotere box met meer bas anders gestemd moet worden, ook in combinatie met de waarschijnlijke plaats in de ruimte. Moet je zo'n kleine box wel proberen vol bas te geven of laat je hem de teugels in het midden? Gelukkig ken ik de antwoorden ook nog niet, anders hoefde ik hier ook niet aan beginnen, ik zie dit project ook een beetje als autodidaktische cursus voor lichtelijk gevorderden.

Ik durf dus ook niet verder te rekenen zonder eerst een paar gehoord te hebben. Overigens op driekwart van deze fase zag ik nog een leuk alternatief voor dit woofertje http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7781 maar dat laten we maar mooi. Deze zijn goed tenzij luistertesten anders uitwijzen.

Wonderen kun je nu eenmaal niet afdwingen, je kunt er alleen open voor staan; daar waar ambacht kunst wordt heeft de maker niets meer te vertellen.

SuperR

Berichtdoor SuperR » do 09 dec 2010, 8:16

Ik denk dat je te veel opties biedt. Ik zou de solo minimum en duo minimum uit het "assortiment" halen. Daarnaast denk ik dat voor een instapmodel 100 euro per kant aan drivers/filter wel wat veel is.

Pak als super budget een 1. fullrange driver in een van de paaspojecten
Als volgende stap in niveau de solo lijn met 2 solo optimum en 3 solo maximum
Als 3e stap 4 een volwaardige 3weg of 2.5 weg, 5 een sub voor de fullrange en 2 en 3
6 een betere sub voor de 3-weg.
Zolang je de (mid) woofer en tweeter in projecten 2,3,4 identiek houdt, kun je toch nog wat wisselen. Idem met de sub, simpelweg dezelfde woofer, maar dan lager afgestemd/groter

John P

Berichtdoor John P » wo 15 dec 2010, 8:13

Ik denk dat het niet goed is ook nog breedbanders te gebruiken, dit project wordt toch bijna een lesje in "wat kun je met een kleine woofer en een tweeter allemaal doen". Als mensen een eigen breedbandertje willen bouwen dan is dat prima, er zijn al verschillende goede ontwerpen voor. Een minimum-uitvoering is vooral in surround een waardevolle variant naar mijn bescheiden mening. Daarbij ben ik wel van mening dat je muziek in stereo moet luisteren.

John P

Berichtdoor John P » ma 14 mar 2011, 16:24

Hierbij het eerste bouwbericht van het Polderbox project.
Voorbereiding:
Ik heb gebruikte filteronderdelen gekocht om mijn experimenteersetje compleet te krijgen met condensatoren en weerstanden. Ik heb een variabele inductie gebouwd door een staalbusje met een getapt centrale gat te (laten) maken. dit kan ik met een bout op een 1 mm spoel monteren zodat het metalen busje in de luchtopening van de spoel kan zakken. de waarde van de spoel kan dan varieren tussen 1,1 en 1,8 maal de originele waarde.
De Vifa XT25SC90 tweeters zijn klein en fijn, minder gevoelig voor beschadiging als normale dometweeters. Er is een viezigheidje: de stand van de schroefgat bevestiging is niet uitgelijnd met de soldeerbevestiging: De uitsparing voor deze lipjes in de baffle moeten dus in situ bepaald worden.
De Wavecor WF118WA02 Mid- Woofers zien er goed afgewerkt uit. De luchttoevoer aan de zijkant is zeer royaal en de spreekspoel is zichtbaar voor het blote oog: dit chassis is zeer kwetsbaar voor rondvliegend materiaal. Leg ze dus ergens goed schoon, vooral niet open en bloot in de houtwerkplaats laten slingeren.

Ik ben nu bezig met het maken van een serie prototype kasten van MDF en hoop volgende week met metingen te kunnen beginnen.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 14 mar 2011, 17:25

mooie drivers, en mooi werk!
ben benieuwd naar je resultaten.
The more we know, the less we need....

vinnie411

Berichtdoor vinnie411 » ma 14 mar 2011, 19:42

Misschien is het ook een optie om in de showindex achter elk project een prijs en bouw nivo aan te geven.
Zo kan iedereen, nieuw en ervaren, makkelijk zien welke ontwerpen in het budget past en of het moeilijk is.
Bijvoorbeeld 1 ster voor het paasproject09 en 2 sterren voor de needles en 5 voor de rapide om maar wat te noemen.
Don't tell me the sky is the limit, when there's footprints on the moon.

John P

Berichtdoor John P » di 22 mar 2011, 0:51

De proefboxen zijn gemaakt in enkelvoud. Ik heb er voor gekozen om een simpele MDF doos met de normale toleranties aan de voor en bovenkant te bekleden met 4mm MDF. Zo voorkom je lelijke kopse kanten in het zicht en kun je zonder fresen de chassis inlaten.
De demping is geplaatst " op gevoel " dwz zoals het meestal gedaan wordt, latere nuancering is niet uitgesloten.
Mijn meetsetje is uit het vet gehaald. Deze bestaat uit een meetmic met preamp http://audio-system.hifimotive.nl/?gclid=CIPr5YLo4KcCFYKFDgodfnjp8w die ingebouwd is in een oude hifi versterker. In deze versterker is ook een arta-switch ingebouwd. De mic is gecalibreerd, de preamp heeft een stabiele voeding nodig: een goedkope schakelende voeding leidde tot spikes bij 50-100 en 200 Hz.
Hoe werkte Arta ook alweer ? Ik zal het toch nog maar eens van voorafaan herhalen, als je het een jaar niet gebruikt is de kennis verdwenen.

