Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

slowikPL

Re: Humble Statement

Berichtdoor slowikPL » ma 11 apr 2016, 10:54

Hi ,

Ik kon zeer goedkoop mijn 50Uf Duelunds tweedehands aanschaffen ( zoals rest van mijn Duelund , Mundorf arsenaal ) en wou tegelijkertijd de 1ste order filter naar top niveau tillen om zo goed mogelijk beeld te krijgen wat mogelijk is met 1st order XO. Het klinkt goed , alleen ik weet uit ervaring ( met andere speakers) , dat mijn Elektronica Setup veel meer kan . Meer organisch hoog, Midden-hoog toon ben ik op zoek. Soortgelijk buizen-sound. Daarom heb ik Pass Labs XP20 en XA160.5 in gebruik met Tube-DAC Aqua la Scala MKII.
Nu ga ik uitproberen met mijn bestaande onderdelen 2nd Order XO, omdat het kan , en graag wil.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 11 apr 2016, 12:28

Het is niet zinnig om zomaar tekstboek filters toe te passen. Het gaat namelijk niet om het electrische filter, maar om de resulterende akoestische response! Om die te weten moet je eerst de respons van de drivers in de kast meten en daarmee het filter ontwerpen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 11 apr 2016, 20:15

Jag schreef:Het is niet zinnig om zomaar tekstboek filters toe te passen. Het gaat namelijk niet om het electrische filter, maar om de resulterende akoestische response! Om die te weten moet je eerst de respons van de drivers in de kast meten en daarmee het filter ontwerpen.

+1
Mediocre is not my middle name.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 11 apr 2016, 20:32

Als je zeer goedkoop tweedehands Duelund tegenkomt, dan zou ik mijn kans ook direct grijpen, dit exclusieve filterspul is zo zeldzaam en gewild, dat het nauwelijks/bijna nooit op de tweedehands markt verschijnt, 50uF heb ik nog nooit voorbij zien komen, extreem grote waarde! Machtig!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 apr 2016, 21:07

Walter ? ik krijg bijna de gedachte dat het bovenstaande een welhaast erotische lading voor je heeft... :roll:
Ik zie het al voor me, de nieuwe Hobby-Hifi komt binnen, en op de uitklapper in het midden staan een paar van deze joekels. :shock:

10%20Duelund%20CAST%20150%20uF%20capacitors%20with%20coffee%20cup.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 11 apr 2016, 21:14

Helaas, naar mijn weten heeft de heer Timmermans nog nooit een Duelund component in zijn ontwerpen gebruikt! :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 apr 2016, 21:17

Ik krijg altijd het idee dat de inzet van deze joekels belangrijker gevonden wordt dan het ontwerp van een fatsoenlijk filter.

Je koopt toch niet eerst zo'n ding om vervolgens te besluiten met een andere orde te filteren? Of is er ook ergens tweedehands een dure waxcoil foliespoel op de kop getikt? Er aan hangen maar en nu hebben we tweede orde met topcomponenten. :think: :roll: :hide:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 apr 2016, 21:24

Walt schreef:Helaas, naar mijn weten heeft de heer Timmermans nog nooit een Duelund component in zijn ontwerpen gebruikt! :lol:

Het heet ook HOBBY HiFi. :mrgreen:

Walt

Berichtdoor Walt » ma 11 apr 2016, 21:33

Ik vind de Hobbyhifi eerlijk gezegd nogal afgezakt, steeds maar weer dezelfde drivers... weer een 'nieuwe' referentie speaker met de Visaton AL130, joepie! :mrgreen:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 apr 2016, 21:38

Ik denk, dat als ik er 3 gelezen heb, dat dat veel is.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 11 apr 2016, 21:56

Ach
Zolang het iedere paar maanden verschijnd voldoet het kennelijk aan een behoefte.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 apr 2016, 12:14

Walt schreef:Ik vind de Hobbyhifi eerlijk gezegd nogal afgezakt, steeds maar weer dezelfde drivers... weer een 'nieuwe' referentie speaker met de Visaton AL130, joepie! :mrgreen:

Is dat omdat ze jouw referentie niet gebruiken?

Ik heb in ieder geval nog wel een abonnement om wat verder te kijken dan mijn neus lang is.

