Het plan is om eerst wat luidsprekers te selecteren en deze vervolgens te gaan meten en op geschiktheid te testen. Om het budget wat in de gaten te houden zal ik eerst wat tweeters en mid/hoog units willen testen om vervolgens later daar de mid/laag en laag units op te gaan selecteren. De filtering zal digitaal gebeuren met een Behringer DCX. Ik hou er rekening mee dat ik weleens op een 4 weg uit kan komen en dat voor de tweede luidspreker dus extra kanalen beschikbaar moeten worden gemaakt, maar dat is voor latere zorg. Onder de 100Hz wil ik andere middelen inzetten dus lager hoeft het niet te spelen. Op passieve filtering wil ik me niet gaan richten in eerste instantie.
Bij veel dipolen zie je de NEO3 toegepast, maar ik wil het graag anders proberen. Een back to back tweeter kan al best leuke resultaten geven: Dome tweeter onderzoek. Jeroen liet blijken in het 'Unbaffled dipole' topic dat dit meer kwaad dan goed zou doen.
Ik zie dat er wel verbeter punten liggen voor de dipoolafstand zoals gegeven in het onderzoekje. Of dit de juiste significantie heeft om de problemen die Jeroen aangeeft te verhelpen kan ik niet goed inschatten. Heeft iemand hier een idee van? Kleine neodynium tweeters zijn vaak voor een veel lager bedrag te krijgen dan de NEO3's in Nederland. Het testen van verschillende units zou misschien wat meer kosten uiteindelijk, maar het heeft als het goed uitpakt ook twee andere voordelen. Het is wat anders dan weer de NEO3 gebruiken en anderen kunnen dit principe dan ook gebruiken in nieuwe projecten.jeroen_d schreef:Zeker. Het iets meer bundelen van een echte dipooltweeter als de NEO3 is een veel kleiner nadeel dan alle interferentie die in het werkingsgebied ontstaat door de veel te grote dipoolafstand van twee unbaffled tweeters back-to-back.
Wel heb ik eens mijn gedachten laten gaan over wat het effect zou zijn, gehoormatig, van een NEO3 die je in de breedte gebruikt ipv de hoogte. In het horizontale vlak zal hij dan meer bundelen, maar afgezien daarvan zal de respons nog mooier gelijkmatig afvallen bij hoeken buiten de luisteras.
De tot nu toe geselecteerde tweeters zijn:
Dayton ND16FA-6
Dayton ND20FA-6
Vifa XT25SC-90/04
Vifa DQ25SC-05/04
Vifa BC25SC-06/04
Vifa BC25SC-55/04
TB speakers 25-302SH
Voor ik weet ik of ik de vifa's wil gebruiken heb ik de vraag of het mogelijk is het koellichaam te verwijderen bij (een aantal van) deze tweeters of is dit tevens de magneet. De Daytons kunnen waarschijnlijk wel bewerkt worden zodat het hoorntje verwijderd kan worden zodat de dipoolafstand kleiner wordt. De Tang Band ziet er ook eenvoudig te bewerken uit. Als de faceplate en het achterste kapje er af kunnen dan krijg je waarschijnlijk ook een korte dipool afstand. Als iemand andere ideeën heeft voor een tweeter dan ben ik hier erg benieuwd naar.
De kleine Daytons zullen niet lager te crossen zijn dan 3,5Khz LR4. De vifa's en de tangbands zullen waarschijnlijk wat lager te crossen zijn, maar ik vermoed toch dat er een kleine mid/hoog luidspreker noodzakelijk zal zijn Ik had dit met ronkel overlegt en hij dacht 3" toch wel de maximum grote zou zijn om de CD te behouden. Als mid dacht ik een kleine breedbander in te zetten, maar de opties hiervoor liggen nog open. Een onderbuikgevoel zegt me dat ik voor een unit moet gaan moet een kleine magneet of iig genoeg ruimte achter de conus. De keuze zou dan al snel op een kleine peerless of iets degrelijks komen te vallen. De keuze hiervoor laat ik eerst even afhangen van de reacties die ik krijg.
Wordt vervolgt!