John P

Berichtdoor John P » di 29 mar 2011, 17:34

Ik heb gisteren even gemeten: 41° met de thermometer. De microfoon moet nog even wachten.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 29 mar 2011, 21:08

Beterschap!

Het ziet er veelbelovend uit tot dusver.

Kies je er bewust voor om de tweeter en midwoofer niet recht boven elkaar te plaatsen?
Ik vind symmetrisch altijd mooier... :-#

Ben heel benieuwd naar de resultaten, maar eerst sinaasappels, kopjes thee en veel slapen voor jou.

John P

Berichtdoor John P » wo 04 mei 2011, 15:04

ik heb gemeten tot mijn microfoon preamp kapot was :cry: . Ik heb nu een stel meetcurves met spl en fase van de verschillende boxen. Eerste conclusie: door de vergelijkbare baffle redelijk gelijkwaardige middentonenrespons. Het is welzo dat de BR-box meer hoge tonen naar buiten laat als de Br-hoorn. De TQMT en de gesloten box doen het nog beter. De BR-box laat een vervelende poortresonantie zien op 1300 Hz(typisch voor kleine BR box), De BR horrn heeft in het midden last van matige poortresonanties.
WoofersFRD-2.jpg

BRHoorn-respons.jpg

Het is nu eerst zaak om te kijken in het echie om te kijken welk SPL nivo goed samen gaat met de bas en de typische plaatsing van de box in de ruimte. Daarna volgt nog het fijntunen van het filter. Om dit geheel enigszins soepel te laten verlopen heb ik een filter-experimenteerplankje gebouwd, ik vind hem zelf heel handig.
Eerste luisterresultaat: Ik heb de meting onder 15 graden gedaan dus nu is een neutrale frequentieresponse duidelijk te scherp, een afstemming met een daling van 1 a 1,5 Db per octaaf is veel beter.
Filterbord.JPG

Theoretische filters.JPG

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 04 mei 2011, 15:15

John P schreef:.....De BR horrn heeft in het midden last van matige poortresonanties.
nou is de ene box de andere niet, maar bij mijn paasproject 2010 heb ik dus ook een BR hoorn met mond aan de voorzijde, maar dat verstoort t stereo beeld dus flink, als ik daar wat voor leg dan is de plaatsing meteen flink beter. mijn advies: indien mogelijk zet die monding aan de achterkant of evt zijkant

John P

Berichtdoor John P » wo 11 mei 2011, 10:45

@Henkjan De luisterresultataten tot nog toe geven daar geen aanleiding voor, waarom dat zo is weet ik ook niet.

Het filter is aardig op streek, wel blijkt maar eens dat simulaties leuk zijn, maar dat kleine verschillen in simulatiegrakieken voor het oor heel grote verschillen zijn. Het oor is veel kritischer als het oog. Als alles mee zit komt er een paar naar Breda.

Nu ben ik op een probleempje gestoten dat vast vaker voorkomt. In de Mono Optimum zit de achterkant van de midwoofer zo dicht bij de delende plank dat de backwave voor een agressief hoornachtig midden zorgt. Ik heb de baf al vervangen door pyramideschuim en dat is een verbetering. Zijn er goede methoden met wc-rolletjes, PVC-pijpen, houten driehoeken of iets dergelijks om de backwave te diffuseren ?

edit: PS: De BR-Hoorn speelt de Basreflex met hetzelfde volume helemaal weg.

John P

Berichtdoor John P » di 31 mei 2011, 13:20

Nu had ik net twee half afgewerkte prototypes van de BR-hoorn klaar gemaakt voor de ZBA- dag waar ze goed bevonden werden door de luisteraars, ben ik zelf weer niet tevreden. Het geluid recht van voren was OK maar sterk aan de zijkanten niet. Ok had ik het idee dat woofer en tweeter wel tonaal maar niet dynamisch met elkaar matchen. Mijn eerste idee om het filter van 2e-3e orde te verlagen naar 1e-2e orde heeft volgens de eerste indrukken succes. Omdat de chassis nu over een groter gebied samenwerken lopen ze beter in elkaar over. Nu maar eens even laten bedaren en over een week kijken of ik dat nog zo vindt. Ik heb gemerkt dat je uiterst kritisch moet zijn over je eigen indruk van je creaties, okk je eigen kinderen kunnen lelijk zijn.

Llewy

Berichtdoor Llewy » di 31 mei 2011, 20:53

Ik heb geen verstand van zaken om mee te praten over het ontwerp, maar wil wel zeggen dat ik het idee geweldig vind en als beginner graag een tester word.

Wellicht voor de ervaren bouwers een test om te kijken of een groentje het ook echt kan ;)

John P

Berichtdoor John P » ma 06 jun 2011, 15:02

Ik zit met een vraag. Ik heb nu de serie met één woofer zo goed als af. De serie met twee woofers zal wel lukken, maar ik ben vast vooruit aan het denken aan de serie met één kleine woofer+tweeter en een (zij)-subwoofer. Een enkele kleine woofer komt tot een SPL van 82 DB bij 8 ohm, dit is te weinig voor een gemiddelde subwoofer. Ik kan nu kiezen voor een GHP met bv een Visaton W 200 S 8ohm, of aan de voorkant een appolito maken zodat je bij 88dB en 4 Ohm uitkomt en je een 'standaard' subwoofer kunt zoeken. Wat is nu wijsheid om te gaan ontwikkelen?

blueznl

Berichtdoor blueznl » ma 06 jun 2011, 20:11

Hoe laag kom je met de woofer (dus niet met de subwoofer)?
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”