Is in ieder geval wel zo dat ik dan niet in een valkuil trap, om maar 1 merk of type te gebruiken.

Openstaan voor verandering is niet zo slecht, en het houdt je helder en objectief.
Hans

Walt

Berichtdoor Walt » di 12 apr 2016, 15:50

Valt het jou dan niet op, dat ze met name Wavecor en Visaton units gebruiken in hun ontwerpen?

Ook de driver testen met 'nieuwe' driver zetten ze steeds weer de Visaton AL170 ertussen, ik denk (zonder te overdrijven), dat die in 10 jaar tijd al 15x is 'getest'... wellicht nog veel vaker!

Groetjes Walter

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 apr 2016, 16:22

Als ik nu op blz. 55 kijk en de lijst met beoordeelde Hochtoner zie, dan is dat toch aardig gemêleerd over de jaren.

Ik zie ook merken die in Nederland niet direct verkrijgbaar waren als die van Audiopur e.d.

Mijn indruk is dan wel degelijk anders, maar misschien heb ik een andere opticien, die mijn bril levert en daardoor toch wel de scherpte kan behouden.

Er zitten in ieder geval geen oogkleppen op. :lol: :lol:
Hans

Walt

Berichtdoor Walt » di 12 apr 2016, 17:18

Ik vind het pagina verspilling om steeds weer opnieuw dezelfde drivers te testen. Dit is duidelijk een kwestie van geld, zeg nou zelf, hoe intressant is een Visaton W200 van 30 jaar oud in een test van 'nieuwe' 20cm drivers... Reken maar dat Visaton de Hobbyhifi hiervoor zal belonen, zelfde met het gebruik van Wavecor in velen van hun ontwerpen.

Maar ik heb nog steeds een abo, en zo nu en dan lees je wel iets intressants, zoals de RMS waarde versus aluminium spoeldrager.

Groetjes Walter

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 12 apr 2016, 18:31

Het heeft een voordeel als je de kwaliteit van toen en nu vergelijkt, continuïteit is dan ook een mogelijk betrouwbaar gegeven over de jaren de stabiliteit/kwaliteit controleren.

Dan is het bij Klang und Ton dat ze erbij zetten dat de driver is getest in 2013, die ik dan toevallig niet zou hebben, en dan geeft dat ook een probleem.

Kortom in de bladen komen in ieder geval ook dan de drivers die vernieuwd zijn, en die dan nieuw ontwikkeld worden, zoals de Satori serie, best interessant.

In de laatste K en T de 40 cm Celestion's , in 3 uitvoeringen.
Hans

Jag

Berichtdoor Jag » di 12 apr 2016, 19:04

Ik vind de discussie een beetje offtopic gaan.

Een poging terug ontopic: hoe is de topic starter nou van plan het te gaan aanpassen?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 12 apr 2016, 19:28

De topicstarter (borkaenjo) is allang uit beeld. Ik heb al een voorspelling gedaan hoe dit aangepakt gaat worden: Een hele dure spoel in het bestaande schema plaatsen (geen goedkope, want anders krijg je een faseprobleem in je kostencurve) en voilá, je hebt een 2de orde filter.

Ik heb al ergens gelezen dat er onderzoek naar gedaan is dat dat 2de orde de enig juiste manier van filteren is.

Kan niet anders zijn dan dat het geweldig klinkt, de transiënts optimaal worden weergegeven en het begrip ruimtelijkheid een nieuwe dimensie krijgt, dan wel hergedefiniëerd moet worden.

Toch? :hide:

slowikPL

Berichtdoor slowikPL » ma 25 apr 2016, 15:03

Henkjan schreef:
slowikPL schreef:Wat ik moet doen is zeker meet microfoon en hardware aanschaffen. Wat adviezeren jullie ?

http://www.rumoh.eu/meetset-voor-arta

Dank je voor deze tip.

Ik heb dit nu binnen. Software Licencie ook. Nu ga ik een standaard kopen voor de microfoon en ga ik even leren hoe en wat. Eerste mettingen als alles goed gaat ga ik in aanstaande weekend doen , posten.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 25 apr 2016, 21:46

:goedzo: hulde

Heb je al een aanvalsplan voor hoe je de metingen wilt doen? Er zit hier een hoop meet ervaring op dit forum, als je vragen hebt dan zijn er genoeg die kunnen helpen!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”